Miks Miken painoselle et juoksemista suosittele en ymmärrä?? Miken paino on ihan ok juoksemiseen. Tietty jos nivelissä jotain vaivaa, niin ymmärrän. Kyllä on reilusti yli 100kg urheilijoita, jotka juoksevat joka viikko, joten ei mikään ongelma ole paino Miken kohdalla.
No sanotaan nyt ensiks näin, että ilmasin tuon painon vähän huonosti tuossa ja sitten toiseks, riippuu tavotteesta. Jos tavotteena on se cooper tai muuten juoksukunnon kehittäminen, niin silloin sitä juoksua on toki tehtävä. Sit taas jos tavote on kestävyyskunnon parantaminen yleisesti, niin siihen on nivelystävällisempiä lajeja, ei se juoksu ole mikään pakollinen.
Kolmanneks, niin en suosittelis kenellekkään suoraan vaan lähtemään juoksemaan, jos ei sitä ole pitkään aikaan tehnyt ja tottunut iskutukseen. Oli paino mikä tahansa. Ensin kävelyä, sitten yhdistettyä kävely juoksu kävelyä ja sit lopuks maltillisilla määrillä juoksua.
Sit jos mennään Miken tapaukseen. Niin jos oikein muistan lukeneeni, niin on ollut polvi- ja selkäongelmia jo aikasemmin. Ja jos oon oikein ymmärtänyt, niin ei ole kauhean pitkä ja vaikka paino lihasta, niin nivelille se on kuitenkin ainakin osittain ylipainoa. Ja kyllä ne lihakset on paljon parempi vaihtoehto kun rasva, mutta jokainen isku sille nivelelle on kova. Sitten ikä, 50 vuotiailla isolla osalla on jo rustovaurioita nivelissä, ne voi olla oireettomia tai voi olla et niitä ei ole. Mutta jos ne rustot paskoo, niin uusia ei saa, niin kannattaako ottaa riski. Se on jokaisen itse mietittävä.
Ja kyllä on paljon 100kilosia urheilijoita ja kuntoilijoitakin jotka juoksevat, mutta epäilen että ovat sitä tehneet aikasemminkin ja ehkä jopa aloittaneet kevyempinä.
Selvittikö miks en suosittelisi? Saa toki olla erimieltä
Ja lopuks, niin mä ajattelen sitä treenaamista sellasena jatkumona, mitä voi tehdä lopun ikää ja pikavoittoja ei ole ilman maksuja.