🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Mä ainakin kyllästyin ihan totaalisesti siihen jatkuvaan hiilarin vetämiseen, aina vatsa turvoksissa ja tukkoinen olo, treeneissä ei semmoista suorittamista sen tukkoisen olon takia kun olisin halunnut. Sit kun sai kaikki kuntoon ja olo on loistava, 99% markkereista superia ja sain LDL:n kiusaksi, syön kun vitun jeesus, ultrapuhtaasti ja jos tota arvoo vain tuijottais, niin voisin vetää taco belliä joka aterialla.
Hyvä jos toimii sinulla keto, mutta ei se kaikilla mene niin. Minulla oli leposykkeet 10bpm koholla vähäisestä treenistä huolimatta, enkä uskaltanut jatkaa pidempään, ettei kondis menee niin huonoksi, että haittaa jo normaalielämää. Minkäänlaisia ruoansulatusongelmia, nälkäkiukkuja ja hiilarikoomia ei minulla tasapainoisesti hiilaria syömällä ole. Myöskin unet taas priimaa. Ja mikä parasta, voi nauttia hyvänmakuisia ruokia moottoriöljykeittojen sijaan. Kestävyyttä harrastavalla pienen buustin rasvanpolttoon saa vaikkapa kevyellä aamulenkillä tyhjään vatsaan. Sen ekstremempää en nyt halua kokeilla enää.

Itellä painoa 96 kg ja pituutta 178 cm. Menee pelkkää proteiinia ja rasvaa pääasiassa, harvemmin poikkeuksia. Puntit kulkee aivan samalla tavalla kun hiilarilla ja sählyä tulee pelattua pari kertaa viikossa ja kellon mukaan aina +30 minuuttia zone 4 tai 5 sykealueella eikä mitään ongelmaa jaksamisessa. Myös norskien 4x4 intervallit juosten tai soutulaitteessa kulkee todella hyvin.

Mikasalla kyllä aika vajaa tietämys ketohommista, mutta silti on kova huutelemaan. Ja HbA1c ei tarvitse edes ottaa paastossa eikä paasto tai syöminen ennen tutkimusta muutenkaan vaikuta tulokseen.

80 grammallahan se oli. Ketoa nähnytkään, hassua miten porukka puhuu eniten, jotka eivät ole edes kokeilleet ketoa.
Oli mulla peräkkäisiä sub 30g päiviä. Tulkitsen menneeni ketolle siinä vaiheessa, kun leposykkeet kohosivat kymmenellä. Kestävyyttä harrastava voi ymmärtääkseni olla ketolla isommillakin hiilareilla, vaikka mun liikkumiset nyt onkin vähän mitä on.
58 leposyke täällä ketolla.
Mulla suunnilleen sama syke päivällä. Yöllä alimmillaan unessa 40-45. Ketolla molemmat olivat 10+.

Oli mulla peräkkäisiä sub 30g päiviä. Tulkitsen menneeni ketolle siinä vaiheessa, kun leposykkeet kohosivat kymmenellä. Kestävyyttä harrastava voi ymmärtääkseni olla ketolla isommillakin hiilareilla, vaikka mun liikkumiset nyt onkin vähän mitä on.

Mulla suunnilleen sama syke päivällä. Yöllä alimmillaan unessa 40-45. Ketolla molemmat olivat 10+.
Se pari päivää ei auta mitään kun pitää adaptoida se kroppa pidemmällä ajalla.

View: https://youtube.com/shorts/Ge5isn7wP50?si=-rJZ18SPpHToY3xr

Tehtäisiinkin, järjetön määrä noita "testasimme 18 henkilöllä 8 päivää", pahinta jos osallistujat ensimmäistä kertaa laskeneet hiilareita, niillä tuloksilla ei tee yhtään mitään.

Yksittäisiä tutkimuksia on kaikenlaisia, näitä nyt kannatakkaan lukea kun piru raamattua just virheellisistä tutkimusasetelmista johtuen. Mutta nuo tuskin myöskään em. syistä meta-analyyseihin päätyvät.

Näissä vaan kovin yleistä on, ettei argumentoijat ole koittanut siitä mistä puhuvat. Mun vahva suositus on, että maratoonareiden sijaan testaa itse. Hyvin harvoin muiden kroppa toimii samalla tavalla kuin oma, vai meinaako moni täällä, että kulutus on maratoonarin tasolla?

En mä ainakaan lukenut tutkimuksia että miten käy jos vetää ketolle, mä vedin ketolle ja katoin ite, sitten tutkimuksia tutkitaan ja katotaan miten ne vertaantuu omaan tekemiseen.

Bodauksessa yleensä ilmiö on sellainen, että kaikki länkyttää lääkkeistä, mutta suurimmalla osalla ei ole minkään tason kosketusta asiaan.
Jep, tarkoitin kommenttini enemmänkin yleisellä tasolla. On tietysti selvää, että pitkäkestoisen suorituksen energiantuottovaatimukset ovat aivan erilaisia kuin 30s kestävän.

Ja ilman muuta kokeilemalla selviää mikä itselle sopii. Mutta emme me kuitenkaan niin erilaisia fyysisesti ole etteikö tutkimuksista kannattaisi vinkkejä ottaa.

Vaikka oma hyvä olo kertookin paljon ja on tietenkin tärkeä argumentti, kannattaa kuitenkin muistaa, että on monia sairauksia jotka eivät varoittele etukäteen. Plakin kertyminen verisuoniin, suolistosyövät jne.

En pidä ketogeenistä elämäntyyliä mitenkään huonona eikä seuraava ole kritiikkiä sitä tai ketään kohtaan, vaan enemmän havaintoja siitä miten asioista keskustellaan.

huomaa taas et puhut asiasta mistä ei oo omaa kokemusta, kyllä se keho sitä rasvaa käyttää paremmin energiana mitä pidempään siellä ketoosissa on ja sen huomaa jokainen kuka siellä pidempään on pysynyt.
Omakohtaiset kokemukset onkin varsin kiinnostavia, mun muistaakseni nämä on niitä päällimmäisiä:
- Parantunut keskittyminen
- Parantunut unenlaatu
- Tasaisempi arjen energiataso
- Pitkän urheilusuorituksen aikana ei väsähdystä
- Korkean intensiteetin tekemisessä huonompi suorituskyky
- Vähentynyt nälkä ja ruokahalu
- Painon putoaminen ilman kalorien laskemista

Se vaan ei jää yleensä siihen, vaan ketoosista innostuneet lausuvat vähän vaihdellen seuraavia juttuja, enkä nyt ota kantaa siihen miten totta nämä ovat eikä toki kaikki ole tulleet saman ihmisen näppäimistöltä:
- Ruokateollisuus kusettaa
- Lääketeollisuus kusettaa
- Tutkijat kusettaa
- Hiilari ei ole ruokavaliossa pakollinen, joten siitä ei ole hyötyä
- Hiilari on myrkkyä/vaarallista
- Hiilaria syövät ihmiset ovat siitä riippuvaisia eivätkä pääse irti
- Ihminen on luontaisesti/fysiologisesti lihansyöjä

Nämä alla olevatkaan eivät ole intuitiivisesti vedettäviä johtopäätöksiä omakohtaisista kokemuksista, vaan jotain ihan muuta. Ei se vääntö mistään omakohtaisista kokemuksista tule kun niitä on kenenkään mahdoton toisen puolesta kieltää, vaan siitä kun asioista aletaan vetää yleistyksiä.

Here is how fat utilization improves with deeper, long-term ketosis:
  • Improved Fat Adaptation: Over several days to weeks of strict carbohydrate restriction, the body reduces its reliance on carbohydrates and enhances its ability to metabolize fat as its main energy source.
Mitä ravinnon rasvalle tapahtuu ennen kuin keho alkaa käyttää sitä "tehokkaammin"? Tuleeko se ulosteen mukana pois? Varastoituuko rasvakudokseksi? Kummassa vain tapauksessa, mistä energiavaje kompensoidaan, kun ei ole hiilihydraattia saatavilla eikä rasvaa osata vielä käyttää? Oletan, että perusenergiankulutus ei tuolla aikajänteellä liiku käytännössä mihinkään.

• Increased Fat Oxidation: Studies indicate that keto-adaptation can significantly increase fat oxidation rates, allowing the body to burn fat more efficiently, especially during exercise.
Jälleen, mitä on "tehokkaampi" rasvanpoltto? Jos ollaan energiatasapainossa ja rasvan osuus ruokavaliossa kasvaa, joten sitä toki käytetään enemmän, mutta meneekö siitä osa hukkaan jos syödään myös hiilaria, ts. suurempi osa rasvasta menee ketoosissa päivän energiantarpeen kattamiseen?

• Higher Fat Burning Levels: In deeper nutritional ketosis (ketone levels between 1.5 to 3 mmol/L), the liver increases the production of ketone bodies from fatty acids. This provides a steady, efficient, and long-lasting energy supply for the muscles and brain.
Taas vähän samaa teemaa, eli mitä tarkoittaa käytännössä? Oletetaan jälleen, että energia sisään on vakio, mikä muuttuu kun rasvaa poltetaan vielä enemmän? Kulutus kasvaa ja ihminen laihtuu?

• Improved Metabolic Flexibility: Ketosis enhances the body's ability to switch between fuel sources, making it more efficient at accessing stored fat for energy, even during exercise.
Eli ketoosissa kroppa osaa käyttää sekä rasvaa että hiilaria tehokkaasti? Sitäkö se on, kun pitkään ketolla olleet pystyvät syömään enemmän hiilaria pysyen ketoosissa vs tuoreemmat ketoilijat? Eli hiilari ei varastoidu, joten ketonien tuotanto pysyy yllä?

Kokemuksista puheenollen, kuinka moni oikeasti on kokeillut perustaa ruokavalionsa mahdollisimman vähän prosessoituihin, korkeakuituisiin, matalan glykeemisen indeksin hiilareihin sekä suht vähärasvaiseen lihaan ja maitotuotteisiin, ja pitää aktiivisuustason edes suositusten mukaisessa 10k askeleessa per päivä? Ketogeenisen ruokavalion vastapuolellehan tykätään laittaa "suositusten mukaisesti" puuroa, leipää, muroja ja sokeroitua jugurttia 2h välein syövä toimistotyöläinen, joka työpäivän jälkeen istuu illaksi sohvalle syömään sipsejä ja suklaata. En minä virallisia suosituksia jumalan totuutena pidä ja niihin sekoittuu turhan paljon politiikkaa, mutta niitä mielestäni suotta myös vääristellään keskusteluissa.

Se vaan ei jää yleensä siihen, vaan ketoosista innostuneet lausuvat vähän vaihdellen seuraavia juttuja, enkä nyt ota kantaa siihen miten totta nämä ovat eikä toki kaikki ole tulleet saman ihmisen näppäimistöltä:
- Ruokateollisuus kusettaa
- Lääketeollisuus kusettaa
- Tutkijat kusettaa
- Hiilari ei ole ruokavaliossa pakollinen, joten siitä ei ole hyötyä
- Hiilari on myrkkyä/vaarallista
- Hiilaria syövät ihmiset ovat siitä riippuvaisia eivätkä pääse irti
- Ihminen on luontaisesti/fysiologisesti lihansyöjä
Tämä pitää tosi usein muuten paikkansa! Näiden lisäksi ehkä yhtenä totuutena puhumista ja jonkinasteista pakottamista ruokavalion suhteen.

mäkään en hiilaria vastaan ole, suurimman osan ajan vuodesta oon ketoosissa ja sit on jaksoja kun hiilaria on noin 200g ruokavaliossa mukana päivittäin. mulle on aivan sama mitä muut syö ja miten muut elää mutta se että ihmiset ei viiti itse kokeilla jotain asiaa kunnolla ja puhuvat siitä asiasta että joo kokeiltu on ihan paskaa oli aiheuttaa tällästä todella turhaa väittelyä

mäkään en hiilaria vastaan ole, suurimman osan ajan vuodesta oon ketoosissa ja sit on jaksoja kun hiilaria on noin 200g ruokavaliossa mukana päivittäin. mulle on aivan sama mitä muut syö ja miten muut elää mutta se että ihmiset ei viiti itse kokeilla jotain asiaa kunnolla ja puhuvat siitä asiasta että joo kokeiltu on ihan paskaa oli aiheuttaa tällästä todella turhaa väittelyä
Pitäs munkin kokeilla uusiksi tarkasti mitattu sub 30g, niin loppuu turha kuittailu 80g:stä. Mut joo, sen tiedän ilmankin, ettet sä tarvitse ketoosia voidaksesi hyvin, juostaksesi iloisesti 3h rasvanpolttolenkkejä, saadaksesi tuloksia salilla, päästäksesi sisään TKK:n vaikeimpaan ohjelmaan. Mutta jos se on mahdollista ketoosillakin, niin hienoa.

@beginner ,
Ite huomasin aika äkkiä että pelkkää carnivorea en pysty ylläpitämään.
Aloin tutustumaan juurikin mainitsemiisi matalan glygeemisen indeksin hiilareihin.
Melko hyvin saannut pidettyä VHHlla pudotettua rasvapainoa poissa ilman että olisi ollut hiilariähkyn tunnetta syömisen jälkeen.

Karkeasti olen yhä sitä mieltä että jo karsimalla valkoisimmat sokerit pois saadaan iso kasa hyötyjä.

Pitäs munkin kokeilla uusiksi tarkasti mitattu sub 30g, niin loppuu turha kuittailu 80g:stä. Mut joo, sen tiedän ilmankin, ettet sä tarvitse ketoosia voidaksesi hyvin, juostaksesi iloisesti 3h rasvanpolttolenkkejä, saadaksesi tuloksia salilla, päästäksesi sisään TKK:n vaikeimpaan ohjelmaan. Mutta jos se on mahdollista ketoosillakin, niin hienoa.
ite tällä hetkellä täys carnivore päällä ihan vaan sen takia et iso pakastin täynnä lihaa ei tarvi kaupassa käydä ja riittää kun syö kahdesti päivässä, helvetin helppoa eikä tarvi miettiä sen kummemmin syömisiä. tähän oloon ja lookkiin vaan jää vähän koukkuun. kylsen poskista aina näkee ku siirtyy takas joskus sit hiilariin. hiilarista kun siirtyy ketoosiin niin itellä pari pvä semmosta aivo sumun tapasta ja vähän saattaa pää olla kipeenä, sit parissa viikossa alkaa reenit kulkemaan samanlailla kun ennen, ja tosiaan huomaan et nukun sikeemmin ja paremmin, energiaa tasasesti koko päivän, ja riittää nälän puolesta syyä sen kaks kertaa iso kasa päivässä ilman mitään tuntemuksia mahassa, ei kaasuta tai turvota yhtään

Sama juttu. Ite tällä hetkellä vedän semmoset 150g hiilaria päivässä carb backloading tyyliin. Näin saan saman tasaisen energian päiväksi kuten ketolla ja samat paineet lihaksiin kuten korkeilla hiilareilla. Omalle kohdalle todellinen lifehack tyyli syödä nyt kun ei ole tarvetta enää bulkata. Kroppa pysyy jatkuvasti semmosissa 10% rasvoissa ja jos haluan kireämmäksi niin hyppään ketolle hetkeksi.

Hullua miten HDL nousu, insuliiniresistenssi kunnossa, alhainen tulehdustila, alhaiset verenpaineet, matala paastoinsulini, rasvaprosentin putoaminen. Miten nää ajatellaan negatiivisesti pakottamisena kun ne on fysiologisia faktoja ja etuja mitä saa ketolla? Sairasta miten noista on valmis luopumaan koska joku maratoonari keniassa vetää hiilaria 😂

Kyse on vain yhdestä asiasta, ihmiset on herkkuja mussuttavia palleroita, jotka ovat koukussa siihen hiilariin ja siitä pidetään kiinni vaikka loppuun asti.

Back
Ylös Bottom