Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mitenkä paljon lämppäsarjoja kantsii tehä ennen varsinaisia työsarjoja? tällä hetkellä aloitin penkin alusta oikealla tekniikalla ja siksi pienet painot :nolo: teen 3x10 65kg nii miten tohon alle kannattas ne lämppärit tehä ettei yhtää väsy ennen työsarjoja?

Yksi vaihtoehto monista:
tanko 2x20, 30x5, 40x3, 50x3, 60x3, 70x3, 80x3, työsarjat Kaikki sarjat 30kg ja ylöspäin räjähtävästi hermotusta herätellen.

Yksi vaihtoehto monista:
tanko 2x20, 30x5, 40x3, 50x3, 60x3, 70x3, 80x3, työsarjat Kaikki sarjat 30kg ja ylöspäin räjähtävästi hermotusta herätellen.

Yks vaihtoehto monista nimenomaan. Itelle tossa olis ainaki ihan liikaa. Tekisin varmaan jotain tällasta: 2x15 20kg, 6x40kg, 4x50kg, 2x60kg ja sitte varsinaiset sarjat. Noiden ekojen tyhjän tangon sarjojen jälkeen lämmittelisin kepillä olkapäitä jonkun verran. Itselle parhaat lämmittelyt löytää vain kokeilemalla.

entäs toimiiko semmonen et herättelee hermotusta isommilla ykkösillä kun varsinaisen työsarjan paino. Eli lämppäsarjojen jälkee vetää ennen työsarjaa ykkösen vaikka 70kg?

Ajattelin melko pitkän tauon jälkeen alkaa treenaamaan tuolla starting strenght ohjelmalla. (http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/73043-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/) Nyt kysyisinkin, että miten tuon tyyppiseen ohjelmaan voisi yhdistää juoksemista? Veri kuitenkin vetäisi myös lenkkipolulle ihan pelkästään jo vaihtelun ja ulkoilunkin vuoksi. Tulisiko kyseeseen jonkinnäköinen intervalli reenailu vai onko tässä ylipäänsä mitään järkeä? Kerrottakoon vielä, että tavoite kaikessa yksinkertaisuudessaan on kasvattaa voimatasoja ja kehittää peruskuntoa ihan yleisesti.

Ajattelin melko pitkän tauon jälkeen alkaa treenaamaan tuolla starting strenght ohjelmalla. (http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/73043-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/) Nyt kysyisinkin, että miten tuon tyyppiseen ohjelmaan voisi yhdistää juoksemista? Veri kuitenkin vetäisi myös lenkkipolulle ihan pelkästään jo vaihtelun ja ulkoilunkin vuoksi. Tulisiko kyseeseen jonkinnäköinen intervalli reenailu vai onko tässä ylipäänsä mitään järkeä? Kerrottakoon vielä, että tavoite kaikessa yksinkertaisuudessaan on kasvattaa voimatasoja ja kehittää peruskuntoa ihan yleisesti.

intervallit fiksuja esim välipäivinä toteuttaa. 3-4 kertaa viikossa fiiliksen mukaan. Pitää aerobisen kondiksen hyvänä ja elämässä on kiva olla iskussa monella osa-alueella :)

voiko kipeitä lihaksia reenata seuraavana päivänä? golden sixissä treenit joka toinen päivä 3 krt viikkossa ja seuraavana päivänä on aina joko reidet pikkusen kireinä ja/tai rintalihakset..

Neuvoa kasvuun.

Eli olen vasta-alkaja kehonrakennuksessa. Ruumiin rakenteeltani olen skinny. Vaikka söisin kuinka paljon mitä tahansa, se ei tartu kehoon..
Kyselisinkin neuvoja miten saisi treenattua nopeaa lihaskasvua? Vai käykö myös lihaskasvussa samoin kuin syömisessä, eli ei vaan kasva.. Alkaa kyllästyttää olla aina se laiheliini kun kaveriporukalla jossain liikutaan ja vaatteetkin istuisi paremmin päälle.
Näin alkuun vain yläkehon treeniä, koska loukkaannuin moottoripyöräonnettomuudessa ja molemmat polvet ovat siinä kunnossa, että niihin odotellaan tekoniveliä tällä hetkellä. Meinaavat siis muljahdella arjen askareissakin pois sijoiltaan.
Kiitoksia jo etukäteen neuvoista!

Eli olen vasta-alkaja kehonrakennuksessa. Ruumiin rakenteeltani olen skinny. Vaikka söisin kuinka paljon mitä tahansa, se ei tartu kehoon..
Kyselisinkin neuvoja miten saisi treenattua nopeaa lihaskasvua? Vai käykö myös lihaskasvussa samoin kuin syömisessä, eli ei vaan kasva.. Alkaa kyllästyttää olla aina se laiheliini kun kaveriporukalla jossain liikutaan ja vaatteetkin istuisi paremmin päälle.
Näin alkuun vain yläkehon treeniä, koska loukkaannuin moottoripyöräonnettomuudessa ja molemmat polvet ovat siinä kunnossa, että niihin odotellaan tekoniveliä tällä hetkellä. Meinaavat siis muljahdella arjen askareissakin pois sijoiltaan.
Kiitoksia jo etukäteen neuvoista!

Tuo on täyttä paskaa, että "vaikka syöt kuinka paljon mitä tahansa, se ei tartu kehoon". Kyllä tarttuu kun syöt oikeasti paljon. Usko pois. Ehkä tuntuu, että syöt paljon, mutta todellisuudessa se ei ole tarpeeksi. Todella monien – kuten itsenikin – on pitänyt se vaan kokemuksella oppia. Luulin itekki syöväni jotenki paljon, mutta nyt ne määrät tuntuvat aivan naurettavilta. Ota treeniohjelmaksi vaikkapa Arnoldin kultainen kuusikko, mut jätä tuo kyykky pois, jos kerran se ei onnistu. Hyviä treenejä ja ruokahalua!

Onko mitään vinkkejä miten saisi ravintoa ja proteiinia helposti ja enemmän? Itse syön todella vähän, enkä muutenkaan nauti syömisestä ja tulen todella nopeasti kylläiseksi. Olen nyt aloittanut kuntosalilla käymisen, mutta pelkään ettei tule tuloksia, jos en saa ravintoa jostain tarpeeksi?. Olen 17v, 174cm, 64kg

Onko mitään vinkkejä miten saisi ravintoa ja proteiinia helposti ja enemmän? Itse syön todella vähän, enkä muutenkaan nauti syömisestä ja tulen todella nopeasti kylläiseksi. Olen nyt aloittanut kuntosalilla käymisen, mutta pelkään ettei tule tuloksia, jos en saa ravintoa jostain tarpeeksi?. Olen 17v, 174cm, 64kg

Ruokaa jaksaa syödä enemmän, kun alkaa syödä isompia annoksia – niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Mut niihin kyllä oikeesti tottuu vähitellen. Muuten sitte kannattaa suosia kaloririkkaita ruokia kuten pähkinöitä. Tehosekottimella saa myös aika helposti aikaan juotavaa ravintoa, joka ei täytä niin paljoa. Laita sinne vaikkapa rahkaa, maitoa, kaurahiutaleita, öljyä ja marjoja tai mehutiivistettä tai banaani.

Millainen olisi hyvä 2-jakoinen yläkroppa/jalat tai jollain muulla jaolla? Tahtoisin saada lisää voimaa varsinkin yläkroppaan. Haluaisin siis jalat treenata yhdessä treenissä, koska käyn futistreeneissä kolmesti viikossa.

Mitat ovat 185 cm ja 75 kg. Dieetin olen juuri aloittanut. Ja salin puolella tuloksia on esim. seuraavat: takakyykky 115 kg x 1 ja penkki 62.5 kg x 1. Maven harjoittelun olen vasta hiljattain aloittanut, joten 100 kg x 4 sarjaa tehnyt. Neuvoja otetaan vastaan!

Dietille lähtiessä voiko kalorit pudottaa suoraan johonkin tiettyyn määrään esim. 4000->2500. Häviääkö tuohon tapaan paljon lihasta vai kannattaako tiputtaa pikkuhiljaa kaloreita esim. 200kaloria viikossa tai jotenkin? Mikä olisi paras tapa tähän? Ajattelin huhtikuun alusta dietata pari kuukautta pieneen kesäkireyteen ja samoihin rasvoihin missä olin kun alotin niin saisin jotain osviittaa paljonko lihasta vuodessa olisi tullut. Ajatus dietistä vähän kammottaa että teen kaiken väärin ja häviän kaiken mitä vuodessa olen gainannut joten neuvot ovat tervetulleita.

Aloitin salilla käymisen tässä 3 viikkoa sitten. Olen 13-vuotias ja 178cm pitkä, joten ajattelin kysyä, että tuoko treenaaminen tässä iässä minkäänlaisia komplikaatioita pituuskasvuun yms?

Back
Ylös Bottom