Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oks nois putkirullis jtn eroa? Mikä/mistä kannattais hommaa?
ite taisin ostaa kärkkäiseltä tuon millä selkää rullailen, ihan perus rulla https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/m-c-eva-46-x-15-cm-putkirulla taitaa olla joka tavaratalossa noita nykyään. mulla on viemäriputki erikseen millä rullaan jalat läpi ja sitten on niitä parempia nystyröityja mitä esim. ftukku myy mut niistä ei oo kokemusta. tuo viemäriputki ei oikeen sovellu selälle kun siinä saisi olla paksuutta ja toisaalta pehmeyttä että kärsii selkänikamien päällä mennä edestakaisin

Oks nois putkirullis jtn eroa? Mikä/mistä kannattais hommaa?

On eroa. Suosittelen ostamaan sellaisen putkirullan, jonka sisällä on kova osa esim. viemäriputkea. Kovan keskiosan avulla rulla säilyttää muotonsa. Olen nimittäin 2 putkirullaa rullannut pannukakuksi, joissa ei ole kovaa osaa keskellä vaan ovat pelkkää vaahtomuovia. Reilun 90kg ruholla kun rullailee aikansa niin ne muuttaa muotoaan. Eli tälläiset on tullut pilattua:
https://www.budgetsport.fi/eco-body-yoga-foam-roller-pilatesrulla/6420613980386/dp ja
http://www.ryhmaliikunta.fi/wp-content/uploads/2013/08/IMG_6374-1024x682.jpg

Tuota alempaa käytän yhä selän rullaamiseen, jaloille se alkaa olla jo hieman liian pehmeä sekä epäkäytännöllinen vaikeissa asennoissa, kun ei pyöri kunnolla muodottomuuden vuoksi.
Tällainen pilatesrullakin on koettu paremmaksi kuin kumpikaan aiemmin linkatuista, lisäksi hieroja suositellut tätä, siinä on pieni kova osa keskellä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/pilates-40-cm---14-cm-roller
Tai sit tällainen missä on kova muovi sisällä: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Urheilu/Kuntoilu/Hierontarulla-2000034885/

Voi tehdä myös itse ostamalla pätkän viemäriputkea ja siihen päälle telttapatjaa liimalla+jesarilla kiinni. Aluksi mahdollisimman pehmeä on hyvä, että paikat tottuu rullaukseen, myöhemmin voi sitten siirtyä vähän kovempiin rulliin.

Viimeksi muokattu:
Juo lita maitoa päivässä et tarvii mktään lisäravinteita. Syö ihan normaalisti. Ei mitään dieettiä vielä tai muuten ei näy kun korvat puhelin tolpan takaa. Ohjelmaksi 3 krtaa viikossa voisi olla niinkin yksinkertainen kuin 3x8 liikkeinä vinopenkki, kulmasoutu ja etukyykky. (Etukyykky helpompi oppia) Lisää painoa liikkeisiin niin usein kun pystyt. Thats it. Tee joku 30min hölkkä punttipäivien välissä jos siltä tuntuu.. noudata tätä puoli vuotta ja ala sitten suunnittelee harjoitteluu/ruokavalioo tarkemmin.

Onko makaronin, pastojen ja perunan syönti ihan ok, vai pitäskö olla aina sitä riisiä, näin "massakautena"? Ja voisiko joku selventää, että jos syö esim 2500kcal päivässä ja kuluttaa noin saman verran, että onko lihaksen kasvatus näin mahdollista? Entä rasvanpoltto? Kun pitäisi lihaksia saada nyt dieetin jälkeen, niin jos syö kulutuksen yli niin tästähän tulee tietysti taas rasvaakin..? Ja sitte olis vähän ajan päästä taas se pirun moinen dieetti...

Onko makaronin, pastojen ja perunan syönti ihan ok, vai pitäskö olla aina sitä riisiä, näin "massakautena"? Ja voisiko joku selventää, että jos syö esim 2500kcal päivässä ja kuluttaa noin saman verran, että onko lihaksen kasvatus näin mahdollista? Entä rasvanpoltto? Kun pitäisi lihaksia saada nyt dieetin jälkeen, niin jos syö kulutuksen yli niin tästähän tulee tietysti taas rasvaakin..? Ja sitte olis vähän ajan päästä taas se pirun moinen dieetti...

Kannattaahan sitä hiilarin lähdettä vaihdella ettei ala liikaa tympimään. Itse ainakin tykkään kierrättää riisiä, pastaa, perunaa ja bataattia. Ja jos salitaustaa on jonkin verran niin kyllä sitä plussakaloreilla ainakin jonkin verran pitäisi varmasti olla lihasta kasvattaakseen. Rasvan kertyminen riippuu sitten ravinnon laadusta ja plussan määrästä. Väkisinhän sitä jonkin verran tulee.

Mistä sais kohtuu halpoja isojen poikien sali vaatteita eli xxxl-4xl. Tukussa näyttää olevan aina kaikki loppu ku on kattellut :(

Voiko selän pituus (ja alaselän jäykkyys) vaikuttaa kyykkyjen onnistumiseen? Ja mitkä muut tekijät siihen mahtaakaan vaikuttaa?

Salilla olen treenannut jo pidemmän aikaa, mutta vanhoja kunnon kyykkyjä päässyt treenailemaan vasta muutama kuukausi sitten. Pienillä painoilla olen nyt edennyt, koska haluan olla varma siitä että suoritan liikkeen oikealla tekniikalla (tällä hetkellä kyykkään lähinnä smithissä jotta tekniikkaan keskittyminen helpottuu), mutta en vain oikein saa kyykkyjä tehtyä kunnolla. Alaselkä tuppaa pyöristymään jo pyllyn ollessa melko ylhäällä, eikä siis mitkään syväkyykyt tule kysymykseenkään. Isommilla painoilla liike tuntuu selässä ihan kohtuuttoman paljon.

Miten voisin lähteä kyykkyjä treenaamaan? Tavoitteena olisi saada nostettua painomääriä pikkuhiljaa ja tietysti (jos vain fyysisesti mahdollista) niin saada kyykättyä alemmas.

Voiko selän pituus (ja alaselän jäykkyys) vaikuttaa kyykkyjen onnistumiseen? Ja mitkä muut tekijät siihen mahtaakaan vaikuttaa?

Salilla olen treenannut jo pidemmän aikaa, mutta vanhoja kunnon kyykkyjä päässyt treenailemaan vasta muutama kuukausi sitten. Pienillä painoilla olen nyt edennyt, koska haluan olla varma siitä että suoritan liikkeen oikealla tekniikalla (tällä hetkellä kyykkään lähinnä smithissä jotta tekniikkaan keskittyminen helpottuu), mutta en vain oikein saa kyykkyjä tehtyä kunnolla. Alaselkä tuppaa pyöristymään jo pyllyn ollessa melko ylhäällä, eikä siis mitkään syväkyykyt tule kysymykseenkään. Isommilla painoilla liike tuntuu selässä ihan kohtuuttoman paljon.

Miten voisin lähteä kyykkyjä treenaamaan? Tavoitteena olisi saada nostettua painomääriä pikkuhiljaa ja tietysti (jos vain fyysisesti mahdollista) niin saada kyykättyä alemmas.

Aika vaikea lähteä arvailemaan ilman kuvaa/videota mistä näkyisi tekniikka ja kropan mittasuhteet. Smithillä et sitä tekniikkaa opi ikinä eli siitä luopuisin kokonaan
mikäli tarkoitus oppia kyykkäämään. Kyykkäämään opit kyykkäämällä. Kokeile ensi kerralla laittaa levypainot kantapäiden alle, pitäisi tuntua aika paljon luontevammalta?

Mittasuhteet vaikuttaa paljon siihen miltä se "hyvä" kyykky kenelläkin näyttää. Hyvä yleispätevä venytys kyykyn liikkuvuuteen:
Ota jostain tolpasta kiinni ja laskeudu kyykkyyn mahdollisimman alas ja selkä tiukasti suorana. Kyynärpäillä voi työntää polvia vielä ulospäin ja yrittää pyllistää samalla.
Toimii todella hyvin ja harjoittaa tuntemaan sitä asentoa. Tolpasta saat tasapainoa.

Pienillä painoilla olen nyt edennyt, koska haluan olla varma siitä että suoritan liikkeen oikealla tekniikalla (tällä hetkellä kyykkään lähinnä smithissä jotta tekniikkaan keskittyminen helpottuu), mutta en vain oikein saa kyykkyjä tehtyä kunnolla. Alaselkä tuppaa pyöristymään jo pyllyn ollessa melko ylhäällä, eikä siis mitkään syväkyykyt tule kysymykseenkään. Isommilla painoilla liike tuntuu selässä ihan kohtuuttoman paljon.

Saatat onnistua helpoiten opettelemalla ensin goblet squatin. Tota harjoittelemalla opit tuntemaan miten sinne jalkojen väliin pääsee kyykkäämään, nykyihminen kun tohon (hyvinkin luonnoliseen) asentoon joutuu aika harvoin menemään, jos koskaan. Pari kertaa saattaa jo riittää, että osaat taipua oikeista kohdista ja pääset syväkyykkyyn. Sitten kun liikerata on hallussa, niin koitat tehdä saman tangolla.

Miten voi olla mahdollista että penkissä meni viimekerralla 80x4 ja nyt meni 80x7? Rinta treenien välissä oli siis 6 päivää eli vajaa viikossa olisi tullut 3 toistoa lisää tuloksiin. Treeniä takana nytten 6kk ja sitä ennen oli 6kk tauko. Lihasmuistin kautta palautunu tulokset alkuun. Ja ennen kuin kukaan tulee sanomaan että tee muutakin kuin penkkiä niin teen kyllä kaikkia lihaksia yhtä paljon. Voimapainotteisesti treenaan ja lähinnä nyt vain hämmästytti tämä äkillinen tulosten nousu

Mä ottaisin tähän alkuun napakan venyttelykuurin. Toi kuulosta kovasti lantion alueen liikkuvuusongelmalta. Goolaa hip openers ja tee vaihtelevia liikkeitä päivittäin kunnes kyykyt alkaa sujua. Toimi ainakin mulla aikoinaan, nykysin teen satunnaisemmin ylläpitävässä mielessä.

Miten voi olla mahdollista että penkissä meni viimekerralla 80x4 ja nyt meni 80x7? Rinta treenien välissä oli siis 6 päivää eli vajaa viikossa olisi tullut 3 toistoa lisää tuloksiin. Treeniä takana nytten 6kk ja sitä ennen oli 6kk tauko. Lihasmuistin kautta palautunu tulokset alkuun. Ja ennen kuin kukaan tulee sanomaan että tee muutakin kuin penkkiä niin teen kyllä kaikkia lihaksia yhtä paljon. Voimapainotteisesti treenaan ja lähinnä nyt vain hämmästytti tämä äkillinen tulosten nousu
Sulla sattu vaan olemaan hyvä päivä. Ole iloinen! :D

Heippa !

Joku pikkaisen viisaampi voisi antaa vinkkejä seuraavaan ongelmaan:

On tullu huomattua, että vasen puoli kehossa (etenkin käsi) on huomattavasti heikompi. Esim käsipainoilla saan oikealla kädellä tehtyä 15kilolla 10 toistoa, mutta vasurilla käsi menee jotenkin "jumiin", "tukkoon" jo 5-6 toiston kohdalla. Hassua on, että voimat kuitenkin kehittyvät oikean puolen kanssa samaan aikaan vaikka toistoja on vähemmän. Vasenkäsi ei siis jää jälkeen kehityksessä eikä voimissa.
Vasemman puolen heikkous tulee myös ilmi jos tee esim koneessa rintaprässiä. Tällöin viimeisien toistojen lopussa tuntuu inhottavaa puutumista.

Kolmisen vuotta oon salilla käynyt eikä ennen tätä vuotta ollut tälläistä ongelmaa. Pientä lordoosia on aina ollut eli selkäranka ei ole ihan täydellisin.

Tälläiseen jumitus/puutumis vikaan jos joku osaa neuvoa niin olis jees ! :)

Kuinkas paljon alkoholi vaikuttaa lihasten kasvuun? Jostakin joskus lukenut että kännin jälkee ei viikkoon tapahtuis mitään lihas kasvussa?

Kuinkas paljon alkoholi vaikuttaa lihasten kasvuun? Jostakin joskus lukenut että kännin jälkee ei viikkoon tapahtuis mitään lihas kasvussa?

Kohtuullisesti käytettynä (korkeintaan pari annosta illassa) sillä ei oo käytännössä mitään merkitystä, jos ylimääräistä energiaa ei mietitä. Kunnon kännin juominen haittaa varmaan eniten siksi, että ei pääse välttämättä seuraavana päivänä treenaamaan ja tehot voivat olla kateissa ihmisestä riippuen pitkäänkin. Tietysti se hidastaa palautumistakin, eikä lihaskasvu ihan parasta ole, mutta tuo on aivan paskapuhetta, että seuraavaan viikkoon ei voisi lihakset kasvaa.

Alkoholi sekoittaa hormonit ja testot. Jos nää on pielessä niin treenistä palautuminen on heikkoa... ja palautuminen on tärkeä osa lihaksen kasvua. Toistaalta jotkut tutkimukset tukee väitettä, että olut on varsin loistava palautusjuoma. Minusta tämä on vaan tosi hölmö väite koska yksikin bisse riittää sekottamaan kehon hormooneja.
Kannattaa pitää pidempi tauko alkoholista niin itse näät miten keholles käy.

Toistaalta jotkut tutkimukset tukee väitettä, että olut on varsin loistava palautusjuoma.

Ihan sivuhuomautuksena: tuo väite tuli siitä yhdestä gradusta jokin aika sitten. Se oli melkoisen huono kaikin puolin, eikä se oikeastaan edes huomioinut lainkaan, mitä palautusjuomalta ylipäänsä tarvitaan. Itse asiassa siinä gradussa ei ollut tehty yhtään mitään muuta kuin mitattu eri juomien kivennäis- ja hivenainepitoisuuksia. Niillä mittauksilla ei vielä ihan parasta (sitä paitsi – parasta mihin?) palkkaria löydetä. Iltapaskalehdet vain uutisoivat siitä tietysti paljon, koska mikäs nyt olisikaan parempi otsikko kuin "Olut on paras palautusjuoma".

Ihan sivuhuomautuksena: tuo väite tuli siitä yhdestä gradusta jokin aika sitten. Se oli melkoisen huono kaikin puolin, eikä se oikeastaan edes huomioinut lainkaan, mitä palautusjuomalta ylipäänsä tarvitaan. Itse asiassa siinä gradussa ei ollut tehty yhtään mitään muuta kuin mitattu eri juomien kivennäis- ja hivenainepitoisuuksia. Niillä mittauksilla ei vielä ihan parasta (sitä paitsi – parasta mihin?) palkkaria löydetä. Iltapaskalehdet vain uutisoivat siitä tietysti paljon, koska mikäs nyt olisikaan parempi otsikko kuin "Olut on paras palautusjuoma".

Okei Okei :D En itte koskaan lukenu noita juttuja. Luin vaan ne parit komeat otsikot

Voiko käydä salilla treenaamassa jos on hieman yskää ja mahdollisesti poskiontelontulehdus? Alkaa jo pikkuhiljaa ketuttaa kun ei ole viikkoon päässyt salille...

Back
Ylös Bottom