🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

Meta description: Tehokkaimmat harjoitteet, tekniikat ja rutiinit, joilla pohkeet kasvavat ja räjähtävät eloon.

Enkö mä noin sen juuri järkeillyt? Seisoaltaan sitä isoa mötköä mikä on sisempänä ja istualtaan ulompaa. Takoitan nyt sisemmällä kropan keskustaan päin, ja ulommalla kropasta poispäin.

RRKalle sanoi:
Enkö mä noin sen juuri järkeillyt? Seisoaltaan sitä isoa mötköä mikä on sisempänä ja istualtaan ulompaa. Takoitan nyt sisemmällä kropan keskustaan päin, ja ulommalla kropasta poispäin.
Et, kun se on just toisin päin. Istuen tehtynä ottaa sisäosaan, seisoen tehtynä ulko-osaan.

Powerhousu sanoi:
Et, kun se on just toisin päin. Istuen tehtynä ottaa sisäosaan, seisoen tehtynä ulko-osaan.

No on se vaikeeta, ei jummarra.

Gdane sanoo
Kaksoiskantalihas on kaksiosainen lihas joka löpöttää tuossa päälimmäisenä heti polvitaipeen alapuolella. Kaksoiskantalihas sisältää nopeita lihassoluja ja hoitaa pohkeitten osan ponnistuksissa ja juoksussa ja muissa vastaavissa räjähtävissä suorituksissa. Kaksoiskantalihaksen tehtävät on paitti nilkan ojennus kinttu suorana niin myös takareiskojen avustaminen polven koukistamisessa.

Eli toi olisi se iso sisäpuolen lihas, eikö? Ja tohon ottaa sitten seisaaltaan kun istualtaan ottaa siihen toiseen? aargh.

Pakko saaha nyt kerralla selvyys tähän, mulle on meinaan pohkeet lihaskoon kannalta tärkein lihasryhmä.

edit:Eikun vittu, te puhutte alemmasta ja ylemmästä, mä olen jossain ufomaailmoissa. Mä puhun siis vasen oikea-akselilla sisemmästä ja ulommasta. Ulommalla tarkotan kans sitä pitkää suiroa säären ulkosyrjässä. ja sisemmällä sitä "the real pohjetta".

Jeesus että sitä on välillä alottelija, taitaa olla tarvis kerrata anatomiaa, mutta kai mä nyt olen jo käsittänyt oikein, eli kaksoiskantalihasta reenataan seisoaltaan. Seisoaltaan saa kokoa eniten, eikö?

Hyppään kohta järveen.

RRKalle sanoi:
Eli toi olisi se iso sisäpuolen lihas, eikö? Ja tohon ottaa sitten seisaaltaan kun istualtaan ottaa siihen toiseen? aargh.
Sanoihan Gdanekin tossa jo aiemin, että "RRKalle mutuili nyt ihan väärin päin." Eli mutuilet väärin päin. :D Eli se on toisin päin.
Edit: Kerran vielä ratakiskosta. Istuen sisempään, seisoen ulompaan.

Gdane sanoi:
Kaksoiskantalihaksen tehtävät on paitti nilkan ojennus kinttu suorana niin myös takareiskojen avustaminen polven koukistamisessa.
Btw. Miksi kansankielessä nilkka ojentuu, kun se oikeasti koukistuu? Sun kuvailema asia on siis nilkan koukistuminen. Sanotaanhan sitä fysiologisessa mielessäkin fleksioksi. Sama juttu, kun mietit kättä. Eli kämmen on sama kuin jalkapohja, ja jos käännät kättä ranteesta sinne kämmenen suuntaan, et ojenna rannetta, vaan koukistat. Samalla tavalla nilkkakin siis koukistuu. Miksi sitä sanotaan silti ojennukseksi? Ei ymmärrä.

Powerhousu sanoi:
Näin se olis mun kokemuksienkin mukaan. Aasinnostokone on musta pätevin vehje tollaseen kokonaisvaltaiseen pohkeiden reenaukseen.

Btw. Miksi kansankielessä nilkka ojentuu, kun se oikeasti koukistuu? Sun kuvailema asia on siis nilkan koukistuminen. Sanotaanhan sitä fysiologisessa mielessäkin fleksioksi. Sama juttu, kun mietit kättä. Eli kämmen on sama kuin jalkapohja, ja jos käännät kättä ranteesta sinne kämmenen suuntaan, et ojenna rannetta, vaan koukistat. Samalla tavalla nilkkakin siis koukistuu. Miksi sitä sanotaan silti ojennukseksi? Ei ymmärrä.
Häh?! Nilkkahaahan voi sekä koukistaa että ojentaa. Kun se ojennetaan, työtä tekevät pohkeet, kun se koukistetaan (jalkaterä liikkuu ylöspäin), työtä tekee säären etuosan lihakset. Ihan niin kuin käsivarren koukistuessa hauis ja ojentuessa ojentaja. Nilkan ojennusta siis kutsutaan ojennukseksi, koska nilkka OJENTUU. =)

No toi käsivertaushan on aika hyvä, siinä on oikea pointti, mutta jos lihaksenkin samankaltaisuuksia kattoo niin pohje on ojentajalihaksen näkönen ja tibialis ym. selkeä koukistajalihas.

RRKalle sanoi:
edit:Eikun vittu, te puhutte alemmasta ja ylemmästä, mä olen jossain ufomaailmoissa. Mä puhun siis vasen oikea-akselilla sisemmästä ja ulommasta. Ulommalla tarkotan kans sitä pitkää suiroa säären ulkosyrjässä. ja sisemmällä sitä "the real pohjetta".

Hyppään kohta järveen.

Joo elä hyppää :)

Yksi ja sama lihas on toi eli juurikin se kaksoiskantalihas.
Se jakautuu tolleen selkeästi kahtia koska se "lähtee" eripuolilta jolloin se mahdollistaa supistuessaan voimantuottoa erilaisissa kulmissa paremmin (ks. lihassyyt).
Eli nostamalla pottuvarpaalle tai sitten pikkuvarpaalle, saadaan rasitettua eripötkälettä samasta lihaksesta.

Hienoa, olen ihan oikein sitten ajatellut. Termit oli vähän hukassa vaan.

Kiitoksia, pohkeet ehti jo stressin takia kutistumaan, nyt ne saadaan taas kasvuun;)

tomimies sanoi:
Häh?! Nilkkahaahan voi sekä koukistaa että ojentaa. Kun se ojennetaan, työtä tekevät pohkeet, kun se koukistetaan (jalkaterä liikkuu ylöspäin), työtä tekee säären etuosan lihakset. Ihan niin kuin käsivarren koukistuessa hauis ja ojentuessa ojentaja. Nilkan ojennusta siis kutsutaan ojennukseksi, koska nilkka OJENTUU. =)
Ei, vaan just toisin päin. Kun työtä tekee pohkeet, nilkka koukistuu. Näin se vaan on. Vertaa nyt sitä siihen käteen. Eli laita käsi pöydälle kämmen alaspäin ja kyynärvarsi pystysuoraan. Se vastaa silloin jalkaa. Nyt nostat käden sormien varaan tai jopa siitä yli, koska se taipuu enemmän. Et sä sitäkään sano ojennukseksi, vaan koukistukseksi. Siis oikeasti nilkan ojennus onkin nilkan koukistuminen.

Puhuin siis kaksoiskantalihaksesta, eli siitä isosta mötisköstä taipeen alla joka rakentuu kahdesta lohkosta. Eli nyt se pottuvarpaan puolella oleva lohko on jäänyt onnettoman pieneksi. Saako sitä aktivoitua paremmin esim varpaiden asentoa muuttamalla?

Eli asiaa selitetään nyt kaikilla mahdollisiilla vertauskuvilla, mutta eikö juttu mene näin?

- Pohjenostot istuen rasittavat jalan molemmilla puolella olevaa leveää kantalihasta, joka on sellanen ohut pötkylä, ja vain vähän varsinaista kaksoiskantalihasta.

- Pohjenostot seisten rasittaa kaksoiskantalihasta, eli sitä mitä yleensä sanotaan pohkeeksi. Jalkaterät ulospäin se ottaa enemmän kaksoikantalihaksen sisäosaan.

Jalkaterän sisäpuolella kuuluu sen painopisteen olla. Muuten pohje ei saa maksimaalista venytystä ja ei kasva. Koita nyt vaikka ilman painoja, eli nouse pohkeille ja linkkaa ulkosyrjälle. Ei tunnu paljon missään, mutta kun sisäsyrjällä keskityt nostaa niin tuntuu paremmin. Tämän luin Pauliina Taluksen kässäristä ja samaa mieltä olen.

Pidin neljä kuukautta taukoa salilla käymisestä ja nyt on kolmas viikko treeniä takana.

Treenasin pohkeet noin kymmenen päivää sitten huolella kipeiksi, ja kun yleensä niiden palautuminen kestää sellaisen 6-7 päivää, niin nyt ne olivat vielä viikon jälkeen niin kipeinä, että niitä ei saanut kivun ja voimattomuuden takia kunnolla treenattua, ja tänään on alkanut tuntua, että en kohta pysty kävelemään ilman sauvoja/pyörätuolia/paareja.

Jalkaterän pystyy nostamaan molemmista jaloista ylös ilman kipua polven ollessa koukussa, mutta kun polven suoristaa niin jalkaterä ei liikahda montaa milliä normaalista 90 asteen kulmasta taivasta kohti. Kipu tuntuu pahiten takaa katsottuna pohkeen oikea-yläneljänneksessä.

Onko jollakulla kokemusta tällaisesta pitkittyneestä kiputilasta pohkeiden tai jonkin muun lihaksen suhteen? Kuinkahan kauan kannattaa kärvistellä ennen kuin ottaa yhteyttä lekuriin? Auttaako kylmä/kuuma ja onko synti napsia tulehduskipulääkkeitä?

olisko se niin sanottua "penikka tautia".
joskus alukuaikoina tuli hypittyä narua punttien perään ja sillon tuli tuollainen pitkä kipu, huililla siitä selvisi.

Eikös penikkataudin aiheuttama kipu tunnu pohkeen etupuolella? Tota lämmintä voisit kokeilla ja koittaa hieroa voimakkaasti.. Lopuks vaikka venyttelyä ja tuskin kipulääkkeet pahaa tekee.. Jossei 1-2 viikos lähe niin kannattaa vissiin kävästä jossain lääkärillä... MUTUA :D

Itse jättäisin hieronnan väliin. Lämmintä ja tulehduskipulääkettä koklaisin. Niin ja lepoa.

Back
Ylös Bottom