Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ehdottomasti suorassa. Tangon pitäis olla suoraan kyynär- ja värttinäluiden yläpuolella. Tää ei oo ees mikään mielipidekysymys. Väärin tekemällä on ranteet aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin kipeänä.
Onhan niitä nyt vähän on taitettava. Muutenhan tanko ei voi olla kämmenen päällä.

En ole aloittelija, mutta olen huomannut tämän hyväksi paikaksi kysyä nopeita kysymyksiä.

Juu eli nyt olisi aikaa ja mahdollisuus kokeilla tuota tuplatreeni hommaa, olisiko jollain heittä perus ohjeita, että miten se kannattaisi toteuttaa ?

- - - Updated - - -

En ole aloittelija, mutta olen huomannut tämän hyväksi paikaksi kysyä nopeita kysymyksiä.

Juu eli nyt olisi aikaa ja mahdollisuus kokeilla tuota tuplatreeni hommaa, olisiko jollain heittä perus ohjeita, että miten se kannattaisi toteuttaa ?
Tähän asiaan vielä palaten, mietin että onko järkeä vetää tuplatreenejä ylläpito/tod. pienillä miinus kaloreilla?

Et antanut tietoa esim. treenitaustastasi. Lisäksi ihmettelen miksi haluat tuplatreenata jos tavoitteena on ylläpito? Muutenkin kannattaisi aina olla selkeästi plussilla tai miinuksilla.

Salista on kokemusta 5vuotta, mutta siitä viimeiset kaksi on aktiivista ja tavoitellista treenaamista. Tuplatreenejä ihan mielenkiinnon sekä ajan mukaan kun nyt lomalla on ja ulkona paskat säät...jotain fiksua pitäisi kehittää:)

ylläpito kaloreilla ajattelin loman vedellä kun kulutus kumminkin tippuu nyt reippaasti, ja tavoitteena oli pysyä koko kesä semi kireässä kunnossa:)

Salista on kokemusta 5vuotta, mutta siitä viimeiset kaksi on aktiivista ja tavoitellista treenaamista. Tuplatreenejä ihan mielenkiinnon sekä ajan mukaan kun nyt lomalla on ja ulkona paskat säät...jotain fiksua pitäisi kehittää:)

ylläpito kaloreilla ajattelin loman vedellä kun kulutus kumminkin tippuu nyt reippaasti, ja tavoitteena oli pysyä koko kesä semi kireässä kunnossa:)

Jos ylläpidät lihasmassaa niin miksi tehdä erikoistekniikkaatreeniä eli tuplatreeniä, jonka tavoite on kasvattaa lihasmassaa? Nollakaloreilla se ei tule kasvamaan. Ylläpitoon riittää naurettavan vähäinen treeni.

Jos ylläpidät lihasmassaa niin miksi tehdä erikoistekniikkaatreeniä eli tuplatreeniä, jonka tavoite on kasvattaa lihasmassaa? Nollakaloreilla se ei tule kasvamaan. Ylläpitoon riittää naurettavan vähäinen treeni.

Tosta nyt vois ymmärtää, että hän tekis noita vaan ajan kuluttamiseksi.

Tosta nyt vois ymmärtää, että hän tekis noita vaan ajan kuluttamiseksi.

Ei se siitä fiksua tee. Rasittaa vaan hermostoa ilman kehitystä. Mielummin käyttäisin tuon ajan vaikka lihashuoltoon tai esim. perheen kanssa olemiseen tms. fiksumpaan. Tai sitten vaan ottaisin ne plussat päälle ja tuplatreenaisin. Ei siinä kuitenkaan merkittäviä rasvoja ehdi tulla.

Vaikka ihan oikeat bodarit treenaa sen 2x päivä, niin ei sitä ihan kaikkien kannata tehdä. Kuten Apina sanoi, on se hermosto kovilla, lisäksi pitäisi ottaa lihashuolto, lepo ja ravintokin tuplasti huomioon sekä tietää, miten treenaa. IMO ei kannata tehdä yhtään mitään "liikaa", jos kehitystä saa helpomminkin. Niin helppo treenaamisen lisäämisellä on mennä perse edellä puuhun, että ei kannata liikaa hifistellä, ellei 110%sti tiedä, mitä sitä on tekemässä.

Jep, monesti "less is more".

En tiiä perusohjelmista mutta miks noin monta sarjaa penkille.? vaikka alkaa pienistä painoista, puolet puhdista on jo poies ku pääsee edes oikeille painoille, ei mitää järkee.. taas yks asia mitä en ymmärrä mutta olkoon.:D Ja taas vaan mun mielipide.; parempi tehä se penkki "oikeilla" painoilla tehokkaasti muutamalla sarjalla kuin pumpata 2h paskaa.:D

Ja taas vaan mun mielipide.; parempi tehä se penkki "oikeilla" painoilla tehokkaasti muutamalla sarjalla kuin pumpata 2h paskaa.:D

Samaa mieltä että liikaa lämmittelyjä. Tuollaisilla painoilla ei ole mitään järkeä lämmitellä noin paljon koska vähempikin riittää. Oman penkkitreenin teen siten, että 20kgx10, 40kgx10, 60kgx8-10, 70kgx8 jonka jälkeen työsarjoja 4 ja painot päivästä riippuen 75-90kg, toistot 4-8.

Kiitos! Toit uuden näkökulman. oon miettiny tota että teenkö aina liikaa kaikkea, mutta oon nyt viimeaikoina koittanut jättää vähäsen noita lämpöjä pois ja siirtyä vikkelämpään isoihin painoihin. Oon vaan jostain omaksunut tollasen tyylin, ja saan siinä hyvät paineet lihaksiin, mutta kenties pitäisi tosiaan vähemmällä vetää. Mut väitän et tää tyyli on silti itelle optimaalisempi, kuin se mitä monet harrastavat että laittavat maximiraudat heti tankoon. Toki sekin varmasti toimii, mutta oma kroppa ei oikein diggaa jos lähtee kuiviltaa vetelee jtn nelosii.

Mut puhutaan nyt vaikka hypoteettisesti, ja sanotaan että multa ei lähde pahemmin puhtia lämmöistä(hyvinkin mahollista että lähtee, mutten vaan rekisteröi sitä aina), niin onko tossa miljoonan sarjan taktiikassa muuta häikkää?
Jokin suurempi voima ajaa mut aina tekeen hamaan loppuun asti treenit ku treenit, vaikka kenties vähemmällä pärjäisikin.

No jos välttämättä haluat tehä miljoona sarjaa niin tee edes näin; 3 sarjaa lämpöjä ja sitten 4-5 settiä niillä työsarjoilla. senjälkeen vaikka taljoilla tai kässäreillä ne loput puolmiljoonaa.:D ideana siis et ois lihaksissa kunnolla puhtia ja varastoissa tavaraa vetää ne työsarjat "täysiä", enkä suositele vetämään loppuun asti vaan jätä hieman varaa. Ja toiseks, ois monipuolisempaa kun vaihtelet sarjojen pituuksia eli teet joskus myös niitä 3-5 settejä, etkä vaan 6-10. Muutenkin tulee pakosta sellanen olo tuosta sarjamäärästä(penkki+muut hilut) että jää se terävin kärki aika vajaaks. Eli enemmän panostat sinne yläpainoihin esim. jätät hilut vittuun, kokeilet vaikka 5*6-8*80kg. sitte jos on viel puhtia niin ne kässärit.;)

Mikä/mitkä tyylissäni treenata penkkiä mielestänne kusee:

Mulle tuli kuitenkin vaikutelma, että olet treenaamassa kehonrakennustyylisesti. Siis sun pitäisi treenata rintaa, eikä penkkiä. Yksi isoja ongelmia penkkiä tehdessä on se, että se erityisesti ensimmäisenä liikkenä tehtynä menee helposti ojentajille. Kokeile siis tehdä penkki vasta toisena liikkenä tai korvata penkki esim. giljotiinipenkillä.

Miksi sun toistomäärät on penkissä 4-6? Mitä sä haet sillä?

Back
Ylös Bottom