🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tähän jatkoa, että isoissa liikkeissä esim. 10 x 3 toistoa, 45 - 60 sek. palautuksilla toimii erittäin hyvin.
Samoin 5 x 5 toistoa, 60 - 90 sek. palautuksilla.
Pienemmissä liikkeissä sitten pitempää sarjaa, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa 6-8 toistoa.

Sarjoja paljon, toistoja vähän, palautukset melko lyhyitä ja painoa sen mitä juuri ja juuri jaksaa.
ATP ja kreatiinifosfaatti kuluu nopeasti, mutta ne myös palautuu nopeasti.

No tuo on varmaankin syynä, kyllä sen huomasikin, että juuri siinä 8 toiston kohdalla loppui paukut aivan totaalisesti, no pitääpä vähän hienosäätää treeniä, pummpipäivät saanee sitten varmaan kans unohtaa? Kiitoksia herroille valaisusta!:)

Tähän jatkoa, että isoissa liikkeissä esim. 10 x 3 toistoa, 45 - 60 sek. palautuksilla toimii erittäin hyvin.
Samoin 5 x 5 toistoa, 60 - 90 sek. palautuksilla.
Pienemmissä liikkeissä sitten pitempää sarjaa, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa 6-8 toistoa.

Sarjoja paljon, toistoja vähän, palautukset melko lyhyitä ja painoa sen mitä juuri ja juuri jaksaa.
ATP ja kreatiinifosfaatti kuluu nopeasti, mutta ne myös palautuu nopeasti.

Mikäli en ole nyt täysin väärässä niin ATP palautuminen taitaa jäädä pahasti puolitiehen 1min palautuksilla, eikös ATP:n täydelinen palautuminen ole jotain 3min luokkaa. Ja jos tarkoitus on kuitenkin pitää intensiteetti kovana niin nuo 10 sarjaa pitäisi tehdä vielä suhteellisen kovana.

Mikäli en ole nyt täysin väärässä niin ATP palautuminen taitaa jäädä pahasti puolitiehen 1min palautuksilla, eikös ATP:n täydelinen palautuminen ole jotain 3min luokkaa. Ja jos tarkoitus on kuitenkin pitää intensiteetti kovana niin nuo 10 sarjaa pitäisi tehdä vielä suhteellisen kovana.

Muistelisin kanssa lukeneeni jotain tämänsuuntaista. Kreatiinifosfaatti palautuukin sitten nopeampaa ja kyllähän noi vitosen sarjat ainakin sillä pitäisi mennä kevyesti. Ykkösnostoissa tietty huomaa ainakin eron noiden välillä

Voiskohan tähän koota hyviksi havaitsemianne esimerkkejä ketoosidieetin ruokavalioistanne, ehkäpä siitä saisi tällainen aloittelija helpommin poimittua itselle sopivia juttuja.

ketoosidieettikeskusteluketjustakin niitä löytyy, mutta sen kahlaamiseen kuluu ihmisikä!, mikäli aihe on jo jossain, niin olkaa hyvä ja poistakaa!

Niin tämä on tietty yksilöllistä, niinkuin kaikki muukin. Kai ymmärrätte kuitenkin pudottaa toistoja radikaalisti ketolla? Isoilla romuilla lyhyttä sarjaa, melkein sanoisin, että maksimissaan semmosta 8 pintaan. Mieluiten jotain vitosia ja kutosia. Pitkissä sarjoissa lihakset kun alkavat käyttämään glykogeeniä, jota ei varsinaisesti ole. Sarjojen ensimmäiset toistot mennään ATP:llä ja sitten hetki kreatiinifosfaatilla. Nämä kun hetkellisesti "loppuvat" niin tilalle tulee glykogeeni, jota ei ole :)

Auts... Oon paukuttanut 10-8-6-15 treeniä 30-60sekunnin palautumisella. Pitäisköhän kokeilla 10-8-6-4 ennemmin... Toi 15 toistoa on tosi raskas joutuu pistää oikeasti tooodella vähän rautaa. ekat 6 menee ihan helposti seuraavat 6 aika raskaasti ja lopu 3 on aivan toivottoman oloista...

Aerobisessa reenissä mulle tulee ensin väsy (ekat 5-10minsaa) jonka yli päästyä tuntuu et jaksaa vaikka kuinka kauan.

Viimeksi muokattu:
Järkeäkö?

Okei, elikkäst oon tässänäi puolet iskeny menemää Arskan G6:sta ja attelin lopettaa sen, kun 3kk tulee täyteen. Tämän jälkeen aijon pitää erittäin kovan dieetti-viikon jossa mennään päivisin max. 20g hiilihydraateilla, ja tehdään rutkasti aerobista, mutta vain ylläpidetään lihaksia mm. G6:n ohjelmalla mutta pudottamalla painoja n. 50%. Onko tälläisestä "Rasvan tappo ketoosi viikosta" mitään iloa vai onko ikäänkuin pakko pitää kauemmin? koska kunnollisen raskaan treenin aikana en pidä minkään sortin dieetistä niin haluaisin dieetata lihasten ylläpito jakson ajan jolloin ei tarvitse hiilihydraatti-rikkaita palareita. Kiitos.

-1000 ja yhden variaation munakkaat. Jauheliha on yllättävän hyvää munakkaassa.
-Lihannes pitsat-Jauhelihaa,munaa,psyllistä pohjaksi päälle sitten mitä haluaa+juustoa.
-Metupitsaleivät. Metukan siivun päälle mausteita,täytettä+juustoa.
-Kesäkurpitsa lasagne.
-Jauhelihakasvispaistos vähän kuin lasagne ilman levyjä....
-Tonnikalasalaatti ilman riisiä.
-Tortillat, saa loppupelissä aika vähällä hiilarilla,pienet kuoret paljon täytettä...

Välipalaksi:
-Nakki
-Keittokinkku+majoneesi
-Erhmann herkkutuotteet...
-kurkkua
-Keitetty muna

Itse vedän nyt jotain 50-100g hiilaria päivässä. päivän ateriat koostuu oikeastaan
-Aamupala - Ermis+mehukeitto
-Välipala - Ermis+mehukeitto tai paistettumuna tai jos on jotain salaattia valmiina.
-Päivällinen mieluusti niin vähän hiilaria kuin voi olla. Esim paistettu kananrinta+kasviksia, Jauholihannesvuoka.
-iltapala Ermis+mehukeitto...Jos oon ollut kiltti saan näkkärin ja teetä. :dance2:

Mulla ei ole ollut ongelmaa keksiä mitä syö oon korvannut vaan lisukkeet kasvisvokilla tai salaatilla ja nostanut lihanmäärää.

Kyllä, mutta ei siinä täydellistä palautumista haetakaan, kun treenataan bodya / rasvanpolttoa. Pienessä rasittuneisuuden ja happivajeen tilassa kuuluu olla koko ajan treenin ensimmäisen ja viimeisen toiston välillä. Voimatreeni on erikseen, kun sarjojen välissä istuskellaan 5-10 minuuttia.

Ja onhan se ATP:n täydellinenkin palautuminen nopeaa, kun verrataan esim. glykogeenin palautumiseen.

Ite yritän kanssa syödä mahdollisimman vähän hiilaria, paitsi maitoa, rahkaa ja raejuustoa en ole jättänyt pois.

Päivän aikana hiilarit koostuu seuraavista: 3kpl näkkileipää(21g h), 2prk rahkaa(20g h) 4 lasillista kevytmaitoa(n.40g h). Ja tuohon päälle 1 omena ja salaattia 2 lautasellista ja raejuustot(n.1prk/pv). Rahkojen sekaan menee myös vehnäleseitä mutta niissähän ei pahemmin hiilaria ole.

Pitäisi varmaan jättää maito pois, mut se tuppaa olemaan sen verran hyvää ruuan kanssa ettei veden kanssa tekis millään mieli juoda...

Omena ei oo pakollinen poisotettava. Ketoosissakin voi hyvin syödä hedelmiä hiukan, se raja kun monilla menee yli 50 grammassa. Alle 20g/päivä on pelkästään atkinsin induktion raja, paljon isommilla määrilläkin sujuu (ja monilla huomattavasti paremmin).

Huolehtisin lähinnä runsaista kasvikunnan tuotteiden saannista sekä järkevistä lihamääristä. Kunnolla rehuja, pähkinöitä, marjoja, vähän hedelmiä - reilusti yli puoli kiloa päivässä. Proteiinia semmonen 120+ grammaa riippuen koosta (naisimmeiselle riittää usein vähempikin), ja rasvaa sitten sopivasti mukaan ettei vaje mene liian suureksi. Esim. hh70g, proteiini 130g = vasta 800 kaloria, jolloin rasvaakin voisi hyvin syödä yli 100 grammaa ja vaje pysyy sopivana.

TKD ja HST treeni

Reilut nelisen viikkoa ollut nyt ketodietillä (TKD), eli 5g hiilareita per sarja n. 30min ennen salia ja paino ei vain ole pudonnut sitten millään alun nesteiden lähtöjen jälkeen (83kg > 81.5kg). Olisi muutamia kysymyksiä, jos joku asiasta tietävä voisi vastata.

1. Onko järkeä tehdä koko HST-treeniä alusta loppuun dietillä, vai kannattaisiko keskittyä vain vitosiin? Tarkoitus on siis vain säilyttää tämä vähäkin pihvi mitä on saanut varteensa ja voimatasot kohtalaisina. Alun 2*15 ja 2*10 viikot ovat silkkaa helvettiä ilman kunnon hiilarivaroja kehossa. Maastavetoa ei kevyimmilläkään raudoilla tahdo oikeen saada suoritettua enää puhtaasti 7-8 toiston jälkeen. Entä SD? Kannattaako jättää välistä vitosten jälkeen ja aloottaa 2*5 viikko vain alusta ilman välipäiviä?

2. Laskin ns. Cunninghamin kaavalla kulutuksekseni arkipäivälle, jolloin olen töissä (varastomies, raskasta puuhaa) ja salilla n. 4000kcal. Peruskulutus täysin liikkumattomana on n. 2000kcal ja ilman punttia arkisin n. 3600kcal. Päivisin olen syönyt tuon noin 1800-2100kcal jakaumalla r/pr/hh 60/35/5. Voiko olematon painonlasku johtua tuosta tolkuttoman suuresta kalorivajeesta, miltei 1600 kaloria pakkasen puolella vai onko koko kaava silkkaa potaskaa? :jahas:

Kiitos ja kumarrus jos joku osaa sanoa.

Nyt oltu yli 3 viikkoa ja kyllähän tähän tottuu, ihan hyvin maistuu tällänenkin ruoka.. Mieleen tuli että voisiko noista alikebabeista ottaa siipiä vai kuinkahan paljon niissä hiilaria on?
Kebab lihaa kuitenkin voi vissiin?

Pakko nyt tulla sanomaan että itse pudotin Atkinssilla 8 kuukaudessa 108kg->78kg ilman liikunnan lisäämistä. Nyttenhän sen huomaa, sillä lihakset kokivat aikamoisen tappion tuossa yhteydessä läskin lisäksi. Nyt on painoa tullut 85kg, ja koitan sitä nyt treenaamisesta innostuneena hiukan nostella, ja koittaa sitten joskus huhtikuussa alotella hiukan pudottamaan rasva% että pääsis "kesäkuntoon". Koitan toteuttaa tämän taas Atkinssilla, mutta nyt tajuan myös treenata tiukasti dietin aikana. Ei kyllä tämä nykyinen elämä paljoa Atkinssista eroa, ainut että syön jonkun verran täysjyväriisiä sekä Realin MAX proteiini leipää, jossa on kumminkin kohtuu maltillisesti hiilareita (silti liikaa atkinssiin). Ei mulla muuta, kunhan tulin kertomaan omista kokemuksista.

EDIT : niin painoa ei siis ole tullut +85kg, vaan painan nyt 85 =) Kyllä te varmaan tajusittekin mutta oli pakko tulla muokkaamaan.

Reilut nelisen viikkoa ollut nyt ketodietillä (TKD), eli 5g hiilareita per sarja n. 30min ennen salia ja paino ei vain ole pudonnut sitten millään alun nesteiden lähtöjen jälkeen (83kg > 81.5kg). Olisi muutamia kysymyksiä, jos joku asiasta tietävä voisi vastata.

1. Onko järkeä tehdä koko HST-treeniä alusta loppuun dietillä, vai kannattaisiko keskittyä vain vitosiin? Tarkoitus on siis vain säilyttää tämä vähäkin pihvi mitä on saanut varteensa ja voimatasot kohtalaisina. Alun 2*15 ja 2*10 viikot ovat silkkaa helvettiä ilman kunnon hiilarivaroja kehossa. Maastavetoa ei kevyimmilläkään raudoilla tahdo oikeen saada suoritettua enää puhtaasti 7-8 toiston jälkeen. Entä SD? Kannattaako jättää välistä vitosten jälkeen ja aloottaa 2*5 viikko vain alusta ilman välipäiviä?

2. Laskin ns. Cunninghamin kaavalla kulutuksekseni arkipäivälle, jolloin olen töissä (varastomies, raskasta puuhaa) ja salilla n. 4000kcal. Peruskulutus täysin liikkumattomana on n. 2000kcal ja ilman punttia arkisin n. 3600kcal. Päivisin olen syönyt tuon noin 1800-2100kcal jakaumalla r/pr/hh 60/35/5. Voiko olematon painonlasku johtua tuosta tolkuttoman suuresta kalorivajeesta, miltei 1600 kaloria pakkasen puolella vai onko koko kaava silkkaa potaskaa? :jahas:

Kiitos ja kumarrus jos joku osaa sanoa.

Vähän myöhässä ja painokin on varmaan lähtenyt putoon jo noilla kaloreilla, mutta jätä noi kympit nostamatta ketolla. Tähtäät noi perusliikkeet johkin 3-4x3-6 niin riittää vielä virtaa tehdä hyvin. Sitten loppuun voit koittaa nitkutella jotain eristäviä pidemmillä sarjoilla, jos siltä tuntuu.

Nyt oltu yli 3 viikkoa ja kyllähän tähän tottuu, ihan hyvin maistuu tällänenkin ruoka.. Mieleen tuli että voisiko noista alikebabeista ottaa siipiä vai kuinkahan paljon niissä hiilaria on?
Kebab lihaa kuitenkin voi vissiin?

Mä kävin duunissa usein lounaalla syömässä Kebab salaatin. Tilasin aina varmuuden vuoksi ilman mitään kastikkeita, koska en varmaksi tiennyt noiden sisältöä. Yhdessä salaattikebab annoksessa on paikasta riippuen about 5-10g hiilareita. Siipiäkin voi syödä, jos ne ovat vaan "aitoja" siipiä. Johkin halpiskastikkeisiin sekoitetaan sokeria, mutta hot wings kastike on melkein nollahiilarista. Siivissä itsessään ei ole. Itse hain tukusta 4.5kg laatikoita siipiä ja himassa vääntelin rasvakeittimellä.

Pakko nyt tulla sanomaan että itse pudotin Atkinssilla 8 kuukaudessa 108kg->78kg ilman liikunnan lisäämistä. Nyttenhän sen huomaa, sillä lihakset kokivat aikamoisen tappion tuossa yhteydessä läskin lisäksi. Nyt on painoa tullut 85kg, ja koitan sitä nyt treenaamisesta innostuneena hiukan nostella, ja koittaa sitten joskus huhtikuussa alotella hiukan pudottamaan rasva% että pääsis "kesäkuntoon". Koitan toteuttaa tämän taas Atkinssilla, mutta nyt tajuan myös treenata tiukasti dietin aikana. Ei kyllä tämä nykyinen elämä paljoa Atkinssista eroa, ainut että syön jonkun verran täysjyväriisiä sekä Realin MAX proteiini leipää, jossa on kumminkin kohtuu maltillisesti hiilareita (silti liikaa atkinssiin). Ei mulla muuta, kunhan tulin kertomaan omista kokemuksista.

Kyllähän ne lihat lähtee äkkiä kävelemään, jos ei tosiaan reenaa samalla. Nyt vaan ens kerralla sitten dieetillä nostaan voimatasoja perusliikkeillä ja lyhyillä sarjoilla

Ai että noissa siipi raflojen siivissä ei niissäkään olisi? Ajattelin vaan että eikös niihin jotain korppujauhoo isketä kylkeen mutta loisto homma jos ei.
En kyllä näiden kebab mestojen siivistä tiedä, mutta jossain siipiravintolassa voisi varmaan käydä. :hyvä:

Ai että noissa siipi raflojen siivissä ei niissäkään olisi? Ajattelin vaan että eikös niihin jotain korppujauhoo isketä kylkeen mutta loisto homma jos ei.
En kyllä näiden kebab mestojen siivistä tiedä, mutta jossain siipiravintolassa voisi varmaan käydä. :hyvä:

Ei niissä mitään jauhoja ole. Se nahka vaan menee rasvakeittimessä helvetin rapeaksi, jos osaa keittää niitä oikean ajan

Hot Wings Rasvakeittimellä , 216 kcal prot18,3 g hh0 g r16 g / 100g

Kyllähän ne lihat lähtee äkkiä kävelemään, jos ei tosiaan reenaa samalla. Nyt vaan ens kerralla sitten dieetillä nostaan voimatasoja perusliikkeillä ja lyhyillä sarjoilla

Jooh tosiaan sillon kun ton laihdutuksen tein, en salilla käynnyt. Nyt kun ostin oman asunnon niin naapurit vinkkas et käy katsomassa kellarissa on sali ja vóla onkin hemmetin monipuolinen, sekä ilmainen. Olen nyt tosiaan vasta harrastusta aloittanut ja alottelijoiden osiosta nappasin tuon Starting Strenghtin ekaksi ohjenuoraksi, käsittääkseni se on juurikin passeli ohjelma myös tuon dietin suorittamiseen.

Back
Ylös Bottom