🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Ei se ole niin, että joko nollassa tai tosi korkeella. Se miten paljon mikäkin arvo nousee, on vähän riippuvainen mitä syödään.

Jos syöt vain lihaa, se verensokerinnousu on reilusti pienempi mitä nopealla sokerilla.

Pelkkä liha

– Verensokerin nousu tyypillisesti 0–0.5 mmol/l
– Nousu hidas ja loiva
– Insuliinia erittyy, mutta maltillisesti
– Ei “piikkiä”, enemmänkin pieni kumpu

Nopea hiilihydraatti (esim. valkoinen riisi, sokeri, mehu)

– Verensokeri voi nousta 1.5–3.0 mmol/l
– Huippu 30–60 minuutissa
– Insuliini nousee voimakkaasti
– Mahdollinen nopea lasku perään

Sulle noi on sama asia, mutta biologiassa ne ei ole sama asia. Se miten proteiinista muodostetaan glukoosia, on myös vähän eri prosessi kuin sokeri, joka muuttuu kovin nopeaan glukoosiksi suolessa.

Viimeksi muokattu:
Ei se ole niin, että joko nollassa tai tosi korkeella. Se miten paljon mikäkin arvo nousee, on vähän riippuvainen mitä syödään.

Jos syöt vain lihaa, se verensokerinnousu on reilusti pienempi mitä nopealla sokerilla.

Pelkkä liha

– Verensokerin nousu tyypillisesti 0–0.5 mmol/l
– Nousu hidas ja loiva
– Insuliinia erittyy, mutta maltillisesti
– Ei “piikkiä”, enemmänkin pieni kumpu

Nopea hiilihydraatti (esim. valkoinen riisi, sokeri, mehu)

– Verensokeri voi nousta 1.5–3.0 mmol/l
– Huippu 30–60 minuutissa
– Insuliini nousee voimakkaasti
– Mahdollinen nopea lasku perään

Sulle noi on sama asia, mutta biologiassa ne ei ole sama asia. Se miten proteiinista muodostetaan glukoosia, on myös vähän eri prosessi kuin sokeri, joka muuttuu kovin nopeaan glukoosiksi suolessa.
Diabetes muodot todetaan paasto sokereilla ei eri ruokien jälkeen mitatuilla sokeri arvoilla.

Että älä nyt laita sanoja minun suuhun kiitos. 😊👍🏻

ja huolestuisin kovasti jos haiman insuliini tuotanto hiipuu. Se on huomattavasti pahempi kuin että korkeat sokerit ja korkeat insuliinit kun keho kuitenkin yrittää tällöin edes saada sokeri arvoja pysymään kontrollissa.

Sä nyt vaan edelleen tuijotat yhtä arvoa.
Mitä arvoja minun pitäisi tuijottaa? Diabeteksen määrittämiseen tarvitaan jokin muukin arvo?

Tuolla videolla puhuja setä tuumasi että hän katsoo sokerin ja insuliini arvon (tämä on HÄNEN HENKILÖKOHTAINEN TAPA) mutta eihän se diagnoosia mitenkään muuta esi diabetes on esi diabetes olipa sinulla insuliini arvo mikä tahansa

Paasto sokeri jää liian korkeaksi ja se on haitallista. Huolestuttavaa on jos haimantoiminta voi tyrehtyä tällä ruokavaliolla.

Huolestuttavaa on jos haimantoiminta voi tyrehtyä tällä ruokavaliolla.
No tästä varmaan löytyy jotain tutkimuksia, jos ei, niin turhaa spekulointia. Mikä sun murhe tässä nyt oikein on? Sä et ole todellakaan keto/vhh/carni, niin miksi tää sua vaivaa noin kovasti?

No tästä varmaan löytyy jotain tutkimuksia, jos ei, niin turhaa spekulointia. Mikä sun murhe tässä nyt oikein on? Sä et ole todellakaan keto/vhh/carni, niin miksi tää sua vaivaa noin kovasti?
Mielestäni tämä keskustelu on ollut ihan langan otsikon mukainen? Vai ollaanko tässä poikettu aiheesta sinun mielestä?

Ja jos osallistuu keskusteluun niin se tarkoittaa että asia vaivaa? Eikö negatiivisia puolia saa tuoda esille?

Ja jos osallistuu keskusteluun niin se tarkoittaa että asia vaivaa?
Kyllä sulla kova huoli on monessa viestissä muista. Mitäs jos ihan ite koittaisit vaikka ketoa ja mee ottaan verikokeet. Mä olen ottanut 8 verikoetta 3kk aikana, kumpi tässä on asiaan paneutunut perusteellisemmin? Tosin en ole carnivorella, joten mun mittaukset on vain rajun hiilarivähennyksen tulosta. Tosin eipä tää carnivoresta eroa, paitsi jos ihan hardcore pitäis olla ettei edes kananmunia.

Kyllä sulla kova huoli on monessa viestissä muista. Mitäs jos ihan ite koittaisit vaikka ketoa ja mee ottaan verikokeet. Mä olen ottanut 8 verikoetta 3kk aikana, kumpi tässä on asiaan paneutunut perusteellisemmin?
Ja mihinkä ongelmaan minä sen aloittaisin ja päättelit mistä että en ole ikinä ollut ketolla tai carnivorella ja jos verikokeiden määrä kertoo paneutumisen määrästä niin kyllä olet paneutunut sillä mittarilla tähän enemmän.

En tiedä oliko sinulle tuo paastosokeri miten tuttu juttu kun aloit puhumaan aterian jälkeisistä sokereista ja niihin vaikuttavista muuttujista kun puhuttiin diabetekseen liittyen mutta joo ei tainnut ”veli” Manninen puhuakaan ihan palturia VHHn hyödyistä? Uskallatko tämän tunnustaa?

Back
Ylös Bottom