Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta, riippuu miten treenin tekee ja millanen ohjelma on. Aloittelijalle varmasti 1-jakoinen parempi valinta ja taas kokeneempi tuskin saa 1-jakoisesta kauheasti enää irti.
ok, pitänee siis ettiä joku 1jaksosen ohjelman alottelialle. nii ja kiitoksia avusta :)

Ois kysymys lihaskivuista olin noin kolme päivää sitten salilla ja treenaisn haius ja ojentajia. Seuraavana päivänä kun heräsin kädet oli helvetin kipeenä ja koukossa ja tiedän että salin jälkeen tulee paikat huonoksi ainakin aloittelijalla joku puolvuotta sitten kävin salilla tiheään tahtiin ,mutta motivaatio lähti ja olen nyt aloittanut uudestaan. Nyt kysymykseen mulla on ollu jo 4-5päivää kädet koukussa ja helvetinmoinen särky hyvä , jos tätä viestiäkään pystyn kirjoittaamaan. voiko olla mahdollista että jotain on mennyt pieleen pitäiskö mennä näyttäämään lääkärille? venytyksiä oon tehny mutta sattuu kamalasti ja jähmettyy noin muutaman päästä jo ylös. Proteeinia oon syönyt riittävästi että lihakset palautuis nopeampaa. yleensä mulla on ollu paikat kipeänä max2pvä. se mikä on kipeänä on keskellä oleva jänne vai mikä se ny on ?? kädet ei taivu yhtään ja todella kova kipu että yötäkään ei saa kunnolla nukuttua. sori jos tuli liian pitkänä teksti9nä :D

Ihan normisettiä, että pidemmän tauon jälkeen paikat on kipeä. Itsellä on ollut parhaimmillaan/pahimmillaan lähes viikon jalat niin tukossa, että muutama päivä on kävelty paskahousuna.

Ois kysymys lihaskivuista olin noin kolme päivää sitten salilla ja treenaisn haius ja ojentajia. Seuraavana päivänä kun heräsin kädet oli helvetin kipeenä ja koukossa ja tiedän että salin jälkeen tulee paikat huonoksi ainakin aloittelijalla joku puolvuotta sitten kävin salilla tiheään tahtiin ,mutta motivaatio lähti ja olen nyt aloittanut uudestaan. Nyt kysymykseen mulla on ollu jo 4-5päivää kädet koukussa ja helvetinmoinen särky hyvä , jos tätä viestiäkään pystyn kirjoittaamaan. voiko olla mahdollista että jotain on mennyt pieleen pitäiskö mennä näyttäämään lääkärille? venytyksiä oon tehny mutta sattuu kamalasti ja jähmettyy noin muutaman päästä jo ylös. Proteeinia oon syönyt riittävästi että lihakset palautuis nopeampaa. yleensä mulla on ollu paikat kipeänä max2pvä. se mikä on kipeänä on keskellä oleva jänne vai mikä se ny on ?? kädet ei taivu yhtään ja todella kova kipu että yötäkään ei saa kunnolla nukuttua. sori jos tuli liian pitkänä teksti9nä :D

Samaa vikaa ollu meikäläisellä, palaudun saaaaatanan hitaasti punttireenistä. Liekö ollu liian vähän kyseistä ärsykettä sillä esim painiessa tommosta jumia ei saa aikaan. Mutta oon iteki kulkenu kädet 90 asteen kulmassa viikon verran punttisession jälkeen ja ajan kanssa se on mennyt aina ohi! Venyttely olis ehkä kannattanu tehä ennen ku jumi iskee, nyt ei varmaan enää edes kannata? Joku viisaampi toivottavasti korjaa mikäli oon väärässä.

Ihan normisettiä, että pidemmän tauon jälkeen paikat on kipeä. Itsellä on ollut parhaimmillaan/pahimmillaan lähes viikon jalat niin tukossa, että muutama päivä on kävelty paskahousuna.

Jep! Vakavasti joutuu harkittemaan invavessan asennusta että pääsee istumaan pöntölle :D

Huomenna lupasin lähteä koutsaamaan tyttöystävän kaveria. Liikkeet on minulla ihan hallussa ja montaa miespuolista olen opettanut punttiksen maailmaan, mutta nyt pitäisi parikymppinen nainen opettaa. Tietysti lainalaisuudet on samat, mutta millaiseen tahtiin pitäisi asioita opettaa? Joku Arnoldin kutonen ja käydään kaikki liikkeet kerralla läpi vai keskitytään muutamaan per treenikerta? Tietysti yksilöitä naisetkin, uskoisin motivaation ja tavoitteiden vähän eroavan perusmiehen ajattelusta.

Huomenna lupasin lähteä koutsaamaan tyttöystävän kaveria. Liikkeet on minulla ihan hallussa ja montaa miespuolista olen opettanut punttiksen maailmaan, mutta nyt pitäisi parikymppinen nainen opettaa. Tietysti lainalaisuudet on samat, mutta millaiseen tahtiin pitäisi asioita opettaa? Joku Arnoldin kutonen ja käydään kaikki liikkeet kerralla läpi vai keskitytään muutamaan per treenikerta? Tietysti yksilöitä naisetkin, uskoisin motivaation ja tavoitteiden vähän eroavan perusmiehen ajattelusta.

Itse on tullut valmennettua kumpaakin sukupuolta eikä niissä motivaation tai tavoitteiden osalta voi mitään jakaumaa tehdä. Yhtä lailla olen valmentanut tavoitteellisia naisia kuin heikon motivaation miehiä. Sanoisin että kuuden liikkeen opettaminen, jos yhtään kokemusta ei ole vie pari kertaa varmasti. Jo kyykyn opettaminen voi viedä täysin alkajalta helposti pari tuntia jos jousutaan hinkaamaan paljonkin.

Omissa valmennuksissa opetan täysin vasta-alkajalle yleensä kaksi asiaa kerralla. Tosin jos käytetään hirveästi laitteita niin niitä voi mennä useampikin kerralla. Vapailla painoilla liikkeet kuitenkin vaatii enemmän harjoittelua.

Moro, olen 15 vuotias poika. Pituutta on n. 170cm ja painoa ikävä kyllä noin 80 kiloa:(. Ja tuo ylimääräinen paino ja läski pitäisi siis saada pois. Motivaatiota on, ja olen aloittanut treenaamaan kultaisella kuusikolla. Treenipäivät on ma, ke ja pe. Salilla tykkään käydä, ja sinne ihan mielelläni lähden. Karkit yms. herkut olen jättänyt pois. Ja tosiaan tarkoitus olisi, että läskit lähtisi ja lihakset kasvaisi. Ruokatottumuksia olisi tarkoitus parantaa niin, että söisin n. 5 kertaa päivässä n. 3-4 tunnin välein. Ja koulu sekä kotiruokaa syön.

Riittääkö tämä siis siihen, että läski lähtee, vai pitäisikö myös tehdä aerobista tms. jotta oikeasti jotain tapahtuisi?

Ton ikäsenä sitä muutoksia tapahtuu vielä sen verran, että suosittelisin ihan pelkästään liikkumaan liikkumisen ilosta. Laihduttaminen keskenkasvuisena on vähintäänkin kyseenalaista varsinkin kun et ole edes kuin vähän pullukka.

Moro, olen 15 vuotias poika. Pituutta on n. 170cm ja painoa ikävä kyllä noin 80 kiloa:(. Ja tuo ylimääräinen paino ja läski pitäisi siis saada pois. Motivaatiota on, ja olen aloittanut treenaamaan kultaisella kuusikolla. Treenipäivät on ma, ke ja pe. Salilla tykkään käydä, ja sinne ihan mielelläni lähden. Karkit yms. herkut olen jättänyt pois. Ja tosiaan tarkoitus olisi, että läskit lähtisi ja lihakset kasvaisi. Ruokatottumuksia olisi tarkoitus parantaa niin, että söisin n. 5 kertaa päivässä n. 3-4 tunnin välein. Ja koulu sekä kotiruokaa syön.

Riittääkö tämä siis siihen, että läski lähtee, vai pitäisikö myös tehdä aerobista tms. jotta oikeasti jotain tapahtuisi?

Läski lähtee sillä, että syö vähemmän kuin kuluttaa eli ei siihen fat burningiin aina pidä yhdistää mitään aerobista liikuntaa. Tämä nyt vain tarkennuksena.... Yleensä murrosikäisille riittää, että jättää vaan herkut (sipsit,karkit,leivokset,virvoitusjuomat yms.yms.) vähemmälle ja liikkuu jonkin verran, niin paino putoaa. Tossa iässä kuitenkin yleensä kasvetaan vähän joka suuntaan vielä.

Jos nyt ei paino ala laskea, voit tietty lisäillä jonkun lenkin (kävely, pyöräily, juoksu) tai vaikka jotain muuta liikuntaa (mäkijuoksu, nyrkkeilysäkin hakkaaminen, uinti....). Ja syöt kuitenkin ihan normaaleja annoksia, ei tossa iässä vielä kannata alkaa väkisin dieettaamaan. Kunhan et vaan vedä itteäs aina ihan ähkyyn. Ja joku 5 ateriaa on aika hyvä eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Jokaisella aterialla yrität saada tarpeeks proteiinia ja ei mitään roskaruokaa..

Tarviiko liikkeitä vaihtaa ollenkaan vai riittääkö että vaihtelee toisto- ja sarjamääriä? Eli voinko tehdä vaikka vuoden putkeen penkkiä tangolla (2-jakoisella ohjelmalla) niin että kehitystä tapahtuu koko ajan? Vai tottuuko kroppa jossain vaiheessa niin että pitäisi vaihtaa esim. käsipainopenkkiin?

Kuinka usein itse vaihdat liikkeen toiseen?

En mä osaa sanoa, vähän ehkä fiiliksen mukaan. Esim. scott hauiskääntöä saatan vaihdella viikoittain taljassa tehtävään ja normi scotin välillä, taljoissa vaihtelen kahvoja aika usein jne. Pääasiassa kyllä liikkeet on samoja, toisto -ja sarjamääriä sekä erikoistekniikoita viljelemällä saa sitä ärsykevaihtelua aivan riittävästi.

Kehitystä tulee kun kaikki kolme osa-aluetta on kunnossa, en näe mitään estettä tehdä samalla ohjelmalla niin kauan kuin kehitystä tulee ja sitähän tulee kun vähän osaa fiksailla sieltä täältä.

En mä osaa sanoa, vähän ehkä fiiliksen mukaan. Esim. scott hauiskääntöä saatan vaihdella viikoittain taljassa tehtävään ja normi scotin välillä, taljoissa vaihtelen kahvoja aika usein jne. Pääasiassa kyllä liikkeet on samoja, toisto -ja sarjamääriä sekä erikoistekniikoita viljelemällä saa sitä ärsykevaihtelua aivan riittävästi.

Kehitystä tulee kun kaikki kolme osa-aluetta on kunnossa, en näe mitään estettä tehdä samalla ohjelmalla niin kauan kuin kehitystä tulee ja sitähän tulee kun vähän osaa fiksailla sieltä täältä.

Tää mua just mietitytti. Hyvä niin että ei tarvi liikkeitä vaihdella.

Tarviiko liikkeitä vaihtaa ollenkaan vai riittääkö että vaihtelee toisto- ja sarjamääriä? Eli voinko tehdä vaikka vuoden putkeen penkkiä tangolla (2-jakoisella ohjelmalla) niin että kehitystä tapahtuu koko ajan? Vai tottuuko kroppa jossain vaiheessa niin että pitäisi vaihtaa esim. käsipainopenkkiin?

Kannattaa vaihdella liikkeitä. Penkin nyt voi tehdä aina. siihen vinopenkki tankolla taikka kässäreillä. Mutta ei niitä nyt kannata viikonvälein vaihdella. Pienemmät lihas ryhmät tottuu samaan liikkeeseen turhan äkkiä varsinkin hauis. Erilaista rasitetta kehiin niin lihas tykkää

Selittäkää minulle salin ja aerobisen suhden. Siis jos on jalkapäivä niin voiko seuraavana päivänä tai samana päivänä myöhemmin mennä lenkkeilemään ja haittaako se jalkojen kasvua Katabolistahan se juoksukin on? Jos kahtena peräkkäisenä päivänä tekisi jalkakyykkyä niin siinä ei mitään järkeä varmaan olisi mutta miten lenkkeily tai jotkut intervalli vedot, sprintit yms. Miten teette aerobiset dieetilllä? Monta tulee viikossa ja mihinkään aikaan?

Hä? Noissa molemmissa mielestäni lihas venyy ja supistuu, en ymmärrä edelleenkään:D

Ainakaan itse en tankopenkissä saa läheskään niin hyvää ja kovaa supistusta aikaiseksi, mitä saan käsipainopenkissä, peckdeckissä tai ristikkäistaljassa. Tangolla tehdessä siis keskityn juurikin siihen venytykseen, enkä ala yrittelemään, mitään suurempia supistuksia yläasennossa ja kp penkissä taas päinvastoin ei ole tarkoitus hakea mitään maksimaalista venytystä, vaan supistusta loppuvaiheessa. Se tanko ehkä hiukan hankaloittaa tissien yhteenpuristamista imo.

Kannattaa vaihdella liikkeitä. Penkin nyt voi tehdä aina. siihen vinopenkki tankolla taikka kässäreillä. Mutta ei niitä nyt kannata viikonvälein vaihdella. Pienemmät lihas ryhmät tottuu samaan liikkeeseen turhan äkkiä varsinkin hauis. Erilaista rasitetta kehiin niin lihas tykkää
Nyt tuli aika paksua. Lihaksilla ei ole aivoja ja ne eivät tiedä mitä liikettä teet, joten ne ei totu yhteenkään liikkeeseen. Ne tottuu ainoastaan samanlaiseen rasitukseen. Ja etenkin hauikselle liikkeiden vaihtelu on vielä hyödyttömämpää kuin muille lihaksille, koska se on pieni yksinkertainen lihas ja eri liikkeillä et saa juurikaan rasitusta eri paikkaan vaan se hauis supistuu aina samalla tavalla ihan sama teetkö hauiskääntöä taljassa vai nosteletko tukkeja metsässä. Ärsykkeen vaihtelu hoidetaan sitten toisella tavalla kuin liikkeitä vaihtelemalla. Hauiksen näkökulmasta mikään ei muutu jos vaihdat hauiskäännön tangolla käsipainoilla tehtävään, mutta pidät sarjat ja toistot samassa.

Ainakaan itse en tankopenkissä saa läheskään niin hyvää ja kovaa supistusta aikaiseksi, mitä saan käsipainopenkissä, peckdeckissä tai ristikkäistaljassa. Tangolla tehdessä siis keskityn juurikin siihen venytykseen, enkä ala yrittelemään, mitään suurempia supistuksia yläasennossa ja kp penkissä taas päinvastoin ei ole tarkoitus hakea mitään maksimaalista venytystä, vaan supistusta loppuvaiheessa. Se tanko ehkä hiukan hankaloittaa tissien yhteenpuristamista imo.
Mun mielestä taas se rintakehä hankaloittaa tankopenkissä venytyksen hakemista aika pahasti. Mä teen yleensä pelkällä tangolla lämmitellessä niin, että lasken muutaman toiston aivan kaulalle ja niin alas kuin ikinä menee ja silloin kyllä venyttää. Normaalilla tyylillä ei yhtään. Ja voi sitä tankoa yläasennossa painaa tavallaan lyttyyn keskeltä jos haluaa kunnolla supistaa. Ristikkäistaljassa mulla taas venytys on huomattava ja samalla kyllä supistuskin, paitsi viimeisissä toistoissa kun kädet koukistuu jo turhan paljon ja rintalihasten näkökulmasta liike jää tosi rajusti vajaaksi.

Back
Ylös Bottom