🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Aloittelin ketoosin taas pitkästä aikaa. Mikäli tästä saisi vähän lisäpotkua pätkäpaastoiluun, olisi hyvä. Söin yhden ketoosi aterian ja olin 72h syömättä sen jälkeen. Eilen illalla meni voissa paistettu munakas, avokado ja brasilian pähkinöitä. Aamusta oli vielä vähän keto flu päällä. Nyt on melko hyvä olotila. Tällä kertaa on tavoitteena välttää Atkins tyylistä massiivisen proteiinipitoista ruokaa ja lisätä rasvan määrää. Tässä on yksi kanava mikä puhuu näistä eroista.

Tänään olisi yritän popsia 3000kcal ketoosiruokaa, josta ~80% rasvaa, one meal a day tyylisesti. Ihan kokemuspohjalta voin sanoa, ettei onnistu. Ensimmäiset päivät, kun saa ketoosin käyntiin ei ruoka maistu yhtään.

Mä luulin, että mä tiedän ketoilusta aika paljon, mutta en ole muistaakseni tällaista termiä ikinä kuullut, enkä kyllä kokenutkaan. Mielenkiintoista...

Keto flu on se ketoosin alussa tuleva huono-olotila. Suurin osa ihmisistä joutuu käymään tämän läpi, kun he aloittavat ketoosin.

Joo kyllä mä googletin sen, mutta en ole ikinä kokenut moista.

Joillain ihmisillä on melko hyvä tuuri tämän kanssa. Muistan vuosia sitten ensimmäisen ketoosin. Oli ensimmäiset 3 päivää, niin huono olo, että meinasin lopettaa. Samaan aikaan treeni kaveri kehui jo ensimmäisenä päivänä parempaa olotilaa. Nykyään mikäli ketoosiin mielin, niin paastoan samalla vaivalla sen 2-3 päivää. Vituttaa joka tapauksessa.

Sen lisäksi tuo 100 g lienee aivan liikaa hh. Eniten olen törmännyt 20 g ja 50 g rajaan. Kaiketi riippuu paljon kohteesta, mikä on raja. 20 g toiminee kaikilla, 50 g joillakin jne.
Käsittääkseni ketoosin alussa pidetään tuota 20g rajaa ja sitten kun ketoosi on jo käynnissä ja treenit ym. sujuvat, voidaan siirtää hiilariraja 50 grammaan (y)

Käsittääkseni ketoosin alussa pidetään tuota 20g rajaa ja sitten kun ketoosi on jo käynnissä ja treenit ym. sujuvat, voidaan siirtää hiilariraja 50 grammaan (y)

Tuo lienee se toimivin kombinaatio suurimmalle osalle.

Itsellä oli/ollut ongelmaa protskun määrän kanssa: sitä tulee helposti liikaa, ja kropalla on katalia keinoja tehdä protskusta glukoosia.

Minkälaisella makrojakaumalla muut ketoilijat menevät täällä pakkiksella?
Minulla on ensimmäinen ketoviikko menossa ja pyrin pitämään makrojakauman 75% rasvaa, 5% hiilihydraattia ja 20% proteiinia. Natriumia 5060 mg ja Kaliumia 964 mg :eek: Näläntunnetta ei juurikaan ole - annokset tuntuvat olevan aika todella "tuhteja" :ROFLMAO:
Omistaako kukaan ketoainemittaria? En tarkoita niitä kusiläpysköitä.

Viimeksi muokattu:
Moikka!
Lueskelin tätä ketjua paljon niin tuli mieleen, että miten vähän porukka mättää tuota hiilaria koneeseen kun MISSÄÄN en nähnyt mainintaa ns. "Total carbs" ja "Net carbs" ? Eli kun porukka vetää jotain 20g KOKONAIShiilareita niin eivät laske kuituja pois siitä määrästä, koska kuitujahan ei kuuluisi laskea mukaan siihen määrään? Vai miten kommentoi @Markku Tikka ? Kyllä itselläkin menee 48g hiilaria mutta siitä on kuidun määrä 29g niin varsinaiseksi "nettohiilariksi" jää 19g. 48g-29g=19g
Itse olin tyhmä alussa ja vedin liian pienillä hiilareilla kun missään ei painoteta kokonais ja nettohiilareita niin senhän tietää miten vituilleen pari ekaa viikkoa voi mennä jo suolen toiminnankin kannalta...

Laitoin omat syömiset miten menee niin vointi on parempi kuin jollain pelkillä salaatinlehdillä:
1nimet_n.jpg

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minkälaisella makrojakaumalla muut ketoilijat menevät täällä pakkiksella?
Minulla on ensimmäinen ketoviikko menossa ja pyrin pitämään makrojakauman 75% rasvaa, 5% hiilihydraattia ja 20% proteiinia. Natriumia 5060 mg ja Kaliumia 964 mg :eek: Näläntunnetta ei juurikaan ole - annokset tuntuvat olevan aika todella "tuhteja" :ROFLMAO:
Omistaako kukaan ketoainemittaria? En tarkoita niitä kusiläpysköitä.

Itse laittelin kuvat omista makrojakaumista tuohon yläpuolelle viestiin. Miten sinä lasket noi hiilarit ja mistä otat ne 5%? Oon harkinnut että ostas mittarin joka mittaa verestä keton syvyyden mutta liuskat siihen on sika kalliita. Sit taas hengitysilmasta Ketonix - mittari, mutta maksaa 200e. Saa tosin rajattomasti puhallella..

Moikka!
Lueskelin tätä ketjua paljon niin tuli mieleen, että miten vähän porukka mättää tuota hiilaria koneeseen kun MISSÄÄN en nähnyt mainintaa ns. "Total carbs" ja "Net carbs" ? Eli kun porukka vetää jotain 20g KOKONAIShiilareita niin eivät laske kuituja pois siitä määrästä, koska kuitujahan ei kuuluisi laskea mukaan siihen määrään? Vai miten kommentoi @Markku Tikka?

Kun puhutaan hiilareista, niin suomen kielessä se tarkoittaa automaattisesti nettohiilareita eli niitä mitkä imeytyvät. Imeytymätöntä kuitua ei lasketa siis ketolla(kaan) hh-grammamäärään.

Ameriikan julkaisuissa joskus puhutaan vain hiilareista jolloin käsite sisältää myös imeytymättömän kuidun, mutta kyllä niissäkin sitten net carbs ilmaisusta tai asiayhteydestä viimeistään käy esille, että kumpaa tarkoittaa.

...eli kun suomeksi sanoo syövänsä alle 30g hh päivässä niin se oletusarvoisesti tarkoittaa sitä hiilaria mikä imeytyy. Ja sitten kuidusta puhutaan erikseen.

Itse laittelin kuvat omista makrojakaumista tuohon yläpuolelle viestiin. Miten sinä lasket noi hiilarit ja mistä otat ne 5%? Oon harkinnut että ostas mittarin joka mittaa verestä keton syvyyden mutta liuskat siihen on sika kalliita. Sit taas hengitysilmasta Ketonix - mittari, mutta maksaa 200e. Saa tosin rajattomasti puhallella..
Ketomittari kannattaa varmaan ostaa jostain ulkomailta. Jotain Mojomittaria ne mainostaa YouTubessa.
Makrojakauman lasken ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin, grammavaakaa ja ravintosisältöä, kynää ja paperia (no ei sentäs, vaan excel). Kannattaa myös laskea kuinka paljon tai vähän tulee Natriumia ja Kaliumia, ihan vinkkinä, niin ja muista myös Magnesium.. :cautious:

Makrojakauma on tällä hetkellä R72,2% H2,9% P24,3% (= 99,3% Excel, mitä?). Hiilareita tulee lähinnä avokadosta ja jostain kuohukermasta mikä lorahtaa kahviin, myös ruokakermasta mitä lorahtaa munakkaaseen. Mutta avokadosta eniten. Kermoista tulee yhteensä joku 3,5grammaa hiilihydraattia - eli ihan helvetisti. (n) Näihin hiilihydraatteihin on laskettu kuidut mukaan.
Kahviin voisi tosiaan keksiä jonkun muun kuin kuohukerman..

Ketomittari kannattaa varmaan ostaa jostain ulkomailta. Jotain Mojomittaria ne mainostaa YouTubessa.
Makrojakauman lasken ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin, grammavaakaa ja ravintosisältöä, kynää ja paperia (no ei sentäs, vaan excel). Kannattaa myös laskea kuinka paljon tai vähän tulee Natriumia ja Kaliumia, ihan vinkkinä, niin ja muista myös Magnesium.. :cautious:

Makrojakauma on tällä hetkellä R72,2% H2,9% P24,3% (= 99,3% Excel, mitä?). Hiilareita tulee lähinnä avokadosta ja jostain kuohukermasta mikä lorahtaa kahviin, myös ruokakermasta mitä lorahtaa munakkaaseen. Mutta avokadosta eniten. Kermoista tulee yhteensä joku 3,5grammaa hiilihydraattia - eli ihan helvetisti. (n) Näihin hiilihydraatteihin on laskettu kuidut mukaan.
Kahviin voisi tosiaan keksiä jonkun muun kuin kuohukerman..

Aika vähän hiilaria kyllä huh huh..kyllä itse tykkään syödä kasviksia monipuolisesti vaihdellen. Kyllä toki on käytössä magnesiumit sun muut elektrolyytit ja pantoteenihappo.

Vähän pääaihetta sivuten.. näin jossain uutisessa taannoin tarkan ohjeen sairaaladieetistä, joka perustuu melko lailla täysin ketoosiin. Osaisiko joku tarkentaa, että miksi aamupalalla täytyy kahvin kanssa ottaa se yksi sokeripala? Siellä kerrottiin vielä että mikäli jättää sen sokeripalan ottamatta, niin koko homma saattaa kaatua. Tuntuu aika hullulta.

Vähän pääaihetta sivuten.. näin jossain uutisessa taannoin tarkan ohjeen sairaaladieetistä, joka perustuu melko lailla täysin ketoosiin. Osaisiko joku tarkentaa, että miksi aamupalalla täytyy kahvin kanssa ottaa se yksi sokeripala? Siellä kerrottiin vielä että mikäli jättää sen sokeripalan ottamatta, niin koko homma saattaa kaatua. Tuntuu aika hullulta.
Täyttä paskaa.

Linkataa vielä hyvä kirja.

https://store.bodyrecomposition.com/product/ketogenic-diet/

ketogenicdiet-copy.jpg

Viimeksi muokattu:
Nimihän kertoo jo kaiken,sairaaladieetillä päädyt sairaalaan.

Yks sokeripala.. :D africandiet on kans kova dieetti,joka kolmas päivä yks näkkäri ja kävelyä 8 tuntia päivässä..Takaa painon tippumisen rajusti,jopa 5-7 kiloa parissa ekassa päivässä jokaiselle.

Nimihän kertoo jo kaiken,sairaaladieetillä päädyt sairaalaan.

Yks sokeripala.. :D africandiet on kans kova dieetti,joka kolmas päivä yks näkkäri ja kävelyä 8 tuntia päivässä..Takaa painon tippumisen rajusti,jopa 5-7 kiloa parissa ekassa päivässä jokaiselle.
Niimpä. Ehkä se sokeripala ehkäsee sen sairaalaan joutumisen.

Tää ketju taitaa olla enemmän oikea tälle postaukselle, jonka laitoin jo IF ketjuun:

9 päivää nyt ketoa takana. Makrot olleet keskimäärin R/P/HH --> 73% (230g) / 23 % ( 162g) / 4 % ( 28g) ja kalorit keskimäärin 2900 kcal tienoilla (about -500-600 kcal kulutuksesta).
Painoa lähtenyt nyt yhteensä 3,3 kg (aloitusmitat 183cm/94,4kg, arviolta 15-16% rasvat) ja viikossa vyötäröstä 2cm. Viime viikko meni reenien osalta heikosti. Tällä viikolla jaksanut hyvin. Jalat ei vaan kunnolla ole palautuneet viime torstain reenistä ja rappusten käveleminenkin on aika raskasta. Nyt oon syönyt 5 krt päivässä, jolla saanut nälkää vhän paremmin pidettyä poissa. Huonona puolena oon kärsinyt hieman normaalia löysemmästä vatsasta ja toisaalta hieman koskee vatsaan myös varsinkin aamulla. Toi vatsakipu toki voi johtua ihan nälästäkin. Kuidun määrä on jäänyt kyllä liian vähäiseksi (keskimäärin 20g/päivä), joka pitäisi nyt korjata.

Jotain pitäis keksii noihin aterioihin, että niistä sais isompikokoisempia ja sitä kautta sais vatsaa huijattua, ettei nälkä tule. Parsakaali varmaan ois hyvä vaihtoehto. Raakaa/höyrystettyä porkkanaakin vois syödä, mutta siinäkin tuppaa olemaan melko paljon HH. Toisaalta uskon että voisin tän viikon jälkeen hieman lisätä hiilari määrää. Ajatuksia / kommentteja?

Käy putsaamassa prisman vihannesosasto ja hommaa höyrykattila niin saat sillä ihmeitä aikaan. Mua kaduttaa etten aikanaan vhh:lla ympännyt reilusti kasviksia kaikkeen safkaan.

Back
Ylös Bottom