🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tuli vaan mieleen tuo paljon höpisty "elimistön säästöliekki", joka siis käytännössä puppua.

However, if an individual actually reduces their intake to 500 calories, the weight loss would not likely be a steady 3lb per week because of the reduced metabolic rate. It would likely be around 2¼ to 2½lb. This 'lower than expected' rate of weight loss is a lot different to 'no' weight loss as the 'starvation mode' notion proposes.

Säästöliekistähän tuossa käytännössä puhutaan... ja siihen kun yhdistetään vaikkapa 10% lihaksien menetystä (viikkojen, kuukausien aikana...) niin johan taas hiipuu pikkusen alemmas aineenvaihdunta.
En ainakaan itse ole ajatellut säästöliekkiä laihtumista pysäyttävänä ilmiönä vaan hidastavana ja eikös sitä mieluumin tuossakin esimerkissä tyytyisi -1000kcal diettiin jolla saa 2lbs kuin -1500 diettiin jolla saa 2.25lbs pudotuksen aikaan??

Edelleen tämä on offtopikkia tässä keto ketjussa, perus dietti jutut on jossain muussa ?

Nyt kun tähän ketodieettiin on tykästynyt, niin tekis mieli testailla eri versioita siitä. Tiedän pääpiirteittäin miten tuo CKD toimii, eli kysymys koskisi nyt tuota TKD:tä. Eli tässä ilmeisesti periaate sama kuin tavallisessa ketossa, mutta ennen treeniä otetaan n.30g hiilaria latausjuomana? Eli päivän hiilarit olis sitten noin 50g luokkaa, kun kuitenkin kasviksista yms. tulisi ottaa se n.20g, jotta saadaan kuitua yms.?

Eli nostan nyt vielä tämän kysymyksen ylös, jos joku asiaa tunteva osaisi vastata. Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Nyt kun tähän ketodieettiin on tykästynyt, niin tekis mieli testailla eri versioita siitä. Tiedän pääpiirteittäin miten tuo CKD toimii, eli kysymys koskisi nyt tuota TKD:tä. Eli tässä ilmeisesti periaate sama kuin tavallisessa ketossa, mutta ennen treeniä otetaan n.30g hiilaria latausjuomana? Eli päivän hiilarit olis sitten noin 50g luokkaa, kun kuitenkin kasviksista yms. tulisi ottaa se n.20g, jotta saadaan kuitua yms.?
Eli nostan nyt vielä tämän kysymyksen ylös, jos joku asiaa tunteva osaisi vastata. Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Just noin kuin itsekin sanoit... ja ilmeisesti olitkin tietoinen, että se hiilarilisä tulee verrattuna SKD:hen (stadard keto) eikä CKD:hen (cyclical keto). Jos on CKD:llä niin siitä ei tule TKD lisäämällä hiilaria ennen treeniä.

SKD:stä tulee CKD kun lisää suositusten mukaisen 25-50g hiilaria 30min ennen treeniä. Mitään tarkkaa ohjetta ei ole olemassa minkätyyppistä hiilaria tulisi ottaa, vaan yleensä suositellaan kokeilemaan mikä itselle sopii... nopeaa/hidasta, kiinteää/nestemäistä.

Minun mielestä suositeltavaa kuitenkin olis ottaa sellaista hiilihydraattia mikä menee ennen kaikkea lihasten käyttöön eli ei pöytäsokeria (sakkaroosi) sisältävää tuotetta eikö mitään missä on glukoosi-fruktoosisiirappia. Hedelmien fruktoosi ei ole pahasta, mutta sittenkin melkein kannattaa valita hedelmää, jossa fruktoosimäärä pieni. Riisi, kypsä banaani, myslipatukka (joka missä sokerimäärä pieni) on hyviä tai malto, rasvattomat riisikakut mikäli nopeet hiilarit ei aiheuta "sugar crashia" treenin aikana (toisille tulee, toisille ei).

Onko transrasvat (eli teollisuuden keinotekoisesti tuottamat rasvat) yleensä eritelty tuoteselosteessa? Ei ole purkkia kädessä enkä muista. Jos ei ole, niin siihen olisi ehkä syytä?

Luin jostain rouhetun pellavansiemen pilaantuvan helposti, onko asialla perää? Ei innostaisi kaikkia päiviä itse siementään rouheeksi työstää...

Luin jostain rouhetun pellavansiemen pilaantuvan helposti, onko asialla perää? Ei innostaisi kaikkia päiviä itse siementään rouheeksi työstää...

siis sitähän myydään aika kookkaassa paketissa, eli luulis että sillä ois säilyvyysaikaakin aika kauan. varmaan sellasen purkin kyljessä ois säilyvyydestä infoa..

Kerran olen ostanut valmiiksi ruohittuja pellavansiemeniä, ja oli kyllä niin paljon hirveämmän makuista mössöä verrattuna itserouhittuihin, että mielelläni rouhin...

Jonkinlainen kahvimylly voisi olla kätevä, ellei sitten ole liian pieniä nuo siemenet. Sauvasekoittimellakin kyllä menee, vähän vaan meinaa siemenet kimpoilla. :D

Mulla oli ainakin avattu pussi ~6kk jääkaapissa ja oli syömäkelpoista kamaa tai sitten mulla on rautavatsa.

Mulla oli ainakin avattu pussi ~6kk jääkaapissa ja oli syömäkelpoista kamaa tai sitten mulla on rautavatsa.
+4kk ihan pimeässä kaapissa ja kyllä vieläkin rouskuttaa.. Eli ei nää iha heti mee pilalle!

Pellavansiemenöljy on varmaankin helpoiten hapettuva "ruokaöljy". Rouhinta paljastaa tämän siemenen sisällön ilmalle, josta seuraa, että siemenen sisällä oleva öljy pääsee ainakin osittain hapettumaan. Eli kyllä rouhitut pellavansiemene pilaantuvat, ainakin öljyn osalta, nopeammin kuin kokonaiset. Tähän auttaa jonkinnäköinen ilmatiivis paketointi.

Itse vedän pellavansiemeneni kokonaisina, silloin kun niitä syön.

Ekana ketovuonna koittelin kans noita siemeniä, mutta sitten totesin että enpä tarvitse ja en ole yli kahteen vuoteen vedellyt. Saman huomasin kyllä, että rouhitut pilaantuu herkästi.

Itse oon ainakin ketolla syklittänyt homman niin että 12 päivää tiukasti arjessa kiinni ja sitten 2 päivän mässäily (baarireissu+krapulapäivä) pää pysyy tasapainossa dietin kanssa + päähän kolisee uskomattoman nopeesti :)

Jostain syystä tajusin nyt vasta, että juustossa on paljon rasvaa ja proteiinia, mutta vähän hiilareita (tuoteselosteessa 0g/100g). No, siitä sitten tonnikalaa ja juustoa mikroon ja hyvää tuli. :rock: Hauskaa kun voi syödä kylläkseen ilman, että maha turpoaa lainkaan. Hiilareita kun tuli enemmän vedeltyä niin aina safkan jälkeen vatsa oli kuin koripallo.

Mitä kaikkea pizza/kebab -paikkojen kebablihat sisältää? Tietenkin paljon proteiineja ja rasvoja, mutta onko transrasvoja tai hiilareita?

Olisi melko kätevää syötävää kun kaverit kuitenkin haluaa pizzalle vähän väliin, niin sitä voisi vaan syödä iso annos kebabia ja salaattia joka tulee sen mukana :kuola:

Mitä kaikkea pizza/kebab -paikkojen kebablihat sisältää? Tietenkin paljon proteiineja ja rasvoja, mutta onko transrasvoja tai hiilareita?

Olisi melko kätevää syötävää kun kaverit kuitenkin haluaa pizzalle vähän väliin, niin sitä voisi vaan syödä iso annos kebabia ja salaattia joka tulee sen mukana :kuola:

Tuossa yhden suuren varrasvalmistajan vartaiden tietoja:

http://www.beofood.com/default.asp?isim=Vartaat&id=244&catid=224&islem=listele

Aika vähän näyttää kaikissa hiilareita olevan.

Muistaakseni 19g protua ja 19g rasvaa per 100g.

Käykö karppaajat ulkona syömässä? Mitä vaihtoehtoja niitä on? Ite törmänny wingseihin rasvaisessa kastikkeessa ja kebabbia salaatilla. Varsinkin tampereen seuden ruokalat kiinostaa.

Back
Ylös Bottom