🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Nyt alan olemaan kirjan niillä sivuilla, missä aletaan puhua tarkemmin proteiinin ja rasvan suhteesta, ja käsitykset kääntyvät taas täysin päälaelleen. Proteinin osuutta nostetaan huomattavan paljon siihen nähden mitä olen viime viikkoina tottunut vetämään, ihan 1-1.5 grammaan painopaunaa kohden. Ja rasvojen kustannuksella, kalorit raskaasti alle kulutuksen.
Mihin tuolla pyritään? Maalaisjärkeni kun sanoo että tuo johtaa proteolyysiin. Heraproteiinin tiedetään nostavan jopa insuliinitasoja, mutta mutuilisin että se johtuu siitä että suuri helposti imeytyvä proteiinimäärä käynnistää glukoneogeneesin eli proteiinien hajotuksen sokereiksi, jotka sitten puolestaan nostaa insuliinia.

Toisin sanoen sama vaikutus saataisiin kai aikaan ihan vaan hiilareillakin?

Ihmettelen kyllä näitä (fyysisesti aktiivisia) jätkiä, jotka ovat olleet ketoosissa kuukausitolkulla ilman lihasmassan menetystä tai fyysistä loppuunpalamista
Ketodieetillä on pointtina pitää rasvojen osuus niin korkeana ettei kroppa edes harkitse proteiinien hajottamista energiaksi ( = lihaskato), vaan käyttää kaiken rakennusaineeksi. Kun on ollut riittävän kauan ketoosissa, solujen mitokondriotkin tottuvat rasvanpolttoon. Itse asiassa jatkuvasti korkea insuliini jopa surkastuttaa ja vähentää mitokondrioiden määrää lihaksissa ja maksassa:

Prolonged exposure to insulin suppresses mitochondrial production in primary hepatocytes

Tämä lienee myös yksi insuliiniresistenssin ja metabolisen oireyhtymän ikävistä lisävaikutuksista. Läski väsyttää.

mulla kun nyt on 5 viikko menossa niin on kyllä helpottanut tosi paljon tuo makean himo. pari sellaista sokeritonta kurkku pastillia laitan suuhun ihan vaan maun vuoksi. tankkauksia en ole suorittanut vielä eikä jotenkaan edes tunnu siltä ett tarvisi vielä, treeni kulkee ja liha on säilynyt, tumppu jopa kasvanut sentin:D vaikka on aivan tyhjä. vappuna varmaankin tulee suoriritettua eka tankkaus ja siitä kuukauden päästä on kohteliaisuus syistä tankattava taas koska on häät tulossa ja olisi noloa syödä pöydässä jauhelihoja purkista:D eli tiivistettynä mun mielestä niitä tankkauksia ei tarvitse suorittaa todellakaan joka viiikko jos treeni kulkee

Itsellä olisi tarkoitus vetää tuossa noin kuukauden mittainen ketodieetti. Muutama kysymys kuitenkin askarruttaa mieltä.

Alkuun hiukan yleisinfoa. Eli kalorit olisi ketolla noin 2000kcal luokkaa. Tämä koostuisi 270g proteiinia, 95g rasvaa ja 15g hiilareita. Itellä pituutta n.180cm ja painoa siinä 80kg kieppeillä rasvojen ollessa noin 12%. Ymmärtääkseni nuo proteiinit ja rasvat tulisi jakaa tasaisesti noin kuudelle ateriallle päivän aikana?

Sitten ne muut kysymykset. Eli mistäs porukka ottaa kuidut keto dieetin aikana? Entäs miten vihannesten syönti, kun niissähän pakkaa kuitenkin sitä hiilaria olemaan? Ja sitten vielä yksi tyhmä kysymys liittyen proteiinijauheeseen :) Eli noissa lisäprotskuissa pakkaa olemaan myös tuota hiilaria ja juon yleensä yhden protskudrinkin töissä välipalana. Tulisiko nyt sitten uhrata tuon keton ajaksi rahaa proteiinijauheeseen, joka ei sisällä tuota hiilaria?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Paljon salaattia ja niitä puusilpulle maistuvia hiutaleita:D

Eli kalorit olisi ketolla noin 2000kcal luokkaa. Tämä koostuisi 270g proteiinia, 95g rasvaa ja 15g hiilareita.
Rasvaa on aivan liian vähän. Tolla määrällä et pääse ikinä ketoosiin ja olo on vain väsynyt. Rasvaa pitäisi tulla grammamääräisesti yhtä paljon kuin proteiinia ja hiilihydraattia yhteensä. Eli sun on pakko lisätä rasvan määrää proteiinin kustannuksella, muuten ei tule mitään.

Joo, niinkuin tässäkin threadissa 1550 kertaa todettu, lähellä optimia olisi tyyliin rasva 70%, protsku 25 % tai enemmän ja hiilarille ne muutama jämäprossa. Nyrkkisääntö, josta ei hirvittävästi kannata lipsua, varsinkaan alussa, jolloin ketoosiin pitää hankkiutua. Sen ylläpitäminen on vähän helpompaa.

"AAPUUVA!" Huutaa hän ja puuskuttaa...

Olen neljättä vuorokautta Atkinsinsilla, tavoitteena ketoosi.
Niin täällä Pakkiksella kuin kaikissa kirjoissakin, joita olen aiheesta lukenut, varoitellaan ummetuksesta ja neuvotaan syömään pellavansiemenrouhetta.
Mun ongelma on se, että mä oon menny ihan kuralle :wtf:

Mitä tää nyt oikein on? Voiks se johtuu siitä että olen aiemmin ollut kasvissyöjä ja tosiaan lihansyönti alkoi viime sunnuntaina? Leivonnaisia ja ylipäätään mitään leipätuotteita en ole aiemminkaan juuri syönyt, hyvä jos pari ruisleipäviipaletta kuukaudessa (en oikein tykkää kun tulee viljatuotteista helposti ilmavaivoja). Olen harrastanut myös täydellisiä paastoja Vogelin tapaan, eli 7 vrk paasto litkuilla mutta nyt iän myötä ei sappi tykkää niistä enää.

Juon n. 3 litraa/pv O´Lightia tai FunLightia (juonut jo vuodesta -97 alk.) ja makeutan teet/kahvit sakariinilla (vuodesta 2005 alk.) joten makeutusaineetkaan ei löystymistä selitä.

Muutoin olo on lähes euforinen jo nyt, nälkää en tunne. Salitreeniä en ole tän dieetin vielä kokeillut joten en tiedä vieläkö rauta nousee entiseen malliin, mutta eilen hölkkäsin 4,3 km ja tänään lenkkeilin koiran kanssa n. 6 km.
En usko vielä varsinaisen ketoosin päässeen alkuun, meen ostamaan ne testitikut kohta.

Ja, BtW, Punttimimmit, onko ollu ketooosidieeteillä ongelmia kuukautiskierron säännöllisyyden kanssa? Hiiva tais (..kele..tana) iskee nyt tuon ripulin ansiosta...

Ja jannut, älkää moittiko että "taas joku muija valittaa..."

Olen neljättä vuorokautta Atkinsinsilla, tavoitteena ketoosi.
Niin täällä Pakkiksella kuin kaikissa kirjoissakin, joita olen aiheesta lukenut, varoitellaan ummetuksesta ja neuvotaan syömään pellavansiemenrouhetta.
Mun ongelma on se, että mä oon menny ihan kuralle :wtf:

Mitä tää nyt oikein on? Voiks se johtuu siitä että olen aiemmin ollut kasvissyöjä ja tosiaan lihansyönti alkoi viime sunnuntaina?

Eiköhän tuossa viimeisessä lauseessa tule se ongelman ydin esille.
Vaimo on kasvissyöjä ja saa kamalat vatsanväänteet jos on 1mm kokoinen ripaus jäänyt lihaa jonkun salaatin tms. sekaan - ja samaa kuullut kaikilta, pitää totuttaa tosihiljakseen vatsa takaisin lihankäsittelytehtaaksi.

Sammo, ketomaster, onko ideaa, miksi Atkins ei hyväksy starttiin pähkinöitä? Hassel- ja saksanpähkinöissä ei ole hiilareita juuri ollenkaan!

Sammo, ketomaster, onko ideaa, miksi Atkins ei hyväksy starttiin pähkinöitä? Hassel- ja saksanpähkinöissä ei ole hiilareita juuri ollenkaan!

No ei kyllä tule mieleen järkisyytä, varsinkin saksanpähkinä on kaikin puolin aika takuutavaraa, kun ei pussikaupalla syö päivässä.

e: niin joo hasselpähkinähän käytännössä samat arvot, toi saksanpähkinä vaan on sellainen muutenkin yleisesti suositeltu ravinto.

Atkins vetää mutkia suoriksi, jotta "tavikset" eivät kämmäisi dieettiään. Parempi sanoo että ei pähkinöitä kuin alkaa erittelemään eri pähkinälaatuja tai jenkit olis jo ahmimassa suolapähkinöitä kaksin käsin.

Raapustellaas tänne jotain pientä, nyt kun viides ketopäivä menossa. Viime viikko meni ensin melko normaalisti vähillä hiilareilla (n. 50g-100g/d riippuen päivästä) ja sunnuntaina tiputin ne ihan nollaan. Maanantaina oli aika sumuinen olo ja päätä särki, mutta tiistaista asti on ollut aivan mahtava olo koko ajan.

Ketoosiin siirtyminen sujui siis ilmeisesti aika nopeasti. Vedin vähän ennen joulua myös kuuden viikon ketopätkän, joten ehkä se vaikuttaa. Eikä mun ruokavalio ole koskaan muutenkaan ollut hiilaripainotteinen (harvemmin yli 250g/d). Oli siis tosi helppoa pudottaa ne kokonaan pois.

Olo on todella pirteä ja energinen koko ajan, eikä nälän tunnetta ole. Eilenkin menin nukkumaan siinä 0.30, kun ei vain väsyttänyt ja silloinkin pyörin vielä tunnin verran sängyssä ennen kuin uni tuli. Kello soi 5.50 eikä väsyttänyt yhtään. Aamupalaksi munia ja pekonia klo 6.10 ja seuraava ruokailu vasta hieman ennen kahta. Ei nälkää ja olo hyvä.

Ainoaksi miinukseksi voisi laskea tuon yleisen vireystason ja pirteyden, se kun kestää pitkälle yöhön, joten unensaanti on vähän vaikeaa. Lisäksi luulen että ruuat alkaa aika nopeasti kyllästyttämään, vaikka pekonia parempaa aamupalaa ei heti keksikään. :kuola:

Kaloreita tulee päivässä n. 2000-2300kcal ja makroravinnejakauma on seuraavanlainen: 35%/3%/62%. Muutama hajagramma hiilaria tulee lähinnä porkkanasta ja sipulista.

Mäkin voisin kirjoitella kuulumisia, nyt on about kaksi viikkoa ketoilua takana. Oon syönyt vähähiilarisesti tosi pitkään, joten ketolle siirtyminen onnistui ilman minkäänlaisia ongelmia. Olo äärimmäisen hyvä, virtaa riittää eikä nälkää tunnu juuri koskaan. Hiilarit on varmaan siinä 20-30g päivässä ja syön välillä marjojakin, mutta oon kyllä ihan varmasti ketoosissa noillakin määrillä kun olo on niin mainio. Treeni on kulkenut ihan hyvin, tosin mitään pidempiä sarjoja ei oo vielä tullut kokeiltua salilla. Paino ei oo alun jälkeen pudonnut kamalasti, mutta pikkuhiljaa nitkutellaan alaspäin ja peilissä näkyy muutosta.

meal plan

Moro!

Onkos tässä mitään järkeä?

Mitat 183/84 ~14 % rasvoissa. Treeniä tullut tähän asti 5-6 krt/vko 45-60min/krt.

Laskin jollain kaavalla, että 2000kcal ois ok jos haluaa äkkiä tiputtaa. Alla olevista ruuista tulisi:
2056kcal
prot 172
hiil 30
rasva 141

eli 60/35/5 -suhteet. Mitä täältä olen lukenut, niin noi suhteet pitäisi olla OK.

parsa + vehnälese + pellavasiemen + manteli = 24g kuitua ja sit vielä vähän kurkusta, salaatista, pinaatista jne. joten senkin pitäisi olla OK.

AAMUPALA
3 kananmunaa + 2 viipaletta pekonia + pinaattia + 10g kalaöljyä + 10g vehnälese + 10g pellavasiemenrouhe

LOUNAS
200g broilerin rinta + 2 viipaletta pekonia + salaattia, kurkkua, tomaatti + 10g oliiviöljyä + 25g manteleita

ILLALLINEN
200g paistijauhelihaa + 200g parsakaalta + salaattia, kurkkua, tomaatti + 10g oliiviöljyä + 25g manteleita

ILTAPALA
30g Whey1 + 10g kalaöljyä + 25g manteleita + 10g vehnälese + 10g pellavasiemenrouhe

Lisäksi vedellään kreaa, BCAA, ZMA ja multivitamiini. Ja paljon vettä. Tankkaukset aina vkl kunhan päästään ensin alkuun.

Kyllähän tuo tietty paperilla näyttää hyvältä mutta saa nähdän miten toimii. Maanantaina ois tarkoitus aloittaa.

Hienoa, että jotkut viittii dieetin etenemisestään kertoakin jotain, ettei mene pelkäksi "lisää sitä rasvaa läski" - kommentteja lukea. :D Ja tästäkin aiheesta kun on näinkin suosittu voisi olla paikallaan joku kunnon selonteko kyseisestä dieetistä ja kaikesta siihen liittyvästä...?

Mut yksi mikä näin aloittelijan silmistä ja vhh:lla ollessa tulee koko aika väistämättä mieleen; jos porukoilla on ylipäätään 3-4 ateriaa päivässä ja em. kaverin aterioiden väli kuusi tuntia, miten ylipäätään muutenkin lihakset säilyy tälläisen dieetin aikana...? :david:

Hienoa, että jotkut viittii dieetin etenemisestään kertoakin jotain, ettei mene pelkäksi "lisää sitä rasvaa läski" - kommentteja lukea. :D Ja tästäkin aiheesta kun on näinkin suosittu voisi olla paikallaan joku kunnon selonteko kyseisestä dieetistä ja kaikesta siihen liittyvästä...?

Mut yksi mikä näin aloittelijan silmistä ja vhh:lla ollessa tulee koko aika väistämättä mieleen; jos porukoilla on ylipäätään 3-4 ateriaa päivässä ja em. kaverin aterioiden väli kuusi tuntia, miten ylipäätään muutenkin lihakset säilyy tälläisen dieetin aikana...? :david:

Ei se lihasten säilyminen siitä ateriavälistä riipu eikä ne mystisesti katoa jos on pari tuntia pitempään syömättä. Kokonaiskalorimäärä ja sen jälkeen ravintoainesuhteet jne määrittää kuitenkin viime kädessä kehonkoostumuksen.
Jos ketogeeninen dieetti on toteutettu järkevästi eikä kaloreita lasketa alas, ne lihakset säilyy ihan kohtuuhyvin, tosin parempaan tulokseen sen kannalta päässee pitämällä hieman hiilaria mukana. Mutta jos haluaa säätää ja tehdä suunniteltua syklistä ketogeenista dieettiä (josta tässäkin threadissa paljon juttua), ei lihaksia häviä pätkääkään.

Ja tosiaan, tässä threadissa EI puhuta vain yhdestä dieetistä, moni vetää ketolla koko ajan, jotkut tankkaavat satunnaisesti, toiset taas pyörittävät TKD tai CKD -versioita.

parsa + vehnälese + pellavasiemen + manteli = 24g kuitua ja sit vielä vähän kurkusta, salaatista, pinaatista jne. joten senkin pitäisi olla OK.
Kummempia asiantuntevia kommentteja ei muuten ole, mutta vinkkinä että saksanpähkinöissä ja hasselpähkinöissä on yli kaksinkertainen määrä kuitua manteleihin nähden ja vähän vähemmän hiilariakin. Finelin taulukkoa, on muuten eri näppärä tuo eniten/vähiten -listaus.

Olen itse miettinyt ihan samaa, ja nyt kun on tullut luettua Lylen The Ketogenic Diet ja UD2 alkaa olemaan loppusivuilla, ni tietää taas vähän enempi aiheesta.
Nyt alan olemaan kirjan niillä sivuilla, missä aletaan puhua tarkemmin proteiinin ja rasvan suhteesta, ja käsitykset kääntyvät taas täysin päälaelleen. Proteinin osuutta nostetaan huomattavan paljon siihen nähden mitä olen viime viikkoina tottunut vetämään, ihan 1-1.5 grammaan painopaunaa kohden. Ja rasvojen kustannuksella, kalorit raskaasti alle kulutuksen. Myös treeniohjelma vaikuttaisi erilaiselta kun aiempien suosituksien mukainen (Bodyopus)
Voisi alkaa noudattamaan tätä "uudempaa" settiä muutaman viikon päästä.

Nämä oireet mistä mainitsin aiemmin vaikuttaisivat joltain ylirasitus/ ylikunto-oireilta. Tänään pääsen labraan ottamaan erinäisiä kokeita, katsotaan mitä tulokset näyttävät ja funtsitaan niiden pohjalta jatkoa. Jos vaikka olis joku virus :D Selvää on se, että nyt on jossain jotain liikaa, tai aivan liian vähän. Uninongelmat ovat ainakin jatkuneet nyt toista viikkoa. Toivottavasti ei ole mitään hormonallisia häiriöitä.
Venytin kyllä syklinki nyt kaksiviikkoiseksi. Ilmeisesti aivan ääliömäinen veto tällä raudan liikuttamisen ja aerobisen määrällä (ja laadulla). Ja hiilaritankkauksessa alkoholi ei tasan varmasti ole hyödyksi.

Ainoa ylikunnon oire joka ei ole iskenyt on korkea leposyke. Pysyy hyvin siinä 50:n tuntumassa. Verenpaineen heilahtelut, kuiva suu, hengittämisen raskaus, oksettava olo, aivan liian pitkään jatkunut lihaskipu, vetämätön fiilis ja ennen kaikkea todella paha ärtymys ihan turhista asioista antaisivat tosin ymmärtää, että elimistö on jonkinlaisessa stressitilassa. Ja kuumeinen olo. Painokin tuntuu heittelehtivän. Lihasmassa on jotenkuten kyllä säilynyt. Mavessa on sarjapainot jopa nousseet 10%
No, meni taas vähän :offtopic: katsotaan kuitenkin mitä tuloksia labrasta saadaan.

Tästä opimme (opin) kyllä levon ja tankkauksien tärkeyden. Ihmettelen kyllä näitä (fyysisesti aktiivisia) jätkiä, jotka ovat olleet ketoosissa kuukausitolkulla ilman lihasmassan menetystä tai fyysistä loppuunpalamista

Mulla oli ihan samoja oireita ja ainoo millä lähti oli kun otti hiilareita takas diettiin ja lepäs. Ketoilu+lepo ei toiminut. Eikä mulla mitään lihasmassaa lähtenyt ja voimaakin tuli lisää vaan. Nukuttua ei saanu ja sitten tollasta oksettavaa oloa ja sellasta perus ylikuntomaista sätkimistä.

Ketolla saa kyllä vedettyä todella helposti ylitte. Kaloreita ei käytännössä tarvitse paljoakaan syödä vaan aina jaksaa painaa vaikka millasia reenejä. Varmaan jotain sinnepäin että kroppa luule olevansa paastossa eikä rajota normaalilla tavalla kun ylirasitusta tulee vaan antaa mennä ylitte kunnolla.

Minkäslainen liikunta olisi parasta kun on ketoosissa?

Ainakin aerobinen, ehdottomasti. Saat aineenvaihdunnan liikkeelle etkä kärsi ummetuksesta, kuten moni kuulemma kärsii (itselläni taas maha on ihan kuralla, S225T veikkaa syyksi kasvisruokavaliosta siirtymistä lihansyöjäksi). Olen valtavasti nauttinut näinä lämpöisinä päivinä lenkkeilystä, joskin hölkkälenkkini on vain 4,3 km mutta kävelylenkkini on n. 6-6,2 km.
Venyttelyt toimii hienosti, ihankuin olisin jopa notkeampi? Tänään vetäisin koiran kanssa kaksi tuollaista kävelylenkkiä ja vain koira väsyi :dance:

Mulla on penkki ja käsipainoja himassa, niillä hieman lihaksia vaivasin mutta enpä varsinaiseksi treeniksi menis sanomaan. Jotenkin toi aerobinen tuntuu nyt olevan must-juttu. Kai sekin kuuluu ketoosin aiheuttamaan ilmiöön, who knows.

Back
Ylös Bottom