Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itsekkin olisin ennemmin 1- tai 2-jakoisen kannalla! Kuitenkin riippuen täysin tavotteistasi. Pieninä perusteluina että kun tuota salitaustaa ei vielä niin paljoa ole takana niin olisi fiksuinta hakea massaa enemmän kroppaan juurikin 1- tai 2-jakosella sillä siinä tulisi treenattua kroppa muutaman kerran viikossa läpi sekä pääpainona keskityttäisiin isoihin perusliikkeisiin!

intin jälkeen on voimatasot aika nollissa ja tarkotuksena olis poltella vähän rasvoja vekeen, 187/90.

onko 3-jakoisessa ohjelmassa mitään järkeä kevyillä miinuksilla kun viikko-ohjelmaan kuuluu myös aerobista HIITin tai matalasykkeisen lenkin muodossa? Voimatasoja olis kiva kasvattaa, vaikka ollaan miinuksilla niin luulis tuon onnistuvan kun lähtötaso on aivan nollassa. Salihistoriaa löytyy jonkin verran lukioajoilta. Safkapuoli kunnossa, -500/d olis optimaalinen.

Mielipiteitä? Korjauksia?

Kiitän jo etukäteen!

Onko muuten täällä kukaan koittanut sellaista diettiä/kiristelyä, että leikkaa kokonaan liikunnan ja salilla käymisen dietin ajaksi pois? Noniin nyt tiedän mitä ekaksi ajattelette; "hullua" Mutta olen tässä miettinyt, että voisiko liikunnan väliin jättäminen dietillä säilyttää lihasmassaa jopa paremmin, jos kyse on kunnon miinuksilla vedettävästä dietistä..? Tiedän kyllä, että VOIMAtasot tälläisellä lähestymistavalla vähenisi merkittävämmin, mutta jos bodybuilding mielessä välittää vain lihasmassasta..? Tarkoitan vaan, että mikä pointti on mennä salille tekemään lihakseen niitä vaurioita, jos kasvua ei ole luvassa? Tää on todella tyhmä kysymys silleen, mutta laittaa mietityttää.. Tietty jos reenaa puoliteholla/ kalorivaje on maltillinen, ymmärrän täysin salilla käynnin. Ja ei, tämä ei todellakaan ole mikään "en jaksaisi käydä salilla" tyyppiseen ajatukseen liittyvä synninpäästön hakeminen, vaan ihan oikeasti mietin tätä. Koska itse henkilökohtaisesti menen salille AINA hakemaan kasvua, en pysymään ennallaan tai pienenemään, niin siitä tälläiset ajatukset kumpuaa. Ja kun mietin juuri sitä silleen että, ei liikuntaa; a) minimaalisesti korjattavaa lihaksiin b) koska vain lepäät, niin eikö teoriassa tällöin elimistö pysty käyttämään parhaiten energiaksi rasvaa (suhteellisesti helpompi polttaa rasvaa nopeamman energian sijaan) vrt kova liikunta ponnistus tai ylipäätään yhtään liikkuessa.. Tietysti kalorit täytyisi laittaa matalaksi, kun ei kerran liiku...

Paljos tuossa bulkkaamisessa olisi tarkoitus vetää hiilareita (g) /kg/pva? 179cm pitkä ja 71kg ja käyn sen 3 kertaa viikossa salilla. Tähän asti olen vain kattonut, että syön tarpeeksi ja että protskua tulee se 140g.

Apua "aloittelijalle" ja treeniohjelma?

Moro!

Eli ajattelin kysyä teiltä kokeneemmilta nyt neuvoa kun tuntuu että omilla opeilla ei tulosta synny. Olen siis 17-vuotias miehen alku, olenkäynyt salilla (Vain 2 kertaa viikossa) nyt noin puoli vuotta ja kropan taso ei ole noussut kuin hieman, tosin aloitin aikalailla pohjilta. Tulosta ei ole siis tullut omasta mielestä tarpeeksi nopeasti. Eli olen yrittänyt nostaa painoja vähitellen, mutta tuntuu kuin kehitystä ei tulisi juuri ollenkaan; luultavasti johtuu huonosta treenistä, sillä mitään treeniohjelmaa minulla ei ole, enkä käy salilla kuin kahtena päivänä viikossa. Olisin valmis käymään enemmänkin, mutta motivaatio on huono kun tunnen itseni neuvottomaksi treeniä tehdessä (mitä pitäisi tehdä/miten pitäisi tehdä).
Todellinen kysymykseni olisi siis: Voisiko joku auttaa miestä mäessä ja tehdä vaikka jonkinlaisen alustavan treeniohjelman? :nolo: Ja toinen juttu on ruokavalio. En tiedä miten pitäisi syödä, ja milloin. Eli tässä ollaan nyt niin hukassa kuin olla voi :confused: Olen todella kiitollinen pienistäkin vinkeistä! :)
Vielä tähän loppuun ajattelin kertoa hieman jotakin nykyisestä kunnosta ja muusta. Olen 173cm pitkä ja painan noin 75kg. Rasvaa ei ole hirveästi kropassa, mutta en ole kuitenkaan mitenkään kauhean laiha. Jaksan nostaa penkistä 60kg, hauiskäännöt vapailla painoilla teen yleensä 10kg painoilla (8x 3 sarjoja...), Jaksan tehdä muutaman dipin ilman taukoa ja leukoja menee myös tusina. Jalkatreeniä teen vain prässillä ja sillä hak(?)kyykkytelineellä, koska en uskalla kyykätä ilman oikeaa tekniikkaa kun polvet ovat hieman heikot. Pohjetreeniä teen sillä siihen tarkoitetulla laitteella. Toivottavasti tuosta sai nyt jotakin selvää tai hyödyllistä, kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa, joten ei ole ihan hallussa tämä homma. Laitoin tosiaan tähän treeni osioon tämän, toivottavasti on oikeassa paikassa...
Se oli kai sitten siinä, odottelen innolla vastauksia! :D

Onko muuten täällä kukaan koittanut sellaista diettiä/kiristelyä, että leikkaa kokonaan liikunnan ja salilla käymisen dietin ajaksi pois? Noniin nyt tiedän mitä ekaksi ajattelette; "hullua" Mutta olen tässä miettinyt, että voisiko liikunnan väliin jättäminen dietillä säilyttää lihasmassaa jopa paremmin, jos kyse on kunnon miinuksilla vedettävästä dietistä..? Tiedän kyllä, että VOIMAtasot tälläisellä lähestymistavalla vähenisi merkittävämmin, mutta jos bodybuilding mielessä välittää vain lihasmassasta..? Tarkoitan vaan, että mikä pointti on mennä salille tekemään lihakseen niitä vaurioita, jos kasvua ei ole luvassa? Tää on todella tyhmä kysymys silleen, mutta laittaa mietityttää.. Tietty jos reenaa puoliteholla/ kalorivaje on maltillinen, ymmärrän täysin salilla käynnin. Ja ei, tämä ei todellakaan ole mikään "en jaksaisi käydä salilla" tyyppiseen ajatukseen liittyvä synninpäästön hakeminen, vaan ihan oikeasti mietin tätä. Koska itse henkilökohtaisesti menen salille AINA hakemaan kasvua, en pysymään ennallaan tai pienenemään, niin siitä tälläiset ajatukset kumpuaa. Ja kun mietin juuri sitä silleen että, ei liikuntaa; a) minimaalisesti korjattavaa lihaksiin b) koska vain lepäät, niin eikö teoriassa tällöin elimistö pysty käyttämään parhaiten energiaksi rasvaa (suhteellisesti helpompi polttaa rasvaa nopeamman energian sijaan) vrt kova liikunta ponnistus tai ylipäätään yhtään liikkuessa.. Tietysti kalorit täytyisi laittaa matalaksi, kun ei kerran liiku...

Olet oikeassa, kysymyksesi on todella tyhmä..

No onko tohon mitä kysyin niin antaa jotain perusteltua vastausta? Juu onha toi toki tyhmempi kysymys kun jotkut perus "apua, miksi en laihdu?!??"-kysymykset tääl... :rolleyes: Ja mun käsitys tyhmist kysymyksistä on se, että niihin just pitäs olla helppo vastata... Laitan sen sinulle vaikka helpommin ymmärrettävään muotoon; jos laihduttaisi vaikka 1 kuukauden ja joka toinen kuukausi pyrkisi ns "puhtaaseen bulkkiin" niinku että syklittelis laihdutus ja massareeni, niin kuinka paljon eroa tulisi jos vaihtoehtoina olisi vetää tuo dietti kuukausi ilman liikuntaa tai vaihtoehtoisesti salin ja/tai puntin kanssa, molemmissa ruokavalio suht sama, molemmissa vaikka 500 kcal miinukset, ja ottaa tietysti huomioon salin/urheilun kulutuksen. Ja nimenomaan lihamassan kannalta, ei puhuta voimatasoista..

Painoa pudottaessa liikunnan merkitys kasvaa, koska halutaan polttaa rasvaa. Jos et rasita lihaksistoa, elimistöllä ei ole syytä ylläpitää lihasmassaa -> kataboliahan se siitä seuraa. Kun rasitat lihaksia, ne pyrkivät pitämään poikkipinta-alansa ja se dieetin kalorivaje korvataan purkamalla rasvakudosta.

Painoa pudottaessa liikunnan merkitys kasvaa, koska halutaan polttaa rasvaa. Jos et rasita lihaksistoa, elimistöllä ei ole syytä ylläpitää lihasmassaa -> kataboliahan se siitä seuraa. Kun rasitat lihaksia, ne pyrkivät pitämään poikkipinta-alansa ja se dieetin kalorivaje korvataan purkamalla rasvakudosta.
Nojuu toihan siinä on se idea kyllä, noinhan se on, sen kyl oon tajunnu, mut jos pitää diettijaksot melko lyhyinä, ovathan ne silti tehokkaita, koska rasvaa kyllä aletaan heti polttaa kun miinuksilla hetki ollaan, luulis et lyhyil dietti jaksoil, ei välttist ihan heti alettais purkaa lihaksia?? eihän dietin tarvitse kestää mitään tiettyä aikaa, vaan voit pitää vaikka aika lyhyitäkin pätkiä, eikös kuitenkin miinuksille päästä vaikka tarvittaessa yhden kunnon miinuskaloripäivän jälkeen ja plussille myös lihaksen hankintaa varten mättämällä yks päivä? jos miettii niit glykogeeni varastoi(ihan täysinä), et ne on jotain muutama tuhat kaloria maks, ni saahan ne yhden päivän jäljiltä aika loppuun iso kaveri jos alottaa diettispurtin aika rankal kalori vajeel ja toisaalta tosi äkkiä ylös syömäl? Eihän välttämättä tarvitse pitää yhtä pitkää diettiä ja pudottaa kilokaupalla, voihan kaiken järjen mukaan pitää jopa ihan satojen grammojen diettejä jne, eikö? :D yks plussa on että saa lepoa, niinku extra palautumiseen, jaksaa vetää massareenit sit ehkä hyväl tehol? Tiedän ei kauheen validia jollekkin mahaihmisel, mut mun kaltasel ku on vaan ns kiristettävää, eikä ole kiirettä ja haluaa maksimoida lihasmassan.. :D Ja se PÄÄPOINTTI: no liikunnan tauottaminen diettijaksol; menetät lihasta, toki, mutta menetätkö sitä yhtään/merkittävästi vähemmän menemällä miinuksien kans salille? Aika usein kuulee meinaan valituksia siitä et dietillä tulokset laskee?...

Olen 17-vuotias 185cm 84kg poika ja olen käynyt aktiivisesti salilla vuoden alusta asti, koska olin polvileikkauksessa syksyllä ja tämä on estänyt jalkapallon peluun. Olen aiemmin tehnyt kyllä punttitreeniä satunnaisesti kotona ja lihaskuntoa on tullut treeneissä tehtyä ja olen nyt tehnyt nykyistä ohjelmaani kohta 8 viikkoa. Olisiko syytä pysyä vielä tässä ohjelmassa, muuttaa tätä hieman, vaiko siirtyä johonkin muuhun ohjelmaan? En koulun takia ehdi käymään salilla kuin kaksi tai kolme kertaa viikossa. Kutstunnat odottavat syksyllä ja toivonkin pääseväni laskuvarjojääkärikoulutukseen ja takaisin myös jalkapallon pariin, joten ohjelman tulisi edesauttaa näitä tavoitteita. Tällä hetkellä käyn kaksi kertaa viikossa salilla:

Maanantai
5min soutua+5min juoksua
Vatsoja jumppapallon avulla 2 sarjaa
Leuat leveällä myötäotteella, ensin max ja pito, sitten 4x10 kuminauhalla (max on 5 hyvänä päivänä)
Takakyykky 4x10, joka sarjaan lisää painoa
Renkailla kroppa suorana kehon nosto 4x10
Alatalja kapealla kahvalla seisten polvet pienessä koukussa 4x10 35kg
Bosu kyykyt 50kpl lisäpainoilla
Vatsat 2x uudestaan
5min kuntopyörää
Venyttelyt

Torstai
Sama alkulämmittely
2x vatsat lankussa ja vinolankussa lonkan maahan vienneillä ja kierroilla pidon perään, ristikkäiset linkkarit
Penkki 4x10 45kg
Maastaveto 4x10, viimeksi tehnyt 97; 99,5; 102; 104,5
Vinopenkki 4x10 12kg, viimeksi helppo, ensi kerralla 14kg
Pohkeet smithissä korokkeen kanssa, 4x10 25-45kg, en ole varma tangon painosta
Dipit avustetusti etunojassa 4x10, avustusta 35kg
Uudestaan vatsat 2x
5min kuntopyörää
Venyttely

Yläkroppa, erityisesti hartiat ja rinta laahaavat alakroppaa koossa ja voimassa perässä. Kyykyssä en ole vielä paljoa uskaltanut polven takia nostaa.
Kaikki palaute on tervetullutta!:D

Nii ja tohon lisäyksenä jos joku ihmettelee, et "miks pitää jotain naurettavan lyhyttä pikkudiettiä, mikä ei missään näy (ei huomattavaa pudotusta rasvas)?", niin voin todeta et miks reenata, koska ei sekään missään näy, eihän..? jos pitäisit vaikka kahen viikon laihiksia huolellisesti laihtuis paljon paljon enemmän rasvaa kuin kahessa viikossa pystyy rakentaa lihasta grammoina... Että se on suhteellista, itse olen hyväksynyt että mulla on tässä monien vuosien työ rakentaa paljon lihasmassaa, miksi kiristelyn sitten pitäs tapahtua jossain kuukausissa vaikkapa?

Back
Ylös Bottom