Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Meinasi tänään lähteä taju maven viimeisessä sarjassa. Sarja loppui niin yhtäkkiä tuli pistävä kipu päähän ja lähti vähän tunto kielestä. Vähän säikäytti, mutta helpotti vähän kun kaveri hieroi niskoja. Ilmeisesti niskat jotenkin jumissa niin ei kierrä veri niin hyvin päässä?

Niin hassulta kuin saattaa kuulostaakin, katsoin tänään nyt ensimmäistä kertaa elämässäni vasta oman selän miltä se näyttää, josko vähän posettaa, ja ilolla bongasin, että yläselässä yllättävän kivasti lihaserottuvuutta, itselle tarpeeksi v-muotoakin löytyy, ja selän keskiviiva alas asti syvä.

Kokonaisuutta vain pilaa alaselän sivut (eli leveiden selkälihasten alaosat vyötärön ja takamuksen välillä), ja joissa suoraan sanottuna läskiä, muttei juurikaan kiinteyttä. Toki siihen auttaa laihdutuskin, mutta miten muuten tuota nyt paikkaisin parhaiten? Ja nyt ei haeta leveyttä, vaan pienennystä mielellään ihan kohdistetustikin noihin hemmetin lölleröihin.

Jatkan alataljasoutua, vaihdan ylätaljan alun lämmittelysarjan tilalta kunnon tekemiseen ainakin? Kulmasoutua ja leuanvetoa mulle jo ohjelmani yhteydessä suositeltiin, mutta kumpaakaan niistä en oikein omaksi jutuksi koe, ja enemmän ylös nekin vaikuttavat(?), joten onko muita vaihtoehtoja? Vartalon kiertoja en alaselän ongelmien takia pysty tekemään, mavenkin kanssa vähän niin ja näin, joten se kaiketi, kun on niin tottunut varomaan alaselkää, myös selittää nykytilannetta.

Niin hassulta kuin saattaa kuulostaakin, katsoin tänään nyt ensimmäistä kertaa elämässäni vasta oman selän miltä se näyttää, josko vähän posettaa, ja ilolla bongasin, että yläselässä yllättävän kivasti lihaserottuvuutta, itselle tarpeeksi v-muotoakin löytyy, ja selän keskiviiva alas asti syvä.

Kokonaisuutta vain pilaa alaselän sivut (eli leveiden selkälihasten alaosat vyötärön ja takamuksen välillä), ja joissa suoraan sanottuna läskiä, muttei juurikaan kiinteyttä. Toki siihen auttaa laihdutuskin, mutta miten muuten tuota nyt paikkaisin parhaiten? Ja nyt ei haeta leveyttä, vaan pienennystä mielellään ihan kohdistetustikin noihin hemmetin lölleröihin.

Jatkan alataljasoutua, vaihdan ylätaljan alun lämmittelysarjan tilalta kunnon tekemiseen ainakin? Kulmasoutua ja leuanvetoa mulle jo ohjelmani yhteydessä suositeltiin, mutta kumpaakaan niistä en oikein omaksi jutuksi koe, ja enemmän ylös nekin vaikuttavat(?), joten onko muita vaihtoehtoja? Vartalon kiertoja en alaselän ongelmien takia pysty tekemään, mavenkin kanssa vähän niin ja näin, joten se kaiketi, kun on niin tottunut varomaan alaselkää, myös selittää nykytilannetta.

Ei sitä rasvaa voi polttaa tietyltä alueelta. Mitään muuta pienennysmenetelmää ei ole. Kulmasoutu kyllä ottaa leveän selkälihaksen alaosaanki todella hyvin varsinki sillon, kun sen tekee vastaotteella ja vetää sitä tankoa enemmän vyötäröä ku napaa/rintaa kohti.

Päivää taloon vain. Tässä oon yrittäny etsiä foorumilta ratkaisua ongelmaani. Olen 7 pallomeren seilori ja siis laivahommissa.
Tilojen pienuuden vuoksi tänne ei ole mitään mahdollisuuttakaan saada kuin "perus" välineistöä tonne salille.
Sieltä löytyy penkki, jalkaprässi, ristikkäistalja, peck deck, reisien ojentaja ja ylätalja + läjä punnuksia ja tankoja.
Kysymys kuuluu: milläköhän keinolla saisin treenattua reisien koukistajia noilla välineistöillä? Olisiko esim. ristikkäistaljasta apuva siihen?

Ei sitä rasvaa voi polttaa tietyltä alueelta. Mitään muuta pienennysmenetelmää ei ole.
Joo, tiedän. Mutta ei esim. tuo selän ja varsinkin alaselän syvä vako niin syvä olisi, jos en olisi sitä selänojennuslaitteessa niin säntillisesti kiusaillut ja kyljet ovat saaneet sitten taas kivaa muotoa sivutaivutuksesta taljassa, joten kyllä se kohdistaminenkin auttaa, vaikka ruokavalio kaiken aa ja oo onkin. Keskivartalon rasvaprosentiksi InBody väitti nyt juuri taannoin 20,1, joten ei keskellä onneksi isompia kuorrutuksia ole, mutta jotensakin luulen, että sittenkin kun löllöt pois, ei sieltä alta muuta paljastu, kuin suhteessa muuhun selkään paljon vähäisempää huomiota saanut alaselkä. Joten samalla tässä myös ennakoin tulevaa. :)

Onko mitään, mitä voisi tehdä taljassa? Mä kun tykkään siinä touhuamisesta kaikkein eniten, ja valmiiksi osaan tai tiedän varmaankin vain murto-osan niistä kaikista liikkeistä, mitä siinä voi tehdä.

Mikä on tavoitteesi? Millainen on ruokavaliosi? Miksi lenkit ovat tuossa?

Tavoitteena olisi aloitella sali treenausta ja saada lihaksia sitä myöten. Ruokavalio on aika lailla perus kotiruokaa, en sen kummemmin laske kaloreita tai herkuttele. Lenkit oli vanhasta tottumuksesta, mutta kaipa ne on parempi jättää kokonaan pois ja antaa kehon palautua kunnolla.

Moro! Mulla on alkanut vaivata kyynärvarret erityisesti haukkarissa. Auttaiskohan vaivaan rannesiteet?

Ala treenata niitä forkkujakin..

Joo, tiedän. Mutta ei esim. tuo selän ja varsinkin alaselän syvä vako niin syvä olisi, jos en olisi sitä selänojennuslaitteessa niin säntillisesti kiusaillut ja kyljet ovat saaneet sitten taas kivaa muotoa sivutaivutuksesta taljassa, joten kyllä se kohdistaminenkin auttaa, vaikka ruokavalio kaiken aa ja oo onkin. Keskivartalon rasvaprosentiksi InBody väitti nyt juuri taannoin 20,1, joten ei keskellä onneksi isompia kuorrutuksia ole, mutta jotensakin luulen, että sittenkin kun löllöt pois, ei sieltä alta muuta paljastu, kuin suhteessa muuhun selkään paljon vähäisempää huomiota saanut alaselkä. Joten samalla tässä myös ennakoin tulevaa. :)

Onko mitään, mitä voisi tehdä taljassa? Mä kun tykkään siinä touhuamisesta kaikkein eniten, ja valmiiksi osaan tai tiedän varmaankin vain murto-osan niistä kaikista liikkeistä, mitä siinä voi tehdä.

Ainahan voit tehdä jotain, mutta jos näet ite että läskiä on, niin sitä myös on. Naisilla myös viimeisimpiä paikkoja rasvan lähdössä on reidet, perse ja keskivartalo.

Jos jotain liikkeitä nyt sinne keskivartalolle vielä mietit, niin varmaan jotaina rotaatio liikettä sinne. esim woodchopper taljassa How To: Oblique Twist "Wood Chopper" (LF CAble) - YouTube

Yleensä kuitenkin kapea keskivartalo on se monen ihanne, ja eniten siihen keskivartalon paksuuteen vaikuttaa uloimmat vinot vatsalihakset. Ihan siis että paljonko haluat noita sitten lopulta kuitenkaan jauhaa.

Jos jotain liikkeitä nyt sinne keskivartalolle vielä mietit, niin varmaan jotaina rotaatio liikettä sinne. esim woodchopper taljassa How To: Oblique Twist "Wood Chopper" (LF CAble) - YouTube

Oi voi, ihana liike, mutta tuossa on mukana sellainen kierto, joka sattuu alaselkään pelkästään jo katsomalla :D. Mutta ihan hemmetin hyvä videoresurssi muuten, kiitos paljon! Vastaan tähän kysymykseeni nyt itse vähän googleteltuani ja ton resurssin asiosta, että voisin koklata tuota Ab pulldownia. Kokeiluun menee myös tämä, koska äkkiseltään vaikuttaa siltä, että polvillaan ollessa saattaisi olla helpompi pitää alaselkä paikoillaan ja keskittyä kiertoon vatsalihaksissa. Ja voisin myös pitkästä aikaa kokeilla selänojennusta selkäpenkissä.

Yleensä kuitenkin kapea keskivartalo on se monen ihanne, ja eniten siihen keskivartalon paksuuteen vaikuttaa uloimmat vinot vatsalihakset. Ihan siis että paljonko haluat noita sitten lopulta kuitenkaan jauhaa.
Mä fanitan niin paljon vinoja vatsalihaksia, että olen niille sentin pari valmis uhraamaan ;)

Oi voi, ihana liike, mutta tuossa on mukana sellainen kierto, joka sattuu alaselkään pelkästään jo katsomalla :D. Mutta ihan hemmetin hyvä videoresurssi muuten, kiitos paljon! Vastaan tähän kysymykseeni nyt itse vähän googleteltuani ja ton resurssin asiosta, että voisin koklata tuota Ab pulldownia. Kokeiluun menee myös tämä, koska äkkiseltään vaikuttaa siltä, että polvillaan ollessa saattaisi olla helpompi pitää alaselkä paikoillaan ja keskittyä kiertoon vatsalihaksissa. Ja voisin myös pitkästä aikaa kokeilla selänojennusta selkäpenkissä.

Mä fanitan niin paljon vinoja vatsalihaksia, että olen niille sentin pari valmis uhraamaan ;)
#1 Exercises Guide! Over 300+ Free Exercise Videos And Guides!
Tuolta löytyy kans ihan hyvin keskirungon liikkeit videoitten kanssa. Itse suosinut kiertoliikettä missä heitän levypainon maahan, tangon pää siihe levypainon holeen, otat tangosta molemmin käsin kii niin että ylempi käsi on se jonka puolelle käännetään, jalat hieman koukussa ja sitten tosiaan tuodaan se tanko about vyötärölinjaan ja takas ylös. En nyt heti muista kyseiselle liikkeelle nimee enkä näin oikeen löytäny videoo, yks vanhanliiton voimailija sen joskus opetti ja kyllä tekee gutaa.

En tiedä kuuluuko tähän, vai tyhmien kysymysten kerhoon. Mutta minkä takia kaikki aloittelevat salityypit alkavat kiskomaan ananasta?

Dipit

Mikähän mahtaa olla vialla kun dippaan niin vihloo keskelle rintalastaa aina parin toiston jälkeen? onko kellään ollu samaa vaivaa , pääsiskö siitä jotenkin eroon?

Kiitos vastauksista etukäteen!

Standing military press aka sotilaspunnerrus. Missähän mahtaa olla vika kun mulla tuppaa tuo selkä menemään hieman taaksepäin kenolleen kun teen tätä? Tulee hieman liikaa painetta tuonne alaselän alueelle. Auttaisko katseen siirtäminen yläviistoon vaiko keskivartalon vahvistaminen? Jos taas keskityn pitämään ruodon suorassa niin nosto kärsii ja tuppaa kaatumaan hieman eteen. Oon viime ajat käyttänyt vyötä liikettä tehdessä ettei selkä menis ihan paskaks.

Painoakaan ei pitäisi olla tangossa liikaa kun teen naurettavalla 45kg:lla 5x5:a. Salilla on turha kysyä keneltäkään apuja kun ei tätä tunnu kukaan muu edes tekevän.

e. http://www.youtube.com/watch?v=Qu4mZywAHHQ oheisen videon kaverin selkä menee samalla lailla kun mulla, joten havainnolistaa aika hyvin. Joten kuuluuko sen taipua noin ja tuleeko jaloilla antaa alkusysäystä mukaan vaiko ei?

Standing military press aka sotilaspunnerrus. Missähän mahtaa olla vika kun mulla tuppaa tuo selkä menemään hieman taaksepäin kenolleen kun teen tätä? Tulee hieman liikaa painetta tuonne alaselän alueelle.

Vähän taaksepäin selkä menee väkisinkin, tuolla linkkaamallasi videolla näytti tyyli vielä ihan hyvältä. En minä ainakaan saisi tasapainoa pidettyä ruoto tikkusuorana. Tällaista kaarta kannattaa kuitenkin perustreenissä välttää: Vasily Alexeev - 230kg. (507lb.) Clean & Press - YouTube

keskivartalon vahvistaminen?

Tämä. Toki sitä katseen kiintopistettäkin voi hieman hakea niin, että saa parhaan tasapainon.

tuleeko jaloilla antaa alkusysäystä mukaan vaiko ei?

Jos otetaan jaloilla vauhtia niin liike ei enää ole nimeltään pystypunnerrus vaan vauhtipunnerrus, ei siinä muuta. Mielestäni myös vapua reilullakin jalkavauhdilla kannattaa välillä tehdä ihan siksi, että saa käsiteltyä reilusti isompia painoja kuin puhtaassa pystärissä, mikä tekee hyvää juuri sille keskivartalolle ja helpottaa normaalien pystäripainojen pitämistä hallinnassa pään yläpuolella.

^^ Oolrait. Varmaa kuitenkin järkevää käyttää vyötä työsarjoissa, koska tuo keskivartalo ei ole vielä ihan mukana tuossa liikkeessä. On kyllä liikkeenä melko vänkä, egoilut voi jättää ihan suosiolla himaan, koska muuten se tanko ei sieltä solisluun kohdelta liiku mihinkää :D

Varmaa kuitenkin järkevää käyttää vyötä työsarjoissa,

Mun mielestäni ei ole, jos ne sarjapainot eivät ole oikeasti isoja. Varsinkin, jos keskivartalon kestävyyttä pelkää, niin on turhaa hakea siitä vyön käytöstä väärää luottamusta vaan parempi on pistää keskikroppa kuntoon ja totuttaa se oikeasti kantamaan kuormia. Joku muu on varmasti eri mieltä ja jokainen toimikoon kukin parhaaksi näkee.

Tyhmään kyssymykseen toivottavasti viisas vastaus.

Eli, tässä on nyt kaks viikkoa reeniä takana. Ennen hikoilu on ollut sellaista semiä, mutta nyt kahtena päivänä reenin jälkeen ja loppuvaiheessa hiki virtaa vuolaasti päästä, siis ihan kun niagara olis hiusrajassa. Ja treeni on pysynyt samana sekä kesto ja teho. Onko aineenvaihdunta tosiaan näin paljon kiihtynyt näin pienellä ajalla? Ja kofeiinia käytän kuten ennenkin kahvista tulevana. Enkä mitään hirveästi aineenvaihduntaan vaikuttavia ruokiajuomia tms. ole syönyt.

Back
Ylös Bottom