🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Onko kukaan syönyt CarbZone suklaata? Siinä on n.16g hiilareita 30grammassa mutta siitä vain 1.8g nettohiilareita, onko noilla muilla hiilareilla siis merkitystä kun tolla nettohiilarilla?

Hiilihydraattia 16.2 g
Sokerialkoholia (maltitoli) 14.4 g
Sokeria 1.8 g
Netto hiilihydraattia* 1.8 g

Onko kukaan syönyt CarbZone suklaata? Siinä on n.16g hiilareita 30grammassa mutta siitä vain 1.8g nettohiilareita, onko noilla muilla hiilareilla siis merkitystä kun tolla nettohiilarilla?

Hiilihydraattia 16.2 g
Sokerialkoholia (maltitoli) 14.4 g
Sokeria 1.8 g
Netto hiilihydraattia* 1.8 g

Sokerialkoholit eli polyolit ei imeydy kokonaan vereen. Osa kuitenkin imeytyy. Tästä osuudesta en tiedä paljonko, mutta tuskin paljon. Hirveesti noita ei kannata mähkiä, koska ainakin itellä noi tekee helvetin ähkyn olon. Sokerialkoholit aiheuttaa myös liikaa syötynä ripulia ym, juurikin koska ei imeydy.

Korkataan sitten ensimmäinen postaus. Aivan aluksi kiitos hyvästä threadista jälleen kerran, tällä kertaa heräsi kuitenkin kysymyksiä joihin en netin syövereistä aivan helposti löytänyt vastausta. Threadin puoli väliin päästyäni päätin lopettaa lukemisen pääasiassa samojen asioiden toistuessa johon mahdollisesti syyllistyn itsekkin seuraavalla:

Onko keto järkevä keino lähteä tiputtamaan viimeisimmät kilot (2-5) ja ennenkaikkea auttamaan kiinteyttämisen viimeisillä metreille?
Olen 188/75 ja koko ikäni kovalla sarjatasolla urheillut (fudis,salibandy). Lopetin kilpaurheilun (7-10krt / vko) 3 vuotta sitten ja siitä 2 seuraavaa vuotta meni salilla 5-6krt viikossa aerobisen jäädessä vähemmälle, paino tuolloin ylsi 90kiloon. Reilu vuosi sitten erinäisistä syistä vaihdoin takaisin aerobiseen ja salikäynnit (3krt/vko) keskittyvät nykyään pienempiin painoihin sekä pidempiin sarjoihin. Lisänä pitkät aerobiset treenit 3-4krt/vko osa sisältyen salipäiviin. Treenin puolesta ei ole muuta kysyttävää, kuin sopiiko ketoosidietti ko. treenin kanssa, mutta ravintopuoli ihmetyttää sitäkin enemmän.

Normaalipäivän kulutus lähentelee lähelle 3500kcal, mutta viime syksyn ja alkuvuoden vedin keskimääräisesti 1500 kalorisella päiväravinnolla, välillä heittämällä allekkin, ja tämähän potki vastaan sitten lopulta. Ei tarvitse kommentoida, elämäntilanne loi ehdot :) Kuitenkin olen elänyt VHH:lla enemmän tai vähemmän ja se sopii henkilökohtaisesti todella hyvin, roskaruoat, makeat, leivät, pastat ei ole vuosiin houkutellut. Kroppa tottunut vuosien mittaan ilmeisesti. Threadia lukiessa huomasin kropan ketoositilan tunnusmerkkien olevan tuttuja itselle, joten todennäköisesti kärsivä kroppa on silloin tällöin käynyt ketoosin puolella, mutta jäänyt lyhyeksi koska ei ole tarkoituskaan ollut pitää sitä siellä. Tarkoitus on vain ylläpitää nykyinen lihasmassa ja löytää helpompi, mahdollisesti pidempiainen, keino päästä eroon viimeisistä. Kahdeksikko näkyy jo, mutta viimeiset metrit on aina niitä vaikeimpia, ainakin kun aikaisemmin diettaukset hoidin lisäämällä aerobista apinan raivolla sekä yksinkertaisesti saatujen kalorien vähentämisellä.
Nykyinen normaali päivittäinen ravinto on pääsääntöisesti vastaava:

Aamupala:
4 keitettyä kananmunaa ,1 keltuainen
sesaminsiemenet (15g)
soijamaito (4dl)
vitamiini (d,e, monivit., potassium(=kalium), sekä monivitamiinivalmiste)

Lounas:
tonnikala vedessä (250g)
tomaatti (100g)
sipuli (33g)
planzenöl (kasvisöljy?) (15g)

Illallinen:
Kana, paistettu (100g)
kasvisöljy (15g)
salatti (100g)
mozzarella (125g)
soijamaito (2dl)

Iltapala:
maitorahka (500g)
juusto (tyyppi vaihtelee, k-a:lla laskettu (50g)

Lisäksi päivittäin kuluu:

Ketsuppia (50g)
Manteleita (50g)
Balsamietikkaa (50g)
Vettä
Kahvia

Kalorinsaanti n. 2500, Makrot; P240/HH46/R120g + kuidut 18g
Ruoan nostaminen ei ole kokemuksen mukaan mahdollista, päin vastoin. Rehellisesti sanottuna kyseinen ruokavaliokin menee hiemat yläkanttiin mutta otan kaiken palautteen vastaan. Parasta olisi ruokamäärän vähentäminen mutta laadun muuttaminen rasvapitoisempaan, onko tässä enää järkeä kun nyt jo melkein tuntuu siltä että saa laittaa alahuulen ylähuulen kaveriksi haarukan päälle.

Millä hitolla te korvaatte kastikkeet (tonnikalaan tai kanaan, muut kuin kuivat mausteet? Omat öljypohjaiset mausteseokset?
Entä vaihtoehtoista öljyä "kasviöljyn" tilalle?

Näillä ainakin saisin rasvojen määrää nostettua ja hiilareita tiputettua kun kaikkivoipa ketsuppi ja balsamico nostavat hiilarit korkealle ketoosia ajatellen. Tomaatin, sipulin, ketsupin ja balsamicon tiputtua, sekä maitorahkan määrää vähentäen päästään jo helposti alle 20g/pvä. Aamuisin taidan viskoa keltuaiset turhan innokkaasti roskiin, niitä lisäämällä saisin rasvat myös nousuun. Kaikki palaute mielellään vastaan!

onko ketolla mahdollista saada kehon ph-tasapaino paremmaksi (mittailin huvikseni niin aika hapan elimistö :p) ketolla? jos ruokavalio koostuis pääasiassa natural kanasta, pikkumäärästä vihanneksia, öljyst + vitamiinilisist ?

Mitkä olisi sitten ihanne ravinto arvot ketolle kun maanantaista lähtien alan kirjata kaiken tuonne kalorilaskuriin. Olisiko p49 hh2 r49 ?
miltä kuullostaa?

Prosenttien ongelma on se että ne harvemmin vastaavat sitä oikeaa tarvetta MUTTA noi mitä T-101 tohon pisti on varmasti lähempänä todellisuutta kuin kalorilaskurin oma 49/2/49.

Cub3: itsekäyttänyt paljon oliiviöljyä. Maistuuhan se kyllä hemmetin pahalle. Lisäksi olen elänyt siinä uskossa että voi olisi erittäin hyvä vaihtoehto kanssa

Voiko kesken raskaan työn (moottorisahaus) nauttia hieman sääntöjä enemmän hiilareita? Jos vaikka 2000 kcal sahailee, niin kestääkö napata ennen sahausta ja tauolla vaikka paussi keksi 18 g hiilaria? Kokonaishiilarit päivälle esim. 60 gr.

Voiko kesken raskaan työn (moottorisahaus) nauttia hieman sääntöjä enemmän hiilareita? Jos vaikka 2000 kcal sahailee, niin kestääkö napata ennen sahausta ja tauolla vaikka paussi keksi 18 g hiilaria? Kokonaishiilarit päivälle esim. 60 gr.

Kokeilemallahan tuo selviää, mutta voisin kuvitella, että onnistuu noin ihan hyvin..

Nyt on käyty kaikki 154 sivua ketoosidieetistä läpi ja voinen sanoa pääni olevan valmis ketoosiin. 3. päivä tänään, ollut semisti nälkä, päätä kolottanut. Ketoosi lienee siis alkamassa huomenissa, jos vanhat merkit paikkaansa pitää. Tarkoituksena olisi pari kuukautta kiristellä kiloja.

Täytyy sanoa, että itelle toi maapähkinävoi on petollinen 11g hh/100g, ketoosille vähän makua, mutta kun ei tahtoisi pitää sormia erossa. :I

Moro!Pistän tän kysymyksen myös tänne kun en ole varma että kuuluuko tähän vaiko johonkin muuhun säikeeseen...

Miten pitäisi tankata cooperiin (vai tarvitseeko?) kun olen ollut hyvin vähillä hiilareilla n.2vk? Cooper on ensi viikon
keskiviikkona. Lenkki on kulkenu vähillä hiilareilla ihan hyvin, mutta en ole tollasta 12min kovaa vetoa vähillä hiilareilla
vetänyt. Treeneihin on kuulunut lähinnä 1min/1min veto/hölkkä intervallijuoksua ja bjj ja nyrkkeilytreenejä. Ajattelin maanantaina ja tiistaina tankata pastalla, keskiviikkona sitten joku puuro aamiaiseksi ja cooper aamupäivästä.
Kerkeääkö elimistö tottumaan tuossa ajassa hiilareihin energian lähteenä? Vinkit cooperin optimoimiseen vhh/keto ruokavaliolla otetaan vastaan

Kun olet vasta noin vähän aikaa totuttanut kroppaasi, niin sokeria alle vaan, mutta ei sitä 100g enempää tarvitse ottaa. Ota edellisenä päivänä, niin se on siellä lihaksessa venaamassa sitä cooperia.

Minä olen mennyt vähillä hiilillä jo toista vuotta. Kun diettasin, niin menin todella alhasilla 20-30g, mutta nyt kun on painot pois, niin 50-100g on aikas hyvä meikäläiselle. Tänään juoksin lämpöjä muutaman kiljan ja muutaman aukivedon ja sitten pirkkolan pururatafemman täysillä ja päälle muutaman minsan palautuksella yhden mäkivedon.
Olen 42v. jantteri ja viimeisessä nousussa femman lenkillä suke 191 ja mäkivedossakin 187, eli ei paljon rasvoilla näissä sykkeissä mitään tee, eli sokeria tarvitaan. Suurimmat hiilet eilen 100g tummaa suklaata ja jugua ja reippaasti marjoja. Hiiliä yhteensä vajaa 100g.
Olen toki totutellut jo aika kauan tulemaan toimeen vähillä hiilillä, mutta tälläisissä treeneissä ne ovat välttämättömiä. En tosin enää niitä mitään mahdottomia syö, vaan juuri jotain tollasta kuin edellä kuvasin. Jos treeni vetää niin mehut pois, että oikein kovaa väsymystä rupeaa pukkaamaan, niin silloin menee pastakattila tulille.
Pidemmillä (3-4h) PK lenkeillä en tarvitse mitään erillistä tankkausta koska sykkeet on alle sokeria tarvitsevan kynnyksen, eli rasvoilla mennään niillä lenkeillä pääasiassa.

Kun aloitin VHH:n niin treenaaminen oli kyllä aika tuskaista. Korkeintaan kaksi harjoituskertaa viikkoon sain tehtyä kun palautuminen oli niin perhanan hidasta. Nykyään menee neljä punttia ja puntin alle 5km PK vauhtista lämmittelyksi. Kovempia juoksutreenejä 1-2 ja yksi pitkis. Ja hiiliä viikossa keskimäärin 500g.

Mitäs etuja ketoosidietistä on kun ollaan rajusti plussilla? Itellä ainakin terävämpi olo ja pöhötys puuttuu. Vitutti toi nesteen kertyminen, niin jätin taas hiilarit vekeen. Mutta onko siitä muita etuja/haittoja, kun normaalit sali/juoksu jutut pitää silti tehdä?

Eikös "perusruokavalion" edut ole ainakin se hiilihydraatin saanti nimenomaan polttoaineeksi. Aktiiviselle salinkävijälle hiilihydraatit ovat tärkeitä mm. insuliinin tuoton takia, rakentava vaikutus. Hiilarit myös varastoituu kehossa glykogeeniksi=nopeasti käytettävissä, palkkarin ominaisuudet, saada taas rakentavaan tilaan elimistö.

Tuossa ainakin joitakin hyötyjä normaalisalijutuissa.

Eikös "perusruokavalion" edut ole ainakin se hiilihydraatin saanti nimenomaan polttoaineeksi. Aktiiviselle salinkävijälle hiilihydraatit ovat tärkeitä mm. insuliinin tuoton takia, rakentava vaikutus. Hiilarit myös varastoituu kehossa glykogeeniksi=nopeasti käytettävissä, palkkarin ominaisuudet, saada taas rakentavaan tilaan elimistö.

Tuossa ainakin joitakin hyötyjä normaalisalijutuissa.

Juu, noin se varmaan menee. Syön noin 4000 Kcal päivässä jaoteltuna aamusta iltaan. Suurin osa proteiinia (tulee kyllä järkyttävä määrä). Aattelin ettei pitäisi mennä kataboliaan missään vaiheessa eli ei tarttis palautusjuomassa hiilareita. Tää on puhtaasti mutu ajattelua mulla..
Pitäisköhän ne hiilarit ottaa sitten mukaan ruokavalioon..:(
Toi insuliini juttu jäi vähän auki, onko pahakin kehityksen jarru toi mun tyyli jos lihoja haluaa?

Kun olet vasta noin vähän aikaa totuttanut kroppaasi, niin sokeria alle vaan, mutta ei sitä 100g enempää tarvitse ottaa. Ota edellisenä päivänä, niin se on siellä lihaksessa venaamassa sitä cooperia.

Minä olen mennyt vähillä hiilillä jo toista vuotta. Kun diettasin, niin menin todella alhasilla 20-30g, mutta nyt kun on painot pois, niin 50-100g on aikas hyvä meikäläiselle. Tänään juoksin lämpöjä muutaman kiljan ja muutaman aukivedon ja sitten pirkkolan pururatafemman täysillä ja päälle muutaman minsan palautuksella yhden mäkivedon.
Olen 42v. jantteri ja viimeisessä nousussa femman lenkillä suke 191 ja mäkivedossakin 187, eli ei paljon rasvoilla näissä sykkeissä mitään tee, eli sokeria tarvitaan. Suurimmat hiilet eilen 100g tummaa suklaata ja jugua ja reippaasti marjoja. Hiiliä yhteensä vajaa 100g.
Olen toki totutellut jo aika kauan tulemaan toimeen vähillä hiilillä, mutta tälläisissä treeneissä ne ovat välttämättömiä. En tosin enää niitä mitään mahdottomia syö, vaan juuri jotain tollasta kuin edellä kuvasin. Jos treeni vetää niin mehut pois, että oikein kovaa väsymystä rupeaa pukkaamaan, niin silloin menee pastakattila tulille.
Pidemmillä (3-4h) PK lenkeillä en tarvitse mitään erillistä tankkausta koska sykkeet on alle sokeria tarvitsevan kynnyksen, eli rasvoilla mennään niillä lenkeillä pääasiassa.

Kun aloitin VHH:n niin treenaaminen oli kyllä aika tuskaista. Korkeintaan kaksi harjoituskertaa viikkoon sain tehtyä kun palautuminen oli niin perhanan hidasta. Nykyään menee neljä punttia ja puntin alle 5km PK vauhtista lämmittelyksi. Kovempia juoksutreenejä 1-2 ja yksi pitkis. Ja hiiliä viikossa keskimäärin 500g.

Olen mä siis ollut vhh/keto ruokavaliolla vuoden alusta ja tiputellut n.17kg painoa :) Eiköhän toi riitä että edellisenä päivänä ottaa vähän hiilaria mukaan. Lenkit ja muut treenit on kyllä menny aika hyvin vaikka oon todella vähillä hiilareilla mennytkin. Palautumisessa olen huomannut nopeutumista kun olen alkanut ottamaan treenin jälkeen hiilareita proden mukana että kai sitäkin vähän on hyvä olla käytössä. ..

Kyllähän toi lihojen rakentaminen hidastuu ainakin paperilla paljonkin ilman hiilareita. Käytännöstä sitten en tiedäkkään.

Tota tankkausta lähtisin kyllä tekeen vaikka niin, että 3pv ennen juoksupäivää n. 200g hitaita hiilareita/pv. Juoksupäivän tankkauksella ei ole vaikutusta lähinnä, kun verensokeriin.

Back
Ylös Bottom