Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Saako pohkeita tehtäessä prässissä pitää jalkoja täysin suorina? Joskus on sanottu, että normiprässissä ei saisi loppuasennossa viedä täysin suoriksi jalkoja, niin luulisi pätevän pohkeita tehtäessäkin - vai?

Kyllä polven voi viedä suoraksi mutta älä yliojenna. Pohkeita tehdessä ehkä helpompi jättää hieman vajaaksi ettei vahingossa painu polvi yli.

Saako pohkeita tehtäessä prässissä pitää jalkoja täysin suorina? Joskus on sanottu, että normiprässissä ei saisi loppuasennossa viedä täysin suoriksi jalkoja, niin luulisi pätevän pohkeita tehtäessäkin - vai?

Ainakin itse teen. Muuten tuntuis että se menis myös reisiin jos pitää pientä koukkua..

Miten määrittelet hyödyllisimmän tai parhaan? Funktionaalisuuden kannalta sanoisin pystypunnerrus tangolla seisten, koska sillä lienee eniten carryoveria arkielämän tilanteisiin, joissa joutuu yläkropalla punnertamaan. Käytännön tilanteissa kun sulla harvoin on mahdollisuutta istua tai nojata johonkin kun sun pitää vaikka jotain nostaa tai ottaa ylhäältä. Olkapäiden voima on useimmissa tilanteissa yhdentekevää ellei sulla riitä tasapaino tai keskikroppa pysy kasassa ilman tukea. Jos taas kysyt samaa kysymystä kehonrakentajalta, niin vastaus todennäköisesti on joku eristävämpi liike. Eli toisinsanoen se "parhaus" riippuu ihan siitä, mitä haet.

Niin ja siellä olassa on useampikin lihas.

oon uusi täällä ja ensimmäinen kysymys liittyisi tohon suolaan eli merisuolan käytöstä ennen treeniä ja treenin jälkeen? auttaako esim. matalaan verenpaineeseen toi suola ja parantas vähä pumppia treenissä?

oon uusi täällä ja ensimmäinen kysymys liittyisi tohon suolaan eli merisuolan käytöstä ennen treeniä ja treenin jälkeen? auttaako esim. matalaan verenpaineeseen toi suola ja parantas vähä pumppia treenissä?
No voi se suuri suolan kulutus alkaa nostaa verenpainetta, mutta ei kannata. Jätä suolan käyttö minimiin terveyssyistä. Matala verenpainehan on hieno juttu... :) nii ja se viel mitä tohon pumppiin tulee ni jos sen lasket pumpiks et se suolan mättäminen kerää vettä kroppaan, niin juu auttaa pumppiin varmasti, muttei siis todellakaan oikeaan treeni pumppiin... :D

ok. Kattelin vaa tossa aamupäivällä noita wlogeja ja peteri tais sanoo käyttävänsä hitusen suolaa ennen treeniä ja hulkki muunmuassa on yks joka laittaa ennen treeniä intraan suolaa?

Itse sanoisin viparit, koska sillä on imo suurin hyöty arkielämään, koska se treenaa juurikin sitä liikeradan alaosaa jota eniten käytetään kun tavaroita nostetaan ja kannetaan. Loppuen lopuksi itse harvemmin nostan mitään olkapäälinjan yläpuolelle :D
Mitä tavaroita ikinä on tarpeen nostaa vipunoston liikeradalla? Maitotölkki kaupan hyllystä vipunostona? 15 kg säkki maasta vipunostona? :D Arkielämän liikeratojen kannalta ehkä pikemmin pystysoutu tai pystypunnerrus.

Mutta hyödyllisin koko kropalle on ehkä vipunostot taakse, koska takaolkapäät on monella kropan heikoimpia lenkkejä mikä vaikuttaa sitten koko olkapäiden terveenä pysymiseen.

Mitä tavaroita ikinä on tarpeen nostaa vipunoston liikeradalla? Maitotölkki kaupan hyllystä vipunostona? 15 kg säkki maasta vipunostona? :D Arkielämän liikeratojen kannalta ehkä pikemmin pystysoutu tai pystypunnerrus.

Mutta hyödyllisin koko kropalle on ehkä vipunostot taakse, koska takaolkapäät on monella kropan heikoimpia lenkkejä mikä vaikuttaa sitten koko olkapäiden terveenä pysymiseen.

Olisko huomioon otettava se, et treenates ei haeta mekaanist hyötyä, joten sillon tehdään vipareita, ja ne kantaa hyvin kuitenkin siihen ku kädet koukus/lähempänä kroppaa nostellaa tavaroita...? juu tosiaan monet olkapää vaivoist valittavat, ni kannattais syventyy tekee juurikin huolellisesti noita vipunostoja taakse, siitä samaa mieltä :D

Edit. tai no ihan sama mil liikkeel niit treenaa, mut et tulis se takaosaki kunnol treenattuu, inverted row, ylipäätää soudut, facepullit yms jossei nii välitä vipareist. :D

Yritin hioa penkkitekniikkaani paremmaksi, ja tuntuma oli todella hyvä ja penkki kulki hyvin. Sen jälkeen pystäriä tehdessä olkapäät olivat kuitenkin ikäänkuin hapoilla, ts. en saanut edes viime treenin 4x10x16 ylös kässäreillä. Oliko penkkitekniikkani väärä vai teinkö vain liikkeet väärässä järjestyksessä, jonka takia olkapäät pääsivät rasittumaan ennen pystäriä? ( Leuat -> Penkki -> Pystäri )

Musta alkaa tuntua, että porukka jättää tahallaan vastaa mun kysymyksiin näillä palstoilla. Kaikilla vapaan keskustelun osioilla kun jauhan jotain paskaa, niin kymmenen ihmistä vastaa, mutta jos kysyn "oikean" kysymyksen näillä treeniosioilla, niin kukaan ei vastaa. Eli tässä on kysymykseni uudestaan:

Vatsoja tehdessäni en pysty montaakaan toistoa tekemään kun heti alkaa selässä tuntua. Teen nykyään vatsatreenini lähinnä voimapyörän avulla (3*10), koska kaiken maailman rutistukset sun muut tuntuvat lähinnä selässä. Jätän lattian ja selän alle pienen raon, kun alan lattialla tekemään normirutistuksia. Leuan ja rintakehän välissä on tennispallon kokoinen tila. Sivuvatsoissa on sama juttu ja pallon tai vatsapenkin avulla treenatessa myös. Ryhdistä päätellen vatsalihakset ovat surullisen huonossa kunnossa, mutta tosiaan, teen voimapyörällä kymmenen toiston sarjoja, eli voisi kuvitella, että jaksaisin tehdä edes muutaman pikkurutistuksen, ilman että selän täytyisi tulla apuun. Osaako joku neuvoa jotenkin?

Lattian ja selän alle pienen raon? Teetkö vatsarutistuksia vai istumaanousuja? Onnistuuko jalan nostot? Ja monesti vatsalihas liikkeet tuntuu sen takia selässä, koska selän lihakset ovat heikot.

Vatsoja tehdessäni en pysty montaakaan toistoa tekemään kun heti alkaa selässä tuntua. Teen nykyään vatsatreenini lähinnä voimapyörän avulla (3*10), koska kaiken maailman rutistukset sun muut tuntuvat lähinnä selässä. Jätän lattian ja selän alle pienen raon, kun alan lattialla tekemään normirutistuksia. Leuan ja rintakehän välissä on tennispallon kokoinen tila. Sivuvatsoissa on sama juttu ja pallon tai vatsapenkin avulla treenatessa myös. Ryhdistä päätellen vatsalihakset ovat surullisen huonossa kunnossa, mutta tosiaan, teen voimapyörällä kymmenen toiston sarjoja, eli voisi kuvitella, että jaksaisin tehdä edes muutaman pikkurutistuksen, ilman että selän täytyisi tulla apuun. Osaako joku neuvoa jotenkin?

Onko vartalo suorassa voimapyörää tehdessä? Pysytkö lankussa vartalo suorana? Millaista tuo tunne selässä on?

Kuvaako tuo keskimmäinen asentoasi seistessä?

postures2.webp

ps. täällä tulee niin paljon kysymyksiä, että osa hukkuu massaan. Osa taas on sellaisia, että niihin ei ihan suoraan pysty vastaamaan ja osa vaatisi pidemmän selostuksen ja/tai ongelman näkemisen oikeasti.

Lattian ja selän alle pienen raon? Teetkö vatsarutistuksia vai istumaanousuja? Onnistuuko jalan nostot? Ja monesti vatsalihas liikkeet tuntuu sen takia selässä, koska selän lihakset ovat heikot.

Niin, kun selässä on se kaari, niin en paina selkää kokonaan lattiaa vasten vaan annan sen olla siinä sen suht luonnollisessa asennossa. Teen siis pelkkiä rutistuksia, ja jalan nostoissakin on vähän sama probleema. Selän pitäisi olla suht hyvässä kunnossa, koska selänojennukset onnistuvat helposti ja maveakin teen 80 kilolla. Syviä selkälihaksia en olekaan mitenkään liikaa treenannut.

- - - Updated - - -

Onko vartalo suorassa voimapyörää tehdessä? Pysytkö lankussa vartalo suorana? Millaista tuo tunne selässä on?

Kuvaako tuo keskimmäinen asentoasi seistessä?

katso liitettä 110963

ps. täällä tulee niin paljon kysymyksiä, että osa hukkuu massaan. Osa taas on sellaisia, että niihin ei ihan suoraan pysty vastaamaan ja osa vaatisi pidemmän selostuksen ja/tai ongelman näkemisen oikeasti.

Kun rupesin pyörää treenaamaan, niin aluksi oli vaikeaa pitää selkää suorassa. Nykyään selkä pysyy suorassa ja lankussakin se pysyy hyvin. Selkään ei tule ns. kipua. Tuntuu vain, että kun lihaspolton pitäisi tuntua vatsassa, niin se polte onkin selässä. Olen koittanut joskus tehdä selkäliikkeet ennen vatsoja, jotta selkä ns. väsyisi, mutta ei sekään ole auttanut.
Poikaystäväni on usein sanonut, että minulla tuon keskimmäisen hahmon tyylinen ryhti. ja olen kyllä itsekin huomannut sen.

Selkään ei tule ns. kipua. Tuntuu vain, että kun lihaspolton pitäisi tuntua vatsassa, niin se polte onkin selässä. Olen koittanut joskus tehdä selkäliikkeet ennen vatsoja, jotta selkä ns. väsyisi, mutta ei sekään ole auttanut.
Poikaystäväni on usein sanonut, että minulla tuon keskimmäisen hahmon tyylinen ryhti. ja olen kyllä itsekin huomannut sen.
Ihan tyypillinen tilanne että alaselkä on heikko ja se väsyy helposti. Nyt vaan (etenkin kun on notkoselkää) vahvistamaan syviä vatsa ja etenkin selkälihaksia sekä tekemään muutenkin alaselkää vahvistavia liikkeitä.

Kyykätessä viimeisten raskaiden toistojen aikana tuppaa yläkroppa kumartamaan hieman eteenpäin. Ohjelmani on G6. Onko tässä kyse vain keskikropan heikkoudesta vai mistähän? Voinko tehdä muuta kuin korotella sarjapainoja hieman varovaisemmin?

Ihan tyypillinen tilanne että alaselkä on heikko ja se väsyy helposti. Nyt vaan (etenkin kun on notkoselkää) vahvistamaan syviä vatsa ja etenkin selkälihaksia sekä tekemään muutenkin alaselkää vahvistavia liikkeitä.

Jep! Olen lisännyt erilaisia selkäliikkeitä ja varsinkin syviä selkälihasliikkeitä.

Mutta siis tää mun ongelma siis liittyy juurikin noihin syviin lihaksiin ja niiden heikkouteen? Olenkin vähän miettinyt sitä, mutta hyvä että tuli nyt varmuus. Kiitos vastauksista!

Kyykätessä viimeisten raskaiden toistojen aikana tuppaa yläkroppa kumartamaan hieman eteenpäin. Ohjelmani on G6. Onko tässä kyse vain keskikropan heikkoudesta vai mistähän? Voinko tehdä muuta kuin korotella sarjapainoja hieman varovaisemmin?

Hio se tekniikka kuntoon ennen kuin lisäät rautaa yhtään. Helpompaa henkisesti ja todnäk fyysisesti korjata tekniikka nyt kuin silloin, kun rautaa on vielä enemmän ja tekniikka enemmän persiillään. Sanoisin, että keskikroppa on heikoin lenkki, mutta kyllä se siitä, kun rauhassa hoidat homman kuntoon.

tosta G6 kysyisin vielä sen verran että kantsiiko noita liikkeitä kummemmin vaihella että se perusidea kuiteski säilyy? Meinaan hauiksille esim. käsipainoilla välillä tai rinnalle käsipainopenkkiä tai ntp tilalla tekisin mieluummin pystypunnerruksen seisten koska ei tunnu luonnollisesta liikkeeltä toi ntp?

Back
Ylös Bottom