2. Sinulla on syömishäiriö
Mulla on ihan selvä syömishäiriö. En huvikseni täällä jauha paskaa ja "kehuskele" syömisiäni, vaan mulla on huono suhde ruokaan, olen terapiassa sen takia ja "pelkään" ruokaa. Oikeastaan nyt pelkään painonnousua kuin hullua.
OT: Siis ensinnäkin: kierre on todella helppo aloittaa. Laihdutan painoon x (51 kg) ja haluan oikeasti lopettaa, mutta lihomisenpelko estää mua syömästä enemmän. Tietenkin tähän syynä on se, että olen syönyt helkutin vähän: kaikki ruoka tuntuu liialta. Esim. nyt olen parina iltana yrittänyt napostella kalkkunaleikkeleitä tai jotain saadakseni energiaa. Joskus jopa leipää tai kakkua, jotta saisin jotain alas. On näköjään vaikeaa hyväksyä, että kaikesta sh-pelleilystä huolimatta olen kuitenkin ihminen, joka kuluttaa tietyn määrän energiaa. Nyt mennään säästöliekillä aika reilusti, joten olen ihan hyvin elossa. Jos opettelisin syömään enemmän esim. protskuja ja rasvaa, lähtisi kehokin toimimaan paremmin ja kuluttamaan energiaa tehokkaammin - jo ihan ruuansulatukseen. Nythän periaatteessa ruokaa ei tarvitse paljon sulatella tai siihen ei energiaa ole, koska mulla ei suolisto oikein toimi.
Kun aluksi söin siis jotain 900-1000 kcal ja laihduin HITAASTI. Liikuntaa oli pakko vähentää tässä jokin aika sitten, kun alkoi kunto heiketä aika paljon (ajatukset pakkomaisia..). Ruokailut tippuivat sinne 400-700 kcal luokkaan. Ehkä nyt naposteluilla jotain 700 kcal päivässä (+ lenkki/sali samalle) päivälle. Vaikeinta on uskaltaa uskoa teitä ja lisätä sitä proteiinin ja rasvan määrää. Mun mielestä ei pidä ajatella ketoilenko, vaan tärkeintä olisi syödä tarpeeksi VHH-periaatteilla: se olisi psyykkisesti helpompaa kuin normi ruokavalio. Kun en mä tällä ruokavaliolla elä kamalan kauaa tasapainoisesti. Paino on nyt ok, mutta lähteehän se laskuun taas kohta ja aina on vain vaikeampi löytää tasapainoa - ihan psyykkeen vuoksi. Ja sitä paitsi alipainoa on pöljä hakea.
Vaikka täällä ärsytän sh-jutuillani, en "sorru" lukemaan esim. anorektisiä blogeja, koska ei se mua ainakaan auta!