Ylipainoa tästä kehosta löytyy noin 10-15 kiloa, pitäisikö se karistaa pois ennen aloittamista vai voiko sen kenties polttaa samalla pois?
Lisäämällä liikuntaa kilot karisevat pikkuhiljaa. Ravinnon laadun merkitystä ei voine korostaa tarpeeksi, eli syö puhtaasti mutta riittävästi ja kehosi voi/näyttää paremmalta.
Ajattelin heti alussa tehostaa treenaamista lisäravinteilla? Minulle suositeltiin tuollaista, mutta kannattaako tässä vaiheessa vielä hommata.
Ei.
Äitini suhtautuu tähän kehonrakennukseen vähän vainoharhaisesti ja kun ehdotin tätä hänelle hän melkein vertasi tätä "steroideihin".
Voit aloittaa selittämällä, että kuntoilusta on vielä pitkä matka kehonrakennukseen. Josko sitten parin kolmen vuoden päästä näyttää siltä, että punttisalilla on edelleen kivaa voinet alkaa harkita "kehonrakennusta".
Mielestäni aika höpönlöpöä, mutta toivottavasti joku voisi selvittää vielä ja kertoa vähän noista minulle.
Kannattaa selailla tätä foorumia, varsinkin treeni ja ravinto -osioita. Paljon asiaa tosin joskus hieman piilossa. Esimerkiksi joku kevyt 1-jakoinen (treenataan koko kroppa yhdellä treenikerralla) voisi olla sinulle sopiva.
Vaikuttaako unen määrä lihasten kasvuun?
Lihakset kasvavat vain levossa.
No jos kuitenkin oletaan että voisin aloittaa heti tämän viikon aikana, millaista treeniä?
Käy salilla vaikka koko kesän ajan kerran viikossa kevyesti tutustumassa laitteisiin, pidä painot pieninä ja keskity mieluummin tuntumaan. Jos energiaa tuntuu riittävän lisäurheilulle, käy lenkillä/kävelyllä joka kestää 60-90minuuttia.
Entäpä ruokailu? Pitäisikö käskeä ostamaan minulle jokin tietty ruoka-valio ja korvaamalla jotain ruokia toisilla?
Ei juurikaan karkkia, sipsejä tai sokeroituja limuja. Paljon kasviksia, mieluummin tummaa leipää, maitoa, kanaa, lihaa, riisiä, täysjyvätuotteita. Ei einestä jos ei pakko.
Läheltä löytyy sali, jonne pääsisin helposti ja josta löytyy muutamia ikivanhoja laitteita.
Lihakselle laitteen iällä ei ole väliä jos se toimii.
Kannattaisiko kotiin ostaa joku halpa punttipenkki ja muutama kilo painoja sekä tanko tietenkin?
En usko että hyötyä tässä vaiheessa.
Muista ottaa rauhallisesti, nuorena on turha rikkoa itseään. Sen ehtii sitten vanhemmitenkin. :thumbs: