🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tästä aiheesta ei juttu lopu kesken. Kerrotaan nyt hieman omasta projektista. 175 cm pituutta, rasvat oli helmikuun alussa jotain 22%...

Helmikuun puolivälistä dieetti käyntiin, vaaka näytti 89 kg. Nyt 81,5 kg, eli 2 kg/kk on lähteny. Alku meni VHH:lla, kunnes heitin KETOLLE. Alussa maha oli tukossa ja väsy päällä koko ajan. Eka "tankkauspäivä" vasta 3,5 vkon päästä. Sittemmin "tankkauspäiviä" olen pitänyt noin viikon välein, en ainakaan tiheämpään. Treenitulokset eivät ole tippuneet dramaattisesti ja olo on virkeä ja ruoka-aine? allergiat hävinneet :)

Mielenkiintoista luettavaa :)

Meinasin itse dieetin loppurutistuksena siirtyä ketoosille, eli vikat 6-8 viikkoa. Vähän vaan mietityttää tuo neljän viikon rykäiseminen ilman tankkausta... Onko lihaskadon vaara, jos ketoosille siirrytään jo semikireästä kunnosta ja tankataan vasta kuukauden päästä? :wtf:

Meinasin itse dieetin loppurutistuksena siirtyä ketoosille, eli vikat 6-8 viikkoa. Vähän vaan mietityttää tuo neljän viikon rykäiseminen ilman tankkausta... Onko lihaskadon vaara, jos ketoosille siirrytään jo semikireästä kunnosta ja tankataan vasta kuukauden päästä? :wtf:

Kun olet nyt jo dieetillä ollut ja oletettavasti hiilihydraatteja rajoittanut (vaikkakaan ei ketoosiin asti), niin sanoisin, että kolme viikkoa riittää rasva-adaptaatioon.

Kyllähän esim. kisoihin tähtäävillä dieteillä usein otetaan ne viimeiset rasvat ketoosilla pois eikä silloinkaan mahdollinen lihasmenetys ketoosista johdu, vaan siitä, että dieettiä on jo pitkään takana ja kunto on kireä. Pointti tässä kaikessa on, että en usko ketoosin aiheuttavan sinulle dieetin loppurutistuksena yhtään sen enempää lihaskatoa kuin minkään muunkaan ruokavaliomallin olettaen, että kokonaisenergiamäärä olisi molemmissa sama.

Tota, Anabolic Dietissä neuvotaan että 30-40% kaloreista tulisi olla proteiinia. Mitä järkeä tuossa on, kun on kyse massan kasvatuksesta? Mun kokoiselle se tarkoittaisi yli 3g/kg, ja ylim. proteiinihan nimenomaan muuttuu glukoosiksi ja sitä myötä läskiksi?

Tota, Anabolic Dietissä neuvotaan että 30-40% kaloreista tulisi olla proteiinia. Mitä järkeä tuossa on, kun on kyse massan kasvatuksesta? Mun kokoiselle se tarkoittaisi yli 3g/kg, ja ylim. proteiinihan nimenomaan muuttuu glukoosiksi ja sitä myötä läskiksi?

Minun mielestäni kannattaa mennä aina sen mukaan, että grammoissa tulee proteiinia oikea määrä (2 - 2½ g/kg massakaudella) ja prosenttiosuus on sitten mitä on, koska sehän riippuu täysin yksilön aineenvaihdunnasta, että mikä määrä prosenteiksi tulee. Jos on nopea aineenvaihdunta ja ruokavalion energiamäärä suuri, niin prosenttiosuus on pienempi ja jos on hitaampi aineenvaihdunta ja näin ollen pienempi energiamäärä, niin prosenttiosuus on suurempi.

Dieetillä 30-40% energiasta on keskiverto aineenvaihdunnan omaavalle yleensä se väli mihin proteiiniosuus menee, mutta massakaudella määrä on tosiaan korkea, koska energiaa tulee enemmän. Omassa n. 4000kcal massaruokavaliossani 40% proteiinista olisi 400g... yli 4g/kg :)

Tosiaan muistakaahan immeiset että sitä rasvaa tosiaan pitää sitten syyä (varsinkin aluksi) tarpeeksi (paljon) jotta kroppa menee siihen ketoosiin.. Itselle sopii TKD muoto hyvin.

Mites luotettavia noi ketostixit on?Tänään ostettu ja testattu,tulos negatiivinen.Dietin aloitin viime keskiviikkona(6.6).Protskuu menee päivittäin se 160-180g,hiilareita max.20g,välillä jääny jopa alle.Hiilarit tulee kurkusta,tomaatista,salaatista,paprikasta,kukkakaalista ja parsakaalista.
Rasvoja tulee myös se 160-180g ravinnosta/pullosta.Minkäänlaisia ketoosin alunjakson oireita ei ole ilmaantunu,paitsi että virtaa tuntuu riittävän vaikka muille jakaa:)Paino pudonnu 5kg(nesteitä)?Menikö tässä rahat hukkaan noitten stixien osalta vai kuseeko tää homma mulla muuten vaan?Vai solahdinko ketoosiin tuosta vaan?Mietityttää vaan ku nuo stixit näytti negatiivistä tulosta.

Mites luotettavia noi ketostixit on?Tänään ostettu ja testattu,tulos negatiivinen.Dietin aloitin viime keskiviikkona(6.6).Protskuu menee päivittäin se 160-180g,hiilareita max.20g,välillä jääny jopa alle.Hiilarit tulee kurkusta,tomaatista,salaatista,paprikasta,kukkakaalista ja parsakaalista.
Rasvoja tulee myös se 160-180g ravinnosta/pullosta.Minkäänlaisia ketoosin alunjakson oireita ei ole ilmaantunu,paitsi että virtaa tuntuu riittävän vaikka muille jakaa:)Paino pudonnu 5kg(nesteitä)?Menikö tässä rahat hukkaan noitten stixien osalta vai kuseeko tää homma mulla muuten vaan?Vai solahdinko ketoosiin tuosta vaan?Mietityttää vaan ku nuo stixit näytti negatiivistä tulosta.

Ei luotettavia, meni rahat hukkaan :)
Jos nuo makroravinnemäärät pitää paikkansa ja proteiinia tulee noin 2g / kehon painokg, niin aivan varmasti olet ketoosissa.
Ketostixit mittaa ketoaineiden määrän virtsassa. Ja jos olet selvästi jo ketoosissa, niin elimistö polttaa ne ketoaineet eikä niitä jää virtsaan asti eritettäväksi. Ketostixit näyttää ketoosia vain ketoosin eikoina päivinä (yleensä dieetin päivät 3-5, jolloin keho ei vielä polta ketoaineita tehokkaasti ja niitä näin ollen pääsee myös virtsaan asti.

Ketoosia maltillisilla miinuksilla (-500kcal) vetänyt nyt 10kk ja painon olen saanut pidettyä suunnilleen samoissa ja treenikin kulkee ongelmitta ja sarjapainot jopa nousseet, osaksi kiitos oxyjen jos ei tunnu virtaa riittävän. Painon pudotus ei alunperinkään ollut tarkoituksena tätä ruokavaliota kokeillessa, enemmänkin kiristelymielessä ja rasvaprosentin pitäminen alle 7%n. Suurimmat hyödyt ehdottomasti vähäisempi unentarve ja yleinen vireystila joiden takia jatkoin ja jatkan samoilla linjoilla. Jalkoja treenatessa tulee kuitenkin seinä vastaan hyvin äkkiä ja tämän takia olen säännölliset jalkatreenit jättänyt kokonaan väliin viimeisen puolen vuoden aikana ja tulos näkyy nyt sitten huomattavasti pienentyneinä reisi- ja pakaralihaksina. Muun kropan mitat pysyneet samoissa 5krt/vko 2-3 jakoisella treenillä.
Onko muilla kokemuksia pidemmistä ketoosiruokavalioista ja lihasten kasvusta (puhutaan äärimmäisen maltillisesta kasvusta)? Olisi kiva saada perse takaisin.. Olen pidemmän aikaa miettinyt TKD:n ottamista käyttöön, mutta muutamien päivien kokeilun jälkeen tuntui nuo ketoosin itselleni tärkeimpien etujen, vireystilan ja pienentyneen unentarpeen, vaikutusten romahtaminen. Ehkä olisi pitänyt antaa kropalle enemmän aikaa tottua muutokseen, mutta helpompi oli palata vanhaan malliin. Mitään vinkkejä siihen suuntaan, että antaisin TKD:lle uuden mahdollisuuden tai muuten vaihtaisin ravintopuolta tai treeniohjelmaa säilyttäen edellä mainitut ketoosin edut ainakin osittain?

Keskimääräinen päivittäinen ravinnonsaanti: 180-200p, 30hh, 80-100r, hh-tankkaukset 3-4 välein, joskus venähtää 6 viikkoon asti. Kerran kahteen viikkoon kuitenkin parin päivän +500 plussakalorit proteiinista / rasvasta.

Ketoosia maltillisilla miinuksilla (-500kcal) vetänyt nyt 10kk ja painon olen saanut pidettyä suunnilleen samoissa ja treenikin kulkee ongelmitta ja sarjapainot jopa nousseet, osaksi kiitos oxyjen jos ei tunnu virtaa riittävän. Painon pudotus ei alunperinkään ollut tarkoituksena tätä ruokavaliota kokeillessa, enemmänkin kiristelymielessä ja rasvaprosentin pitäminen alle 7%n. Suurimmat hyödyt ehdottomasti vähäisempi unentarve ja yleinen vireystila joiden takia jatkoin ja jatkan samoilla linjoilla. Jalkoja treenatessa tulee kuitenkin seinä vastaan hyvin äkkiä ja tämän takia olen säännölliset jalkatreenit jättänyt kokonaan väliin viimeisen puolen vuoden aikana ja tulos näkyy nyt sitten huomattavasti pienentyneinä reisi- ja pakaralihaksina. Muun kropan mitat pysyneet samoissa 5krt/vko 2-3 jakoisella treenillä.
Onko muilla kokemuksia pidemmistä ketoosiruokavalioista ja lihasten kasvusta (puhutaan äärimmäisen maltillisesta kasvusta)? Olisi kiva saada perse takaisin.. Olen pidemmän aikaa miettinyt TKD:n ottamista käyttöön, mutta muutamien päivien kokeilun jälkeen tuntui nuo ketoosin itselleni tärkeimpien etujen, vireystilan ja pienentyneen unentarpeen, vaikutusten romahtaminen. Ehkä olisi pitänyt antaa kropalle enemmän aikaa tottua muutokseen, mutta helpompi oli palata vanhaan malliin. Mitään vinkkejä siihen suuntaan, että antaisin TKD:lle uuden mahdollisuuden tai muuten vaihtaisin ravintopuolta tai treeniohjelmaa säilyttäen edellä mainitut ketoosin edut ainakin osittain?

Keskimääräinen päivittäinen ravinnonsaanti: 180-200p, 30hh, 80-100r, hh-tankkaukset 3-4 välein, joskus venähtää 6 viikkoon asti. Kerran kahteen viikkoon kuitenkin parin päivän +500 plussakalorit proteiinista / rasvasta.

Ei ole mahdollista olla 10kk -500kcal ruokavaliolla siten, että paino ei putoa. Jos paino pysynyt samassa, niin et ole miinuksella. Yksinkertaista.

Henk. koht. ei ole kokemusta ketoosista kuin dieettitarkoituksessa, koska mielestäni se on huono idea "massakaudelle" jo lähtökohtaisesti, koska kova lihastyö tarvitsee hiilareita... kuten sinäkin jalkatreeneissä huomasit. Rasvaprosentti / paino pysyy siinä missä ne haluaa pitää kun kalorit on oikeassa suhteessa kulutukseen... vaikka ruokavalioon kuuluisi kohtuudella hiilihydraattejakin.

Tarkoitukseesi TKD:ta parempana pidän sitä, jos pitäisit hiiliaritankkauspäivän viikottain ja aina jalkatreeniä edeltävänä päivänä. Ja maltillinen tankkaus riittää, ei tarvitse yrittää täyttää lihaksiaan aivan ääriään myöten täyteen vaan hyvään treeniviikkoon riittää kyllä vähempikin (esim. 4 - 6g hiilaria / kehonpainokg).

Kyllä on tullut pidettyä säännöllisesti tarkkaa kirjaa syömisistä, ja paino on heilunut -3 ja -5 kilon nurkilla alusta lähtien. Lisäyksenä sanottakoon että sitä ennen menin yli 6kk suurilla miinuksilla perus ruokavaliolla onnettomuuden seurauksena jolloin painoakin lähti reippaasti lihaksista ja vähäisistä rasvoista. Ehkä ruokamäärän, lähinnä proteiinin ja rasvan huomattavasti suurempi määrä vaikutti positiivisesti painon säilymiseen. Myös treeni piti vaihtaa huomattavasti kevyempiin painoihin.

Hiilaritankkauksen jälkeiset "krapulat" ei hirveästi houkuttele, mutta ehkä tämäkin vaatii vaan tottumista. Eipä sitä muutaman kuukauden kokeilulla mitään ainakaan menetä jos alottaa maltillisilla hh-määrillä.

Miten nopeasti laihtuisi oletetaan hiilarit 15-20g/vrk ja n. 500 kcal päivä.
Ei lähes lainkaan treeniä. Kerran kaksi viikossa punttia.
Miten lähtisi rasvat? Pitäisikö kokeilla?
Ja jos ei pitäisi kokeilla niin miksi ei, ja vastatkaa nyt herranjumala silti kuinka nopeasti laihtuisi.

Miten nopeasti laihtuisi oletetaan hiilarit 15-20g/vrk ja n. 500 kcal päivä.
Ei lähes lainkaan treeniä. Kerran kaksi viikossa punttia.
Miten lähtisi rasvat? Pitäisikö kokeilla?
Ja jos ei pitäisi kokeilla niin miksi ei, ja vastatkaa nyt herranjumala silti kuinka nopeasti laihtuisi.
Laihtuisit todella rivakasti hetken, sitte sun kroppa menis niin jumiin että ei puhettakaan aineenvaihdunnasta. Älä kokeile.

Entä miten jos on ketoosissa ja vaikkapa kolmantena päivänä syön pakastepizzan koska himottaa.
Häviääkö ketoosi/onko kaikki pilalla?

Ketoosi kyllä katkeaa, mikäli se on edes kunnolla päässyt alkuun tuon 3 päivän aikana. Se että onko kaikki pilalla on täysin sun itse pääteltävissä. Ei nyt ehkä aina 3 päivän välein kannata pakastepizzoja vedellä. Tässä ketjussa on asiaa puitu aiemmilla sivuilla moneen kertaan, suosittelen tutustumaan.

Entä miten jos on ketoosissa ja vaikkapa kolmantena päivänä syön pakastepizzan koska himottaa.
Häviääkö ketoosi/onko kaikki pilalla?

Kyllä mä väittäisin, että pilalle menee. Ensimmäiset kolme viikkoahan ketoosista pitäis olla täysin ilman tankkauspäiviä. Kolmantena päivänä ei vielä välttämättä edes ole ihan täydellisessä ketoosissa, joten sen katkaisu on sillon entistäkin helpompaa.

Kyllä mä väittäisin, että pilalle menee. Ensimmäiset kolme viikkoahan ketoosista pitäis olla täysin ilman tankkauspäiviä. Kolmantena päivänä ei vielä välttämättä edes ole ihan täydellisessä ketoosissa, joten sen katkaisu on sillon entistäkin helpompaa.

Elikkä näin. Itse takerruin puolipiruuttani kohtaan "kaikki pilalla". Eli eihän siinä ole pilalla kuin korkeintaan dieetti. :D

En nyt kirveelläkään löytäny kommenteja treeniohjelmaan... Olen ymmärtänyt, että ei pitkiä raskaita liikkeitä/kovaa aerobista. Eli oma treeni ohjelma näillä neuvoilla ja Tikan loistavan artikkelin avustamana olisi:

Vetävät

(pullover 5 x 10) lyhyet palautukset
Mave 5 x 3-5
Leuanveto MAX x 2 (yli 6=lisäpainot)
Kulmasoutu 5 sarjaa x 3-5
Haukka 5 sarjaa x 6-8
Suorat LISÄPAINOILLA vatsat 4 sarjaa x 6-8
Vinot (vartalon kierto) vatsat 4 sarjaa x 6-8

Työntävät

Punnerus 5 sarjaa x 3-5
Vinopenkki 5 sarjaa x 3-5
Pystypunnerus 5 sarjaa x 3-5
Vipunostosivulle 4 sarjaa x 6-8
Ranskalainen punnerus 4 sarjaa x 6-8

Jalat

Yhdenjalan kyykky 4 sarjaa x 3-5
Reiden ojennukset 4 sarjaa x 6-8
Yhdenjalan mave 4 sarjaa x 6-8
Reiden koukistukset 4-6 sarjaa x 3-5
Pohkeet 8-10 sarjaa x 3-6
Syvät vatsat (lankku, ristitalja pito, staattisen pidot)

+ 2 keyvttä rasvanpoltto lenkkiä/viikko.

Tuleeko liikaa toistoja ja onko ohjelma edes järkevä ketoosidieetille?

Back
Ylös Bottom