Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kun tekee käsipainoilla vipunostoja vinopenkissä, niin pitääkö punttien olla tässä asennossa ja mitä se hyödyttää? Nyt olen nostellut niin, että kämmenet ovat suorassa vartalon kanssa (eli käännä rannetta 90 astetta kuvassa olevasta formista).

Minkälainen kulma vinopenkissä pitäisi olla? Itsellä säädettynä ehkä kolmanneksi viimeiseen "hakaseen". Ottaa aikalailla samanlailla kuin penkkipunnerrus.

Riittääkö Ojentaja/selkäpäivänä?

Mave
kulmasoutu tangolla/laitteilla
leuanvedot leveällä myötäotteella
ylätalja V
dipit
pushdown taljassa
ranskalainen
pulldown taljassa

koska useampi jakoisissa on ihan fiksua antaa suoraa ja epäsuoraa rasitusta lihoille. Imo jos pihviä haluaa kasvattaa ei ole mitään järkeä tehdä esim maanantaina ojentajaa ja olla loppu viikko iskemättä niihin , sillä lihas kasvaa sen 2-3 päivää ja viikkoon päiviä mahtuu kuitenkin 7 kpl joten turha heittää aikaa hukkaan. . tosin tämäkin riippuu kierron pituudesta.

Kun tekee käsipainoilla vipunostoja vinopenkissä, niin pitääkö punttien olla tässä asennossa ja mitä se hyödyttää? Nyt olen nostellut niin, että kämmenet ovat suorassa vartalon kanssa (eli käännä rannetta 90 astetta kuvassa olevasta formista).

Minkälainen kulma vinopenkissä pitäisi olla? Itsellä säädettynä ehkä kolmanneksi viimeiseen "hakaseen". Ottaa aikalailla samanlailla kuin penkkipunnerrus.

nyrkkisääntönä melkein että käytä sitä mikä tuntuu mukavalle/ sulle sopivan. esim itse en voi em. käsien asennolla flyerseja tehdä kun taas kämmenet toisiaan vasten hieman peukaloita sisäänkiertäen liike tuntuu luontevalta ja menee perille. Jos saat tuntuman tuolla tavalla kohdelihakseen niin go ahead.

vinopenkin kulmakin makuasia, itse käytän kaikkia. ei ole olemassa yhtä oikeaa kulmaa, toisille toimii 30 astetta ja toisille 45. kunhan kulmaa pysyy sen verran ettei rasitus karkaa olkapäille mikäli ajatuksena on harjoittaa rintaa

Leveyteen voi vaikuttaa jos brachialis kasvaa joka on hauiksen alla, eli hammerkääntöjä ja hauiskääntöjä myötäotteella, sekä tietysti kaikki kyynärpäätuetut hauisliikkeet. Itse hauikseen muotoon et voi vaikuttaa millään liikkeellä, geenit määrää miltä se lihas näyttää mutta toki lihaksen kasvaessa se myös kasvaa leveyttä... Aika turhaa tommosia miettiä, perus treeniä vaan ja kovaa niille käsille niin kyllä ne kasvaa kokonaisvaltaisesti.

Ajattelin alkaa treenaamaan tällä 2-jakoisella ohjelmalla, joka löytyy tämän aiheen aloituspostista: http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Kysyisinkin, että millä voisin korvata nuo reiden ojennukset, kun tuolta salilta ei löydy noita jalkalaitteita (esim. just reidenojentajaa) ollenkaan? Elikkä SJMV ottaa takareisiin, mutta etureidet jäisi nyt sitten kokonaan paitsioon ilman koukistajia. Salilta ei löydy kyykkytelinettä tai vastaavaa, joten joudun tyytymään prässiin tuona 1. treenipäivänä. Eikö jalkaprässi ota taka- eikä etureisiin? Se on kuitenki laitettu tuonne 1. treenipäivään, missä pitäis treenata etureisiä. Vai teenkö vaan jotenki väärin ton prässin sitte?

Eli mitä ehdotatte etureisiliikkeeksi koukistajien tilalle?

Ajattelin alkaa treenaamaan tällä 2-jakoisella ohjelmalla, joka löytyy tämän aiheen aloituspostista: http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Kysyisinkin, että millä voisin korvata nuo reiden ojennukset, kun tuolta salilta ei löydy noita jalkalaitteita (esim. just reidenojentajaa) ollenkaan? Elikkä SJMV ottaa takareisiin, mutta etureidet jäisi nyt sitten kokonaan paitsioon ilman koukistajia. Salilta ei löydy kyykkytelinettä tai vastaavaa, joten joudun tyytymään prässiin tuona 1. treenipäivänä. Eikö jalkaprässi ota taka- eikä etureisiin? Se on kuitenki laitettu tuonne 1. treenipäivään, missä pitäis treenata etureisiä. Vai teenkö vaan jotenki väärin ton prässin sitte?

Eli mitä ehdotatte etureisiliikkeeksi koukistajien tilalle?
Prässi on etureisien liike. Tosin se voidaan tehdä myös takareisipainotteisesti ottamalla todella leveä jalkojen asento ja asettamalla jalat platformin ylä-osaan. Ehdotuksia tarkoitit varmaan ojennusten tilalle? Jos näin on niin tee vaikka joku toinen kyykky-liike. Löytyykö saliltasi hack-kyykkyä? Jos löytyy niin tekisin sen pääliikkeenä ja prässin ojennuksien tilalla. Pärjäät kyllä luultavimmin myös pelkällä prässillä etureisille.

Eli siis polttaako lihaskuntoharjoittelu myös rasvaa vai kasvattaako pelkästään lihasta?
Polttaa rasvaa ja jälkipolttoakin syntyy treenin jälkeen. Mitä enemmän sulla on lihasta, sitä enemmän sun keho kuluttaa ihan vaan levossakin oltaessa. Eli vastaus on, että kannattaa treenata itselle kunnon lihakset niin rasvanpolttokin on helpompaa.

Prässi on etureisien liike. Tosin se voidaan tehdä myös takareisipainotteisesti ottamalla todella leveä jalkojen asento ja asettamalla jalat platformin ylä-osaan. Ehdotuksia tarkoitit varmaan ojennusten tilalle? Jos näin on niin tee vaikka joku toinen kyykky-liike. Löytyykö saliltasi hack-kyykkyä? Jos löytyy niin tekisin sen pääliikkeenä ja prässin ojennuksien tilalla. Pärjäät kyllä luultavimmin myös pelkällä prässillä etureisille.

Joo reiden ojennusten tilalle nimenomaan, kuten tuossa on tummennettuna. Ei löydy hack-kyykkyäkään. Jotain etukyykkyä mietin, mut seki ois vähän tympeetä tehä, kun pitäis ottaa penkkipunnerrustanko eli sit kukaan ei vois penkkiäkään tehä, jos mä kyykkään, ja toiseksi, tuo vapaiden painojen alue (jossa on siis peili ja suojattu lattia) on tosi ahdas, niin sit mä veisin sieltäki koko tilan sillä mun 20 kilon tangolla.

Miten joku step-up sitten? Tuolla on semmonen säädettävä koroke, minkä päälle voi astua ylös ja sit siinä on säädettävät painot ja tossa siis pidetään semmosia kapuloita käsissä, mitkä on vaijereilla kiinni painoissa. Teen pohkeitaki tuossa.

Joo reiden ojennusten tilalle nimenomaan, kuten tuossa on tummennettuna. Ei löydy hack-kyykkyäkään. Jotain etukyykkyä mietin, mut seki ois vähän tympeetä tehä, kun pitäis ottaa penkkipunnerrustanko eli sit kukaan ei vois penkkiäkään tehä, jos mä kyykkään, ja toiseksi, tuo vapaiden painojen alue (jossa on siis peili ja suojattu lattia) on tosi ahdas, niin sit mä veisin sieltäki koko tilan sillä mun 20 kilon tangolla.

Miten joku step-up sitten? Tuolla on semmonen säädettävä koroke, minkä päälle voi astua ylös ja sit siinä on säädettävät painot ja tossa siis pidetään semmosia kapuloita käsissä, mitkä on vaijereilla kiinni painoissa. Teen pohkeitaki tuossa.
Uskoisin että pärjäät pelkällä prässilläkin. Sovellat vähän ja teet vaikka 6x prässin. Askelkyykkykävely voisi olla myös yksi vaihtoehto mutta tätä en halua suositella kun ei ole itse koskaan tullut tehtyä.

Uskoisin että pärjäät pelkällä prässilläkin. Sovellat vähän ja teet vaikka 6x prässin. Askelkyykkykävely voisi olla myös yksi vaihtoehto mutta tätä en halua suositella kun ei ole itse koskaan tullut tehtyä.

Eikö tossa tuu jo sit ihan liikaa toistoja vai millasia toistomääriä aattelit, jos teen 6 x [sarjan pituus] ? Jotain 6:n luokkaa?

Sit vielä toinen kyssäri. Eli aattelin tehä molemmat forkut ja epäkkäät. Ekalla päivällä on vähemmän liikkeitä, joten kannattaa varmaan esim. rannekäännöt (forkut) laittaa ekalle päivälle ja jättää kohautukset toiselle päivälle? Onko noin ihan OK? Mitä toistomääriä suosittelette kohautuksiin? En oo niitä aiemmin tehnyt. Rannekääntöihin kuullema 15-20 toistoa on passeli.

Eikö tossa tuu jo sit ihan liikaa toistoja vai millasia toistomääriä aattelit, jos teen 6 x [sarjan pituus] ? Jotain 6:n luokkaa?

Sit vielä toinen kyssäri. Eli aattelin tehä molemmat forkut ja epäkkäät. Ekalla päivällä on vähemmän liikkeitä, joten kannattaa varmaan esim. rannekäännöt (forkut) laittaa ekalle päivälle ja jättää kohautukset toiselle päivälle? Onko noin ihan OK? Mitä toistomääriä suosittelette kohautuksiin? En oo niitä aiemmin tehnyt. Rannekääntöihin kuullema 15-20 toistoa on passeli.
No esimerkiksi tuo 6 tai 8 prässiin. Ei siinä liikaa toistoja ole. :D Lähinnä lisäsin nuo ojennussarjojen toistot tuohon prässiin.
Aloittelijana ei välttämättä tarvitse/kannata tehdä epäkkäitä. Epäkkäät = Trapsit = Trapezius on yksi selän suurimmista lihaksista joka kyllä aktivoituu ihan perus selkäreenillä. Mielummin tuonkin ajan käyttää vaikka selän tai vaikka noiden hauberien pumppailuun. Forkkuja treenaillessa tuo 10-20 sellanen sopiva.

Nyt kesän aikana ei ole ehtinyt salille kuin 1-2 kertaa viikossa. Tähän asti olen mennyt arskan golden six -ohjelmalla, sopiiko se käytettäväksi myös näin harvoin vai olisiko joku toinen ohjelma parempi? Onko ajanhukkaa käydä salilla vain kerran viikossa?

Nyt kesän aikana ei ole ehtinyt salille kuin 1-2 kertaa viikossa. Tähän asti olen mennyt arskan golden six -ohjelmalla, sopiiko se käytettäväksi myös näin harvoin vai olisiko joku toinen ohjelma parempi? Onko ajanhukkaa käydä salilla vain kerran viikossa?

1-jakoinen taitaa olla paras juurikin tuossa tilanteessa. Ei oo ajanhukkaa, ainakaan mun mielestä. Saa pidettyä voimatasoja edes jonkin verran ylhäällä/ennallaan.

Oisko täällä jollain kokeneemmalla vinkkiä amatöörille? Olisi tarkoitus ottaa tähän kesälle semmoinen 2kuukauden dieetti mutta en oikein tuon diettaamisen saloja ole vielä oppinut. Tosiaan aktiivista treenitaustaa löytyy jo n. 2-3 vuotta ja salilla tulee käytyä noin 5 kertaa viikossa ja aerobista liikuntaa tulee harrastettua noin 3 kertaa viikossa. Nyt kesäisin tulee melkein jokainen päivä käytyä lenkillä kun pitää tuota lastakin ulkoiluttaa vaunuissa. Dieetissä ei nyt mitään erikoisempaa päämäärää ole mutta olisi tarkoitus vain kokeilla tuota diettaamista ja ens keväällä ajattelin sitten puottaa enemmän pois. Pituutta löytyy n. 180 senttiä ja painoa on jotain 85 kiloa mutta olisi mukavampi alkaa keräilemään jouluksi vararengasta kun saisi aloittaa vähän timmimmästä kropasta.

Jos ketoosi-dieetillä on tarkoitus käyttää muita energialähteitä kehossa kuin glykogeeniä, niin tarkoittaako se sitä, että kehon ollessa ketoosissa ei ole järkevää treenata yli rasvanpolttosykkeen?

Aihe ei ole mitenkään ajankohtainen, mutta olen yrittänyt tutustua saliharrarrastuksen ohella aiheen teoriapuoleen tarkoituksena saada omastakin treenistä enemmän irti.

Mikäli seuraavaan treeniin on selvästi pari ylimääräistä päivää aikaa, niin lisäisin kyllä toistojen määrää jonkin verran, kun kerran lihaksella on ihan eri aika palautua normaaliin verrattuna.

Back
Ylös Bottom