Moi! Ekaa kertaa postailen. En juuri harrasta forumeja, mutta tää on niin hyvä ketju että pakko itekin liittyä joukkoon
Taustaa: Oon 27-vuotias, joskus lukiossa ja armeijassa käyny jonkun verran salilla lähinnä vetkuttamassa satunnaisia turhia liikkeitä sinne tänne - tosin lukiossa tuli myös kyykättyä jonkun verran kevyemmillä taakoilla. Välissä meni monta vuotta ilman erityistä liikuntaa (olutta ja röökiä sen sijaan riitti), mutta viime tammikuussa otin tukevan niskaotteen, lopetin röökaamisen ja alotin samalla alkoholilakon (lopulta 4kk) ja lenkkeilyn, ja maaliskuussa lisäsin soppaan taas nuo satunnaiset vetkutukset. Keväämmällä tulin lukeneeksi SS-kirjan ja totesin että tätähän tässä ois pitäny koko ajan tehdä. Tavoitteena on siis tällä hetkellä yksinkertaisesti perusvoiman ja vähän massankin kehittäminen, pidemmällä tähtäimellä yleisen kunnon ja fyysisen/henkisen hyvinvoinnin kehittäminen. Ei siis veren maku suussa mitään tiettyä atleettitasoa hakien, mutta treenaan tietysti tosissani.
Kesäkuun loppupuolella tein ekan treenin ihan tolla alkuperäisellä 5 liikkeen ohjelmalla, johon en vieläkään oo lisänny mitään, paitsi ehkä välillä tehny fiiliksen mukaan vatsoja lopuksi, mutten mitään muuta. Välissä on tullu yksittäisiä viikkoja taukoa muiden menojen takia, ja kerran aloitin ohjelman käytännössä alusta, kun totesin että oon alottanu erityisesti kyykyn aivan liian isoilla painoilla ja tekniikatkin päin hittoja. Siitä siis johtuu nuo suurehkot aloituspainot, koska niiden mukaanhan nää "lasketaan". Nyt kuitenkin ollaan tässä:
Pituutta: 167
Paino: maaliskuun alussa 70kg, tänään 20.10. 80kg. En tiedä tarkkaa painoani ohjelman alussa, mutta arviolta ehkä 73 (alkukesän kaljat, hehheh). Läskiä on jonkun verran, mutta peilin mukaan oon katellu tähän asti, eikä mitenkään pahalta näytä.
Huom. Onnistuin kerran telomaan kylkeni/vatsani lievästi, mutta sen verran ettei treenaaminen onnistunut, meni pari viikkoa joiden jälkeen päätin suosiolla ottaa hieman takapakkia (kyykystä 15kg jne). Suluissa aiemmat "ennätykset".
Viimeksi nostetut sarjapainot
Kyykky 3x5: 55kg -> 90kg (95 mikrolisäyksillä) Kyykkään hieman vaakatasoa syvemmälle, vähän hartioita leveämmällä asennolla.
Mave 1x5: 60kg -> 105kg (110)
Penkki 3x5: 50kg -> 60kg (65 - penkki oli alussa suhteellisesti näinkin pitkällä siksi, kun
penkkitreeniä (voima-) oli jo alla ennen SS:ää, nyt olen ottanut rauhallisemmin)
Pystäri 3x5: 30kg -> 37,5kg (45, missä rupes resetti lähenemään jo muutenkin)
Rive 5x3: 30kg -> 47,5kg (55 - alussa oli tekniikan opettelua noilla hiluilla)
Tiedän, että pudotin tangosta ehkä turhankin paljon, mutta mieluummin niin päin.
Syömiseen oon kiinnittäny aika paljon huomiota, oon onnistunu pitämään kalorit aika hyvin plussalla - vaikken niitä laskekaan, mutta kaikesta päätellen - enkä kovin usein mätä ns. paskoja kaloreita. Nukkumisen suhteen onkin sit ollu välillä enemmänki ongelmia, kun opiskelujen ym. juttujen takia (muusikon) elämä on välillä hyvinkin epäsäännöllistä. Se näyttää heijastuvan myös tohon treenaamiseen, välillä vaan ei ehdi käydä ollenkaan. Mutta aion kuitenkin painaa tätä nyt jouluun asti, ja joulun jälkeen sitten takas juoksu- ja muuhun kestävyystreeniin. Pari kaveria on haastellu HCM:lle, siinä sit onkin konvertoimista tän ohjelman jälkeen :D Mistä tulikin mieleeni kysymys, joskin OT, jota en ainakaan muista nähneeni vaikka selailin tän langan melkein kokonaan läpi:
Miten hyvin nää liikkeet toimii juoksutreeniin yhdistettynä kestävyyspainotteisilla sarjoilla? Esim. 2-3x15 (tai pidempiäkin?). Käsittääkseni maratontreenissä ois hyvä käydä ainaki kerran viikossa näyttämässä järjen rajoissa vähän rautaaki kropalle, mutta en todellakaan tän treenin jälkeen lähe vemputtamaan mitään circuitteja helvetinkoneilla :P Tietty esim. riveä pitäis sit jotenkin soveltaa. Sori jos tätä on jo kysytty jossain muussa ketjussa, sopi vaan hyvin tähän lopuksi.