Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko mitään vinkkiä antaa olankohautuksiin? käsipainoilla tehnyt ihan perus kohautuksia, mutta jotenki tuntuu että ei aina oikeen aktivoidu trapsit niin paljon kun pitäisi vaan enemmän niskalihakset. ihan pikkusilla käsipainoil tehny vaan(10-20 kg). niskan alue ja trapsitkin oikeestaan kasvanut aika helvetin hyvin(eli selvästi siellä tapahtuu jotain), mutta silti tuntuu että voisi tekniikassa olla jtn paranneltavaa. Pyrin aina viemään olkapäitä vähän taakse siinä toivossa että trapsit ottais kaiken rasituksen ja niska/olkapäät jäis minimiin. tuntumaa haen aina kans silleen ns. rullaten niitä trapseja. Meiän salil ei sellasta trap-baria ole mutta se näyttää just sellaselta että sil saa parhaan mahollisen tuntuman, onko kokemusta kellään siitä?

Ite aina saanu hyvän tuntuman trapseihin kun ajattelen että kannan kauppakasseja.

Onko mitään vinkkiä antaa olankohautuksiin? käsipainoilla tehnyt ihan perus kohautuksia, mutta jotenki tuntuu että ei aina oikeen aktivoidu trapsit niin paljon kun pitäisi vaan enemmän niskalihakset. ihan pikkusilla käsipainoil tehny vaan(10-20 kg). niskan alue ja trapsitkin oikeestaan kasvanut aika helvetin hyvin(eli selvästi siellä tapahtuu jotain), mutta silti tuntuu että voisi tekniikassa olla jtn paranneltavaa. Pyrin aina viemään olkapäitä vähän taakse siinä toivossa että trapsit ottais kaiken rasituksen ja niska/olkapäät jäis minimiin. tuntumaa haen aina kans silleen ns. rullaten niitä trapseja. Meiän salil ei sellasta trap-baria ole mutta se näyttää just sellaselta että sil saa parhaan mahollisen tuntuman, onko kokemusta kellään siitä?

Pyri pitämään pää paikallaan ni niska pääsee vähän vähemmällä. Supista epäkkäitä ylhäällä aina kunnolla ja pidä vaikka hetki siinä. Mä suosittelisin myös kokeilemaan kohautusta smithissä. Sen kanssa vielä esim. pystysoutua supersarjana ni aivan varmasti tuntuu epäkkäissä. Tollasta trap baria oon kerran kokeillu vähän, ja olihan se siinä mielessä hyvä, että ei ainakaan tanko tai käsipainot ottanu kehoon kiinni. Se hieman leveämpi ote tosin tuntui vähän erikoiselta, ku ei oo tottunu siihen. Voiskin seuraavaks kokeilla taas trap barilla.

Mistä motivaatio?

Moro. Ajattelin tänne kysymysketjuun nyt tämän laittaa, eli mulla on sellanen ongelma että motivaatio ei riitä treenaamiseen jostain syystä. Haluaisin treenata kyllä ja on lomareissukin tulossa niin olis kiva yrittää vähän rantakuntoa parantaa. Olen monesti aikaisemmin aloittanut treenamisen mutta sitten jostain syystä aina parin kolmen viikon jälkeen motivaatio loppunut. Kotona treenaan niin se voi olla yks syy kun kotona on niin helppo ajatella että treenaan vaikka tunnin päästä :D salille ei ole asiaa kun on niin pitkä matka ja vielä alaikäinen niin ei autollakaan paljon huristella. Sekin voi olla syy että olen aloittanut liian rankasti. Liian suurilla painoilla liian monta sarjaa liian suurella määrällä toistoja. Nyt ajattelin taas aloittaa treenaamisen ja ajattelin ihan kevyesti aloittaa ja pari kertaa viikossa treenata.

Tavoitteena olisi saada hartioihin leveyttä ja rintalihaksia vähän kasvatettua pääasiassa. Sikspäkki näkyy tällä hetkellä hyvin jännittäessä mutta tavoitteena olisi että myös levossa näkyisi kunnolla. Välineinä nyt on vatsapenkki, käsipainoja, leuanvetotanko ja kuntopyöräkin löytyy. Luulen että mun kannattais tehä liikkeitä jotka vaikuttaa useisiin eri lihaksiin, eli etunojapunnerrusta yms? Mutta tärkein asia olis ensin tuo motivaatio löytää, eli jotenkin saada treenamisesta mukavampaa. Pitäisikö sitten lie asettaa jotain tavoitteita joihin pyrkiä tms.. en vaan osaa mitään sopivaa tavoitteta itselle asettaa. Paitsi ehkä vatsalihasten kohdalla. Niin ja tietysti vois ottaa tavotteeksi painoa nostaa tietty määrä tiettyyn aikaan mennessä tms. Mutta jos jotain vinkkejä olis niin erittäin nöyrästi ottaisin vastaan. Kiitos!

Tavoitteita on aina helpompi tavoitella mielestäni, ja sitä kautta saada motivaatiotakin, kun on suunnitelmallisuutta mukana. Eli sen sijaan, että ajattelet treenaavasi tunnin päästä ja/tai pari kertaa viikossa, suosittelen että kokeilet selviä sääntöjä. Eli esim. treeni on aina ti ja to klo 19. Jos se himassa treeniin siirtymä tuntuu väkinäiselle, niin voithan sä aloittaa himasalille kulkemisen. Eli ennen treeniä juoksu tai reipas kävelylenkki ulkosalla. Sen päälle on kiva buusti sitten tehdä muutakin. :)

Kyllä sitä persettä kuuluu työntää molemmissa versiossa taakse jotta sinnekkin saadaan venytystä. Pistää melkeen suututtamaan se millasta paskaa tuo chinz tänne suoltaa, joku aloittelija vielä pahimmassa tapauksessa ottaa neuvosta vaarin ja alkaa vetelemään tanko ilmassa roikkuen pelkästään selällä :face: Tuo Nyyssölän tekemä on siis se romalialainen mave, sjmv:ssa vedetään maasta asti mutta saman ohjeet siinäkin pätee.

Siis tottakai se perse menee taaksepäin molemmissa, eihän tasapaino muuten säilyisi. Kuitenkin romanialaisessa mavessa tuo perseen taakse työntäminen lähtee suurelta osin polvista, kun taas SJMV:tä voi tehdä myös jalat enemmän suorassa (alle 10 asteen koukistus polville), jolloin se perse työntyy taakse lähinnä nilkoista lähtien. Tällöin myös tanko jää selkeesti jaloista irti eikä nouse sääriä hipoen niinku esim. normaalissa mavessa. Ehkä toi varpaiden yläpuolella oli huonosti sanottu kun selvästi liioittelee, mutta kyllä se tanko välttämättäkin useita senttejä edempänä on jos polvea koukistetaan mahdollisimman vähän.

Tietysti noita variaatioita on vaikka kuinka. Esim. tässä videolla Dorian Yates tekee ylhäältä lähtevänä, mutta kuitenkin kirjaimellisesti suorin jaloin:
Dorian Yates Stiff legged deadlift - YouTube

Tosta videolta huomaa, kuinka se tanko jää hieman edemmäs kun tehdään suorin jaloin, selän ollessa kuitenkin oikeassa asennossa.

Sitten vielä parempi esimerkki siitä kuinka SJMV:ssä tanko jää edemmäs löytyy esim. Jonnie Canditon videolta. Ja tottakaihan se jää, koska ei sitä tankoa edes pysty laskemaan nilkkoihin ilman että koukistaa polvia reilusti (kuten normimavessa). Tekniikka on tästä huolimatta mun mielestä tosi nätin näköistä (1:42 eteenpäin):
3 Quick Tips For The Stiff Legged Deadlift - YouTube

Varsinkin tällä Canditolla näkyy selvästi että tanko on huomattavan pitkällä edessä normaaliin maveasentoon nähden, mutta silti tekniikka on tosi nätin näköistä ja selkä pysyy neutraalissa asennossa koko ajan. Mave on tietenkin juttu erikseen, samoin jos tehdään SJMV tai Romanialainen reilusti polvia koukistamalla kuten Nyyssölä tuossa toisessa ketjussa niin tanko jää taakse. Perustele toki, jos olet eri mieltä.

Treenailen 4-jakoisella ohjelmalla ja nyt on herännyt yksi kysmys. Onko siitä haittaa jos joka viikolla treenivähän muuttuu? Esim. rinta treenin teen erilailla. Nähkääs sali on sen verran pieni kävijämäärään nähden että on lähes mahdotonta toteuttaa koko ohjelmaa sellaisenaan kuin se on viikosta toiseen, joten välillä joutuu tai aika useinkin muokkaamaan hieman treeniä. En tietenkään mitenkään vetele salilla miten huvittaa vaan ihan hyväksi todetuilla ohjeilla mitä olen muunmuassa täältä lukenut.
Onko tästä jotain haittaa lihaskasvun kannalta?

Kunhan pääliikkeet pysyy mukana. Eristäviä liikkeitä voi vaihdella, mutta progression ylläpitäminen on tärkeää.

Noniin, mitäs mieltä pakkislaiset ovat 4-jakoisesta ohjelmastani kevyttä dieettiä varten, tarkoitus olisi treenata 2 on 1 off mutta pidän ylimääräisiä lepoja sen mukaan miltä tuntuu.

Rinta, hauis

Penkkipunnerrus tangolla 3x8-12

Vinopenkki käsipainoilla 2x6-8

Tasapenkki käsipainoilla 2x10-15

Hauiskääntö mutkatangolla 2x6-10

Hammerkääntö käsipainoilla 2x6-8

Etureidet, pohkeet

Atg kyykky 5x10-15

Jalkaprässi 4x8-10

Jalan ojennus 3x10-15

Pohkeet koneessa tuntumapumppailua.

Olkapäät, ojentajat

Pystypunnerrus käsipainoilla/smithissä niskantakaa 3x8-10

Viparit sivuille 3x10-12

Pystysoutu 2x12-15

Ojentajapunnerrus ylätaljassa 2x8-10

Ranskalainen punnerrus mutkatangolla 2x6-8

Takareidet, selkä

Sjmv 4x8-10

Reidenkoukistus istuen 2x10-15

Pohkeita koneessa

Ylätalja 4x8-10

Alatalja 4x6-8

Ylä,- ja alatalja tankoja vaihdellen

E. tuli vähän väärään ketjuun mutta kai tämä peruskysymyksestä menee..

Kumpikaan noista videoista ei ole paras mahdollinen, koska ei selvästi näe onko tanko irti kropasta. Dorianin videossa sanoisin että ei ole, kuvakulma hämää ja näyttäisi muka olevan. Ja jännä juttu, kokeilin eilen illalla tässä kämpillä huvikseen kuivaharjoitteluna mavea suorilla jaloilla ja kyllä mä silti sain tangon menemään jalkoja pitkin ja saman tein myös salilla. En vaan voi käsittää miksi ihmeessä sitä tankoa pitäisi roikottaa ilmassa jos on sentään kunnon raudat käytössä eikä mitään tekniikkapainoja kuten esim tossa Yatesin videossa. Ei se selkä siitä todellakaan tykkää etkä sä sitä saa suorassa pysymään jos sulla on tangossa 200kg oli kyseessä sitten normi mave tai sjmv. Tästä herää myös kysymys, miksi tehdä liian suorin jaloin jos se aiheuttaa väkisin tuon sinun kutsuman tangon loittonemisen, tekee pikkasen enemmän koukussa mutta lattiasta asti niin pysyy se tanko jaloissa kiinni eikä tapahdu vahinkoja, ei se liike siitä huonommaksi mene. Tosin en edes käsitä miksi ihmeessä kukaan tekisi sun mainitsemalla tavalla, tähän päivään asti en ole moista tapausta tavannut.

No ei tuo Candito mikään kovin iso äijä ole, muutaman vuoden treenannut parikymppinen sälli ja 184 kilolla tekee tuossa aika kevyen näköistä sarjaa eikä tuo miltään seläntappomeiningiltä näytä. Eihän se tanko kaukana jaloista tietenkään ole, mutta kyllä mun mielestä tuostakin videosta selvästi huomaa että on se kuitenkin selvästi irti, eikä niinkuin normimavessa että tanko kulkee ihan sääriä pitkin. Sen kyllä myönnän, että tuo mun "varpaiden päällä" oli aika huonosti sanottu ja ihan aiheesta korjasit, itsekin kokeilin tehdä niin eihän se nyt sentään ihan niin pitkällä ole. Mutta kuitenkin (välityksistä riippuen) yleensä hieman irti vrt. maven asentoon. Tietysti jos välitykset on sellaiset että suorinjaloinkin tanko kulkee ihan jaloissa kiinni niin turha sitä on ehdoin tahdoin yrittää eteenpäin saada. Tärkeintä on että ranka pysyy neutraalissa asennossa.

Tuolla pakkislaisten treenivideot -ketjussa on apuluksen SJMV:t postattu vikalla sivulla, siitäkin näkee että kyllä se tanko tosiaan maveen verrattuna irti jaloista on: Tonnin painoinen liharekka - YouTube

Tästä herää myös kysymys, miksi tehdä liian suorin jaloin jos se aiheuttaa väkisin tuon sinun kutsuman tangon loittonemisen, tekee pikkasen enemmän koukussa mutta lattiasta asti niin pysyy se tanko jaloissa kiinni eikä tapahdu vahinkoja, ei se liike siitä huonommaksi mene.

Mä sanoin vain että SUORINJALOIN tanko ei kulje jaloissa kiinni. En mä sanonut että niin pitäisi välttämättä tehdä. Romanialaisena itsekin teen, vastaavaan tyyliin kun nyyssölä tossa toisen ketjun aloituspostauksessa.

Aina jotenkin tuntuu rintatreenin kohdalla siltä että ei tiedä mitä liikkeitä pitäisi tehdä ja treenin jälkeen on sellainen olo että kaikki meni taas päin vittua. Olisiko jompikumpi näistä hyvä rintatreeni?

1.
Vinopenkki smithissä 4x10
Penkkipunnerrus kp 3x10
Hammer press 3x10
Vipunostot tasapenkillä 3x10

2.
Vinopenkki kp 4x10
Vipunostot tasapenkillä 4x10
Peck deck 3x10
Hammer press 4x10

Jonkun näkästä apua? Muissa treeneissä on sentäs selvä idea mitä tehdä mutta aina rinnan kohdalla jotenkin epävarma olo.

korvaako kre-alkalyn ennen reenii (1,75g) normin 5g kreatiini annoksen? vai pitääkö ottaa loput 3,25g normi monohydraatista?:confused:

Koko tuote taitaa olla vähän niin ja näin. Ihan perus monohydraatti on paras vaihtoehto. Toki jos sulla jo on tollasta kre-alkalynia, ni käytä pois. Ota vaikka ihan silleen ku ohjeessa lukee.

Moro! oisko mitään hyvii treeni vinkkejä aloittelijalle jotta saisi lihakset erottumaan!?!? ja olen 16-vuotias ja painoa on 70kg ja olen 173cm pitkä :D ja voisi myös kertoa jotain ruokavalio vinkkejä? :)

Moro! oisko mitään hyvii treeni vinkkejä aloittelijalle jotta saisi lihakset erottumaan!?!? ja olen 16-vuotias ja painoa on 70kg ja olen 173cm pitkä :D ja voisi myös kertoa jotain ruokavalio vinkkejä? :)

Lihakset erottuu tiputtamalla rasvat tarpeeksi alas, mutta en välttämättä alkais tolla painolla heti dieetille vaan enemmänkin opettelisin liikkeet samalla treenaten ja kalorit vähän plussalle. Proteiinia sitten törkeesti (ite vetäisin 2 grammaa per painokilo), niin saat lihastakin hyvin samalla. Ite hommaisin siis eka (lihas)massaa ja dieettaisin lihakset esille vasta myöhemmin. Se on nääs kivempaa et on sitten kans niitä lihaksia siinä kohtaa kun niiden kuuluis erottua.

Tää on sitten vaan mun näkemys ja kohta joku katkeroitunu kääpä sen varmaan teilaakin. Siitä huolimatta hyviä treenejä! :thumbs:

Lihakset saa näkyviin kun rasvaprosentti on riittävän alhainen ja lihakset riittävän isoja. Ruokavaliovinkkejä löytyy hiukan etsimällä vaikka tuolta ravinto-puolelta.

Lihakset saa näkyviin kun rasvaprosentti on riittävän alhainen ja lihakset riittävän isoja.

Hirveän hidasta touhua :hyper:

Mistähän mahtaa johtua että kahdella viime kerralla kun oon koittanut penkissä maksimia, niin vanha ennätys on tullut molemmilla kerroilla aika kevyesti, mutta sitten kun on laittanut muutaman kilon lisää niin alkaa rintaan sattua eikä nouse enää mihinkään. Siis kun tanko on alhaalla alkaa rintaan sattua pirusti eikä mitään toivoa että ides irtoaisi rinnalta. Sitten sen jälkeen pienemmillä painoillakin nostaminen on täyttä tuskaa. Seuraavana päivänä sitten ei taas ole ollut enää minkäänlaista kipua.

Back
Ylös Bottom