Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tosta G6 kysyisin vielä sen verran että kantsiiko noita liikkeitä kummemmin vaihella että se perusidea kuiteski säilyy? Meinaan hauiksille esim. käsipainoilla välillä tai rinnalle käsipainopenkkiä tai ntp tilalla tekisin mieluummin pystypunnerruksen seisten koska ei tunnu luonnollisesta liikkeeltä toi ntp?

Korvaa ntp mieluiten kokonaan pystypunnerruksella, varsinkin jos ntp ei tunnu hyvältä. Siinä on paljon suurempi riski loukkaantumiselle ja se sopii harvemman fysiikalle. Tuo käsipainojen ja tangon vaihtelu nyt ei sitä ohjelmaa varsinaisesti tuhoa, kunhan saat sen progression pidettyä mukana. Perusidea tuossa on kuitenkin tehdä isoja liikkeitä massapainotteisesti.

Paljonko mun täytyis vetää kaloreita päivässä että lihasmassan kasvu ois maksimaalista? painan tällä hetkellä 73kg (aamupaino) ja käytössä on golden six 3 krt viikko. Eli paljon lepopäivinä ja reenipäivinä safkaa naamaa?

Vinkkejä punkerolle.

Pituutta 186 ja painoa 98, salilla käyty n. vuosi.
yleensä kerran mutta joskus 2x viikossa.
Nyt dieetillä ensimmäistä kertaa ja tähtään alle 90kg eli tarvitsisin n. 1500kcalin ruokavalion
ym vinkkejä ?

Pituutta 186 ja painoa 98, salilla käyty n. vuosi.
yleensä kerran mutta joskus 2x viikossa.
Nyt dieetillä ensimmäistä kertaa ja tähtään alle 90kg eli tarvitsisin n. 1500kcalin ruokavalion
ym vinkkejä ?

Höpönlöpö, jos teet muutakin kuin nukut, niin melkein saat laittaa 1000kcal lisää sapuskaa. 200g roheiinia, 100g rasvaa ja 100-200g hiilaria, niin homma toimii. Jos tuolla ei paino tipu, niin leikkaa hiilareita tai lisää kulutusta.

:D. trollaatko sä? aina ku nään sun kirjottavan jotain, niin tulee sellanen fiilis meinaan. Lähetään siitä että, ne painavimmat esineet nostellaa yleensä enemmän tai vähemmän selällä/jaloilla(ryhtiä noudattaen luonnollisesti), eikä millää vipunostolla :D.Tietty olkapäiden liikkuvuus on asia erikseen. Olkapäät kuitenki vastuussa käsiraajan rotaatiosta ylös,sivulle yms.

Ja mitenniin ei muka haeta mekaanista hyötyä treenatessa? On kuule aika monen tyylistä salitreeniä olemassa mm. sellaista jossa mekaaninen hyöty suuressa osassa. Ja sitä paitsi, teoriassa kaikki mitä ikinä salilla teetkään, kehittää sun mekaanista kykyäsi tuottaa voimaa vastaavanlaisessa liikkeessä. Pitäskö välillä valistaa itseään, ennen kun jakaa kyseenalaista informaatiota(tai lopettaa trollaus*)?
Mitä ihmettä säkin tajuat..? Kyse oli OLKAPÄÄN treenaamisesta... Luuletko sä, etten tajua, että suurin voima nostoihin tulee jaloista? :face:
Mutta kun siellä nimenomaan kysyttiin olkapään vahvistamisesta, ei jalkojen tai selän... Ja tohon toiseen, anteeksi kun en nyt ottanut tossa viestissä huomioon jokaista erillaista tapaa treenata, kun kysyttiin enemmän tai vähemmän tosiaan olkapään treenaamisesta, ei mistään painonnosto/voimanosto tyyppisestä.. No en tiedä mitä itse siellä salilla teet, mutta kun itse teen vipunostoja salilla olkapäille, niin teen ne vaakatasoon asti, mahdollisimman puhtaasti, käsi suorana koska mielestäni se on mielekästä, kyllä tuolla tavoin tehtynäkin se olkapää treeni kuule ihan hyvin arkitilanteeseenkin kantaa... Toisinsanoen kun olet voimakas tekemään puhtaita vipareita kädet suorina ylös asti, niin olkapääsi on todella hyvillä kantimilla kun saat nostella tavaroita lähempänä kehoa/käsi koukussa, siis SILTÄ OSIN kun vain olkapäitä siinä kantamisessa/nostamisessa hyödynnetään.

Missä vika?

Noniin elikkäs, en keksinyt mitään järkevää ketjua tälle joten päätin aloittaa uuden.
Mitat 181/76 (lähtökohta ollut vuosi sitten 181/97), ongelmana on että paino ei tipu, eikä toisaalta myöskään nouse.
Salilla olen käynyt nyt 2viikkoa, tiedän että ei ole paljoa eikä suuria tuloksia tuossa ajassa odotettavissa.
Olen pyrkinyt salilla käymään 4krt viikossa ja 1-jakoisellä treenilä.
Syön päivässä n. 1200kcal, joten kaiken järjen mukaan painon pitäisi tippua n. 700g-1kg/vko?
Ruokavalio tällä hetkellä sellaista, että aamupalaksi joko 500g maitorahkaa tai 400g raejuusto vadelmien kanssa.
Lounas koostuu kanasta ja samoin päivällinen, iltapalaksi usein pari ruisleipää juustolla ja ProFeel proteiinijuoma.
Proteiinia tulee n. 130-150g päivä, kaloreita sellaiset 1000-1400...
Missä ongelma vai pitääkö olla kärsivällisempi? Kiitos jo etukäteen vastaajile. Muutoksia saa ehdottaa ja otetaan erittäin mielellään vastaan:)

TREENI 1a

Etukyykky 5x
Penkkipunnerrus tanko 2x6 (Miken penkkisysteemi)
Pystypunnerrus kp 4x
Dipit 3x
Vatsarutistus 3x

TREENI 1b

Mave 4x
Leuanveto 3x
Kulmasoutu kp 3x
Hauis kp 3x
Takaolkapääsoutu 2x
Pohkeet seisten 4x

TREENI 2a

Jalkaprässi 3x
SJMV 3x
Lattiapenkki 3x
Vinopenkki kp 3x
Viparit sivulle 4x
Jalannostot 3x

TREENI 2b

Reiden koukistus 5x
Alatalja 3x
Ylätalja 3x
Hauis tanko 3x
Viparit taakse 2x
Pohkeet istuen 4x

Miltäis vaikuttaa kyseinen ohjelma? Viimeiset 4kk vedetty 4-jakosella

Noniin elikkäs, en keksinyt mitään järkevää ketjua tälle joten päätin aloittaa uuden.
Mitat 181/76 (lähtökohta ollut vuosi sitten 181/97), ongelmana on että paino ei tipu, eikä toisaalta myöskään nouse.
Salilla olen käynyt nyt 2viikkoa, tiedän että ei ole paljoa eikä suuria tuloksia tuossa ajassa odotettavissa.
Olen pyrkinyt salilla käymään 4krt viikossa ja 1-jakoisellä treenilä.
Syön päivässä n. 1200kcal, joten kaiken järjen mukaan painon pitäisi tippua n. 700g-1kg/vko?
Ruokavalio tällä hetkellä sellaista, että aamupalaksi joko 500g maitorahkaa tai 400g raejuusto vadelmien kanssa.
Lounas koostuu kanasta ja samoin päivällinen, iltapalaksi usein pari ruisleipää juustolla ja ProFeel proteiinijuoma.
Proteiinia tulee n. 130-150g päivä, kaloreita sellaiset 1000-1400...
Missä ongelma vai pitääkö olla kärsivällisempi? Kiitos jo etukäteen vastaajile. Muutoksia saa ehdottaa ja otetaan erittäin mielellään vastaan:)

Oletko ollut vuoden putkeen dieetillä? Olet todennäköisesti vain ajanut kroppasi tukkoon noin naurettavan pienillä kaloreilla. Ainoa järkevä vaihtoehto on varmastikin unohtaa painonpudotus hetkeksi ja aloittaa kaloreiden nostaminen hiljalleen, jotta toipuminen tuosta metabolic damagesta alkaa.

Vaikuttaako veden määrä lihaksissa kuinka paljon treenin sujumiseen? Viimeksi treeni kulki hyvin ja salille mentäessäkin lihakset näyttivät mun mittapuun mukaan suht täysiltä. Tänään kuitenkin näytin salille mennessä nälkälapselta ja sain hädin tuskin samat sarjat tehtyä kuin viime kerralla. Olen ollut plus-kaloreilla ja saanut proteiinia riittävästi, joten voiko tuo johtua vain siitä, että lihaksissa ei ollut tarpeeksi vettä? (=Pitkä työpäivä enkä tajunnut hörppiä vettä pitkin päivää, illalla tankkaus oli ilmeisesti myöhäistä).

Edit: Leuanveto sujui kyllä hyvin, mahtoikohan johtua just siitä, että painoin pari kiloa vähemmän kuin toissapäivänä :D

Vaikuttaako veden määrä lihaksissa kuinka paljon treenin sujumiseen? Viimeksi treeni kulki hyvin ja salille mentäessäkin lihakset näyttivät mun mittapuun mukaan suht täysiltä. Tänään kuitenkin näytin salille mennessä nälkälapselta ja sain hädin tuskin samat sarjat tehtyä kuin viime kerralla. Olen ollut plus-kaloreilla ja saanut proteiinia riittävästi, joten voiko tuo johtua vain siitä, että lihaksissa ei ollut tarpeeksi vettä? (=Pitkä työpäivä enkä tajunnut hörppiä vettä pitkin päivää, illalla tankkaus oli ilmeisesti myöhäistä).

Edit: Leuanveto sujui kyllä hyvin, mahtoikohan johtua just siitä, että painoin pari kiloa vähemmän kuin toissapäivänä :D

Kyllä vaikuttaa.

ite oon huomannu saman eli kyllä tossa on jotai perää. Kannattaa yrittää vaa juoda tasasesti vettä pitkin päivää

mitenkä paljon lämppäsarjoja kantsii tehä ennen varsinaisia työsarjoja? tällä hetkellä aloitin penkin alusta oikealla tekniikalla ja siksi pienet painot :nolo: teen 3x10 65kg nii miten tohon alle kannattas ne lämppärit tehä ettei yhtää väsy ennen työsarjoja?

Back
Ylös Bottom