🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Ei niinkään suoraan ketodietteihin mut eiks hyödyt mitä saavutetaan tankkauksista niin se tankkauksen kesto piitäis olla yli 24h, jopa 48h pitäs kestää. Cyclediettihan perustuu tähän.

@Dona
Pitkään kun on ilman hiilareita, niin keho ei tuota enää amylaasia, mikä on entsyymi, joka pilkkoo hiilaria vatsasta

Ikuisesti vai palautuuko tuo? Kysyn ihan vilpittömästi. :)

Ei niinkään suoraan ketodietteihin mut eiks hyödyt mitä saavutetaan tankkauksista niin se tankkauksen kesto piitäis olla yli 24h, jopa 48h pitäs kestää. Cyclediettihan perustuu tähän.

@Dona

Ikuisesti vai palautuuko tuo? Kysyn ihan vilpittömästi. :)

Palautuu aika nopeestikkin. Viikon paaston jälkeen ainoastaan ekana päivänä kun söin hiilareita oli ongelmia.

Alleviivataan vielä, että kun kyse on korkean intensiteetin tekemisestä high carb voittaa sekä keton että keto+hiilaritankkauksen.

Aiheesta keto ja "cheat day" on sitten yksi mielenkiintoinen tutkimus tältä vuodelta, jossa kehotetaan olemaan huijaamatta, jos kerran ketoillaan.
On the keto diet? Ditch the cheat day
Just one dose of carbohydrates can damage blood vessels
On the keto diet? Ditch the cheat day: Just one dose of carbohydrates can damage blood vessels -- ScienceDaily

Eli vaikka hiilaritankkauksella saisi hieman parempia (ei kuitenkaan maksimaalisia) tehoja suoritukseen, tällä aiheutetaan sitten mahdollisesti hallaa terveydelle. Lose-lose?

Alleviivataan vielä, että kun kyse on korkean intensiteetin tekemisestä high carb voittaa sekä keton että keto+hiilaritankkauksen.

Aiheesta keto ja "cheat day" on sitten yksi mielenkiintoinen tutkimus tältä vuodelta, jossa kehotetaan olemaan huijaamatta, jos kerran ketoillaan.

On the keto diet? Ditch the cheat day: Just one dose of carbohydrates can damage blood vessels -- ScienceDaily

Eli vaikka hiilaritankkauksella saisi hieman parempia (ei kuitenkaan maksimaalisia) tehoja suoritukseen, tällä aiheutetaan sitten mahdollisesti hallaa terveydelle. Lose-lose?

No jaa, tossa on juotu kerralla 75g glukoosia, ja diettikin on rasvapainotteisempi kuin bodaajilla. Rasvan ja protskun kanssa syötynä tuo määrä hiilaria ei niin nopeasti nouse.

No jaa, tossa on juotu kerralla 75g glukoosia, ja diettikin on rasvapainotteisempi kuin bodaajilla. Rasvan ja protskun kanssa syötynä tuo määrä hiilaria ei niin nopeasti nouse.
Meinaatko, että 75 g glukoosia on jotenkin ihmeellinen määrä, kun puhutaan cheat mealeistä? Veikkaan, että aika moni bodari naurais räkäsesti tollasille "pikkumäärille".

Meinaatko, että 75 g glukoosia on jotenkin ihmeellinen määrä, kun puhutaan cheat mealeistä? Veikkaan, että aika moni bodari naurais räkäsesti tollasille "pikkumäärille".

No joo, onhan se kieltämättä aika pieni määrä. Totuudenmukaisempi tutkimustulos ois kuitenkin saatu syömällä vaikka donitsia, pizzaa tms.

Tuon vuoksi kestävyysurheilijat harjoittavat metaboliaansa, jotta kroppa olisi mahdollisimman tehokas toimimaan rasvoilla ja mahd korkeilla sykkeillä ennen hiilareille menoa. Ihan looginen syy siihen on eli polttoainetankin koko. Rasvaa kropassa on paljon pidemmän aikaa kuin rasvaa. Mitä myöhäisemmäksi sen hiilarin jättää varastona, se parempi.
Kehon energiantuottojärjestelmät toimivat päällekkäin, ei siis voida käyttää ensin rasvaa ja vasta sitten hiilihydraatteja tai päinvastoin. Riippuen liikunnan tehosta (ja siis energiantarpeen nopeudesta) on aina tarkoituksenmukaisin energiantuotto vallitsevana. Esim. levossa energiantarve on pieni ja energiantuotto aerobista (tuotetaan hapen avulla), jolloin suurin osa energiasta saadaan rasvoista. Mitä tehokkaammin liikutaan, sen nopeammin energiaa tarvitaan, joten energiantuotto alkaa siirtyä anaerobiseen suuntaan. Tällöin rasvan suhteellinen osuus energiantuotosta vähenee, mutta ei kuitenkaan lakkaa.

Noniin nyt on tasan viikko tätä touhua takana ja nyt täytyy kysyä kokeneemmilta apuja. Muuten tuntuu menevän ihan hyvin ja alun olotilat on saatu selätettyä, mutta tuo painon tippuminen vähän ihmetyttää kun on tullut viikossa jo 4,5kg alaspäin. Normaali nesteiden poistuminen vai liian kova tahti? Kalorit viikon aikana ollut keskimäärin 2450kcal/päivä ja makrot keskimäärin hh 4%, p 29% ja r 67%. Lähtöpaino oli 97kg ja pituutta 178cm.

Noniin nyt on tasan viikko tätä touhua takana ja nyt täytyy kysyä kokeneemmilta apuja. Muuten tuntuu menevän ihan hyvin ja alun olotilat on saatu selätettyä, mutta tuo painon tippuminen vähän ihmetyttää kun on tullut viikossa jo 4,5kg alaspäin. Normaali nesteiden poistuminen vai liian kova tahti? Kalorit viikon aikana ollut keskimäärin 2450kcal/päivä ja makrot keskimäärin hh 4%, p 29% ja r 67%. Lähtöpaino oli 97kg ja pituutta 178cm.

Kyllä se siitä hidastuu, ei huolta

Onko muut huomannut, että olis unen tarve vähentynyt ketolla? Mä oon nykyään arkisin herännyt ennen kelloa suht pirteenä ja viikonloppunakin paljon aikaisemmin.

Mulla vaikuttaa ruokailun ajoittaminen uneen paljon. Jos menee maha täynnä nukkumaan niin syke pysyy yön yli korkealla ja tuntuu myös olotiloissa. Mulle aika sopiva setti on jättää 4h ruuatonta aikaa ennen nukkumaanmenoa ja mieluusti päivän viimeinen ateria on myös päivän kevein ateria.

Mulla on ouran sormus, joka mittaa jatkuvaa sykettä ja hrv:ta nukkuessa. Pop vehje unen optimointiin.

Musta ei tunnu yhtään siltä että nukkuisin liian vähän. Herään pirteänä, eikä väsytä päivällä ja treeni kulkee. Jotenki ei vaan tarvi niin paljo unta näköjään.

En näköjään en oo ainut:

uniketo.webp

Mä nukun 6.5-7h yössä keskimäärin. Sänkyaikaa jonniinverran enempi. Oura erottelee hyvin sänkyajan versus unen. Toi on se määrä minkä keho vaatii mulla eikä enempään pysty vaikka pakolla yrittäisi. Ei tarvi herätyskelloon herätä.

Mä nukun 6.5-7h yössä keskimäärin. Sänkyaikaa jonniinverran enempi. Oura erottelee hyvin sänkyajan versus unen. Toi on se määrä minkä keho vaatii mulla eikä enempään pysty vaikka pakolla yrittäisi. Ei tarvi herätyskelloon herätä.

Mä nukun about saman verran.

Musta ei tunnu yhtään siltä että nukkuisin liian vähän. Herään pirteänä, eikä väsytä päivällä ja treeni kulkee. Jotenki ei vaan tarvi niin paljo unta näköjään.

En näköjään en oo ainut:

Joo mulla on ollut ketolla sama. Vähemmän unta ja sillä pärjää. Unettomuuttakin tosin oli, mutta ei niinkään unettomuudesta johtuvaa väsymystä.

Joo mulla on ollut ketolla sama. Vähemmän unta ja sillä pärjää. Unettomuuttakin tosin oli, mutta ei niinkään unettomuudesta johtuvaa väsymystä.

Jos oli random yöllä heräilyä niin tuohon voi auttaa pieni määrä hiilaria ennen nukkumaanmenoa. Lusikallinen hunajaa esim. voi toimia.

Onko muut huomannut, että olis unen tarve vähentynyt ketolla? Mä oon nykyään arkisin herännyt ennen kelloa suht pirteenä ja viikonloppunakin paljon aikaisemmin.

Oon huomannut jo pidemmän aikaa että se 6-7h on 99% ajasta. Joskus sattuu nukkumaan 8+h niin on jo hieman vaikeampaa saada unta seuraavana yönä. Siksi herätys aina soimassa VARALTA. Niin ja herään aina vakiosti kuselle yöllä kahden maita ja siitä jatkan vielä unta 3h..ihmeellistä miten vakiota on.

Back
Ylös Bottom