🥑 Kananmuna ja sen vaikutus kolesteroliin

Meta title: 🔥 KANANMUNAN KOLESTEROLI – TIE TOTUUTEEN ILMAN TURHAA PELKÄÄMISTÄ 🔥

Meta description: Kananmunan kolesteroli ei nosta terveiden ihmisten veren kolesterolia merkittävästi, ja munat ovat ravintotiheä superruoka lihaskasvuun ja...

Korkee verenpaine taitaa olla sydänsairauksien suurin riskitekijä. Kaikista asioista.

Mä en tiiä, joku osaavampi ja kerkeeväisempi vois tarkistaa ihan piruuttain Onko korkeahkot ldl:ät itsessään tulehdusta aiheuttava.

Edit. Triglyt käsittääkseni ainaki on.
Ei se tulehdusta nosta jos muut arvot on linjassa. Muuten se suoraan tarkoitaisi, että jos pudottaa hiilarit alas ja korvaa saman kalorimäärän rasvalla, aiheutuu siitä kehoon tulehdustila, koska näin tekemällä LDL nousee. Hiilarit on liitetty tulehdustilaan selvästi.

Ei se tulehdusta nosta jos muut arvot on linjassa. Muuten se suoraan tarkoitaisi, että jos pudottaa hiilarit alas ja korvaa saman kalorimäärän rasvalla, aiheutuu siitä kehoon tulehdustila, koska näin tekemällä LDL nousee. Hiilarit on liitetty tulehdustilaan selvästi.
Varmaan pöytäsokeri, puhdas vehnäjauho.

Uskallan väittää että kuitupitosemmat hiilari lähteillä ei ois vaikutusta tulehdustilaan. Uskallan jopa väittää et marjoilla ja hedelmillä, rehuilla on päinvastanen vaikutus.

Osa hiilarinlähteistä aiheuttaa. Tosin suurinosa ihmistä syö sitä höttöhiilaria pirusti.

Uskallan väittää että kuitupitosemmat hiilari lähteillä ei ois vaikutusta tulehdustilaan. Uskallan jopa väittää et marjoilla ja hedelmillä, rehuilla on päinvastanen vaikutus.
Jos nyt mutuilllaan, niin veikkaisin samaa sillä erotuksella, että ne kalorimäärät on ns. normaalit, eikä korkea. Jos nyt vaikka sitä fruktoosia kiskoo samalla tapaa mitä menee sokeria ja jauhoja huonossa ruokavaliossa, niin alkaa lihomaan ja ongelmat seuraa. Mutta kuka nyt marjoja niin paljon söis. Fruktoosi piikkaa kanssa verensokeria ja insiliiniresistenssi kärsii jos pitkin päivää verensokerit nostaa.

Ja mä olen kymmeniä vuosia kiskonut hiilaripainotteisempa ruokavaliota, joten jos mä jotain damagea olen tehnyt, niin se on jo tehty, tosin LDL ei ollut edes kemialla paljoa yli 4 koskaan. Eikä verenpaineet ole ollut korkeet.

Aika nopeaan oon huomannut tässä itse miten vaste hiilariin muuttuu. Intrahiilarin jälkeen verensokerit ei enää droppaa alle normaalin tason jossa oon pitkin päivää kun aina aikaisemmin 30min päästä tuli kamalat tärinät.

Jos nyt vaikka sitä fruktoosia kiskoo samalla tapaa mitä menee sokeria ja jauhoja huonossa ruokavaliossa, niin alkaa lihomaan ja ongelmat seuraa. Mutta kuka nyt marjoja niin paljon söis.
Piti jossain tuolla aiemmassa vaiheessa mainita marjat carnivore ruokavalion yhteydessä.
Juurikin että niitäkin on varmasti syöty.
Ja juuri kuten sanoit. Onhan se nopeata sokeria mutta tietääkö kukaan ketään joka olisi lihonnut marjoja syömällä?
Silloin kun carnivore on ollut pääasiallinen tapa syödä niin on varmaan ollut sitä aktiviteettiakin erilailla. Ei ole nopeat sokerit pitkään ehtineet verenkierrossa pyöriä.

Ihminen on sekasyöjä, aikanaan me ollaan eletty just lihalla, marjoilla, hedelmillä, joillain kasveilla. Hiilarit on kuitenkin ollut kovin vähäisessä osassa koska ei luonnosta nyt hirveesti löydy hiilaririkkaita syötäviä, paitsi banaani, mutta se ei kasva isossa osassa maapalloa. Eskimot taas elää hyvin rasvaisella ruokavaliolla, ne ei taida saada hiilaria mistään ja siellä ne elää ja kukkuu. Alkukantaisesti meille paras ruoka on rasvainen liha, joka on jostain bisenesperusteesta demonisoitu. Paulin kanssa podcastissa paljon semmoista tietoa joka avaa varmaan monen ajatusmaailmaa.

Ihminen on sekasyöjä, aikanaan me ollaan eletty just lihalla, marjoilla, hedelmillä, joillain kasveilla. Hiilarit on kuitenkin ollut kovin vähäisessä osassa koska ei luonnosta nyt hirveesti löydy hiilaririkkaita syötäviä, paitsi banaani, mutta se ei kasva isossa osassa maapalloa. Eskimot taas elää hyvin rasvaisella ruokavaliolla, ne ei taida saada hiilaria mistään ja siellä ne elää ja kukkuu. Alkukantaisesti meille paras ruoka on rasvainen liha, joka on jostain bisenesperusteesta demonisoitu. Paulin kanssa podcastissa paljon semmoista tietoa joka avaa varmaan monen ajatusmaailmaa.
Oon myös käsittänyt että aika mauttomia ne rehut on aikanaan olleet, banaanitkin ihan erilaisia kuin nykyjalosteet. Kuituahan alkukantaisella ruokavaliolla saatiin tiedon lähteestä riippuen jopa yli 100g/vrk.

Itse en ehkä lähtisi erittelemään yksittäistä ”parasta” ruokaa mutta pitää tuo podcast ehkä kuunnella.

Oon myös käsittänyt että aika mauttomia ne rehut on aikanaan olleet, banaanitkin ihan erilaisia kuin nykyjalosteet. Kuituahan alkukantaisella ruokavaliolla saatiin tiedon lähteestä riippuen jopa yli 100g/vrk.

Itse en ehkä lähtisi erittelemään yksittäistä ”parasta” ruokaa mutta pitää tuo podcast ehkä kuunnella.
Suolahan on tärkeää ketoosissa ja VHH:ssa, niin ajattelin yksi päivä, että miksi pitäis suolaa vetää kun ei alkukantaisella ihmiselläkään ollut Himalajansuolaa kaapissa. Mutta silloin ihminen söi luontaista lihaa, joskus raakana, verisessä lihassa on enemmän suolaa ja samoin tiedetään että ihmiset nuoli joistain suolapitoisista kivistä suolaa.

Suolahan on tärkeää ketoosissa ja VHH:ssa, niin ajattelin yksi päivä, että miksi pitäis suolaa vetää kun ei alkukantaisella ihmiselläkään ollut Himalajansuolaa kaapissa. Mutta silloin ihminen söi luontaista lihaa, joskus raakana, verisessä lihassa on enemmän suolaa ja samoin tiedetään että ihmiset nuoli joistain suolapitoisista kivistä suolaa.
Ihmisillä nyt muutenkin on vaihtelevia mielikuvia siitä mikä se alkukantainen ruokavalio on ollut ja missä suhteessa mitäkin on syöty. Taitaa aika yksilöllistä kamaa olla kuka sietää mitäkin ja miten paljon, esim refluksista kärsiville on rasvainen liha se pahin.

Alkukantaiset ihmiset ovat kyllä syöneet erilaisia hiilihydraattipitoisia juuria ja siemeniäkin hedelmien ja marjojen lisäksi. Väite, että ei olisi paljon hiilihydraatteja sisältänyt, ei välttämättä pidä paikkaansa. Näissä ruokavalioissa on varmasti ollut paljon vaihtelua vuodenajoista ja asuinpaikasta riippuen, on syöty sitä mitä on ollut saatavilla.

Ihmisillä nyt muutenkin on vaihtelevia mielikuvia siitä mikä se alkukantainen ruokavalio on ollut ja missä suhteessa mitäkin on syöty. Taitaa aika yksilöllistä kamaa olla kuka sietää mitäkin ja miten paljon, esim refluksista kärsiville on rasvainen liha se pahin.
Mä uskon että nää refluksit, diabetekset sun muut ovat tulleet kun sivilisaatio on kehittynyt ja alettiin mättämään prosessoitua ruokaa.

Mä uskon että nää refluksit, diabetekset sun muut ovat tulleet kun sivilisaatio on kehittynyt ja alettiin mättämään prosessoitua ruokaa.
Nykyään varmasti valinnanvara, lääketiede ym sallivat enemmän erilaisia ruoka-aineherkkyyksiä. Kivikaudella jos olit allerginen kalalle tai pähkinöille, ei ollu kovin valoisa tulevaisuus.

Korkee verenpaine taitaa olla sydänsairauksien suurin riskitekijä. Kaikista asioista.

Riippuu tietysti esimerkiksi verensokeriin verrattuna kuinka korkeita paineita verrataan kuinka korkeaan sokeriin. Todella korkea, diabetes tason verensokeri perseraiskaa suoniston 25cm pitkällä 17cm ympärysmitalla olevalla mustalla kyrvällä.

Edit: kaivoin aineistoja niin löyty että esim. 12h paastosokeri 7 mmol/L vastaa riskiltään noin 140 yläpainetta. 8 mmol about 160 yläpaine. Kumpi tahansa todella härskisti vituillaan niin damagea tulee.

Pitkää sokeria hba1c kannattaa seurailla koska sillä on vahva korrelaatio LDL:n hapettumisen kanssa. Jos LDL on korkealla ja lisäksi vielä sen oksidaatiota tapahtuu paljon niin on huono homma.

Viimeksi muokattu:
Et muuten voi verrata tollai, koska alkoholissa ja tupakassa niiden pois jättäminen ei ole vaarallista, mutta LDL liian alhaisena on todella huono juttu.
No eikä ole.

Tässä muutama vahvasti siteerattu ja laajalti hyväksytty tutkimus. Eli on olemassa geenimuunnos nimeltä
PCSK9-geenin loss-of-function (LOF) Nämä mutaatiot laskevat LDL-kolesterolia luonnollisesti jopa 20–40 % tai enemmän, koko eliniän ajan. Tämän mutaation omaavilla henkilöillä voi olla LDL jopa 0.1

1️⃣ Cohen et al., New England Journal of Medicine (NEJM), 2006

• Tutkittiin PCSK9 LOF -mutaatioita afroamerikkalaisilla ja eurooppalaisamerikkalaisilla.
  • Tulokset:

• LDL laski 15–40 % mutaation tyypistä riippuen.
    • Sydäninfarktin riski pieneni 47–88 %.
  • Tämä tutkimus todisti geneettisen LDL-aleneman suojavaikutuksen.

2️⃣ Smith et al., JAMA / Circulation biomarker-genetiikkatutkimukset

• Vahvistivat, että PCSK9 LOF laskee LDL:ää ja pienentää varhaisen ateroskleroosin riskiä merkittävästi.
  • Tämä oli osasyy siihen, että PCSK9:n estäjät kehitettiin lääkkeiksi (evolokumabi, alirokumabi).

3️⃣ Mendelian randomization -meta-analyysit

• Tutkineet geneettisesti matalaa LDL:ää miljoonissa ihmisissä.
  • Jo 1 mmol/l pienempi LDL koko eliniän ajan → noin 50–60 % pienempi sydän- ja verisuonitautiriski.
  • Geneettinen LDL-lasku suojaa suuremmalla teholla per LDL-yksikkö kuin lääkkeillä myöhemmin tehty lasku.

🧂 Onko haittoja matalasta LDL:stä?

PCSK9 LOF -kantojen seuranta ei ole osoittanut merkittäviä haittoja:

• ei kohonnutta diabeteksen riskiä
  • ei neurologisia ongelmia
  • ei hormonisynteesin ongelmia

Toki jos olet erimieltä niin laitat varmaan jonkun tutkimuksen missä todetaan että LDL liian alhaisena on huono juttu ?? Todistustaakkahan on väitteen esittäjällä, eikö näin ?

Jos riittäisi niin sitten ei olisi olemassa niitä ihmisiä joilla koko elämän tai ison osan korkea kolesteroli ja silti puhtaat suonet vanhalla iällä. Kyllä se tarvitsee jotain muutakin kuin yksin korkean LDL. Vai miten perustelet että tuommoisia ihmisiä löytyy?
Toihan on vaan tasan tarkkaan sun omaa mutua. Miten edes määrittelet korkean kolesterolin ? Onko se 5.0 , 7.0 10 ?

Kerro sitten miksi FH:ta sairastavat saavat sen ekan infarktin 30-vuotiaana ?

Paa toki joku fiksu tutkimus aiheeseen liittyen (ettei mennä pelkällä sun mutulla) missä on seurattu korkean kolen ihmisiä vaikka se 20-vuotta ja kuvattu suonet ? Luulisi noita olevan roppakaupalla jos kerran on noin itsestäänselvää kuten annat ymmärtää.

Ymmärrätkö edes miten LDL toimii elimistössä ? ilmeisesti et.

Viimeksi muokattu:
Toki jos olet erimieltä niin laitat varmaan jonkun tutkimuksen missä todetaan että LDL liian alhaisena on huono juttu ?? Todistustaakkahan on väitteen esittäjällä, eikö näin ?
E sulle voi laittaa mitään kun valitettavasti et ees katso niitä, vaan dumaat heti oli sitten puhumassa lääkäri tai mikä tahansa kardiologi.

E sulle voi laittaa mitään kun valitettavasti et ees katso niitä, vaan dumaat heti oli sitten puhumassa lääkäri tai mikä tahansa kardiologi.
No laita joku fiksu tutkimus niin katson toki ? Esim. joltain Linda Demer -tasoiselta tietäjältä. Niitä ei vaan ole ollut. Mitään puhuvaa päätä en jaksa youtubesta katsoa joka esittää omia mielipiteitään faktoina.

No laita joku fiksu tutkimus niin katson toki ? Niitä ei vaan ole ollut. Mitään puhuvaa päätä en jaksa youtubesta katsoa joka esittää omia mielipiteitään faktoina.
Me ollaan lähtökohtaisesti eri maailmassa. Sä uskot sokeasti lääketeollisuutta, jonka suurin agenda on tuottaa rahaa, myydä lääkkeitä ja palveluita. Samat lääkärit uskotteli että korona on vaarallinen ja rokote pelastaa. Samat lääkärit määrää testosteronivajeeseen mielialalääkkeitä korvaushoidon sijaan.

Saanen vahvasti epäillä etteikö lääkeyhtiöihin sidoksissa olevat juurikin pumppaisi valhetta että LDL tappaa, ostakaa statiineja.

Muistat varmaan mikä puhuva pää minäkin täällä olin kun koitin puhua koronasta ilman lammasmaskia. Kaikki dumattiin ja piti vaan uskoa asiantuntijoita. Niin että ne puhuvat päät eivät ole korruptoituneita suurimmilta osin.

Me ollaan lähtökohtaisesti eri maailmassa. Sä uskot sokeasti lääketeollisuutta, jonka suurin agenda on tuottaa rahaa, myydä lääkkeitä ja palveluita. Samat lääkärit uskotteli että korona on vaarallinen ja rokote pelastaa. Samat lääkärit määrää testosteronivajeeseen mielialalääkkeitä korvaushoidon sijaan.

Saanen vahvasti epäillä etteikö lääkeyhtiöihin sidoksissa olevat juurikin pumppaisi valhetta että LDL tappaa, ostakaa statiineja.

Muistat varmaan mikä puhuva pää minäkin täällä olin kun koitin puhua koronasta ilman lammasmaskia. Kaikki dumattiin ja piti vaan uskoa asiantuntijoita. Niin että ne puhuvat päät eivät ole korruptoituneita suurimmilta osin.
Joo niin ollaan. Mä uskon niitä laadukkaasti tehtyjä tutkimuksia joihin osallistuu miljoonia henkilöitä ja sä uskot sitä puhuvaa päätä joka puhuu tarpeeks vakuuttavasti.

Back
Ylös Bottom