🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

En tiedä tarviiko niitä vetää, mutta mulla dietti on ollut seuraaavanlainen. Tätä on sitten lihojen jne. osalta pikkusen päivästä päivään muokattu, mutta runko on säilynyt koko ajan. Olen tämän ohjeen eräältä PT:ltä saanut, en siis itse tehnyt. Otan mielelläni asiantuntevia kommentteja ja kehitysehdotuksia vastaan. :)

Ihan hyvältähän tuo näyttää, ehkä itse korvaisin osan (puolet?) tuosta 0.5dl oliiviöljystä vaikka maapähkinöillä, sinänsä tuota kasviöljyä ei ruuanmäärään nähden liikaa ole. Kasviksia lisää tosiaan, kurkkua ja jotain sekavihanneksia vois mahtua mukaa pikkasen ilman että hiilarit pomppaa kattoon. Nysväät maidosta ja rahkasta pikkasen pois (valitset sen raejuuston rahkan tilalle) niin voit ilman hiilareiden kasvamista lisätä kasviksia. Tämä siis jos haluat hiilareita rajoittaa, no ketolla se on monilla tavoite.

Aimo kasan safkaa kulutat, onko miten kehitystä tullut tuolla ruokavaliolla?

Katoin kanssa että on JoAT:illa ainakin evästä menossa siihen malliin napaan päivässä, että kyllä energiansaanti pitäisi ainakin olla hyvin plussalla. Syön ehkä puolet tuosta :D

Ihan hyvältähän tuo näyttää, ehkä itse korvaisin osan (puolet?) tuosta 0.5dl oliiviöljystä vaikka maapähkinöillä, sinänsä tuota kasviöljyä ei ruuanmäärään nähden liikaa ole. Kasviksia lisää tosiaan, kurkkua ja jotain sekavihanneksia vois mahtua mukaa pikkasen ilman että hiilarit pomppaa kattoon. Nysväät maidosta ja rahkasta pikkasen pois (valitset sen raejuuston rahkan tilalle) niin voit ilman hiilareiden kasvamista lisätä kasviksia. Tämä siis jos haluat hiilareita rajoittaa, no ketolla se on monilla tavoite.

Aimo kasan safkaa kulutat, onko miten kehitystä tullut tuolla ruokavaliolla?
Katoin kanssa että on JoAT:illa ainakin evästä menossa siihen malliin napaan päivässä, että kyllä energiansaanti pitäisi ainakin olla hyvin plussalla. Syön ehkä puolet tuosta :D
Kirjaimellisesti en tosiaan tuon mukaan ole mennyt, koska valtava kalorimäärä pisti hiukan silmään. Pekonia olen syönyt muistaakseni kahtena päivänä, juusto on 25-30% rasvaa ja tonnikala on AINA paloina vedessä, joten kalorimäärät ovat olleet tuota jonkin verran pienempiä. Tänään tulee treenipäivälle noin 2500 kaloria.

Maitoa en ole juonut ja rahkaa olen välttänyt hiilareiden takia.

Kehityksestä on vielä aika vaikea sanoa mitään sillä olen yrittänyt ketoilla vasta reilun viikon. Viime maanantaina siis keksin aloittaa. Jotain pientä kiristymistä on mielestäni tapahtunut, mutta se on tod. näk. nesteitä tai mielikuvituksen tuotetta. :D

Tankkaa ihmeessä hiilaria ennen urheilusuorituksia. Osaahan se maksa tehdä vaikka mitä ja miten päin vain, mutta ei niin paljon että lihaksillekin riittäisi glukoosia. TKD on hyvä systeemi, jo pieni määrä hiilaria tuntuu hyvänä potkuna treeneissä. Jaksaminen ja teho paranevat.
No niin, otin nytkin sitten urheiluhiilaria ennen aamun punttitreeniä, joka on tuossa kohtapian. Mutta silti hieman kumastuttaa, sillä aloitettuani ketoosidieetin oli alkuvaiheessa ihan uskomattoman energinen olo ja juoksin pyrähdyksiä aivan täysillä täynnä energiaa, tein todella pitkiä hölkkä- ja sauvakävelylenkkejä, juoksin painoliiveillä, jne - huolimatta siitä etten syönyt käytännössä lainkaan hiilareita.

Ja nyt on uuvuttanut ihan jatkuvasti. Paitsi kun otan hiilaria ennen treeniä. Mistä tämä muutos johtuu? Olenko tosiaan sitten ollut vaan liian kauan ilman hiilareita?

No niin, otin nytkin sitten urheiluhiilaria ennen aamun punttitreeniä, joka on tuossa kohtapian. Mutta silti hieman kumastuttaa, sillä aloitettuani ketoosidieetin oli alkuvaiheessa ihan uskomattoman energinen olo ja juoksin pyrähdyksiä aivan täysillä täynnä energiaa, tein todella pitkiä hölkkä- ja sauvakävelylenkkejä, juoksin painoliiveillä, jne - huolimatta siitä etten syönyt käytännössä lainkaan hiilareita.

Ja nyt on uuvuttanut ihan jatkuvasti. Paitsi kun otan hiilaria ennen treeniä. Mistä tämä muutos johtuu? Olenko tosiaan sitten ollut vaan liian kauan ilman hiilareita?

Mulla on aika täsmälleen samaa. Uskon että ainakin omalla kohdalla johtuu siitä että hiilarit eivät vain sovi ittelleni. Muutenkin lihon herkästi hiilareista, ja olen ollut kunnon sikakunnossa nuorempana, joten insuliiniresistenssikin vaikuttaa asiaan.

Yleinen virkeys, ajattelu ja treenivireys paranee todella nopeasti kun jättää hiilarin pois.
adhd:kin helpottuu. Sitten tulee se alamäki-vaihe jossain vaiheessa kun kaikki painaa ja lihakset "puutuvat" treenatessa. Tässä vaiheessa olen yleensä syönyt 1-2 päivää enemmän tai vähemmän hiilaria jolloin se helpottaa. Oli fiksua tai mutta hyvältä se tuntuu.

Eli anabolic diet-tyylisesti mutta ilman mitään grammojen laskemista.

No mites tuo Uranusboli, joko se on pois suljettu tuossa väsymys asiassa? Vai tuleeko kaloreita liian vähän? Tai tuleeko protskuja ylenmäärin? Treenaatko liikaa kaloreihin nähden?

Onko MCT-rasvojen käyttö miten poissuljettu/tutkittu/kokeiltu näin niinkuin yleisesti?

E: Ja omalla kohalla reilu, siis todella runsas kasvisten syönti tuntui auttavan kanssa. Tuppaan syödä isommilla aterioilla sen 500-700g kukka- ja parsakaalia. Plaseboa tai ei, ei kiinnosta jos olo paranee.

Mites muuten ketoosidieetti sopii ihmisille joilla on korkea kolesteroli? Tietty eläinrasvat, kananmunat, voi ynnä muut herkut täytyy jättää pois, mutta jos sen sijaan hankkii kaiken rasvan esim. rasvaisesta kalasta, pähkinöistä/jyvistä ja kasvisöljyistä?

Olen kyllä lukenut koko threadin läpi, mutta silmääni ei osunut kysymystä tästä asiasta. Voi tosin johtua omasta ketoosihoureesta :hyper:

Omalla mudella on kolesteroli jossain 7-9:n välillä ja näyttää aikamoiselta läskikääpiöltä. :D
Hänkin on yrittänyt monta kertaa dieettiä onnistumatta siinä. Ajattelin ehdottaa tätä mudelle, koska omat läskit lähtee, niin että naukuu.

Toki ehdotan hänelle tietty lääkärillä käyntiä ennen ketoilua, jos se nyt on ylipäätään mahdollista kolesteroli naamarille.

Onko kellään tästä asiata ensikäden tietoa.

Mites muuten ketoosidieetti sopii ihmisille joilla on korkea kolesteroli? Tietty eläinrasvat, kananmunat, voi ynnä muut herkut täytyy jättää pois, mutta jos sen sijaan hankkii kaiken rasvan esim. rasvaisesta kalasta, pähkinöistä/jyvistä ja kasvisöljyistä?

Olen kyllä lukenut koko threadin läpi, mutta silmääni ei osunut kysymystä tästä asiasta. Voi tosin johtua omasta ketoosihoureesta :hyper:

Omalla mudella on kolesteroli jossain 7-9:n välillä ja näyttää aikamoiselta läskikääpiöltä. :D
Hänkin on yrittänyt monta kertaa dieettiä onnistumatta siinä. Ajattelin ehdottaa tätä mudelle, koska omat läskit lähtee, niin että naukuu.

Toki ehdotan hänelle tietty lääkärillä käyntiä ennen ketoilua, jos se nyt on ylipäätään mahdollista kolesteroli naamarille.

Onko kellään tästä asiata ensikäden tietoa.

Kannattaa lukea nämä kaksi,

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/rasva-kolesteroli/

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/rasvamyytit/

:)

Mites suojaravintoaineet yms. Vaikka mäkin ennen dissasin kasviksia on kyllä mielipiteet muuttuneet paljon tässä parin vuoden aikana.

Toinen mahdollisuus on, että olet ollut liian paljon ja liian pitkään miinuskaloreilla, jolloin hypotalamus on jo ehtinyt ajaa "systeemit alas". Vinkki on vanha: Kaks viikkoa kalorit ylläpitotasolle, ensimmäinen viikko ehkä mieluummin aavistuksen plussalla. Ja hiilihydraatit mukaan, insuliinilla on vaikutuksia leptiiniin. Sitten uutta ketoa putkeen.

^ Kiitos ohjeistuksesta.

Miinuskaloreilla tuskin olen ollut, sillä olen viime aikoina syönyt aivan kaksin käsin - mutta ketogeenisesti kuitenkin. Kasviksia olen kyllä syönyt kunnolla, mutta tänään kun tankkasin sitä "osmoa" aamulla ennen treeniä, huomasin kyllä eron. Jaksoin juostakin aivan täysillä, mitä en ollut jaksanut pitkään aikaan. Eli taisi tosiaan olla vaan glykogeenipankit tyhjinä.

Kuinka hyvin muuten turkkilainen jugurtti - jossa on laktoosia - tankkaa glykogeeneja? Tarvitaanko siihen insuliinitason nousua? Sillä laktoosi ei saamieni nettitietojen mukaan aiheuta kovinkaan voimakasta insuliinivastetta.

^ Kiitos ohjeistuksesta.

Miinuskaloreilla tuskin olen ollut, sillä olen viime aikoina syönyt aivan kaksin käsin - mutta ketogeenisesti kuitenkin. Kasviksia olen kyllä syönyt kunnolla, mutta tänään kun tankkasin sitä "osmoa" aamulla ennen treeniä, huomasin kyllä eron. Jaksoin juostakin aivan täysillä, mitä en ollut jaksanut pitkään aikaan. Eli taisi tosiaan olla vaan glykogeenipankit tyhjinä.

Kuinka hyvin muuten turkkilainen jugurtti - jossa on laktoosia - tankkaa glykogeeneja? Tarvitaanko siihen insuliinitason nousua? Sillä laktoosi ei saamieni nettitietojen mukaan aiheuta kovinkaan voimakasta insuliinivastetta.

Helpoitenhan lihakset täyttyy glukoosi pohjaisista hiilareista, maitosokerissa on kai puolet galaktoosia ja puolet glukoosia joten siksi vaimeampi insuliini vaste (vähän kuten pöytäsokerissa fruk+gluk). galaktoosi ei sitten ihan suoraa reittiä glukoosiksi muutu joten tankkaukseen hitaampaa. Ja sitten tietty voi miettiä että missä järjestyksessä varastot alkaa täyttyä, ottaako maksa ensin ja sitten lihakset.. maksallehan taitaa olla annos fruktoosia hyvä lisä jos tankkausta meinaa.. no nyt meni jo hifistelyksi :)

Jos vedät "tankin täyteen" ota fruktoosia mukaan niin kuin Fatso tossa sanoikin. Voisit koittaa tuollaista CKD-tankkausta, joka löytyy tuolta jostain takaapäin.

Jees. Palasin juuri ruokakaupasta omenoiden ja klementiinien kanssa. Enpä kuitenkaan syö näiden kanssa rasvaa, mikäs se dieetti olikaan joka neuvoi että rasvat ja hiilarit kannattaa syödä eri aikaan nottei kauhiasti läskiintyisi. :)

Nyt noin kolmisen viikkoa ja rapiat tätä diettiä noudatettu, tai noh... toisena viikonlopuna ratkesin dokaamaan, ja viime viikonloppuna otin toistamiseen(tosin vaihdoin tohon CKD:t). Eli ei pitäis olla niin kauhean paha! ;)
Aluks paino tippu 5kg viikon sisään(nesteet?), mut nyt paino noussu takas 4kg. Eli aamupaino 85kg.

+Kunto näyttäis omaan silmään kireämmältä(salikaveriki huomautti tästä). Eli lyhyesti virsi kaunis, suonet näkyy paremmin, se rantapallo pöhö hävinnyt ja lihakset tuntuu kovemmilta ei ns. ilmavat.
+Ruokavalio uppoo tosi kevyesti, eikä tarvi stressata sen takia: 100g hasselpähkinöit, 185g tunaa paloina öljyssä, 400g vihanneksia, 200g naudan jauhelihaa ja 5 kananmunaa. (about 2000kcal)
+Nyt CKD:l (ma yläkroppa, ti alakroppa, pe tyhjennys) treeni tehot on palannu, ja maanantain pumppi oli jotain aivan uskomatonta! :hyper:
+Pystyn dokaamaan dietillä ilman et omatunto sanoo nou nou.
+olin jo kyllästyny hst:n ja single factoryn kierrättämiseen jotenka treeni intoki ihan erilainen.
-aineenvaihdunta tuntuu toimivan hyvin vaan hiilaritankkauksen aikana(juon vettä kuitenkin 3-4l päivä). :(
-en ole ostanu ketostixei jotenka ei ole mitään tietoa millon keho menee/on mennyt ketoosiin!
-toi paino vähän harmittaa ettei ole enempää tippunu, mut kaloreiden mukaan olen about 1500kcal miinuksel viikossa, jotenka aika maltillista tahtia tässä tiputellaan. Oletuksena et tää ois raketti tiedettä ja kalorit menee yks yhteen niinku on opetettu!

Mut eiks tää nyt siis ois aika optimi ruokavalio noin yleisesti tohon massan kasvatus ja suht kireenä pysymiseen? Koska ihan hyvin voisin jatkaa vaikka loppuvuoden tällä ruokavaliolla, tulee kuitenkin opiskeltua tämä aika ja budjetti ei ole suuri jotenka rahallisesti oli myös hyvä idea vetää tällä ruokavaliolla... Ei täs toki mikään lavakondis oo tavoitteena, mut jos jonku 3-4% sais rasvoi tiputettua, kehon painon pysyessä vakiona niin ois aika jees. ;)

Aiheesta "VHH:lla bulkkaaminen" voisi kyllä tehdä oman threadin, sen verran ollut juttua täällä ja muissa ketjuissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko tuo yleensä kannattavaa pidemmällä tähtäimellä ja onko se hyvä vaihtoehto normaalille hiilariruokavaliolle. Nimenomaan lihastenkasvatusmielessä.

Mä voin vaikka pistää raporttia kuukauden tai parin välein miten homma etenee täl CKD. Kyl se vaan on nyt niin että loppuvuosi poljetaan tällä ruokavaliol, jos ei tapahdu jotain suurta muutosta terveyden suhteen! Pyrin pitämään painon tossa 85kg +-3kg(pituus 177cm ja rasvat ennen diettiä pihtimittauksella jossain 15-16% paikkeilla), eli mikäli sikäli sitä massaa tulee niin se on vain kotiinpäin.

Back
Ylös Bottom