🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Mites tässä muuten ton alkoholin laita, paljonhan ei parane läträtä, mutta entäs jos juurikin noina tankkauspäivinä kerran kuussa tms. ottaa ruuan kanssa oluen tai kaksi? Onko toi määrä vielä haitallista/vaarallista?

Mites tässä muuten ton alkoholin laita, paljonhan ei parane läträtä, mutta entäs jos juurikin noina tankkauspäivinä kerran kuussa tms. ottaa ruuan kanssa oluen tai kaksi? Onko toi määrä vielä haitallista/vaarallista?

ei tuo olut tahi kaks mihinkää vaikuta tankkauspäivinä muutenku päivän kalorisaantii. :kippis1:

Kuolemaksi ehkä...

Jos määrä on olut tai kaksi, niin sitten vaikutus ihan mihin vaan on todella pieni.
Joskin fakta on, kun alkoholia on veressä, niin testosteronituotanto katkeaa kuin seinään... ja sitten sen palautuminen normitasolle riippuu nautitun alkoholin määrästä.
Ketoaineiden tuottoon vaikutus on samansuuntainen, koska kun maksa polttaa alkoholia, niin se ei oikein tuota ketoaineita.

Mutta kun järjellä ajattelee, niin kerran kuussa jos jokusen olusen nauttii on sen positiivinen vaikutus psyykkeeseen suurempi kuin negatiivinen vaikutus fysiikkaan :)
...eli voitolla siinä jää.

Mikä on mielestänne ketoillessa paras ateriarytmi? Eli pieniä annoksia usein vs suurempia annoksia pari päivässä. Molempiin kuppikuntiin kun tuntuu löytyvän kannattajia, ja toisaalta olisin kiinnostunut T-101:sen ja muutaman muun suht asiaan perehtyneen kommenteista. Arvostan sitä, että jaksatte vastata ihmisten kyssäreihin ja perustella vastauksenne. Ja kyllä, olen lukenu luultavasti miltei kaikki tänkin tredin viestit.

Tuohon ei oikein voi sanoa, kun että mikä itsestä tuntuu parhaalta. Kaikki ne 2h välein pakko saada proteiinia-myytit kun on bustattu jo useaan kertaan. Eli tee niinkuin oma päivärytmi parhaiten sallii ja mikä itsestä tuntuu luontevimmalta.

Sellainen 3-4 ateriaa taitaa olla aika yleinen keskitie. Sillä rytmityksellä nyt ei ketolla käytännössä ole juurikaan merkitystä muuten kuin sen verran, mikä on oma preferenssi. Itselläni asettuu aika luontevasti siihen neljään ateriaan/päivä, mutta joskus saa viimeisen laittaa melkein väkisin alas kurkusta, joskus menen kolmella.

Mikä on mielestänne ketoillessa paras ateriarytmi? Eli pieniä annoksia usein vs suurempia annoksia pari päivässä. Molempiin kuppikuntiin kun tuntuu löytyvän kannattajia, ja toisaalta olisin kiinnostunut T-101:sen ja muutaman muun suht asiaan perehtyneen kommenteista. Arvostan sitä, että jaksatte vastata ihmisten kyssäreihin ja perustella vastauksenne. Ja kyllä, olen lukenu luultavasti miltei kaikki tänkin tredin viestit.

Samaa mieltä edellä vastanneiden kanssa. Määrä mitä pidän optimaalisena on 4 - 6 ruokailukertaa / päivä + treenijuomat. Itse henk. koht. syön 5 kertaa päivässä. Jos syö vain 3 krt/pvä on ruokavälit helposti 5 tuntia mitä pidän liian pitkänä varsinkin dieetillä jaksamisen kannalta (vaikka kerta-annos onkin silloin hieman suurempi), kun taas 7 kerralla menee safkat jo niin pieneksi, että ei edes huomaa mitään syöneensä.

Mikä sitten 4 - 6 välillä on paras vaihtoehto riippuu täysin siitä minkälainen päivärytmi diettaajalla sattuu olemaan. Mitään eroa en ole rasvanpoltossa huomannut sen perusteella, että syökö henkilö 4 vai 6 kertaa päivässä. Käytän taas itseäni esimerkkinä: syön aamulla kotona aamupalan, työpäivän aikana lounaan ja välipalan sitten tulee treeni ja kotona päivällinen ja vielä iltapala. Jos tekee vuorotyötä, niin usein vrk-kohtainen hereilläoloaika vaihtelee, joten silloin on hyvä idea lyhyempänä päivänä syödä 4 krt ja pidempänä päivänä 6 krt. Tällöin siirtää yhden ruuan lyhyemmästä päivästä pidemmälle.

Dieetillä kannattaa lisäksi pitää ateriakoot melko samanlaisina eikä esim. niin että illalla söisi kovin vähän. Aamulla syödään kunnolla, koska on juuri oltu 6 - 8 h syömättä ja illalla syödään kunnolla, koska seuraavaksi tulee olemaan 6 - 8 tuntia syömättä. Ainoa mikä itselläni on vähän pienempi ruoka on välipala, mutta ei sekään mitenkään ratkaisevasti pienempi. Massakaudelle voi sitten enempi pelata ruokamäärien ajoituksella esim. treenin jälkeen + aamulla tavallista enemmän, mutta dieetillä siihen ei oikein riitä kalorit ja yleisen jaksamisen kannalta tasainen syöminen on parempi.

Ja sanomattakin lienee selvää, että päivän ruokailut jaetaan mahdollisimman tasaisin väliajoin syötäviksi. 4 - 6 ruokaa tarkoittaa 3 - 4 tunnin ateriavälejä.

Sellainen 3-4 ateriaa taitaa olla aika yleinen keskitie. Sillä rytmityksellä nyt ei ketolla käytännössä ole juurikaan merkitystä muuten kuin sen verran, mikä on oma preferenssi. Itselläni asettuu aika luontevasti siihen neljään ateriaan/päivä, mutta joskus saa viimeisen laittaa melkein väkisin alas kurkusta, joskus menen kolmella.

Mulla on ketoillessa ihan sama. Neljällä yleensä meen mut joskus tosiaan jää siihen kolmeen.

Voisiko joku kokenut silmäillä tätä meikäläisen nikkaroimaa ketoosiruokavaliota, vaikuttaako se hyvältä ja olisiko siinä jotakin parannettavaa?

Aamupala: Pekoni 70g , Kananmuna paistettu 3kpl

Lounas: Tonnikala chilikastikkeessa 1 prk, 1 keitetty muna, aurajuusto 30g

Ateria n: Broilerin filee ruokakermassa 150g, salaattia, 20g oliiviöljy

Päivällinen: Nauta-sika jauheliha 100g, Parsakaali 200g, paistamiseen voita 30g

Iltapala: Maapähkinä 50g, Protein XL 20g, Oliiviöljy 10g

= 2326 kcal Prot: 157g Hiil: 20g Rasva: 178g = 27% / 3% / 70%

Onko muutkin vetänyt ketoosia turhankin pitkään ja lihaa lähtenyt hieman liikaa? Rasvat ollut minimissä jo kuukausia mutta nyt alko ketuttamaan liian kuikelo peilikuva. Ketoosin positiiviset puolet on juurruttanut dietin pysyväksi osaksi elämää, mutta onko järkeä tässä tilanteessa kokeilla TKDtä? Jos vaikka miettisi 10-20g hh annosta ennen isompia treenipäiviä 2-3krt viikossa? Miten tämä vaikuttaa ketoositilaan, pysyykö virkeystila jne? Varmasti henkilökohtaista mutta olisin kiitollinen jos joku jakaisi omia kokemuksiaan aiheesta?
Kannattaako suorittaa TKDn treeniä edeltävä tankkaus esim. prodepatukan muodossa (sis. 20-30 myös proteiinia) vai enemmänkin hh-painotteisesta sapuskasta, kuten riisi jne?

Rasvaa nyt peliin mikäli ketoosia haet? Lihaa ei pitäisi juurikaan lähteä jos on syönyt tällä ruokavaliolla, juuri se on homman ydin. Jos olet jo tavoitepainossa niin kannattaa varmaan lisätä niitä hiilareita ja takoa treeniä että saat kadonneita lihoja takaisin.
TKD:stä en osaa sanoa mutta mikäli tavoite on ketoosi niin rasvoja tulee syödä!!

Rasvaa nyt peliin mikäli ketoosia haet? Lihaa ei pitäisi juurikaan lähteä jos on syönyt tällä ruokavaliolla, juuri se on homman ydin. Jos olet jo tavoitepainossa niin kannattaa varmaan lisätä niitä hiilareita ja takoa treeniä että saat kadonneita lihoja takaisin.
TKD:stä en osaa sanoa mutta mikäli tavoite on ketoosi niin rasvoja tulee syödä!!

Voin kyllä todeta useamman VHH-dietin jälkeen joissa pariin otteeseen olen pudottanut yli 15kg että lopputulos ei ole tyydyttävä vaikka paino putoaa helposti ja nopeasti.
Voimat haviävät piteempään jatkuvan VHH:n aikan nopeasti ja lopputuloksena laihahko läski jolla nahat roikkuvat.
Jo suuret nestehävikit ketoosidieteillä ovat aivan hakoteillä kun lihasmassasta yritetään pitää kiinni.
Nesteen pitäminen lihaksissa on tärkein pointti jos haluaa säilyttää lihasmassat ja voimat sekä pitää nivelet ja jänteet ehjinä kovan kuntosaliharjoittelun aikana.

Nyt viisastuneena olen päässyt paljon parempiin tuloksiin terveellisen miinuskaloridietin avulla.
Vaikka vyötärö on samoissa mitoissa kuin VHH-dietin lopussa niin painoa on 8kg! siis kahdeksan kiloa enemmän ja sen näkee peilistä, eikä löysä nahka enää riku vyötaröllä ja voimatasotkin ovat pysyneet lähes off-season kauden tasolla.
Olen myös vetänyt dietin aikana kreatiinia runsaasti säilyyttääkseni nesteet lihaksissa ja se on onnistunut hyvin kun suhteet ovat olleet treenipäivinä P40, H35 ja R25 sekä P35, H40 ja R25 lepopäivinä.

Vastoin yleistä tyyliä vedän lepopäivinä enemmän hiilihydraatteja ja treenipäivinä enemmän proteiineja, koska tutkimusten mukaan hiilihydraattien varastoutuminen glykogeeniksi lihassoluihin vie vähintään 24h-48h, joten treenipäivinä nautitut hiilarit vaikuttavat vasta seuraaviin treeneihin ja todellisuudessa treenien jälkeen proteiinien pitäisi olla korkeammalla koska niillä rakennetaan silloin juuri harjoituksella murjottu lihas entistä suuremmaksi.

Tietenkin vedän harjoituksen jälkeen myös hiilihydraatteja mutta vain sen verran kuin palautumiseen tarvitaan ja täyttääkseni voimaharjoittelussa syntyneen osittaisen glykogeenivarastojen vajeen.

Lepo päivinä syön myös tasaisemmin pitkin päivää vaikka nopeat hiilihyraatit kuten hedelmät ajoitankin aamuun saadaksen yön aiheuttaman vajauksen nopeasti täydennettyä.
Treenipäivinä pääosa energian saannista tankataan harjoituksen jälkeen varsinkin proteiinit jotta ravintoaineet eivät pakkautuisi rasvakudokseksi vaan tulevat käytetyiksi uuden lihasmassan muodostamiseksi.

Voin kyllä todeta useamman VHH-dietin jälkeen joissa pariin otteeseen olen pudottanut yli 15kg että lopputulos ei ole tyydyttävä vaikka paino putoaa helposti ja nopeasti.
Voimat haviävät piteempään jatkuvan VHH:n aikan nopeasti ja lopputuloksena laihahko läski jolla nahat roikkuvat.
Jo suuret nestehävikit ketoosidieteillä ovat aivan hakoteillä kun lihasmassasta yritetään pitää kiinni.
Nesteen pitäminen lihaksissa on tärkein pointti jos haluaa säilyttää lihasmassat ja voimat sekä pitää nivelet ja jänteet ehjinä kovan kuntosaliharjoittelun aikana.

Nyt viisastuneena olen päässyt paljon parempiin tuloksiin terveellisen miinuskaloridietin avulla.
Vaikka vyötärö on samoissa mitoissa kuin VHH-dietin lopussa niin painoa on 8kg! siis kahdeksan kiloa enemmän ja sen näkee peilistä, eikä löysä nahka enää riku vyötaröllä ja voimatasotkin ovat pysyneet lähes off-season kauden tasolla.
Olen myös vetänyt dietin aikana kreatiinia runsaasti säilyyttääkseni nesteet lihaksissa ja se on onnistunut hyvin kun suhteet ovat olleet treenipäivinä P40, H35 ja R25 sekä P35, H40 ja R25 lepopäivinä.

Vastoin yleistä tyyliä vedän lepopäivinä enemmän hiilihydraatteja ja treenipäivinä enemmän proteiineja, koska tutkimusten mukaan hiilihydraattien varastoutuminen glykogeeniksi lihassoluihin vie vähintään 24h-48h, joten treenipäivinä nautitut hiilarit vaikuttavat vasta seuraaviin treeneihin ja todellisuudessa treenien jälkeen proteiinien pitäisi olla korkeammalla koska niillä rakennetaan silloin juuri harjoituksella murjottu lihas entistä suuremmaksi.

Tietenkin vedän harjoituksen jälkeen myös hiilihydraatteja mutta vain sen verran kuin palautumiseen tarvitaan ja täyttääkseni voimaharjoittelussa syntyneen osittaisen glykogeenivarastojen vajeen.

Lepo päivinä syön myös tasaisemmin pitkin päivää vaikka nopeat hiilihyraatit kuten hedelmät ajoitankin aamuun saadaksen yön aiheuttaman vajauksen nopeasti täydennettyä.
Treenipäivinä pääosa energian saannista tankataan harjoituksen jälkeen varsinkin proteiinit jotta ravintoaineet eivät pakkautuisi rasvakudokseksi vaan tulevat käytetyiksi uuden lihasmassan muodostamiseksi.

Mutta mitäpä tapahtuu jos dieetti vedetäänkin vaiheissa. Ensiksi vähän vaan vähemmän ruokaa, lisää liikuntaa, jne jne jne. ja lopussa vasta viimeiseksi x-ajaksi ketoosiin.

Kuvat olis aika kivat tai muuten totuusarvo internetissä on aika nolla, koska kuka tahansa voi kirjoitella mitä paskaa tahansa. Ei pahalla, mut kirjoittelun arvo on nolla.

No voisiko ongelma olla juuri tuossa, että olet pudottanut painoa "helposti" ja "nopeasti". Dieetti, kun dieetti, jos pudotus on liian nopea, niin lihat palaa.

Vastoin yleistä tyyliä vedän lepopäivinä enemmän hiilihydraatteja ja treenipäivinä enemmän proteiineja, koska tutkimusten mukaan hiilihydraattien varastoutuminen glykogeeniksi lihassoluihin vie vähintään 24h-48h, joten treenipäivinä nautitut hiilarit vaikuttavat vasta seuraaviin treeneihin

Näetkö näissä pientä ristiriitaa. Syöt hiilareita lepopäivänä enemmän, koska hiilareilla kestää imeytyä päivä, mutta syöt silti reenin jälkeen hiilareita täyttääkses glykogeenit, vaikka ne imeytyykin vasta päivän päästä?

Sun tyylis täälä kirjoittaa on vähän kyseenalainen. Käyt heittämässä jostain aiheesta kauheen monologin jotain paskaa, sittenkun kysytään perusteluja tai heitetään vastaväite, niin et vastaa mitään. Kaikilla on tietysti oma tapansa keskustella, mutta sinun on suhteellisen typerä. Tämän saman nahka-roikkuu-kommentinkin olen lukenut foorumilta jo ainakin 3 kertaa, joten eiköhän se ole tullut selväksi, että olet suunnitellut dieettisi päin helvettiä.

Se on hyvä, että olet kokemuksen kautta selvittänyt, että minkälainen dieetti ei sovi SINULLE ja minkälainen taas sopii. Olen sitä mieltä, että YLEISELLÄ TASOLLA ei sen perusteella kannata liikaa lähteä mitään tiettyä dieettityyliä kritisoimaan... omalla kohdallaan kritisointi silloin on taas ihan jopa aiheellista.

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että VHH / keto olisi KAIKILLE henkilöille se yksi ja oikea tapa dieetata. Ruokavalioon, oli dieetillä tai ei, pätee ihan sama sääntö yksilöllisyyden suhteen kuin treeniinkin. Toiset kehittyy paremmin lyhyemmillä sarjoila ja raskailla raudoilla, kun taas joku toinen pitemmillä sarjoilla pumppaillen. Dieetin kohdalla toisilla toimii matalammat hiilarit ja toisilla korkeammat.

Onko tulevien treenien kannalta merkitystä milloinka pitää tankkauspäivän ja katkaisee ketoosin? Eli onko alkuviikon treenit yhtä helvettiä, jos mässäilen tänään ja ilman hiilareita tai ketoosia treenaan alkuviikon kahdesti päivässä lajitreenit+sali?

Onko tulevien treenien kannalta merkitystä milloinka pitää tankkauspäivän ja katkaisee ketoosin? Eli onko alkuviikon treenit yhtä helvettiä, jos mässäilen tänään ja ilman hiilareita tai ketoosia treenaan alkuviikon kahdesti päivässä lajitreenit+sali?

Näin se juuri kuuluukin tehdä.
Tankkauspäivän jälkeen pari - kolme päivää saa parhaat treenitehot aikaiseksi.
Ja heti tankkauspäivän jälkeen (huomenna) takaisin pienille hiilareille.

Minä kun olen aika "allerginen" suurille hiilimäärille tankaan vain yhdellä ilta-aterialla sen 200g + ja seuraavana aamupäivänä treenaamaan. Tämän teen kerran kaksi kuukaudessa. Jos koko päivän määsytän hiiliä, niin paluu normitilaan vie paljon pidempään kuin tätä yhden ateria systeemi. Samoin tulehdustila kropassa (päänahassa) on paljon maltillisempi.
Minä olen mennyt alle satasen hiilillä jo miltei kaksi vuotta ja olen huomannut paluun lievään ketoosiin olevan nopeutunut paljonkin. Eli kroppa osaa jo huomttavasti helpommin käyttää rasvavaroja sokerin sijaan. Näin siis minulla.

Back
Ylös Bottom