🍗 Carnivore dieetti

Meta title: 💥 Carnivore-dieetti – äärimmäinen lihalinjaus joka lupaa suoraviivaisen energian ja vähäiset hömpät

Meta description: Keskustelua täyslihapainotteisesta dieetistä, vaikutuksista, hyödyistä ja riskeistä – miten kroppa reagoi, ja toimiiko tämä oikeasti?**

Matollakaan en ole kävellyt hetkeäkään. Ulkoliikuntaa, fillarointia, hiihtoa, sauvarinnettä tolleen. Tuolla viikolla oli yksi 2h punttitreeni noissa mukana.
Mut laita siihen 6 punttitreeniä, joista 1 raskas kyykky viikossa. Onnistuuko? Ja vielä pitäis lihasta kasvattaa.

Miksi? Miten se hyödyttää mun tavotetta optimoida terveellisiä elämäntapoja ja tuupata Vo2 maxia ylöspäin?
No miten esim mun tapauksessa näihin treeneihin lisäämällä vielä ihan sairaasti aerobista, olis järkevää? Mihin väliin mä kaiken tekisin? Ja vain siksi että saisin syödä hiilaria. Järjetöntä. Mullahan ei riittäis aika mihinkään.

Eli voisko sit sanoa, että ketoilu / vhh on niille laiskoille ketkä ei viitti tehdä oikeita asioita terveytensä eteen parempi vaihtoehto kun hiilareiden syöminen?
Mä niinkuin en tätä ymmärrä. Voitko tarkentaa? Miten tässä ollaan laiskoja ja nimenomaan terveyden takia mä näin syön. Pitäiskö mun siis ehdointahdoin alkaa syömään paljon hiilaria ja sitten kuluttaase aerobisella, miten se istuis tähän vuorokauteen kun pitäis vielä samalla käydä salilla ja lihatkin pitäis säilyttää. Voitko selittää.

OT: Jos @Mike juokset 3000 m Cooperissa, ostan sinulle pussin laadukkaita korvapuusteja! Ilman sarvia ja hampaita se olisi tosi kova juttu, kun et ole käsittääkseni kovinkaan paljoa juossut ja pikaisella googlettamisella 2400 m on taulukoiden mukaan yli 50-vuotiaalle miehelle erinomainen tulos.

OT: Jos @Mike juokset 3000 m Cooperissa, ostan sinulle pussin laadukkaita korvapuusteja! Ilman sarvia ja hampaita se olisi tosi kova juttu, kun et ole käsittääkseni kovinkaan paljoa juossut ja pikaisella googlettamisella 2400 m on taulukoiden mukaan yli 50-vuotiaalle miehelle erinomainen tulos.
En ole joo juossut, mutta kai sitä nyt ton 2400 juoksee vaikka onkin lihaksia. Tota ikää nyt en nää ongelmana, en ole ihan tyypillinen tän ikäinen mies.

Tässä tulehdusarvot taisivat nousta kun pyrittiin pitämään kehopaino samana. Ei carnivorella toki.

Nopeeta katottuna pistää silmään että koehenkilöt ei mitään hoikkia ollu alkuunkaan bmi 25-35. Eipä se terveys varmaan tuossa tilanteessa parane kun laitetaan valmiiks pullukka ylikaloreille. Eikä tuo ainakaan lihapainotteinen voinut olla kun proteiinia 15%.

Saattaa olla aika tuskainen kokemus jos ihan kylmiltään lähdet kokeilemaan, itse tätä testailin tuossa viime vuonna näin nelikymppisenä ja kyllä se juoksu vaan vaatii harjoitusta, että se sujuu edes sinnepäin.
Enemmän tossa huolii että on hyvät kengät, muuten saa kyllä sääret kipeeksi.

Enemmän tossa huolii että on hyvät kengät, muuten saa kyllä sääret kipeeksi.
Säärten takia minäkin lopulta lopetin oman juoksuprojektini 6kk jälkeen. Mutta kyllä se ainakin omalla kohdalla ne ensimmäiset juoksu/hölkkäreenit otti koviten kylkiin/selkään ja toki keuhkoihin. Koen, että mulla on kohtuu hyvä peruskuntotaso, mutta kyllä se vaan vauhtikestävyys vaatii ihan oman treeninsä, että siitä mitään tulee.

En siis koita dissata/vittuila/manata, vaan suosittelen testaamaan pari vaikka lyhyempää rykäisyä, ennemmin kuin et lähdet kylmiltään cooperia kokeileen.

Nopeeta katottuna pistää silmään että koehenkilöt ei mitään hoikkia ollu alkuunkaan bmi 25-35. Eipä se terveys varmaan tuossa tilanteessa parane kun laitetaan valmiiks pullukka ylikaloreille. Eikä tuo ainakaan lihapainotteinen voinut olla kun proteiinia 15%.
Kuuluisi enemmän ketoketjuun kun siellä hiilarittomuudesta yleisesti, mutta ristiinhän nää menee silti iloisesti. Pointtina se, että se kehopainon/rasvamassan muutos nyt vaan on yleensä olennainen osa veriarvojen paranemista, eikä se hiilarien poisto niin autuaaksi välttämättä tee.

Itse en vielä syvällisemmin ehtinyt tuohon tutustua, olivatko tosiaan ylikaloreilla? Mä muistelen silmäilleeni, että isokalorinen oli tavoitteena mutta olisivat silti päätyneet syömään hieman liian vähän.

Säärten takia minäkin lopulta lopetin oman juoksuprojektini 6kk jälkeen. Mutta kyllä se ainakin omalla kohdalla ne ensimmäiset juoksu/hölkkäreenit otti koviten kylkiin/selkään ja toki keuhkoihin. Koen, että mulla on kohtuu hyvä peruskuntotaso, mutta kyllä se vaan vauhtikestävyys vaatii ihan oman treeninsä, että siitä mitään tulee.

En siis koita dissata/vittuila/manata, vaan suosittelen testaamaan pari vaikka lyhyempää rykäisyä, ennemmin kuin et lähdet kylmiltään cooperia kokeileen.
Voinhan mä matolla juoksennella alkuunsa. Talvella minnekään ulos ole juokseen menossa.

En ole joo juossut, mutta kai sitä nyt ton 2400 juoksee vaikka onkin lihaksia. Tota ikää nyt en nää ongelmana, en ole ihan tyypillinen tän ikäinen mies.

Samalla salilla kävi eräs triathlonia aikaisemmin harrastanut noin 55-vuotias mies. Hän sanoi muistaakseni juosseensa Cooperissa 2500 metriä. Toki painotus oli siirtynyt voimatreeniin ja painoa oli tullut triathlonvuosista, mutta 2400 metrin vauhti ei kuitenkaan ihan hölköttelyä ole suurimmalle osalle, varsinkin jos juoksu on jäänyt vähemmälle. Toki yksilöllisiä eroja on tässäkin.

Samalla salilla kävi eräs triathlonia aikaisemmin harrastanut noin 55-vuotias mies. Hän sanoi muistaakseni juosseensa Cooperissa 2500 metriä. Toki painotus oli siirtynyt voimatreeniin ja painoa oli tullut triathlonvuosista, mutta 2400 metrin vauhti ei kuitenkaan ihan hölköttelyä ole suurimmalle osalle, varsinkin jos juoksu on jäänyt vähemmälle. Toki yksilöllisiä eroja on tässäkin.
3:00 min/km on todella kova vauhti. Se on 51-vuotiaalle miehelle jo erittäin kova taso ja vastaa käytännössä hyvän kilpatason kestävyyskuntoa. Moni hyvässä kunnossa oleva treenaajakin jää 2200–2300 metriin.

Mitäs Ayrton ja kumppanit juoksi kun ne sitä koitti?

Kuuluisi enemmän ketoketjuun kun siellä hiilarittomuudesta yleisesti, mutta ristiinhän nää menee silti iloisesti. Pointtina se, että se kehopainon/rasvamassan muutos nyt vaan on yleensä olennainen osa veriarvojen paranemista, eikä se hiilarien poisto niin autuaaksi välttämättä tee.

Itse en vielä syvällisemmin ehtinyt tuohon tutustua, olivatko tosiaan ylikaloreilla? Mä muistelen silmäilleeni, että isokalorinen oli tavoitteena mutta olisivat silti päätyneet syömään hieman liian vähän.
Eivät olleet ylikaloreilla vaan isokalorinen tarkoittaa juurikin ylläpitoon tähtäävää. Koehenkilöillä (jotka olivat jossain määrin ylipainoisia BMI:n mukaan) CRP ja LDL nousi tuossa tutkimuksessa..

60 kaloria enemmän näytti tulevan ketolla. Painoa varmasti lähti ainakin nesteen muodossa kun hiilarit jäi. Melko lyhyt tutkimus 4 viikkoa ketolla.

Siitä samaa mieltä että carnivoren hyödyt perustuu paljon kalorirajoitukseen, koska käytännössä melkeen mahdoton syödä ylikaloreilla.

Mä niinkuin en tätä ymmärrä. Voitko tarkentaa? Miten tässä ollaan laiskoja ja nimenomaan terveyden takia mä näin syön. Pitäiskö mun siis ehdointahdoin alkaa syömään paljon hiilaria ja sitten kuluttaase aerobisella, miten se istuis tähän vuorokauteen kun pitäis vielä samalla käydä salilla ja lihatkin pitäis säilyttää. Voitko selittää.

Eihän sun tartte, eikä kenenkään muunkaan tartte syödä yhtään mitenkään, miten joku muu haluaa.

Se asia mitä olen tässä koittanut useemman kerran sanoa tässä ja tuolla toisessa ketjussa. Että kun asioita optimoidaan terveyden perusteella, niin miksi jätetään huomioimatta / tekemättä sen eteen asioita, että mitattais se yksittäinen tärkein arvo eliniän ja terveyden kannalta, eli Vo2max. Jos se on hyvä / erinomainen, niin asialle ei tartte mitään tehdä. Muutoin varmaan kannattaa jos se terveys kiinnostaa.

Mutta taas kerran, puhun yleisellä tasolla, en kohdista tätä suhun, enkä keneenkään muuhunkaan yksittäiseen henkilöön. Mulle on ihan sama mitä kukakin tekee tai on tekemättä.

Back
Ylös Bottom