Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Rinnalle esmes pecdec on supistava liike, samoin kuin ristitaljavemputtelut; semmoset liikkeet missä lihakseen saadaan voimakas supistus aikaseks.
Sitten on venyttäviä liikkeitä, niinkuin penkkipunnerrus, jossa ala-asennossa saadaan rintalihakseen hyvä venytys.

Korjatkaas joku ammattilainen jos tuli sanottua väärin :rolleyes:

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kyllähän ne kaikki liikkeet lihasta supistaa kun ne oikein tehdään, penkki supistaa siellä ylä-asennossa ja pec dec venyttää tarvittaessa. Supistaa = jännittää. Tosin itsekin kyllä miellän esim. penkin venyttäväksi ja flyessit sekä taljat yms supistaviksi.

Jos lihas tekee töitä niin se supistuu. Pelkkä venytys ei ole se lihasta merkittävästi hajottava mekanismi harjoitteessa, joten turha miettiäkkään siltä kannalta liikkeitä. Yksittäisen liikkeen venyttävään efektiin vaikuttaa suurimmalta osin käytettävä kuorma(toki myös liikerata/ROM), joten tottakai penkki tuntuu "venyttävämmältä" kuin ristitalja..

Tärkee kysymys ois että onko huono ajankohta ajoittaa 6pvän ''tauko'' tai ''lepoviikko'' lyhyehkön dieetin aikana? (dieetannut nyt 18pv ja tarkotus olis vielä dieetata 2-3viikkoa) Viimeksi treenasin perjantaina, ja nyt joulun aikana salit on kiinni 26.12 asti. Katoaako vähäiset lihat 6pv aikana ja kannattaaks syödä nyt +-0 kaloreilla, ettei laihdu eikä liho?

Ja mun rutiini on 1-jakoinen 2-3 krt viikossa.

Tärkee kysymys ois että onko huono ajankohta ajoittaa 6pvän ''tauko'' tai ''lepoviikko'' lyhyehkön dieetin aikana? (dieetannut nyt 18pv ja tarkotus olis vielä dieetata 2-3viikkoa) Viimeksi treenasin perjantaina, ja nyt joulun aikana salit on kiinni 26.12 asti. Katoaako vähäiset lihat 6pv aikana ja kannattaaks syödä nyt +-0 kaloreilla, ettei laihdu eikä liho?

Ja mun rutiini on 1-jakoinen 2-3 krt viikossa.

Tauko todennäkösesti tekee vaan hyvää. Kuudessa päivässä ei nyt ihmeitä ehdi tapahtumaan lihaksille, joten ei lihaskatoakaan niin paljoa kannata pelätä. Ihan mahdottomilla miinuskaloreilla ei tiettykään kannata olla. Kulutusta vastaava syöminen on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Toki jouluna kannattaa nyt ottaa ruoankin kanssa ihan rennosti ainakin pari päivää.

Tuossa kesken hauisliikkeen tuli yks tuttu keskeyttämään ja sanomaan, että " ei kannattas tehdä noin pitkällä liikeradalla" Tein siis ristikkäistaljassa tangolla hauista sillä tavalla, että alhaalla en laskenut aivan suoraksi käsiä vaan hieman ennen jalkoja pysäytin ja siitä uusi toisto niin ylös kun vain sain. Tämän kaverin mielestä kuitenkin minun olisi pitänyt tehdä sellaista 20cm nytkytystä eli molemmista päistä reippaasti vajaaksi. Tällöin tanko piti pysäyttää yläasennossa jo noin rinnan korkeudelle koska tässä sijaitsi hauiksen "maksimisupistus" Mutta onko tuo nyt kuitenkaan ihan oikein koska en ymmärrä miten hauis voi tuossa tilanteessa olla maksimisupistuksessa kun käsi ei ole vielä lähelläkään niin koukussa kun voi olla?

Kyllähän tuolla tavalla toki pumpin saa kun lihas pysyy jännityksessä koko ajan, mutta eikös se lihas vastaavasti myös työskentele enemmän mitä pitempi liikerata on? Mitä mieltä olette varsinkin tuosta maksimisupistus jutusta?

Tuossa kesken hauisliikkeen tuli yks tuttu keskeyttämään ja sanomaan, että " ei kannattas tehdä noin pitkällä liikeradalla" Tein siis ristikkäistaljassa tangolla hauista sillä tavalla, että alhaalla en laskenut aivan suoraksi käsiä vaan hieman ennen jalkoja pysäytin ja siitä uusi toisto niin ylös kun vain sain. Tämän kaverin mielestä kuitenkin minun olisi pitänyt tehdä sellaista 20cm nytkytystä eli molemmista päistä reippaasti vajaaksi. Tällöin tanko piti pysäyttää yläasennossa jo noin rinnan korkeudelle koska tässä sijaitsi hauiksen "maksimisupistus" Mutta onko tuo nyt kuitenkaan ihan oikein koska en ymmärrä miten hauis voi tuossa tilanteessa olla maksimisupistuksessa kun käsi ei ole vielä lähelläkään niin koukussa kun voi olla?

Kyllähän tuolla tavalla toki pumpin saa kun lihas pysyy jännityksessä koko ajan, mutta eikös se lihas vastaavasti myös työskentele enemmän mitä pitempi liikerata on? Mitä mieltä olette varsinkin tuosta maksimisupistus jutusta?

Sekin kai kertoo jotain, että nauroin vähän ääneen noille sun tutun neuvoille. Hauis on maksimaalisesti supistunut, kun olkavarsi on pään vieressä pystyssä ja käsi täysin koukussa. Tiettykään ihan niin täyttä liikettä ei kuulu tehdä, vaan sä teit just niinku pitääkin. Tee niin täydellä liikeradalla ku pystyt olkavarsi paikallaan tekemään.

pidättekö iltapalaa yhtenä päivän tärkeimpänä ateriana? Itse näen asian niin että eikös yön aikana lihas kasva (eli täydessä levossa) ja se tarvii yön aikana "rakennusmateriaalia". Miten paljon siis kannattaa iltapalalla syödä? Onko hiilarit pahasti esim. jos syö näkkileipää rahkan lisäks?

pidättekö iltapalaa yhtenä päivän tärkeimpänä ateriana? Itse näen asian niin että eikös yön aikana lihas kasva (eli täydessä levossa) ja se tarvii yön aikana "rakennusmateriaalia". Miten paljon siis kannattaa iltapalalla syödä? Onko hiilarit pahasti esim. jos syö näkkileipää rahkan lisäks?

Itse pidän iltapalaa tärkeänä ihan vaan siitä syystä, että se on mulla niin suuri. Ei iltapalalla kuitenkaan pakko oo ihan mahdottomasti syödä. Eikä itse asiassa oo välttämättä kauheen fiksuakaan, koska ruoansulatuksenkin pitäisi päästä lepäämään. Mun mielestä iltapalaksi riittää ihan hyvin joku rahka+marjat+öljy tms. Hiilihydraattien välttely illalla on kans vähän vanhaa tietoa, eli kyllä niitäkin saa syödä (omalla iltapalalla saattaa mennä helposti litra maitoa ja 280g kaurahiutaleita eli lähemmäs 200g hiilaria...).

Mieluiten hiilareista hitaita, mutta keskity lähinnä syömään proteiinia ja rasvaa yötä vasten.

Kaikki ateriat on tärkeitä. Toisinsanoen aina kun syöt, niin sen pitäisi olla sillä hetkellä tärkeää jos sille linjalle lähdetään. Ei iltapalalla tuota yön "rakennusmateriaalia" niin äärimmilleen myöskään pidä viedä. Kalori on yhä kalori ja jos liikaa tulee niin liikaa tulee. Itse keskitän päivän toisen ison aterian illalle tosin siksi että tykkään mennä nukkumaan maha täynnä. Toinen iso ateria on treenin jälkeen.
Perjaatteessa proteiinintarpeisiin yöksi riittäisi 40g kaseiinia, jonka imeytymisvauhti tyhjään mahaan on noin 3g/h. Tämä siis jos aamiaisella nautitaan myöh heti proteiinia eikä paastota pidempään.

On polvi ottanut sen verran hittiä jalkatreeneissä että en pysty jalkoja treenaamaan, paitsi tietysti pohkeita. Kävelykin on tuskaista ja olen aika varma että ei kannata jalkoja treenata muutamaan viikkoon ainakaan että edes joskus sitten pääsisi tekemään jalkoja. MInkälaisella ohjelmalla kannattaisi mennä? Ihan normaalilla 4-jakoisella mutta jalkapäivä skipataan vai mitä suosittelette?

SS ja 5x5 on hyviä. Toi 5/3/1 ei oikein toimi aloittelijalla vielä ja lisäksi progressio on niin pientä että parempi hinkata jotain perusohjelmaa progressiolla kunnes tulee seinä vastaan. Kumpaakin ekaa treenailleena itse pidin kovasti SS:tä, erityisesti ehkä siksi että rinnalleveto oli yksi lempiliikkeistäni aina.

Tätä voi kompata omaan kokemukseen viitaten. Niin kauan SS:ää, että seinä tulee vastaan, sen jälkeen 5x5:lla eteenpäin. 5x5 on hieman "kevyempi" progression suhteen ja sopii hyvin siinä vaiheessa, kun SS:llä ei saa enää tuloksia aikaan..

Tätä voi kompata omaan kokemukseen viitaten. Niin kauan SS:ää, että seinä tulee vastaan, sen jälkeen 5x5:lla eteenpäin. 5x5 on hieman "kevyempi" progression suhteen ja sopii hyvin siinä vaiheessa, kun SS:llä ei saa enää tuloksia aikaan..

Miten 5x5 progressio on muka kevyempi ? ainakin täällä -> StrongLifts 5x5: Ultimate Strength & Muscle Building Program StrongLifts
sanotaan näin:

"Now, with StrongLifts 5×5 your goal is NEVER to get sore or “pumped” because the only thing that matters for building muscle is gaining strength. That’s why you will always try to lift 5 pounds more (that’s 2.5kg) than last workout on each exercise."

Eli eikös progressio ole täysin sama kuin Starting strengthissä? Vai onko jossain ehdotettu muuta progressiota 5x5 ohjelmaan? jos on niin millaista? Asia kiinnostaa lähinnä siksi että itse teen nyt starting strengthiä ja ajattelin muutaman kuukauden päästä siirtyä elaston 2-jakoiseen, koska ajattelin ettei starting strengthin jälkeen voi siirtyä 5x5 ohjelmaan täysin samanlaisesta progressiosta johtuen, eli kun kehitys SSllä pysähtyy niin jos vaihtaisin 5x5 niin miksi kehitys jatkuisi lähes samanlaisella ohjelmalla ja progressiolla.

Oliko liikuntamyllyssä? :D Itellä kävi juuri sama juttu joskus 2010 alkuvuodesta, ku tein ristikkäistaljassa habaa.

Eli eikös progressio ole täysin sama kuin Starting strengthissä?

Jos nyt vaikka katsotaan kyykkyä SS:ssä eli 3x5 ja vaikka 100 kg ja siitä sitten verrokkina 5x5 100 kg. Tämänhän voisi laskea olevan 3*5*100 eli 1500 ja vastaavasti 2500. Jos molempiin lisätään 2,5 kg, niin vastaavat luvut ovat 1537,5 ja 2562,5. Prosentteina nämä on luonnollisesti samoja (2,5 %). Jos nyt kuitenkaan 5x5:ssa paino (100 kg) ei ole sama vaan pienempi, niin tällöinhän tuo prosentuaalinen 2,5 kg korotus on yli 2,5 % kuin myös tuo koko kuorman kasvu (suhteellinen siis).

Jos nyt vaikka katsotaan kyykkyä SS:ssä eli 3x5 ja vaikka 100 kg ja siitä sitten verrokkina 5x5 100 kg. Tämänhän voisi laskea olevan 3*5*100 eli 1500 ja vastaavasti 2500. Jos molempiin lisätään 2,5 kg, niin vastaavat luvut ovat 1537,5 ja 2562,5. Prosentteina nämä on luonnollisesti samoja (2,5 %). Jos nyt kuitenkaan 5x5:ssa paino (100 kg) ei ole sama vaan pienempi, niin tällöinhän tuo prosentuaalinen 2,5 kg korotus on yli 2,5 % kuin myös tuo koko kuorman kasvu (suhteellinen siis).

Progressiohan on aivan tarkalleen sama SS ja 5x5, koska se progressio on kilomääräinen ei prosenttuaalinen. Ero tulee tietysti siinä että toisessa nostetaan kaksi sarjaa enemmän jolloin kokonaiskilomäärä on suurempi, jos toki verrataan samoja kiloja. Tosin stoppi ei varmasti tule SS:llä sadassa kilossa jos 5x5 menee satku.

Tarkennan alkuperäistä ajatustani. Ensin jompikumpi ja sen jälkeen voi tuota 5/3/1:stä kokeilla koska se ei ole ihan aloittelevan nostajan ohjelma koska siinä progressio on pientä ja aloittelevana varmasti nopeampikin progressio toimii vielä.

Back
Ylös Bottom