Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tätä on varmaa kysytty tsiljoona kertaa mut oon 6kk käyny salilla nyt tein g6 kolme kk ja sit 3kk elaston 2 jakoista nii penkki jumahti 72.5g ja ei lähe nousuu vaikka mitenkä kiskot ruokaa naamarii ja muut tulokset nousee:

Etukyykky 5x5 95kg
Pystypunnerrus 50kg 3x6-8
dippi lisäpainoilla (kehonpaino 77kg) 15kg
ranskis 37.2kg 10 toistoo
leuanvedot lisäpainoilla 10kg 6 toistoo
kulmasoutu 100kg 5 toistoo
hauiskääntö suoralla 35kg 8 toistoo

kaikki noi on nousussa mutta penkki ei nouse teen 4x6 kaks kertaa viikossa? Mikä avuksi rupeenko hakemaa vaa ykkösiä ja kakkosia?
lisään vielä et käsipainoilla penkki menee 27,5kg 10 toistoo

Paljonko oma paino on noussut sinä aikana kun penkki on jumittanut?

Ei oman painon nousu ole mikään pakko voimaa hankkiessa. Toki siitä on hyötyä, mutta voimaa voi hyvinkin tulla lisää jopa laihtuessa.

Ei oman painon nousu ole mikään pakko voimaa hankkiessa. Toki siitä on hyötyä, mutta voimaa voi hyvinkin tulla lisää jopa laihtuessa.
Totta turiset, mutta pelkkä lihaksen poikkipinta-alan kasvu lisää jo voimantuottopotentiaalia. Uskoisin että yksipuolinen treeni on tässä tapauksessa suurin syy.

Totta turiset, mutta pelkkä lihaksen poikkipinta-alan kasvu lisää jo voimantuottopotentiaalia. Uskoisin että yksipuolinen treeni on tässä tapauksessa suurin syy.
Miten tässä elaston ohjelmassa kannattaa sitten tehä jos haluaa sitä penkkitulosta ylöspäin? kuten aiemmin jo sanoin muut tulokset nousee penkki ei?

Miten tässä elaston ohjelmassa kannattaa sitten tehä jos haluaa sitä penkkitulosta ylöspäin? kuten aiemmin jo sanoin muut tulokset nousee penkki ei?

Tuollahan The Monkey sanoi jo edellä: "No ei kai se nyt nouse jos teet aina 4x6. Vaihtele hyvä mies. Ota vaikka jto:n perusvoimakausi 3x4->6x6 käyttöön. Ketju löytyy voimailupuolelta."

Itse kokeilen Wendlerin 5/3/1:tä penkkiin. Eka aalto vielä menossa, niin tehosta vaikea sanoa. Väittävät, että toimisi.

Auttaisiko tohon penkkituloksen nousuu se että pystärin jättää pois ja toisena päivänä tekee penkin tilalla käsipaino penkkiä ja ojentajille kapeaa/dippiä?

Ei oman painon nousu ole mikään pakko voimaa hankkiessa.

Ei, mutta jos tässä treadissa kysyy penkin junnaamisesta niin tuntemattomalle aika no brainer vastaus on lisätä sitä omaakin painoa. Kaveri aloitti 50 kg maksimilla 60 kilosena, kun paino ei tahtonut nousta syömisten takia ei penkki juuri parantunut. Aika äkkiä kun rupesi syömään paino nousi 70 kiloon niin penkki olikin yhtäkkiä 80 kiloa ihan samoilla treeni metodeilla. Toki esim 80 kilosena sitä lihaa on pohjalla edes sen verran että se mahdollistaa jo paljon paremmin hermoston kehityksellä saatavaa voimaa versus kun painaisi 50 kiloa.

Tuollahan The Monkey sanoi jo edellä: "No ei kai se nyt nouse jos teet aina 4x6. Vaihtele hyvä mies. Ota vaikka jto:n perusvoimakausi 3x4->6x6 käyttöön. Ketju löytyy voimailupuolelta."

Itse kokeilen Wendlerin 5/3/1:tä penkkiin. Eka aalto vielä menossa, niin tehosta vaikea sanoa. Väittävät, että toimisi.

Itse ajattelin kokeilla tuota kun tätä ketjua luin, mutta varmistuksena vielä, jos tuota soveltaa Elaston 2-jakoisessa eli tekee maanantaina tuon perusvoimakausi-ohjelman mukaisesti niin voiko torstaina silti treenata rinnan noilla 8-15 toiston sarjoilla vai haittaako se tuon jto:n ohjelman progressiota? Käsittääkseni alunperin tuossa on tarkoitus treenata rinta vain kerta viikkoon, vai olenko väärässä? Luin kyllä tuota ketjua voimapuolelta mutta pahapa noin isosta ketjusta on vastausta mihinkään löytää.

Auttaisiko tohon penkkituloksen nousuu se että pystärin jättää pois ja toisena päivänä tekee penkin tilalla käsipaino penkkiä ja ojentajille kapeaa/dippiä?

Tankopenkki paranee tankopenkillä eikä kässäreillä. Mikä tossa mun ekassa vastauksessa nyt oli ettei riitä? :D Paras neuvo mitä tuut penkkis kehitykseen saamaan.

- - - Updated - - -

Itse ajattelin kokeilla tuota kun tätä ketjua luin, mutta varmistuksena vielä, jos tuota soveltaa Elaston 2-jakoisessa eli tekee maanantaina tuon perusvoimakausi-ohjelman mukaisesti niin voiko torstaina silti treenata rinnan noilla 8-15 toiston sarjoilla vai haittaako se tuon jto:n ohjelman progressiota? Käsittääkseni alunperin tuossa on tarkoitus treenata rinta vain kerta viikkoon, vai olenko väärässä? Luin kyllä tuota ketjua voimapuolelta mutta pahapa noin isosta ketjusta on vastausta mihinkään löytää.

Ei kannata ruveta pitkillä sarjoilla sohlaamaan IMO. Torstaina voit tehdä kevyemmän treenin tai vaikka nopeuspenkkiä. Ite kyllä tehnyt kahdesti viikkoon tuota perusvoimatreeniä ja hyvin toiminut.

Mikä aiheuttaa GH gutin? Tuli tuossa vessassa mieleen kun näin mahani :D (ei sillä, että minulla moinen olisi)

Kyllähän sitä proteiinia olisi hyvä saada joka päivä se ~2g/painokilo. Riippuu paljolti tavoitteista myös sinällään. Jos oot dietillä tarviit paljon proteiinia, että lihakset ei lähde niin helpolla ja toisaalta jos massaa haluaa, niin olishan sitä varmaan kiva saada mahdollisilman suuri osa lihaksena, ja turvata riittävät rakennusaineet lihaksen kasvuun syömällä riittävästi proteiinia. Tuo 2g/painokilo on sellainen simppeli toimivaksi todettu määrä, että kyllä siihen koittaisin joka päivä päästä.

Aivan, kyllä tuota proteiinia tuleekin kun laskeskelin niin joku 100g joka päivä että ei se siittä vähene ainakaan, salipäivinä lyön sitten rahkaa ja tonnikalaa kaveriksi. Lihasta on tarkoitus saada mutta ylimääräistä läskiä koitan vältellä.

Apua tyhmälle!?

Hei. Voiskohan joku nyt auttaa. Tarkoitus olis nyt aloittaa kasvattaan lihasmassaa, treeniohjelman saan teetettyä tutulla. Mutta ruokavalion kanssa nyt pukkaa ongelmaa. Mä oon luontaisesti gluteeniton, sokeriton, hiivaton ja ei punaista lihaa. Miten mun pitäs syödä et tukis tota lihasmassan kasvatusta? Paino on tippunu ton ruokavalion mukana ja raskauden jälkeen niin et bmi on 19. Näytän lähinnä pikkupojalta. :D Ja mä en nyt oikeasti tiiä mitään tästä syömisestä, et montako kertaa ja mitä mä syön päivässä. Laskeskelin et vaikka syön yhen lämpimän ruoan ja kaikenkaikkiaan n. 5 kertaa päivässä niin en saa kaloreita ku alle 2000. Ja varmaan lähemmäs tuplat sais syyä? Painan siis 53 ja 165 pitkä. Auttakaa tyhmää :)

Syö normaalisti. Ei ole vaikeaa saada proteiinia broilerista, rahkasta, kananmunista jne. Hiilarit riisistä ja kasviksista sit ja öljyt mukaan esim oliiviöljystä. Ei todellakaan sun kokoinen tarvi 4000kcal. syö ny eka vaikka 2200kcal nosta/laske kaloreita Tarpeen Mukaan

Kohta minulla tulee 6kk täyteen kun olen käyttänyt 1-jakoista ohjelmaa. Olen ajatellut siirtyä 2-jakoiseen ja treenimääriä se 4x viikossa. Kuitenkin minulle kerrottiin ettää kannattaa tehdä 3- tai 4-jakoista, mutta en nyt ollenkaan osaa sanoa mikää olisi paras ratkaisu. Mikä teidän mielestä olisi kehittävin ja paras ratkaisu jos treenikertoja se 4x viikossa?

Kiitos jo etukäteen!

Kohta minulla tulee 6kk täyteen kun olen käyttänyt 1-jakoista ohjelmaa. Olen ajatellut siirtyä 2-jakoiseen ja treenimääriä se 4x viikossa. Kuitenkin minulle kerrottiin ettää kannattaa tehdä 3- tai 4-jakoista, mutta en nyt ollenkaan osaa sanoa mikää olisi paras ratkaisu. Mikä teidän mielestä olisi kehittävin ja paras ratkaisu jos treenikertoja se 4x viikossa?

Kiitos jo etukäteen!

2-jakoinen, juuri sopivasti rasitusta keholle.

2-jakoinen on oikein hyvä. Yläkroppa/alakroppa jaolla tulee tasaisesti pihviä kaikkialle. 3-jakoinen tyylillä vetävät/työntävät/jalat ei mielestäni niin optimaalinen. 4-jakoinen voi toimia mutta vaatii enemmän suunnittelua koska huomioon tulee ottaa epäsuora rasitus.

Back
Ylös Bottom