🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Itellä oli ihan samoja tuntemuksia. Vittumaisia päivät kun eli ylipirteänä jossakin fakin sumupilvessä:D samaan aikaan kuitenkin oli helvetin väsynyt olo. Kahvi oli kanssa aika ytyä tavaraa, meni pää aivan sekasin.

Ettei ois ylikunto iskenyt kun treenaat ilmeisesti kuitenkin aika paljon?

Siltä alkais pahasti vaikuttamaan.

.... Silläkin saattaa olla oma lisävaikutuksensa, että kun nuo kamppailutreenit on aina iltaisin, ni kotiinpäästyäni kroppa on vielä niin kovilla rundeilla (johtuen kenties adrenaliinista) ettei pysty oikein rentoutumaan.

Hmm, sanokaapas.. Noin viikko sitten aloin vähentämään hiilareita ravinnossa. Nyt n. 2-3pv sitten olen vetänyt todella alhaisilla eli n. 10-15g päivässä. Olotilassa on tullut muutoksia siten, että on alkanut olemaan aika nuutunut olo + ehkä lievää pääkipua ja sekavuuden ja huonovointisuuden tunnetta. Reenit nyt heti hiilareiden laskun jälkeen tuntunut tosi rankoilta, palkkarista olen jättänyt malton pois ja juonut pelkän heran. Tuntuu ettei jaksa painaa kuin parit ekat isommat pääliikkeet kunnolla, ja sitten jo puhti lopussa. Kuulostaako noi oireet ihan normaalilta näin ketoosiin pyrittäessä? Lähinnä vaan huolettaa se, että olotila ei ainakaan vielä ole osoittanut parantumisen merkkejä. Näläntunnetta ei ole ollut yhtään. Olen käsittänyt, että n. 3 pv:ssä elimistö menee ketoosiin ja olon pitäisi tulla energiseksi.

Olen syönyt pääasiassa munia, tonnikalaa, heradrinkkejä, kanaa, jauhelihaa ja paljon lohta + paljon parsaa / tomaattia / kurkkua ja muita vihanneksia + nyt otin tänään pellavansiemenet mukaan..

Tuli sellainen mieleen, että mitä tapahtuu jos syön liian vähän rasvoja? Proteiinin saanti on kyllä ollut kunnossa, mutta en ole ihan pilkun tarkalleen varma miten on rasvaa tullut syötyä. Kylmäpuristettua rypsäriä olen tonnikalaan esim. laittanut ja kaikki ruuat ja vihannekset paistanut rasvassa. Jos en syö tarpeeksi rasvaa, lähteekö sitten lihakset? :david:

Vähän alkaa vaan pelottaan tää homma kun koko elämäni juonut väh. 2 Litraa maitoo päivässä ja muutenkin elänyt erittäin suurilla hiilareilla... Mut katsellaan.

Eka kerta ketoilua? Jos syöt liian vähän rasvoja et yksinkertaisesti jaksa.

Joo ensimmäistä kertaa ketoilen... Kuten varmaan arvaakin ;)

Eli pitää vaan kunnolla painaa rasvaa naamaan... Osaatko arvioida lähteekö tavarat sitten lihaksista jollen rasvaa tarpeeksi syö? Vai mitä tapahtuu. Aamupaino tippunut 93kg -> 89kg, eli nesteitä lähtenyt ainakin. Siis tämä tippunut 2 viikossa, ekan viikon diettasin "normi" dietillä.

Sellainen tuli mieleen vielä, että otatteko rasvoja paljonkin esimerkiksi juuri lisäämällä rypsäriä/oliivi öljyä ruokaan? Eilenkin söin 3 porsaanulkofilettä + lohifileen + 5 kananmunaa + pekonia melkein paketin eikä siltikään tullut mukamas paljoa rasvoja kalorilaskurin mukaan.

Jos et saa tarpeeksi rasvaa niin yksinkertaisesti ei jaksa:D Samalla tavalla kun et sais kaloreita tarpeeksi normaalisti. Liika proteiini muuuttuu maksassa glukoosiksi(?) mikä taas itse ketoosi-tilan kannalta ei ole hyvä.

^ Glukoosiksipa hyvinkin, ja sivutuotteena syntyy ammoniakkia, josta kroppa ei oikein tykkää.

Jos rasvaa on vaikeaa saada muuten vedeltyä tarpeeksi, voitte aina turvautua apteekista saatavaan MCT-öljyyn. ;)

Ja vielä kerran: Kerma, kerma ja kerma jos on vaikeuksia.

Ok! Vois alkaa väsätä kermakastikkeet aina kanoille ja lihoille.. :) Kyllä tässä selkeesti liian pienillä rasvoilla mennään kun väsymys on todella kova.

Hassua on juuri se, että näläntunne on jännästi kadonnut niin syömistä ei oikein edes pahimmassa tapauksessa aina muista. Mut lisätään rasvaa ja tuun uikuttaan takas jollei vieläkään auta :)

Noniin, kävimpä ostaan ketostixejä apoteekista äsken ja näytti nelosta.. Eli ketoosissa pitäisi olla! Nyt tarttui kermaakin mukaan kaupasta reippaasti.. Jännä juttu on se, että päänsärky / yleisväsymys kadonnut tänään kokonaan! Jes!

Sellainen pikku kysymys vielä: Ymmärsinkö oikein, että kun ketoosi tila on saavutettu niin hiilihydraatti-tasoja voi hieman nostaa ilman pelkoa että elimistö siirtyy pois ketoosista? Nyt oon mennyt ihan 0-15g/vrk ja ajattelin, haittaako jos tonne 30g paikkeille nostaa? Painoa on 89kg.

Kiitos avusta!

Jännä juttu on se, että päänsärky / yleisväsymys kadonnut tänään kokonaan! Jes!
Omalla kohdalla olen huomannut sen, että aina kun olen siirtymässä ketoosiin, alkaa päätä särkeä. Siitä tiedän, että huomenna olen ketoosissa. Jos tänään särkee päätä, niin huomenna on jo syvä ketoosi ja päänsärky hävinnyt. Joka kerta sama juttu.

Noniin, kävimpä ostaan ketostixejä apoteekista äsken ja näytti nelosta.. Eli ketoosissa pitäisi olla! Nyt tarttui kermaakin mukaan kaupasta reippaasti.. Jännä juttu on se, että päänsärky / yleisväsymys kadonnut tänään kokonaan! Jes!

Sellainen pikku kysymys vielä: Ymmärsinkö oikein, että kun ketoosi tila on saavutettu niin hiilihydraatti-tasoja voi hieman nostaa ilman pelkoa että elimistö siirtyy pois ketoosista? Nyt oon mennyt ihan 0-15g/vrk ja ajattelin, haittaako jos tonne 30g paikkeille nostaa? Painoa on 89kg.

Kiitos avusta!

Ihan tyypillistä tosiaan tuo päänsärky/yleisväsymys tuossakin vaiheessa kun glukoosi on alamaissa muttei vielä niin alhaalla, että ketonitehdas käynnistyisi - ja lähes poikkeuksetta se vaihtuu sitten lähes euforiaan kun ketoosi on päällä.

Niitä hiilareita voi periaatteessa tosiaan lisätä hyvin varovasti, mutta siinä on yksilökohtaista vaihtelua, mikä määrä tipauttaa pois ketoosista. Mutta kun ketoosi on kunnolla päällä, varmasti useimmat sietävät 20-30g hiilaria/vrk helposti, jotkut hieman enemmänkin.

Minäkin kärsin ennen nälkäpäänsäryistä verensokerin heiluessa. Vaan nyt ketoillessa olen huomannut ettei migreenikään vaivaa yhtään niin usein kuin ennen. Ketogeenista ruokavaliota on jo 1920-luvulta asti käytetty epilepsian hoidossa, ja migreeni taitaa olla epilepsian sukulaisvaiva.

Nyt kun on ollut pitkään CKD:lla ei enää tule noita päänsärkyjä. Kai se adaptoituminen on sitten jo mennyt sen verran pitkälle, että aivot tietävät, mistä energiaa saa milloinkin.

Oikeastaan tässä on jo miettinytkin jos alkaisi ihan lifestyle-meiningillä tekemään tätä, eli myös syksyn massakauden jotenkin tähän ruokavalioon yhdistäisi koska on vaan niin paljon parempi olo. Heittelisi sitten vähän vaikka TKD -elementtejä joukkoon kun insuliiniherkkyyskin on hyvä. Siripiriä ja heraa anaboliseen ikkunaan, muuten rasvapainotteisesti. Tuo kasvaminen kun ei ole koskaan ollut se ongelma vaan kiristely.

meikäläinen tekee tätä vaan dietatessa. tää toimii todella mahtavasti. reilu 4 viikkoa nyt menty ja paketti on todella jo tiiviimpi. tämän jälkeen sitten hitaasti alan nostamaan hiilareita ylös ja katson mikä sitten on sopiva määrä päivässä hh

meikäläinen tekee tätä vaan dietatessa. tää toimii todella mahtavasti. reilu 4 viikkoa nyt menty ja paketti on todella jo tiiviimpi. tämän jälkeen sitten hitaasti alan nostamaan hiilareita ylös ja katson mikä sitten on sopiva määrä päivässä hh

Hyvä hyvä, nopeasti olet saanut tuloksia!

Nyt kun on ollut pitkään CKD:lla ei enää tule noita päänsärkyjä. Kai se adaptoituminen on sitten jo mennyt sen verran pitkälle, että aivot tietävät, mistä energiaa saa milloinkin.

Oikeastaan tässä on jo miettinytkin jos alkaisi ihan lifestyle-meiningillä tekemään tätä, eli myös syksyn massakauden jotenkin tähän ruokavalioon yhdistäisi koska on vaan niin paljon parempi olo. Heittelisi sitten vähän vaikka TKD -elementtejä joukkoon kun insuliiniherkkyyskin on hyvä. Siripiriä ja heraa anaboliseen ikkunaan, muuten rasvapainotteisesti. Tuo kasvaminen kun ei ole koskaan ollut se ongelma vaan kiristely.

Olen itse miettinyt ihan samaa, ja nyt kun on tullut luettua Lylen The Ketogenic Diet ja UD2 alkaa olemaan loppusivuilla, ni tietää taas vähän enempi aiheesta.
Nyt alan olemaan kirjan niillä sivuilla, missä aletaan puhua tarkemmin proteiinin ja rasvan suhteesta, ja käsitykset kääntyvät taas täysin päälaelleen. Proteinin osuutta nostetaan huomattavan paljon siihen nähden mitä olen viime viikkoina tottunut vetämään, ihan 1-1.5 grammaan painopaunaa kohden. Ja rasvojen kustannuksella, kalorit raskaasti alle kulutuksen. Myös treeniohjelma vaikuttaisi erilaiselta kun aiempien suosituksien mukainen (Bodyopus)
Voisi alkaa noudattamaan tätä "uudempaa" settiä muutaman viikon päästä.

Nämä oireet mistä mainitsin aiemmin vaikuttaisivat joltain ylirasitus/ ylikunto-oireilta. Tänään pääsen labraan ottamaan erinäisiä kokeita, katsotaan mitä tulokset näyttävät ja funtsitaan niiden pohjalta jatkoa. Jos vaikka olis joku virus :D Selvää on se, että nyt on jossain jotain liikaa, tai aivan liian vähän. Uninongelmat ovat ainakin jatkuneet nyt toista viikkoa. Toivottavasti ei ole mitään hormonallisia häiriöitä.
Venytin kyllä syklinki nyt kaksiviikkoiseksi. Ilmeisesti aivan ääliömäinen veto tällä raudan liikuttamisen ja aerobisen määrällä (ja laadulla). Ja hiilaritankkauksessa alkoholi ei tasan varmasti ole hyödyksi.

Ainoa ylikunnon oire joka ei ole iskenyt on korkea leposyke. Pysyy hyvin siinä 50:n tuntumassa. Verenpaineen heilahtelut, kuiva suu, hengittämisen raskaus, oksettava olo, aivan liian pitkään jatkunut lihaskipu, vetämätön fiilis ja ennen kaikkea todella paha ärtymys ihan turhista asioista antaisivat tosin ymmärtää, että elimistö on jonkinlaisessa stressitilassa. Ja kuumeinen olo. Painokin tuntuu heittelehtivän. Lihasmassa on jotenkuten kyllä säilynyt. Mavessa on sarjapainot jopa nousseet 10%
No, meni taas vähän :offtopic: katsotaan kuitenkin mitä tuloksia labrasta saadaan.

Tästä opimme (opin) kyllä levon ja tankkauksien tärkeyden. Ihmettelen kyllä näitä (fyysisesti aktiivisia) jätkiä, jotka ovat olleet ketoosissa kuukausitolkulla ilman lihasmassan menetystä tai fyysistä loppuunpalamista

Viimeksi muokattu:
Mmhh, 2-3vkoa koitettu ketoilla, jalat on aina hapoilla ja pari tankkaustakin on suoritettu. Ihmettelen vain, että miksen pääse ketoosiin tikkujen mukaan? Tiukentumista on muuten kyllä tapahtunut. Ilmeisesti pitää vain ankarammin vielä urheilla, kun ruokapuolen pitäis olla kunnossa... Vai pitäisikö lisäravinteissa vielä hifistellä?

Back
Ylös Bottom