🔥 HEAVY DUTY – YKSI SARJA, MAKSIMITULOS 🔥

Meta title: 🔥 HEAVY DUTY – YKSI SARJA, MAKSIMITULOS 🔥

Meta description: HIT-metodin rautainen treenifilosofia: äärimmäinen intensiteetti, lyhyt määrä, maksimaalinen kasvu.

Niin ja vielä yksi juttu jos et ole käyny inttiä ni älä kerro kuinka paska taikka upea paikka se on kun et tiedä!
Joo ja jos et ole sitä myöskään nykypäivänä käyny niin turha huudella kuinka löysä paikka se on nykyään, toki se on varmaan ennen ollut paljon julmempaa, mutta myös varmasttikin vähemmän järkevää (jos on mahdollista). Itse olin tammikuun 09 saapumis erässä ja samallalailla se pakkanen puree nykyäänki leireillä ja ihan samallalailla reppu painaa selässä, kun hiihdetään ja tässä on niin suuria eroja komppanioitten välillä paljonko sitte hiihdetään, mutta omassa komppaniassani hiihdettiin kyllä varmasti sen verran, että ei ole kellään, joka olisi ollut mukana mielipidettä, että hiihdetäänkö pitemmästi.

Polveni rusto pehmeni hiihdon määrästä, kun en movettanut yhtään ja olen silti pelannut vähän yli 10 vuotta jalkapalloa ja urheillut aika paljon. Toki polveni oli hajonnut jo aikasemmin, mutta kerkesin saada sen kuntoon ennen inttiä, mutta nyt näin. Sitte siihen itse asiaan jota juuri pohjustinki vähän.

Eli armeijan liikunta on niin yksi puolista varsinki joissakin näissä komppanioissa, joissa se liikunta määrä koitetaan, pitää maksimissa, että huhhuh. En tehnyt intissä peruskoulus kautena mitään muuta, kuin juoksin aamulla ja hiihdin, hiihtoa oli niin jumalattomasti, että sitä oli niin jumalattomasti. Armeijan liikunta on nyt vain niin yksipuolista, että varsinki varmaan, aktiivi urheilijoilla, joilla on saattanut hajota, joku paikka jo kerran ja osaavat varoa jo sitä vähän, kunnes menevät inttiin ja sitten katotaan, jaa sinähän olet kova kuntoinen laitetaan tuohon kovimpaan joukkueeseen ja sittehän ne entiset vammat syövät miehen siellä, jos ei moveta tai tee asialle jotain. Sitä liikunnan määrää ja muotoa siellä ei voi vain valita. Toki joissaki komppanioissa sitte, missä ei ole yhtä tiukkaa tuo homma, liikunnallisesti nii, kun näin tämän p-kaudella kuvatun dvd:n, niin joissaki komppanioissa käytiin jopa pelaamassa sählyä ja tämmöistä, mutten itse kyllä mitään tällaista siellä tehnyt. En ole ollut missään super joukkueseen, mutta väitän nyt vain että armeija on :david:... Päätän sekavan ja off topic postaukseni tähän. Lievää katkeruutta voi havaita kirjoituksessa hajonneen polveni takia, jota en ole vieläkään saanut kuntoon. Polvi on silti työn alla ja kuntoutuksessa.

Omakohtainen kokemus intin "kuntokoulusta": Olin saapumiserää 2/02, mutta aukin ekalla viikolla lähdin 180HSL:lle olkapääleikkauksen takia. Jatkoin 3.3.03 aukista ja paino oli silloin 92kg puolen vuoden käytännön liikkumattomuuden jälkeen (180pv aikana painoa tullut 14kg lisää). Olin tiedustelulinjalla ja RUK:ssa SissiK:ssa eli marssit ja rinkankantamiset tulivat hyvinkin tutuiksi. Lisäksi kun ruuat piti itse valmistaa trangialla ja kantaa mukana niin ruokahuoltokin leireillä oli minimaalisempaa kuin tavallisella jääkärillä. Takaisin aiheeseen: eli paino siis oli 92kg 3.3.03 ja Kirkkojärven-marssin jälkeen kesäkuun lopulla paino oli 71.5kg (eli käytönnön Janne Holmen). Johtaja-aika meni leppoisemmissa oloissa ja kotiuduin 77kg painoisena ja Coopper 3350m (tosin harmittaa, että RUK:ssa ei ollut Coopperia, koska olisin varmaankin ollut 3500 tasossa silloin). Nyt sitten paino takaisin 95kg:ssä. :D

Omakohtainen kokemus intin "kuntokoulusta": Olin saapumiserää 2/02, mutta aukin ekalla viikolla lähdin 180HSL:lle olkapääleikkauksen takia. Jatkoin 3.3.03 aukista ja paino oli silloin 92kg puolen vuoden käytännön liikkumattomuuden jälkeen (180pv aikana painoa tullut 14kg lisää). Olin tiedustelulinjalla ja RUK:ssa SissiK:ssa eli marssit ja rinkankantamiset tulivat hyvinkin tutuiksi. Lisäksi kun ruuat piti itse valmistaa trangialla ja kantaa mukana niin ruokahuoltokin leireillä oli minimaalisempaa kuin tavallisella jääkärillä. Takaisin aiheeseen: eli paino siis oli 92kg 3.3.03 ja Kirkkojärven-marssin jälkeen kesäkuun lopulla paino oli 71.5kg (eli käytönnön Janne Holmen). Johtaja-aika meni leppoisemmissa oloissa ja kotiuduin 77kg painoisena ja Coopper 3350m (tosin harmittaa, että RUK:ssa ei ollut Coopperia, koska olisin varmaankin ollut 3500 tasossa silloin). Nyt sitten paino takaisin 95kg:ssä. :D
Niin, onhan se nyt hyvä, että edes fyysisimmän linjan (pl. erikoiskoulutukset) käyneillä kunto nousee. Sissien erikoistaito on liitää ympäriä metsiä kamat messissä. :D Ainakin minä ymmärsin ketjun aloittajan motiiviksi herättää keskustelua nykyisestä varusmieskoulutuksesta, jossa sotilaita pitää mairitella liikkumaan pelikonsolien avulla. Oikealla asiallahan tuossa Maanpuolustuksen kannatussäätiö on, hyvä että tunnistetaan ongelma ja reagoidaan siihen. Mutta kyllä siinä varsinaisessa koulutuksessa on jouduttu useilla koulutuslinjoilla tekemään myönnytyksiä huonokuntoisten varusmiesten vuoksi. Mielestäni tätä pitäisi pyrkiä korjaamaan ensisijaisesti laajemmalla liikuntakoulutuksella, jolloin kaikkien kuntoa pystyttäisiin kohottamaan lähemmäs tarvittavaa tasoa. Tämän lisäksi tietysti palkitsemisjärjestelmät, jos vielä tämän jälkeen jaksaa salille tai lenkille lähteä.

Mikä itseäni mietityttää itse konsoleiden kanssa, on että niitä pelaamalla voi saada näitä kuntoilumerkintöjä ainakin osassa varuskunnista. Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että pelailu Wiillä vastaisi jotenkin vaikkapa niitä 6-8 km:n lenkkejä, joista esimerkiksi omana palvelusaikanani sai noita merkintöjä.

En ollut itse mitenkään erityisen hyvässä kunnossa armeijaan mennessäni, hieman reilu 3000 m cooperissa ja kiitettävä lihaskuntotestissä. Hälyttävää mielestäni oli, että ilman aktiivista vapaaehtoista liikkumista kuntoni olisi heikentynyt koko vuoden ajan RU-kurssia lukuunottamatta.

Turhat röppöruuat vain pois, oikeaa ruokaa reilusti ja treeniä. Kunto ainakin kasvaa, vaikka ei kiloissa näkyisikään.

Ehdit varmasti käydä hakee punttisalilta ja lenkiltä peruskuntoon parannusta. Varmaan siinä samalla ehtii joku köllikin sali/juoksulenkkimerkinnöistäkin kertymään, mikäli semmoisia siellä jaetaan. Ja lopputesteissäkin on varmasti iloa lihaskunnon paranemisesta.

Pidä vain kiinni treenaamisen jatkamisesta intin jälkeen. Eli salikortti hankintaan :thumbs:

tee vaikka 2Xviikko 1 jakonen peruspuntti ja 1Xviikkoon 3-5 kertaa vaikka 100-400m metrin juoksu vetoja kevyt alku lämpö 15min alle ja radalle kevyt lihaskunto jumppa siihen päälle;)

ja jos jaksat ni peruskunto lenkki viel kerran viikkoon 45-60min....nii ja muista venytellä ees vähän.ja jonku protskulisän illaks jos viittii hankkia ni bueno.

Tervehdys!

Olen 19-vuotias poika täältä Kainuun Prikaatilta. Aloitin armeijan Heinäkuussa, ja nyt P-kauden loputtua ajattelin aloittaa punttisalitreenin ensi viikolla.

Sen verran voin kertoa ennakkoon, että armeijassa ruokavalio on erittäin säännöstelty ja terveellinen.
Tulee syötyä terveellisesti, mutta aina iltaisin menen sotkuun ja siellä menee sitten munkkikahvit naamaan. Tästä tulisi päästä eroon ensi viikolla.

Peruskulutus armeijassa on 2400 - 4400 kcal päivässä, riippuen päivän rasituksesta. Oli tuossa 15km marssi, jolloin kulutus oli mittarin mukaan 2400kcal + peruskulutus. Onhan se suolla täysvarustus päällä käveleminen suhteellisen raskasta.

Olen pitkään haaveillut painon laskemisesta, olen yrittänyt monesti kuntoilla, mutta homma on yleensä tyssännyt siihen etten ole löytänyt pitkäjänteisyyttä. Täällä armeijassa ei vapaa-aikana ole muuta tekemistä kun puntilla käyminen tai tuvassa istuminen (tai se sotku), joten ajattelin nyt aloittaa rasvanpolttotreenin.

Tarvitsisin hyviä neuvoja, jolla saisin laskettua painoa 10-15kg. Aikamääre olisi 18viikkoa, sen jälkeen on tj0. Armeijassa olisi siis tarkoitus laskea painoa mahdollisimman paljon. Läskiä löytyy eniten vatsan ja reisien alueelta.

Sanokaa ensinnäkin, onko tuo vauhti mahdollinen? karkeasti laskettuna tuo tekisi 0.6 - 0.9kg viikkoa
kohden.

Minkälainen kuntosalitreeni polttaa rasvaa mahdollisimman tehokkaasti?
Onko 18 viikon aikataulu liian tiukka muuttaakseen kaljamahan timmimpään, mahdollisesti jonkinsorttinen päkin alku siihen olisi hienoa saada?

Kuntosalitreeni todennäköisesti tulee jatkumaan armeijan jälkeen, mutta se alku on tärkein jotta saan pysyvän motivaation käymään punttisalilla armeijan jälkeen.

Muutama vinkki.. Mitä useampi osuu jo kohdalle sitä parempi (mun mielipide asiasta)

- Munkit pois illalta, kun tarkotus oli painoa pudottaa

- Iltapala muonituskeskuksesta ja kylkään jotain proteiinipitoista, maitoa, protskudrinkki, raejuusto jne..

- Lounaalla ja päivällisellä reilusti salaattia ruoan kanssa.

- Sotaharjotuksista karkit pois (laittaa verensokerin heittelemään, josta seuraa ylimäärästä väsymystä ja jäätäviä insuliinitason heittelyjä) Otat ennemmin vaikka maapähkinäsäkin mukaan (kilo maksaa vajaan 3€)

- Jos alkoholi maistuu, niin jätä suosiolla viikonloppulomilta pois.. Jaksaa viikon aloittaa paljon virkeämmin. Äläkä edes yritä selitellä, että pako vetää jurrit, että saa nollattua :) Viikonloppuun on hyvä sijoittaa "mässäilypäivä".. Ei tarkota, että meet aamu kuudelta paikallisee konditoriaa mässäämää kermakakkuja :)

-1-jakonen ohjelma on hyvä ottaa käyttöön. Pelkkiä raskaita perusliikkeitä 2-3 kertaa viikossa. Opettelee liiketekniikat kunnolla ja liittää treeniin simppelin progression (lähtee maltillisilla painoilla liikkeelle ja lisää joka kertaan) Jos alkaa treeni tuntumaa liian raskaalta, niin pitää lepopäivän, keventää treeniä tai tekee palauttavan lenkin tms..

- En tiedä mitkä on sun aiemmat taustat urheilun parissa, mutta alota maltilla kuormaa ja määrää nostaen kerta kerralta. Näin vältät turhat lihassäryt, jotka johtuu yleensä siitä, että hermosto ei ole tottunu kuormitukseen...
Itse pidän yhtenä tärkeimmistä asennetta.. Itsellä ei mikään boostaa niin hyvin motivaatiota, kun hiukan väsyneenä raahaa raajansa liikkumaa ja jo kesken treenin huomaa, kuinka se väsymys yleensä on korvien välissä ja treeni kulkee helvetin hyvin..

- Otat vähän mittoja "ongelmakohdista" ja kuukauden jälkeen katot mitä on tapahtunu ! Huomaat tuloksen ja treenikipinä muuttuukin yht'äkkiä roihuksi ! ! ! :thumbs:

Ei muuta kun helvetin kova tsemppi päälle ja raahaat jonkun kaverin mukaan salille !

Mistäs sen tarvittavan 2000kcal energiaa elimistö sitten kaivaa?

Tiedän tuon säästöliekki efektin, mutta jotain selitystä olisi kiva kuullaa mistä se energia sitten otetaan?
Lihatkaan ei lähde jos paino ei putoa.

Kroppa kyllä "pärjää" jos saa liian vähän energiaa, mutta pitää sitten rasvavarastoistaan viimeiseen asti kiinni. Lihoista jonkun aikaa, sitten nekin alkavat lähtemään.

Muutama vinkki.. Mitä useampi osuu jo kohdalle sitä parempi (mun mielipide asiasta)

- Munkit pois illalta, kun tarkotus oli painoa pudottaa

- Iltapala muonituskeskuksesta ja kylkään jotain proteiinipitoista, maitoa, protskudrinkki, raejuusto jne..

- Lounaalla ja päivällisellä reilusti salaattia ruoan kanssa.

- Sotaharjotuksista karkit pois (laittaa verensokerin heittelemään, josta seuraa ylimäärästä väsymystä ja jäätäviä insuliinitason heittelyjä) Otat ennemmin vaikka maapähkinäsäkin mukaan (kilo maksaa vajaan 3€)

- Jos alkoholi maistuu, niin jätä suosiolla viikonloppulomilta pois.. Jaksaa viikon aloittaa paljon virkeämmin. Äläkä edes yritä selitellä, että pako vetää jurrit, että saa nollattua :) Viikonloppuun on hyvä sijoittaa "mässäilypäivä".. Ei tarkota, että meet aamu kuudelta paikallisee konditoriaa mässäämää kermakakkuja :)

-1-jakonen ohjelma on hyvä ottaa käyttöön. Pelkkiä raskaita perusliikkeitä 2-3 kertaa viikossa. Opettelee liiketekniikat kunnolla ja liittää treeniin simppelin progression (lähtee maltillisilla painoilla liikkeelle ja lisää joka kertaan) Jos alkaa treeni tuntumaa liian raskaalta, niin pitää lepopäivän, keventää treeniä tai tekee palauttavan lenkin tms..

- En tiedä mitkä on sun aiemmat taustat urheilun parissa, mutta alota maltilla kuormaa ja määrää nostaen kerta kerralta. Näin vältät turhat lihassäryt, jotka johtuu yleensä siitä, että hermosto ei ole tottunu kuormitukseen...
Itse pidän yhtenä tärkeimmistä asennetta.. Itsellä ei mikään boostaa niin hyvin motivaatiota, kun hiukan väsyneenä raahaa raajansa liikkumaa ja jo kesken treenin huomaa, kuinka se väsymys yleensä on korvien välissä ja treeni kulkee helvetin hyvin..

- Otat vähän mittoja "ongelmakohdista" ja kuukauden jälkeen katot mitä on tapahtunu ! Huomaat tuloksen ja treenikipinä muuttuukin yht'äkkiä roihuksi ! ! ! :thumbs:

Ei muuta kun helvetin kova tsemppi päälle ja raahaat jonkun kaverin mukaan salille !

Kiitos hyvistä neuvoista! Punttista on tullut harrasteltua jo aikaisemminkin. Ajattelin käydä puntilla tosiaan 2-3 kertaa viikkoa kohden, painottaen kuntopyörään ja keveät painot- pitkät sarjat.

Alkoholia juon 0 pulloa / vuodessa. Tästä ei minulle siis tule ongelmaa. Lautasmallin mukaan syön ruokaa, olen nyt lisännyt salaatin määrää ruuissa. Proteiinilisän hommaamista olen harkinnut. Mites voitte neuvoa tuon Lipo6n kanssa, sehän pitäisi toimia kun huolehtii säännöllisestä liikunnasta ja ruokavaliosta?

2 viikon gines takana, paino pudonnut lisää 4kg.

Kiitos hyvistä neuvoista! Punttista on tullut harrasteltua jo aikaisemminkin. Ajattelin käydä puntilla tosiaan 2-3 kertaa viikkoa kohden, painottaen kuntopyörään ja keveät painot- pitkät sarjat.

Alkoholia juon 0 pulloa / vuodessa. Tästä ei minulle siis tule ongelmaa. Lautasmallin mukaan syön ruokaa, olen nyt lisännyt salaatin määrää ruuissa. Proteiinilisän hommaamista olen harkinnut. Mites voitte neuvoa tuon Lipo6n kanssa, sehän pitäisi toimia kun huolehtii säännöllisestä liikunnasta ja ruokavaliosta?

2 viikon gines takana, paino pudonnut lisää 4kg.

Noista rasvanpolttajista en osaa sanoa mitään.. Jos susta edes tuntuu, että se toimii, niin käytä ihmeessä..

Proteiinilisän ottaisin mukaan.. Palkkari malton kera ja jos huomaat, että päivän ruokailuissa on protskut jääny vähiin, niin drinkki tai pari päivässä.

Älä missään nimessä jää niihin pitkiin ja kevyiden painojen sarjoihin.. Lisäät kuormaa kunnes seinä tulee vastaan ja sitten vähän takapakkia ja uuteen nousuun..

Esim.

3x6x50
3x6x52,5
3x6x55
3x6x57,5
3x6x60 jos tässä vaiheessa tulee seinä, niin seuraava treeni voi lähteä esim..
3x6x52,5 jne... Tajuat varmasti idean

Toinen hyvä vaihtoehto on vaan yksin kertasesti vaihdella muuttujia (sarja/toistot/painot)

Esim. seuraava kaava, jossa prosentit on ykkösmaksimeista ja tuonne kevyt viikko mallia 6x3x65 kun siltä tuntuu.

1. 4x4x75
2. 4x6x70
3. 4x3x80
4. 5x5x75
5. 5x4x80
6. 6x6x75
7. 4x4x85
8. 5x5x85
9. 6x6x80
10. 3x4x90

Riipaset vaikka seuraavan 2-jakosen

Kyykky/MAVE
Penkki/Kulmasoutu kp
Pystypunnerrus/Leuanveto
Dippi/Takaolkasoutu
Pohjenousu/Hauiskääntö

Tossa ottaa em.progression kyykylle,mavelle,penkille,pystypunnerrukselle ja kulmasoudulle..
Leuanvedossa käyttää tätä ohjelmaa ja muissa liikkeissä esim. 2-4x8-15

Treenejä ei missään tapaukses liikkeitä loppuun asti.. Toisto tai pari varastoo.. Jos on kevyttä viikkoa suunnitellu, niin sitä edeltävä viikko sitten entistä tiukemmin, ns. takki tyhjäks ennen keventelyjä

Kuule. Kun mää muutin omaan kämppään, mää en muuttunu mitenkään. Sama paska mää oon. Saan vaan nyt olla rauhassa vanha, tuttu luuseri. Mää tiedän että niillä jotka vielä asuu kotona tämä omaan kämppään muuttaminen on jotenkin mystinen, elämää mullistava asia mutta vitut.

Ja tämä armeijan ehdoton kuri voi myös täysin tuhota ihmisen oma-aloitteellisuuden...ihan miten vaan...

Haha, itelkin samanlaisia fiiliksiä :D. Opin itsestäni eniten, kun mua kiusattiin rankasti tai kun mut yritettiin tappaa.

Omaan kämppään muuttaminen, it was nothing. Armeijassa vaan passivoituu, ihan kuin vanki.

Näin aluksi, itsehän en mitään mistään tiedä, armeijaankin menen vasta ensivuonna.

Mutta.. En silti henkilökohtaisesti ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä armeijasta pitää tehdä mahdollisimman helppoa ja mukavaa?? Elämme todellakin holhousvaltiossa..
Se vanha kliseinen lausahdus, "armeija tekee pojista miehiä", on hyvin monien tahojen mukaan pitänyt paikkaansa, auttaen nuoria miehiä itsenäistymään ja ottamaan vastuuta, ja mun mielestä nykynuoriso tarvitsee juuri sitä! Voin ottaa esimerkin vaikka omasta perheestäni, toinen veljeni kävi armeijan ja on nyt asunut omillaan jo kohta 5 vuotta, vaikkei työtilanne olekkaan hurrattava yms.. kun taas toinen veljeni armeijan keskeyttäneenä 2kk jälkeen asuu tällä hetkellä kotona.. ainiin, jälkimmäinen on siis 2v vanhempi. Tietysti tähänkin vaikuttaa moni muukin asia, mutta väittäisin että armeijan antama kuri ja itsensä vieminen äärirajoille auttaa selviämään myös arjessa, armeijan ulkopuolella.

Ja se mitä tuli siihen sauvakävelyyn, muistasin lukeneeni että varusmiehet jaettaisiin jotenkin 3 osaan kuntoluokasta riippuen, ja se "ylin" kasti siis edelleen lenkkeilisi ihan totuttuun tapaan pitäen kovaa kuntoa yllä.. eli siis jokaisen oman kunnon mukaan jaettaisiin siten miten pystyy aprhaiten liikkumaan säännöllisesti, ja tämähän on siis hyvä asia.
Pikkuhiljaa alkaa myös tuntumaan siltä että nyt on siirrytty siihen, että kodin ja koulun perustehtäviin kuuluneet asiat on jätetty huomioimatta ja nyt armeija ja puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun.. Eli jos nuoret opetettaisiin kotona ja koulussa pitämään edes huolta itsestään, voisi puolustusinstituutiokin keskittyä siihen mihin sen on tarkoitus!!
Hehe, jos toinen veljes olis käyny intin loppuun niin hänestä olisi tullut mies ja hän olisi muuttanut rantahuvilaan meren rantaan ja olisi myös vaimoke ja lapsia?
Sinähän sen sanoit tuossa lopussa, mutta mietihän nyt itsekin. Jos koulussa tai kotona ei tehdä pojista miehiä, opeteta pitämään huolta itsestään niin en kyllä millään voi uskoa, että taianomaisesti väsyköistä tulee miehiä kuuden kuukauden metsäreissun perusteella.
Kyllä jokaisen pitäisi osata itsenäistyä ja ottaa vastuuta ilman armeijaakin, ei se armeija ole mikään vitun aikuisten lastentarha.
Pakko vielä tarttua tuohon, että: "Puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun". Mistä?
Koulun päätarkoitus on opettaa lapsia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Ei koulu ole ikinä ollut mikään lapsien kasvattaja saatika kurittaja.
Siellä ollaan oppimassa, siellä ei olla opettelemassa ryhmäkuria.
Jos kotona ei olla 18 vuodessa saatu lapsesta järkevää ja kunnollista niin tuskinpa se armeija puolessa vuodessa saa ihmeitä aikaan.

Armeija tekee miehistä taistelijoita. Pojista ei tuu mitään.

Hehe, jos toinen veljes olis käyny intin loppuun niin hänestä olisi tullut mies ja hän olisi muuttanut rantahuvilaan meren rantaan ja olisi myös vaimoke ja lapsia?
Sinähän sen sanoit tuossa lopussa, mutta mietihän nyt itsekin. Jos koulussa tai kotona ei tehdä pojista miehiä, opeteta pitämään huolta itsestään niin en kyllä millään voi uskoa, että taianomaisesti väsyköistä tulee miehiä kuuden kuukauden metsäreissun perusteella.
Kyllä jokaisen pitäisi osata itsenäistyä ja ottaa vastuuta ilman armeijaakin, ei se armeija ole mikään vitun aikuisten lastentarha.
Pakko vielä tarttua tuohon, että: "Puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun". Mistä?
Koulun päätarkoitus on opettaa lapsia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Ei koulu ole ikinä ollut mikään lapsien kasvattaja saatika kurittaja.
Siellä ollaan oppimassa, siellä ei olla opettelemassa ryhmäkuria.
Jos kotona ei olla 18 vuodessa saatu lapsesta järkevää ja kunnollista niin tuskinpa se armeija puolessa vuodessa saa ihmeitä aikaan.

Ehkä alunperinkin olin huono ilmaisemaan asiaa koska se ymmärretään näin paljon ohi..
Eli siis omakohtaisessa esimerkissä kerroin vain ESIMERKIN, en yleistänyt. Ja olet oikeassa armeijassa ei voidakkaan vässyökäistä muuttaa teräsmiehiä edes 12kk, mutta siltikin parhaassa tapauksessa siellä voidaan edes hieman oppia oma-aloitteisuutta ja huolellisuutta, toki nämäkin asiat riippuvat niin paljon asenteesta. Ja puolustusvoimat kantaa vastuun, mistä? No juurikin siitä, kun 1 ja 2 asteen kasvattajat ovat epäonnistuneet tehtävässään kasvattaa ihmisestä edes jollain tavalla yhteiskuntakelpoisen, niin armeijan on turvauduttava näihin kaikenmaailman konsteihin jotta saadaan jokainen "sopeutumaan" mahdollisimman hyvin. Mielestäni se on turhaa, ja teoreettisesti vastuun siirtämistä? Ja totta, koulun ei pitäisi olla kasvattaja, vaan kodin ja perheen, mutta viimevuosina se on koko ajan ikävä kyllä mennyt siihen suuntaan että sitä vastuuta sysätään myös kotoa koululle. Ja itseasiassa oli joskus myös aika, jolloin kouluissa vallitsi kova kuri, ja siellä opittiin myös tärkeitä elämäntaitoja..

Tähän loppuu mun keskustelu aiheesta ennenkuin alkaa satelemaan "et oo käyny inttii turpa kii kersa" -kommentteja.

Vuonna -84 olin vahvasti sitä mieltä, että menen sivariksi kun wanna-be-muusikoiden keskuudessa armeija oli kirosana. Siitähän tuli julmettu tappelu kotona, jossa isä (vanha rakuuna, venttiilimies luojan armosta ja kaikkien lusmujen kantaisä, ainakin omien sanojensa mukaan) oli vahvasti sitä mieltä, että kaikkien (paitsi hullujen = "hullun paperit lääkäriltä") on armeija käytävä. Haistatin V:t ja P:t päin naamaa.

Toisaalta, kun oli kovasti tullut urheiltua siinä rokkiriemujen rinnalla, niin sen puolen treenikaverit sitten patistelivat mukaan kutsuntoihin ja sosiaalinen paine sillä sektorilla sai kuin saikin miehen lähtemään inttiin. Ensimmäisenä päivänä (pää kaljuna) mietin, että täältä täytyy päästä pois ja helvetin pian, mutta kuinkas ollakaan - tuli käytyä AUK, RUK ja käytettyä 11 kk tähän leikkiin, kunnes tiedustelujoukkueen johtajana sitten siirryttiin siviiliin.

Kunnon osalta ei itsellä tapahtunut mitään erityistä suuntaan tai toiseen armeijan aikana, coopperit oli 3.300 saapuessa ja 3.250 lähtiessä plus lihaskuntotestit kiitettäviä. MUTTA, vaikka itsellä ei mitään erityistä tapahtunutkaan fyysisellä puolella, niin voi jumalauta pojat että monella hieman tanakamalla tai huonokuntoisemmalla kaverilla tapahtui jo alokasajan puitteissa!!! Meno oli useinkin nykymittapuun mukaan simputtamista erilaisine fyysisine lisärangaistuksineen, jos hommat eivät esimiehen mielestä toimineet. Voin kuvitella, että heikompikuntoisten osalta ne extra-possut ovat tuntuneet aivan järkyttäville lisärangaistuksille SILLOIN, mutta kun juttelee vanhojen tupakavereiden kanssa, niin kaikki niitä muistelee vaan kaiholla, että "olipas kivaa ja hienoa kun kestettiin". Aikamoinen yhteenkuuluvuuden tunne on vieläkin kavereiden kesken ja mielestäni yhdistävänä tekijänä ovat olleet yhteiset rankat ja jopa äärimmäiset fyysiset kokemukset. Eivät niinkään ne hetket, kun ehdittiin istua sotkussa kahvilla. Henkisellä puolella voin ainakin itse sanoa kasvaneeni siellä jos ei nyt ihan vielä mieheksi, niin ainakin miehen aluksi.

Nykypäivään. Tässä on väkisinkin tullut katsastettua sitä, miltä tasolta nuoriso lähtee tänä päivänä inttiin, kun on valmentanut lätkää ja futista vuosikaudet pojan urheiluharrastusten mukana. Tämän päivän urheilijapojat ovat todella hyvässä kunnossa ja naureskeltiin tässä pari viikkoa sitten, että 14-15 vuotiaat pojat ovat selkeästi kovemmassa kunnossa kuin inttiin menevät keskivertoa edustavat nuoret miehet. Varmaan testitulosten perusteella olisivat jo nyt parhaan 20 % joukossa.

Entäpä sitten keskiverto yläasteen kävijä? Tässä yksi esimerkki, joita vastaavia löytyy varmaan jokaiselta yläasteelta. Pojan luokalla leuanvetotestissä yksi sai 17 leukaa, toinen poika 15 leukaa, seuraavaksi paras 5 ja joitain poikia 1-3 kpl ja PUOLET pojista puhdas NOLLA eli ei yhtään kertaa. Cooperin testeissä vastaavaa jakaumaa jne.

Tätä omien kokemusten ja nykypäivän tilkkutäkkiä kun yhdistelee niin täytyy todeta, että vaikka itse olenkin sitä mieltä, että fyysinen rasitus saisi ja pitäisi olla kova jo alokasaikana, niin käytännössä se ei nykyisin ole mahdollista. Todella suuri osa inttiin menevistä pojista on surkeassa kunnossa vs. "80-luku" (saati aiemmat vuosikymmenet) ja siviiliin menevään maitojunaan lähtisi aiemman muutaman sijaista varmaan 40-50 %, jos metodit olisivat samat kuin silloin.

Siispä, olkoon keino Wii tai mikä tahansa, jolla liikuntaa harrastamattomien nuorten miesten pulssi saadaan nousemaan, se on mielestäni askel oikeaan suuntaan. Varsinainen syy tähän nuorten miesten tilaan ei ole suinkaan armeija, vaan isompi yhteiskunnallinen ongelma joka juontaa juurensa kotiin, kouluun ja kasvatukseen. Ei 18 vuoden virheitä korjata muutamassa kuukaudessa.

Ei Wii tai mikään muu vempele asiaa myöskään yksin korjaa, mutta "Kaikki investoinnit, jotka lisäävät tai edistävät liikuntaa, ovat hyviä" on meikäläisen motto.

Armeija tekee miehistä taistelijoita. Pojista ei tuu mitään.

Juurikin näin, ne vässykät ja asennevammaiset jotka siellä oli niin sellaiseksi ne jäivätkin. En millään tavalla provosoi keskustelua, mutta toinen asia minkä faktana esitän niin sellainen henkilö joka ei ole palveluksessa edes P-kauden loppuun saakka ollut niin on kovin heikoilla jäillä kun ruetaan intistä puhumaan. Niin paljon on mutua ja tornareita että todellisuuspohjaa saa hakemalla hakea, käykää kokeilemassa ja jättäkää sitten leikki kesken jos se ei omalle tunnu. Mitäpä sitä kenellekään tuputtamaan kun siviilipalvelus on vaihtoehtona olemassa.

T. Vuosi meni sinkojen kera leikkien :rock:

Armeijassa vaan passivoituu, ihan kuin vanki.

Kun on tarpeeksi lusmulla aseenteella varustettu, motivaatioton luuseri, niin varmasti voi passivoitua. Ihan kuten missä tahansa koulussa ja duunissakin voi passivoitua.

Jos on luonteeltaan halukas oppimaan uutta, hikoilemaan, yrittämään parhaansa sekä hakeutumaan kykyjään ja kiinnostustaan vastaavaan tehtävään, armeija on myönteinen kokemus. Ihan kuten koulu ja duunikin voivat olla.

Jos ylipäätään kaikki muu paitsi omaan rauhalliseen tahtiin röökaaminen, dokaaminen ja sohvalla piereskely on p*skaa, niin kai sitten armeijakin on. Asennekysymys.

Jos on luonteeltaan halukas oppimaan uutta, hikoilemaan, yrittämään parhaansa sekä hakeutumaan kykyjään ja kiinnostustaan vastaavaan tehtävään, armeija on myönteinen kokemus. Ihan kuten koulu ja duunikin voivat olla.

Olen halukas hakeutumaan kykyjäni ja KIINNOSTUSTANI vastaaviin tehtäviin niin työ- kuin opiskelumaailmassakin, mutta mistä helvestistä sen intissä olisi repinyt.

362 ja täyttä paskaahan se oli alusta loppuun (paitsi tuli muutama helvetin hyvä kaveri).

Back
Ylös Bottom