🥣 Suuri puurokeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🥣 Suuri puurokeskustelu 🥣

Meta description: Kaikki puurosta: parhaat reseptit, makuvinkit, ravintoarvot ja pakkislaisten kovat mielipiteet yhdessä ketjussa.

Eihän raejuusto ja puuro kuulostakkaan yhtään hyvältä (varsinkaan, jos puuro on makeeta eli sisältää jotain hilloa, sokeria, hunajaa tms.). Todellisuudessa sitä raejuustoa ei oikeestaan ees huomaa siinä seassa, jos sitä ei oo suhteessa puuroon liikaa. Eikä se maistu miltään, vaikka sen huomaiskin.

Eihän raejuusto ja puuro kuulostakkaan yhtään hyvältä (varsinkaan, jos puuro on makeeta eli sisältää jotain hilloa, sokeria, hunajaa tms.). Todellisuudessa sitä raejuustoa ei oikeestaan ees huomaa siinä seassa, jos sitä ei oo suhteessa puuroon liikaa. Eikä se maistu miltään, vaikka sen huomaiskin.

Itse en makeuta mitenkään puuroa, en edes suolaa tai voita. Mutta kyllä mun mielestä se raejuusto toi ihan kivan säväyksen, kun se tavallaan "sulaa" sinne kuumaan puuroon sillälailla, että se on sellasta lämmintä ja pehmeää. Ja mielestä makukin oli hyvä.

Kertokaas viisammat mitä eroa on keitetyllä puurolla ja sillä, jos vetää puurohiutaleet raakana?

Voiko keho käyttää raa'an hiutaleen kokonaan vai meneekö osa läpi? "Vapautuuko" hiutaleesta ravinteita keitto/turpoamis -vaiheessa? Vai onko 100g raakaa puuroa ihan yhtä hyvä kuin 100g raakoja hiutaleita?

Ainakin puurohiutaleet ovat turvonneet keitetyssä/mikropuurossa valmiiksi ja veden kanssa jos ne sekottaa ja huitasee naamaan niin ne turpoaa vatsassa. Itelle ainakin aiheuttaa vittumaista turvotuksen tunnetta, joka kestää melkein aamusta iltaan.

Kertokaas viisammat mitä eroa on keitetyllä puurolla ja sillä, jos vetää puurohiutaleet raakana?

Voiko keho käyttää raa'an hiutaleen kokonaan vai meneekö osa läpi? "Vapautuuko" hiutaleesta ravinteita keitto/turpoamis -vaiheessa? Vai onko 100g raakaa puuroa ihan yhtä hyvä kuin 100g raakoja hiutaleita?
Oon miettinyt ihan samaa bulkkikaudella. 140 grammaa on helppo vetää veden kanssa sheikkeristä vrt. kypsänä lautaselta. Mulla ei ole turpoamisongelmiakaan, samantien on nälkä kun nuo vetää.

Oon miettinyt ihan samaa bulkkikaudella. 140 grammaa on helppo vetää veden kanssa sheikkeristä vrt. kypsänä lautaselta. Mulla ei ole turpoamisongelmiakaan, samantien on nälkä kun nuo vetää.

140g kaurahiutaleita ja vettä sheikkeriin ja siitä vaan juomalla alas? Kuulostaa jotenkin epämiellyttävältä tavalta. Mun mielestä kyllä valmista puuroa on huomattavasti kivampi syödä, kun puurohiutaleita vaikka rahkan seassa, jos niitä on tarpeeksi paljon suhteessa rahkaan.

Itselläni menee 250 g kaurahiutaleita päivässä ihan kypsentämättöminä. Blenderiin rahkan, maidon ja mehukeiton kanssa.

Itellä ns. tuorepuuro pitää nälän poissa paljon pitempään kuin kypsennetty puuro ja se antaa energiaa jotenkin tasaisemmin. Mulla kypsennetty puuro heittää verensokerit miten sattuu. Osittain siksi siirryin tuorepuuroon.

Itse tykkään vetää raakana hiutaleet koska 100-160g puuroa keitettynä on iso satsi ja syöminen käy työstä. Varsinkin kun päälle tule muut sapuskat mitä aamupalalla pitää vetää.

Voisi kuvitella, että kun puuro turpoaa mahassa, siitä "vapautuu" samat ravintoaineet kuin keittämällä. Mutta onko tämä rankempi tapa ruoansulatuselimistölle? Pystyykö kroppa käsittelemään raakoja hiutaleita vai meneekö suurin osa pöntöstä alas?

Toisaalta eikös kaurahiutaleet ole jo esikypsennettyjä kun ne tulee kaupan hyllylle?

^ en tajunnu mitä meinaat tuorepuurolla?

Tuore puuro on puuroa, joka on tehty kypsentämättömiin hiutaleisiin. Ei kuitenkaan sama asia kuin pelkät hiutaleet raakana vaan tehdään muutama tunti tai yö aikaisemmin ja pidetään jääkaapissa "hautumassa". Esim. hiutaleita, maitorahkaa, tuoremehua, mustikoita, leseitä ja pähkinöitä/siemeniä yhdistettynä ja pidettynä imeytymässä kylmässä pari tuntia.

Tuore puuro on puuroa, joka on tehty kypsentämättömiin hiutaleisiin. Ei kuitenkaan sama asia kuin pelkät hiutaleet raakana vaan tehdään muutama tunti tai yö aikaisemmin ja pidetään jääkaapissa "hautumassa". Esim. hiutaleita, maitorahkaa, tuoremehua, mustikoita, leseitä ja pähkinöitä/siemeniä yhdistettynä ja pidettynä imeytymässä kylmässä pari tuntia.

Joo juuri niin, eli edellisenä iltana laitan 1,5-2 dl kaurahiutaleita pariin desiin maitoa. Aamulla lisään joukkoon esimerkiksi kookosöljyä tai pähkinöitä ja hiukan suolaa, ja eikun ääntä kohti.

Puuro on kyllä päivän kohokohta :P Päivän paras hetki kun saa aamulla rauhassa syödä puuroa ja juoda kahvia ennen töihin lähtöä.
Nyt ostin kokeilumielessä ohra sekä neljänviljan puuroa, pitää kokeilla jos niistä olisi mihinkään. Muuten menee aina kaurapuuroa, lisukkeeksi sitten milloin mitäkin :)

Näin dietillä ollessa kaurapuuroa menee edelleen 2x päivässä ja siitä otankin suurimmat hiilarimäärät koska puuro = parhautta. Massalla ollessa sitä meneekin sitten aamulla, välipalana, päivällä ja paljon suurempia määriä. Käytännössä olen korvannut riisin hiilarin lähteenä puurolla ( pääasiassa kaurapuurolla) koska se on parempaa ja nopeampaa valmistaa ja syödä.

"Ei uskalleta laittaa sinne sekaan mitään" No hemmetti minä olen laittanut koulussa sekaan herneitä, sipulia, leipää, siemeniä, sinappia perkele ja kaikki toimii... :D Pitäiskö itekki hakee patentti noille puuroruoille...

Puuro on kyllä päivän kohokohta :P Päivän paras hetki kun saa aamulla rauhassa syödä puuroa ja juoda kahvia ennen töihin lähtöä.
Nyt ostin kokeilumielessä ohra sekä neljänviljan puuroa, pitää kokeilla jos niistä olisi mihinkään. Muuten menee aina kaurapuuroa, lisukkeeksi sitten milloin mitäkin :)
Aamupalaksi testasin molempia yhden lautasellisen. Täytyy todeta että ei kumpikaan pääse lähellekkään kaurapuuroa!

Back
Ylös Bottom