🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Mulle on ainakin ihan yhdentekevää miten muut syö, fanaattisuus ihmetyttää. Tämä koskee niin keto/carnivore/vegaani-hörhöjä kuin myös virallisia ravintosuosituksia fanaattisesti puolustavia. Suurimmalle osalle ihmisiä lienee selvää, että viralliset suositukset perustuvat laajaan ja tarkkaan analysoituun dataan. Niille jotka eivät tätä ymmärrä on yleensä turha yrittää selittää miten homma toimii. Jos ihminen huomaa laihtuvansa ja/tai voivansa paremmin syömällä pelkkiä porkkanoita tai lokin silmiä niin miksi tämä on niin kamalaa? Miksi hän ei voi kertoa siitä muille? On toki hyvä käydä verikokeissa välillä mutta niin se on ravintosuositusten mukaan elävilläkin. Avoimin mielin täällä kannattaa kulkea niin on vähän helpompaa.

Kyllähän ketoruokavalion puolesta puhujia löytyy ihan lääkäreiden keskuudessakin useampia. Ei se "yleinen konsensus" ole, mutta ei kyse ole mistään yksittäistapauksistakaan. Ehkä se muuttuu seuraavaan 20 vuoden sisällä, who knows. Tuskin, mutta ei sitä tiedä. Mä ainakin jatkan syömistä niin, että voin hyvin niin henkisesti kuin fyysisestikin. Käyn kerran vuodessa labroissa ja uskon että viitearvoissa - tai ainakin niiden lähistössä - pysyminen on järkevää.

Yksilötasollahan sillä ei ole väliä mitä kukakin tekee, mutta joukossa vaikutus kertaantuu. Itselle ruoka(kin) on sen takia kuin hengenasia että se miten ihmiset syö vaikuttaa lopulta niiden toimintaan, yleiseen katukuvaan ja jopa jälkeläisiin => mua ympäröivään maailmaan=> suoraan minuun.
Ja tuo viralliset suositukset potaska on kuin keisarin uudet vaatteet.

Kysymys kuuluu, etkö sinä keksi muuta. Aina sama virsi. Turhaan sä mulle jatkuvasti avaudut, jos on paha olla.
Se mun sama virsi johtuu taas sun samasta virrestä. Alkaa vituttaa vähitellen. Olisi tietysti helppoa kun olisi lukematta niitä ketjuja joissa sä vaikutat, mutta kai sitä on sen verran masokisti tai muuten vain tyhmä, että aina näihin palaa.

Asiat tärkeysjärjestykseen ja 0,5L Karhu = 13hh... yks tuli maistettua kun oli niin hyvät keskustelut ja ei kahvi riittänyt kokoajaksi...
Perkele jos heran, pähkinät ja marjat skippais lauantaina ni vois vetää kait 3 pitkää saunan päälle :)
Maistoin koffin liteä, oli sellaista paskaa että vissyä tai batteria mieluumin(onneksi nää virkistysjuomat tarjoaa nykyään maukkaita 0kcal settejä).
Light Beer vielä kokeilematta kyllä, ei kerkeä kaikkea kun ei ollut tarkoitus tissutella tässä pekoninsyönnin lomassa kuitenkaan[0hh kaljat "vähän jokatoinen viikonloppu", arkisin tiukka alle 20hh keto ja 2 lajin kilpatreenimäärät samanaikaisesti 6kk jänteellä +-0kg laskematta kaloreita joskus, että aika hyvin se pelkkä alkokin sotkee rasva-adaptaation toviksi. Tasan jokaisella alkottomalla ketolla tippumistahti on ollut aika tasainen 2kg/vko ja yleensä pienistä heitoista tasaantunut tuota lukemaa kohti aina, koskaan en oo kaloreita niillä laskenut, ainoastaan proteiininmäärää tarkkailen{2xopkg grammoina/d 3h välein, ennen 30-50prodea kerta, nykyään 30%op:sta, näin väittivät oppineensa hyväksi tässä viimeisen vuosikymmenen aikana}].
Mietin vain niitä hetkiä joina annan löysää etukäteen vielä tässävaiheessa(1½v tissuttelua ja ulkonasyöntiä takana, 5vko ruokavaliota[ja sattumalta -10kg vaa´assa, kävi jo -12 mutta rupes pyörimään tässä kympin ympärillä viidennellä viikolla[ja nyt saan lisää liikuntaa paranemisen myötä niin eiköhän suunta taas alas lähde])

Mielestäni on surullista miten täällä on porukalla mennyt sukset ristiin. Mielestäni näitä keskusteluja on ollut ihan mielenkiintoista seurata ja lukea vaihtelevia tulokulmia.

Me punttijätkät ollaan niin hiton herkkähipiäisiä, täällä on 2 100% trollia, joihin itsekkin aika ajoin takerrun.
Tämä ehkä myös siksi kun jos oikein ilkeäksi joskus menee ja jotain pitää piikitellä, niin kyllä se nyt nukutun yön jälkeen on jo unohtunutta mielenhäiriötä.
Tästä johtuen ei pysty ymmärtämään näitä trolleja jotka jaksaa päivästä toiseen, ja epäilee että ehkä he ovat oikeasti tietämättömiä eivätkä tahallaan aiheuta konfliktia. Tavallaan ehkä he uskovat omia juttujaan ja kuvitellaan että voidaan opettaa tilalle parempi tieto.

Viimeksi muokattu:
Se mun sama virsi johtuu taas sun samasta virrestä. Alkaa vituttaa vähitellen. Olisi tietysti helppoa kun olisi lukematta niitä ketjuja joissa sä vaikutat, mutta kai sitä on sen verran masokisti tai muuten vain tyhmä, että aina näihin palaa.
No niin, eli olin oikeassa sen projisoinnin suhteen.

Sinä se olet, joka täällä aina kiukuttelee ja ketä "vituttaa vähitellen" ja kuka "väittelee liikaa ja ärsyttää se miltä se saa mut tälläkin foorumilla näyttämään" ja ketä "vituttaa suunnattomasti". Että älä lähde lässyttämään, kun lopputulos on näköjään aina sama. (y) Mua ei edelleenkään vituta. Huvitus on muuttunut lähinnä hölmistymiseksi.

Mielestäni on surullista miten täällä on porukalla mennyt sukset ristiin. Mielestäni näitä keskusteluja on ollut ihan mielenkiintoista seurata ja lukea vaihtelevia tulokulmia.
Joillakin tuntuu menevän liikaa tunteisiin kun oma ideologia ei olekaan turvassa kritiikiltä.

No, aina voi nimitellä toista osapuolta trolliksi, niin saa taas nukuttua yönsä hyvin. 🤪

No niin, eli olin oikeassa sen projisoinnin suhteen.

Sinä se olet, joka täällä aina kiukuttelee ja ketä "vituttaa vähitellen" ja kuka "väittelee liikaa ja ärsyttää se miltä se saa mut tälläkin foorumilla näyttämään" ja ketä "vituttaa suunnattomasti". Että älä lähde lässyttämään, kun lopputulos on näköjään aina sama. (y) Mua ei edelleenkään vituta. Huvitus on muuttunut lähinnä hölmistymiseksi.
Jos sä olisit oikeassa elämässä yhtä ärsyttävä kuin Internetissä, niin joku löis sua nenään joka päivä. Tai mistä mä tiedän vaikka löisikin. Nekin varmaan vain purkaa omaa pahaa oloaan suhun.

Eikä tässä ole kyse mistään ideologioista. Mulla ei ruoan suhteen sellaista ole. Tämä on puhutaasti henkilökohtaista.

Se on ainakin yleinen konsensus, että nämä pakkiksen keto- ja carnivore-ketjut ovat varsinainen dialogien paskalaari. Itsekin mielelläni asioista vääntäisin ja olen sitä tehnytkin, mutta kyllä se omakin kuppi meni lopullisesti nurin "juupas-eipäs-haistapaska" -väittelyyn. Vielä kun löytyisi ruokavalio, jolla osattaisiin käyttäytyä ihmisiksi.

Suosittelen blokkaaman nämä muutamat trollit niin kestää ketju aiheessa ja helpompi löytää tietoa sekä niitä käyttäjäkokemuksia. Itsekin taistelin pitkään blokkaamista vastaan koska vastaväitteitä on kanssa kiva kuulla, valitettavasti ekto ja kumppanit eivät tarjoa vasta argumentteja vaan pelkkää trollaamista. Siksi itse heidät blokkasin ja mielenterveys alkaa palaamaan pikkuhiljaa :)
Tässä muuten tuore ja hyvä pätkä jossa käydään läpi yleisiä valheellisia myyttejä ketoosista ja siihen liittyvistä uskomuksista. PS. Poistin blokkauksen hetkeksi, jos vaikka ekto haluaisi katsoa alla olevan videon. Aikaisemminhan hän ei ole suostunut katsomaan mitään ketoosiin liittyvää aineistoa koska se on turhaa ajanhukkaa. Tämä video onkin vähän eri kantilta katsottu josko @ektomorfi tämän vaikka viitsisi vilkaista.

View: https://youtu.be/bRzBGHx93hc

Jos sä olisit oikeassa elämässä yhtä ärsyttävä kuin Internetissä, niin joku löis sua nenään joka päivä. Tai mistä mä tiedän vaikka löisikin. Nekin varmaan vain purkaa omaa pahaa oloaan suhun.

Eikä tässä ole kyse mistään ideologioista. Mulla ei ruoan suhteen sellaista ole. Tämä on puhutaasti henkilökohtaista.
Powerhousua ärsyttää, vituttaa ja kiukuttaa.

Voimia sinne. Ja pistä nyt herranjumala mut ignorelle, jos ei psyyke kestä.

Tarina ketoadaptaatiosta (AKA kun mikään ei riitä) ja suorituskyvystä.
8rz9KXn.jpg

Mua vähän huolestuttaa tuo välinpitämättömyys tiedettä kohtaan. Tosin ihmisillä on siihen oikeus.

Tutkimus itseaiheeseen joka ei liity äskeiseen lauseeseen:

We performed a randomized controlled trial to compare the effect of cyclical ketogenic reduction diet (CKD) vs. nutritionally balanced reduction diet (RD) on body composition, muscle strength, and endurance performance.
In summary, our data show that in healthy young males undergoing resistance and aerobic training comparable weight reduction can be achieved with ketogenic and nutritionally balanced reduction diet. In RD group, improved muscle strength and endurance performance was noted relative to neutral effect of CKD on these parameters. Furthermore, CKD also slightly reduced lean body mass.
Our study thus demonstrates that the cyclical ketogenic reduction diet effectively reduces body weight but is not an effective strategy to increase anaerobic or strength performance in healthy young men. All in all, further randomized studies of longer duration are still needed to explore whether the response to different diets is affected by long-term adaptation responses and whether it differs in males and females or subjects with various types and levels of fitness.

Viimeksi muokattu:
Toi on ongelma jos ekton käsitys on että oma kuva on totuudenmukainen.
Jostainsyystä keto"vastustajat" on lähtenyt unohtamaan: parantuneen motoriikan & kognitiiviset kyvyt, unentarpeen vähenemisen, kehon lämpenemisen
ja energiatasojen nousun(poltettua grammaa kohden 9kcal vs hiilarin 4). [ajattele nuotiota: 4llä vs 9llä halolla, siinä on jo tarpeeksi syytä alkaa ketolle]
5 syytä, jotka ovat tärkeämpiä kuin rasvanpoltto, paastohelppous, terveys(ei tärkeämpiä kuin tämä mikään, mutta 99% ajasta tää tulee vasta täällä päässä mieleen, ja ne muut positiiviset vaikutukset ovat syy mitkä ajaa ketolle vaikkapa vegen tai zonen sijaan)

Toi on ongelma jos ekton käsitys on että oma kuva on totuudenmukainen.
Jostainsyystä keto"vastustajat" on lähtenyt unohtamaan: parantuneen motoriikan & kognitiiviset kyvyt, unentarpeen vähenemisen, kehon lämpenemisen
ja energiatasojen nousun(poltettua grammaa kohden 9kcal vs hiilarin 4). [ajattele nuotiota: 4llä vs 9llä halolla, siinä on jo tarpeeksi syytä alkaa ketolle]
5 syytä, jotka ovat tärkeämpiä kuin rasvanpoltto, paastohelppous, terveys(ei tärkeämpiä kuin tämä mikään, mutta 99% ajasta tää tulee vasta täällä päässä mieleen, ja ne muut positiiviset vaikutukset ovat syy miksi valita tämä jonkin toisen terveellisen dieetin sijaan)
Noi väitteet paremmuudesta on vailla vankkaa tutkimusdataa. Jos yksilön on helpompi toteuttaa ruokailun kokonaisuus vähemmillä hiilareilla, se on täysin fine, mutta se on älylllistä epärehellisyytä väittää, että tutkitusti vhh on edellämainituissa asioissa parempi suurimmalle osalle ihmisistä. Jos se on Sulle parempi niin hyvä. Ja jos terveys paranee ja pysyy yllä niin vielä parempi, mutta tutkimukset ei tätä puolla. Joo, lyhytkestoset ilman plasebo ryhmää osottaa kyllä hieman parempaa, mutta meiltä puuttuuu pitkäkestoset ja/tai sokkotutkimukset. Eli väite suurimmalle osalle parempi, on väärä.

Väite kannattaa kääntää muotoon, ''pienehkö osa saattaa hyötyä vhh/ketoosiruokavaliosta lisäämällä kognitiivisia etuja ja hyötyjä.'' Tämän minä hyväksyn. Ennen kun on vankkaa/vankempaa dataa.

☮☮

Vankat datat oli jo 2000-luvun alussa internetissä. Valitettavasti sivut vanhenee ja niitä ei ylläpidetä, saavat uusia osoitteita ja nimiä yms.
Jostain kumman syystä monillakaan entisajan tiedekulttuuria kunnioittavilla ei ole mitään vitun tarvetta tehdä uudestaan samaa tutkimusta tai somettaa siitä.
Se että sä oot lähtenyt opiskelemaan nykytrendin ja kapean pintaverkon aikana ei tavallaan oo meidän sagejen vika. :david:
Nää hommat mitä nykyään pauhataan näyttäis sustakin ihan naurettavilta jos laajan verkon ja kasari-ysäri -fiilistelytrendien(miehenmalli vielä "vähän eri) suunnalta katselisit.
Vanhoilla ohjeilla pyrittiin He-Maniksi, nykyään päädytään teletapeiksi tai twerkkaamaan.

Viimeksi muokattu:

Mielenkiintoista juttua tutkimusreferensseineen.

Suomessa muuten nykyään n. 400K diabeetikkoa (sisältää molemmat tyypit), ja laskin tuossa nopsaan Kelan lääkekorvaustilastosta että tulee maksamaan vuosittain n. 700 miljoonaa (pelkkä diabeteslääkitys). Monelle taitaa lisäksi tulla lääkkeet koleen ja verenpaineeseen.

Vankat datat oli jo 2000-luvun alussa internetissä. Valitettavasti sivut vanhenee ja niitä ei ylläpidetä, saavat uusia osoitteita ja nimiä yms.
Se että sä oot lähtenyt opiskelemaan nykytrendin ja kapean pintaverkon aikana ei tavallaan oo meidän sagejen vika. :david:
Miten niin nykytrendin ja kapean pintaverkon aikana? Pubmedista voi käydä kattomassa. Sieltä voi fillteroida esim. 2020 luvun. Eiks nykytrendi nimenomaan ole vähähiilihydraattinen, gluteeniton, carnivore etc?
Voit hyökätä minuun kapeakatseisena henkilönä. Se ei sinällään haittaa. Surullista ehkä, että tiede sivuutetaan. Mutta sulla(kin) on siihen täysoikeus. Molempiin. Tämän hetkisen datan mukaan on kantani. Olen sanonut aikasemminkin, että lupaan vaihtaa heti vhh:n suuntaan kun riittävästi dataa aiheesta joka puoltaa vhh:n suuntaan lihasmassan kasvatukseen, parempaan oloon ja terveempään kehoon sekä pitempään elämään. Painonpudotukseen ja pienehköllä osalla hiilihydraattien rajottamisella yhtenä keinona on varsin validi työkalu.

edit.
Nää hommat mitä nykyään pauhataan näyttäis sustakin ihan naurettavilta jos laajan verkon ja kasari-ysäri -fiilistelytrendien(miehenmalli vielä "vähän eri) suunnalta katselisit.
Vanhoilla ohjeilla pyrittiin He-Maniksi, nykyään päädytään teletapeiksi tai twerkkaamaan.

Tähän mielipiteeseen on sulla täys oikeus. Ei tuo ole minulta eikä sinulta pois jos tykkää takapuolta kameralle pyörittää.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom