🔥 TAKAREIDET KASVAMAAN! 🔥

Meta title: 🔥 TAKAREIDET KASVAMAAN! 🔥

Meta description: Variaatiot, tekniikkavinkit ja treenimetodit, joilla takareidet saadaan viimein kehittymään.

Nouseminen sängystä oli tosiaankin aika jäykkää. Aluksi ei pystynyt istumaan kunnolla, ja koulunkin jouduin jättämään väliin. Nyt pystyy kuitenkin jo jossain määrin kävelemään. Reisissä ei tunnu minkäänlaista kuoppaa ja jänteetkin vaikuttavat ehjiltä, joten toivon mukaan tässä ei mitään kauhean pahaa damagea tapahtunut.
Ja tulihan tästä opittua että kunnon lämmittely ja venyttely voisi tehdä ihan hyvää ennen tuollaista repimistä. Tähän asti olen ajatellut että mun paikat kyllä kestää ehjänä lämmittelemättäkin. Vasta kun osuu omalle kohdalle loukkaantuminen, huomaa miten typerä on ollut. Tyhmää, eikö..? :david:

Nouseminen sängystä oli tosiaankin aika jäykkää. Aluksi ei pystynyt istumaan kunnolla, ja koulunkin jouduin jättämään väliin. Nyt pystyy kuitenkin jo jossain määrin kävelemään. Reisissä ei tunnu minkäänlaista kuoppaa ja jänteetkin vaikuttavat ehjiltä, joten toivon mukaan tässä ei mitään kauhean pahaa damagea tapahtunut.
Ja tulihan tästä opittua että kunnon lämmittely ja venyttely voisi tehdä ihan hyvää ennen tuollaista repimistä. Tähän asti olen ajatellut että mun paikat kyllä kestää ehjänä lämmittelemättäkin. Vasta kun osuu omalle kohdalle loukkaantuminen, huomaa miten typerä on ollut. Tyhmää, eikö..? :david:

Ilmanmuuta lääkäriin näyttämään tommonen tapaturma, tiiä vaikka elinikäisen vaivan saat josset tutkituta ja selvitä miten siinä kävi. Ei todellakaan kannata odotella ja lepäillä sitä kuntoon ennen kuin tiedät varmasti mikä on takareiden tilanne.

parempaan päin

Nyt alkavat takareidet jo olla hieman paremmassa kunnossa. En kyllä lääkärissä käynyt. Sattuu vain jos istun huonossa asennossa tai kun takareidet venyvät. En usko että mitään on pahasti hajalla, kun näin nopeasti lähtenyt paranemaan. Reisissä on samanlaista kipua kuin pari päivää kovan treenin jälkeen, eli siis tollasta ns. lihaskipua. Mites tästä kannattaa jatkaa eteenpäin? Kannattaako vaikka alkuun heittää kävelylenkkejä ja venyttää kevyesti jalkoja? Ja missäköhän vaiheessa voisi alkaa kevyesti treenaamaan kyseistä aluetta painojen kanssa?

En nyt mikään ekspertti ole, mutta kai tähänkin vammaan pätee se, että kaikkea voi tehdä kunhan ei satu tai tunnu pahalta, siis ei satu yhtään tai tunnu yhtään pahalta.

En nyt mikään ekspertti ole, mutta kai tähänkin vammaan pätee se, että kaikkea voi tehdä kunhan ei satu tai tunnu pahalta, siis ei satu yhtään tai tunnu yhtään pahalta.

Kyllä tuo ihan ekspertin neuvosta käy:rock: Revähtymissä nimenomaan tuo kipuraja on tärkeä, koska helposti saadaan lisävaurioita aikaiseksi. Tekee sitten sillailla, että alaraajat eivät pääse takareisien paikkeilta menemään uudempaa kertaa. Venytyskipu on nyt aikalailla pahinta mitä sinne voi saada aikaiseksi.

Kaverilla on takareidet lähes arpea täynnä kun repeilevät pari kolme kertaa kaudessa. Pitäneekö sanoa, että opiskelee hän fysioterapiaa:hyper:

edit. Ja tietysti Pakkotoiston revähdysopas kuulunee luettaviisi?

Nonii, paremmalta näyttää taas. Keskiviikkona kävin tekemässä kyykkyä kohtuu keveillä painoilla, ja ihan hyvin tuntui sujuvan. Reiden ojennuksia tosin en pystynyt tekemään, koska istuin painaa niin pahasti takareisiin. Harmi vaan että taisin juuri saada flunssan, joten salilla käyminen taitaa vähäksi aikaa jäädä :curs:

Harmi vaan että taisin juuri saada flunssan, joten salilla käyminen taitaa vähäksi aikaa jäädä :curs:

Se on ehkä toisaalta ihan hyväksikin.. Koita vaan pitää perusaineenvaihdunta hyvänä sairasloman aikana, että paranet nopeemmin niin takareisien kuin flunssankin kannalta.

Ongelmana otsikon mukaisesti kipeät takareidet. Toinen takareisi on oireillut jo pitkään, ilmenee useimmiten vain jäykkyytenä, joka liikunnan hetkellisellä vähentämisellä menee ohi. Teorioita ja syitä jäykkyydelle on esitetty monia: arpikudosta revähdyksen seurauksena (mielestäni en ole reväyttänyt), lihasepätasopaino (etu- ja takareiden välillä), lonkankoukistajien jäykkyys etc. Nyt lihakset on viime aikoina kuitenkin tuntuneet ihan hyvältä, ei ongelmia edes venytellessä. Toissapäivänä kuitenkin kesken treenin sivupotkussa tuntui, että lihas alkaa kramppaamaan. Hiljensin hieman vauhtia lopputunniksi, reisi ei siis krampannut. Muutamaa tuntia myöhemmin kuitenkin molemmat takareidet alkoivat kipeytyä ja nyt tuntuu jopa kävellessä siltä, että kramppi saattaa iskeä milloin vain. Venytellä ei voi lainkaan, sillä kipu tuntuu jo istuma-asennossa. Myös painellessa lihasta tuntuu kipeältä.

Nestevajauksesta ei ole kyse, juon erittäin paljon vettä. Mielestäni ei myöskään pitäisi olla kyse magnesiumin puutteesta eli missä voisi vika olla? Mitä kannattaisi nyt tehdä, muuta kuin pitää jälleen kerran taukoa treeneistä?

Tuttuni reväytti molemmat takareidet huomaamattaan kovissa juoksuspurteissa ja luuli pitkään että kyseessä oli kramppi (siis toista kuukautta hoiti kipujaan kramppina). Olikin revähtymä ja arpeutuminen. Kuntoutuminen on kestänyt tosi kauan, mutta säännölinen venyttely monta kertaa viikossa sekä rauhallinen liikunta kuten pyöräily on osoittautunut hyväksi kuntouttajaksi.

Minäkin kärsin takareiden revähdyksestä, tapahtui alkuvuonna eikä ole ihan entisensä vieläkään. Mutta siis olin monta kuukautta ilman jalkatreeniä. Revähtäneessä reidessä oli pitkään paljon huonompi liikkuvuus kuin terveessä, eli se oli juuri tuollainen jäykkä ja joskus vähän särkevä. Ei kuitenkaan turvonnut tai mustelmainen missään vaiheessa. Nyt kun aloin tehdä vähän erityyppistä treeniä ja mm. loikkimista sekä juoksua uudestaan, niin oireilee särkemällä ja jäykistymällä taas, joskaan ei niin voimakkasti kuin alkuun.

Nuo pirulaiset ovat siis hitaita paranemaan.

Toissapäivänä kuitenkin kesken treenin sivupotkussa tuntui, että lihas alkaa kramppaamaan. Hiljensin hieman vauhtia lopputunniksi, reisi ei siis krampannut. Muutamaa tuntia myöhemmin kuitenkin molemmat takareidet alkoivat kipeytyä ja nyt tuntuu jopa kävellessä siltä, että kramppi saattaa iskeä milloin vain. Venytellä ei voi lainkaan, sillä kipu tuntuu jo istuma-asennossa. Myös painellessa lihasta tuntuu kipeältä.

Nestevajauksesta ei ole kyse, juon erittäin paljon vettä. Mielestäni ei myöskään pitäisi olla kyse magnesiumin puutteesta eli missä voisi vika olla? Mitä kannattaisi nyt tehdä, muuta kuin pitää jälleen kerran taukoa treeneistä?

Yleisellä tasolla: Energian määrä? Väsyneet lihakset?
Takareisiin liittyen:
Pakaralihaksen voima/aktiviteetti? Alaselän tilanne?

Yleisellä tasolla: Energian määrä? Väsyneet lihakset?
Takareisiin liittyen:
Pakaralihaksen voima/aktiviteetti? Alaselän tilanne?

Olen kyllä ollut viime ajat vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, joten sillä voi olla myös jotain vaikutusta, lihasten palautuminen tuntuu ainakin kestävän "normaalia" kauemmin. Kaliumia ja magnesiumia napsinut purkista lisäksi. Energian määrän uskoisin olevan riittävä, hiilihydratit korvattuna rasvoilla ja proteiinilla.

Alaselän lihaksen olen kyllä myös reväyttänyt muutamia vuosia sitten, voisi olla että takareiden oireilu alkoi samoihin aikoihin, tätä yhteyttä en ole aiemmin edes osannut miettiä... Selkä on kyllä kuntounut mielestäni ihan hyvin ajan mittaan.

Pakaralihaksen voimasta en osaa oikein mitään sanoa. Olen tälläinen tavallinen kuntoilija, salilla combattia, pumppia ja joskus spinningiä, lisäksi hölkkäilyä silloin tällöin. Puntilla en kovin usein kyllä käy. Auttaisikohan joku "täsmätreeni"?

Mulla on jo nyt pidempään tuntunut olevan ongelmana takareisien kipuilu ja huono sietokyky harjoitteluun.

Kipu ei tunnu normaalilta lihaskivulta vaan takareiden jännittäminen (jalan koukistaminen) saa hieman venytystä vastaavaan kivun tunteen takareiteen ja muutenkin vedoissa yms. takareidet tuntuvat vaan pirun aroilta (siltä että kohta poksahtaa).

Venyttely ei tunnu auttavan, vaan melkeimpä tilanne vaan pahenee kun venyttelee. Eli siis ensin kyllä tuntuu olo notkistuvan ja takareidet vetreytyvän, mutta aamulla tilanne on jo huonompi kuin aiemmin.

Jotain vinkkejä\neuvoja kaipaisin, onko vain niin että itselläni takareidet ovat niin paljon surkeampi lihasryhmä kuin muut, vai mistä pirusta johtuu? Mikään muu paikka kropassa ei tunnu osoittavan mitään ylirasituksen oireita, kuin noi pirun takareidet.

Kellään mitään vinkkejä miten kipuilevien takareisin kanssa tulisi edeteä. Totaalilepokaan (tuli sitäkin tossa kesälomalla pari viikkoa) ei tunnu auttavan kuin hetkeksi.

Itellä on vähän samansuuntasta ongelmaa, takareiskat jumissa ja kipeenä lähes kokoajan ja täytyy venytellä. Kuulemma notkoselkäisyys saattaa aiheuttaa lantion kenoasennon kautta ylimääräisiä jännityksiä takareisiin, että oisko siitä tjs. Kiva olisi kyllä selitys tietää.

Onko kipu lihaksessa vai lihaksen kiinnityskohdassa/saumassa, eli jänteessä (esim polvitaipeessa)?

Kipua tuntuu kyllä ihan itse lihaksessa ei niinkään kiinnityskohdassa.
Tai jotenkin niin voisi kuvailla, että kipu tuntuu venyttäessä ja jännittäessä olevan melko syvällä lihaksessa. Esim. kun itse hieroo niin mitään kipua tunnu (en tiedä sitten jos joku kunnolla rusikoi).

Itellä on vähän samansuuntasta ongelmaa, takareiskat jumissa ja kipeenä lähes kokoajan ja täytyy venytellä. Kuulemma notkoselkäisyys saattaa aiheuttaa lantion kenoasennon kautta ylimääräisiä jännityksiä takareisiin, että oisko siitä tjs. Kiva olisi kyllä selitys tietää.

Joo, tuota mäkin olen miettinyt. Koitan venyttää lonkan koukistajia ja muutenkin olen koittanut tuota lantiota notkistaa.
Täällä on hyvä artikkeli tuosta aiheesta:
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1508256&cr=performanceTraining

Kipua tuntuu kyllä ihan itse lihaksessa ei niinkään kiinnityskohdassa.
Tai jotenkin niin voisi kuvailla, että kipu tuntuu venyttäessä ja jännittäessä olevan melko syvällä lihaksessa. Esim. kun itse hieroo niin mitään kipua tunnu (en tiedä sitten jos joku kunnolla rusikoi).

Kokeile seuraavaa:
1) Lopeta kaikki venytykset viikoksi.
2) Tee seuraavaa harjoitetta kolme kertaa päivässä. Selinmakuulla tartu takareiteen molemmilla käsillä ja vedä reittä kohti vartaloa POLVI REILUSTI KOUKUSSA, sen verran kuin hyvältä tuntuu. Pidä asento paikallaan. Suoristele polvea kevyesti 10 kertaa. Päästä koko raaja rennoksi / ravistele kevyesti rennoksi. Toista harjoite kolme kertaa. KIPUA EI SAA TUNTUA YHTÄÄN!!! Aluksi polven suoristus (polven ojennus) voi olla todella pieni, sen pitäisi kasvaa pikkuhiljaa, lihaksen antaessa periksi.

Tässä harjoitteessa kipu lisää jännitystä => EHDOTTOMASTI KIVUTTOMASTI!

Kokeile tätä ja kerro miltä tuntuu. Näkyviä tuloksia pitäisi tulla 2-3 vrk kuluessa.

Kokeile seuraavaa:
1) Lopeta kaikki venytykset viikoksi.
2) Tee seuraavaa harjoitetta kolme kertaa päivässä. Selinmakuulla tartu takareiteen molemmilla käsillä ja vedä reittä kohti vartaloa POLVI REILUSTI KOUKUSSA, sen verran kuin hyvältä tuntuu. Pidä asento paikallaan. Suoristele polvea kevyesti 10 kertaa. Päästä koko raaja rennoksi / ravistele kevyesti rennoksi. Toista harjoite kolme kertaa. KIPUA EI SAA TUNTUA YHTÄÄN!!! Aluksi polven suoristus (polven ojennus) voi olla todella pieni, sen pitäisi kasvaa pikkuhiljaa, lihaksen antaessa periksi.

Tässä harjoitteessa kipu lisää jännitystä => EHDOTTOMASTI KIVUTTOMASTI!

Kokeile tätä ja kerro miltä tuntuu. Näkyviä tuloksia pitäisi tulla 2-3 vrk kuluessa.

Kiitoksia. Pistetään kokeiluun. Mitenkäs harjoittelu, onko ok. tehdä myös kevyttä jalkatreeniä vai jättää jalkatreenit kokonaan väliin?

Nostetaas tätä hiukan...

Itsellä samankaltaisia ongelmia, takareidet tuntuvat olevan jumissa vaikka niitä ei edes treenaisi.

Auttoiko muita tuo 'fysion' antama harjoite?

Back
Ylös Bottom