Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei ne mitenkään ulospäin "työnny" mutta sama efekti periaatteessa kun niihin tulee lisää massaa :) Tee vaan huoletta jos tarttet lisää massaa vatsalihaksiin.

Ja helpoin tapa päästä tästä ongelmasta eroon on jättää ne treenaamatta ja antaa niiden kutistua -- paljon helpompaa kuin niiden kasvattaminen liian isoiksi. Lähtökohtaisesti tietenkin muistetaan treenata ne syvemmätkin vatsalihakset, ettei nyt sen takia pömpöttelisi...

Eriasia on sitten suurten vatsalihasten aiheuttama illuusio paksusta vyötäröstä, mitä esim. bodarit tuon illuusion takia välttelee.
Mä oon huomannut että keskivartalo on ikäänkuin leveentynyt entisestään vaikka muuten onkin lihaskasvua ja tiivistymistäkin tapahtunut ja tämä ei mulla olis tarkoituksena, koska oon muutenkin aika tasapaksu ruumiinrakenteeltani ja nainen. Mave, kyykyt yms ilmeisesti voi siis leventää keskivartaloa jos sitä treenaa muutenkin hyvien vatsalihasten toivossa. Miten tätä voisi välttää? Oon kuullut että esim. vyötä käyttämällä? En oo sitä koskaan käyttänyt, onko tässä perää?

Mä oon huomannut että keskivartalo on ikäänkuin leveentynyt entisestään vaikka muuten onkin lihaskasvua ja tiivistymistäkin tapahtunut ja tämä ei mulla olis tarkoituksena, koska oon muutenkin aika tasapaksu ruumiinrakenteeltani ja nainen. Mave, kyykyt yms ilmeisesti voi siis leventää keskivartaloa jos sitä treenaa muutenkin hyvien vatsalihasten toivossa. Miten tätä voisi välttää? Oon kuullut että esim. vyötä käyttämällä? En oo sitä koskaan käyttänyt, onko tässä perää?

Ainoa mitä sinne keskivartaloon voi tulla suurentavana tekijänä on lihas. Jos siellä on läskiäkin, niin ensimmäisenä huolehtisin siitä että sen läskin saa veke, enkä siitä että lihasta nyt ei saisi tulla.. Lihas kuitenkin on alle puolet läskin tilavuudesta jos puhutaan kilomääräisesti samasta määrästä.

Ainoa perä mikä vyön käytössä voi korreloida pienempään keskivartaloon, on se että vyön käyttö vähentää keskivartalon lihasten käyttöä -> keskivartalon lihakset ei kasva samassa suhteessa kuin ilman vyötä.

Naisilla muutenkin lihaskasvu on vielä kovemman työn takana kuin miehillä, niin en ihan heti pelkäisi sitä että muutut epämiellyttävämmäksi jos keskikropan läskit vaihtuu lihaksiksi.

Ainoa mitä sinne keskivartaloon voi tulla suurentavana tekijänä on lihas. Jos siellä on läskiäkin, niin ensimmäisenä huolehtisin siitä että sen läskin saa veke, enkä siitä että lihasta nyt ei saisi tulla.. Lihas kuitenkin on alle puolet läskin tilavuudesta jos puhutaan kilomääräisesti samasta määrästä.

Ainoa perä mikä vyön käytössä voi korreloida pienempään keskivartaloon, on se että vyön käyttö vähentää keskivartalon lihasten käyttöä -> keskivartalon lihakset ei kasva samassa suhteessa kuin ilman vyötä.

Naisilla muutenkin lihaskasvu on vielä kovemman työn takana kuin miehillä, niin en ihan heti pelkäisi sitä että muutut epämiellyttävämmäksi jos keskikropan läskit vaihtuu lihaksiksi.
Juu ymmärrän kyllä. Ainoa vaan, etten koe olevani mitenkään rasvainen keskivartalosta ( PT sano et peräpuolelle ne rasvat keskittyy ja ylävartalon rasvat on siellä 15 kieppeillä ja kokonaisrasvat alavartalon takia 18 % ennenkuin aloitin kovan treenijakson) tai että mun pitäisi sinänsä vähentää rasvaa. Tokihan se on kiva seuraus samalla kun lihasta tulee lisää muttei itsetarkoitus. Tämä on mulle ihan riittävä taso kun en kilpailemisesta haaveile ja arvostan toimivaa ja tervettä kroppaa. Tokihan se voi olla että se keskivartalo on vielä liian rasvainen siihen että se voisi näyttää kapealta (tällä ruumiinrakenteella) ja täytyy siis tyytyä osaan.

Ehkä se ratkaisu on saada lantioon ja persiiseen enemmän kokoa niin keskivartalo ei näytä niin tasapaksulta. Selkään oon leveyttä hyvin nyt viime aikoina saanutkin, olkapäät ehkä vähän laahaa. Sekin vaikuttaa "illuusioon" kapeasta vyötäröstä.

Ai niinku lantioluut loittonee toisistaan? Ai niinku synnyttäjille voi käydä? Mieti hetki..

Eriasia on sitten suurten vatsalihasten aiheuttama illuusio paksusta vyötäröstä, mitä esim. bodarit tuon illuusion takia välttelee.

Tota mä hainki. mut voihan kehonpainollaki tehtävist liikkeist saada hyvät vatsalihakset?

onks järkevää lisätä negatiivis viikko 1 jakoseen? esim kuukauden välein.
Tohon jos sais vastauksen?

Ehkä se ratkaisu on saada lantioon ja persiiseen enemmän kokoa niin keskivartalo ei näytä niin tasapaksulta. Selkään oon leveyttä hyvin nyt viime aikoina saanutkin, olkapäät ehkä vähän laahaa. Sekin vaikuttaa "illuusioon" kapeasta vyötäröstä.

Tämä todennäköisesti on se fiksuin ratkaisu "ongelmaan" :) Perseessäon kuitenkin potentiaalia kasvaa lihasten muodossa paljon enemmän kuin yleisesti keskivartalossa :P

Polarin FT4 sykemittari oli äskön salilla käytössä, vedin kohtalaisen brutaalin jalkatreenin ja näytti että olisi palanut 1117kcal, aikaa meni 1h 42min. Keskisyke 134, maksimi 180. Aina kuvitellut että salitreeneissä palaa se pari sataa - viissataa kaloria maksimissaan, voiko toi yli tonnin kuluminen pitää paikkansa? Ikää 20v, pituus 182cm ja paino 80kg. Treenin alkuun 10min semijyrkkää ylämäkeä juoksumatolla tuli käveltyä kohtuu reippaasti, sitten gymlogista tuttu jalkalämppäri (putkirullaukset, jalkojen heiluttelut + venyttely) ja sitte treenii:

Kyykky 4x10 - 2min tauot
Prässi (jalat yläreunassa että takareiskat ottais osumaa) 2x12 1x20 - 1min 30sec tauot
Koukistukset 4x15 - 45sec tauolla, vikan sarjan jälkeen pari vitosen sarjaa pudotuksilla
Ojennus 2x15 1x17 - 30sec tauolla
Lähennys 2x15 1x12 - 30sec tauol
Loitonnus 2x15 1x20 - 30sec tauol
Pohkeet seisten smithis 3x12 - 30sec tauol
Pohkeet istuen 2x15 1x20 - 30sec tauol

Kylkitaivutukset kahvakuulalla 3x20 - 30sec tauol
Jalkojennostot roikkuen 2x10, - 30sec tauol
Jalkojennostot maaten 2x12, 1x15 - 30sec tauol

Kysytäänpäs täällä kun ei tuolla voimailu puolella vastausta ole tullut. Eli tilanne seuraavan vuoden se, että pääsen salille 2krt/vk. Miten pitäisi siis treenata että voimatasot voisi edelleen nousta? esim. treeni1 kyykky,penkki+ojentaja liike treeni 2.mave,pystäri+hauis liike vai 1jakoisella kyykky,penkki,kulmasoutu,viparit sivulle,hauis 2kertaa viikossa? vai onko jotain järkevämpää?

Tota mä hainki. mut voihan kehonpainollaki tehtävist liikkeist saada hyvät vatsalihakset?
No jos haluat erottuvat vatsalihakset niin kyllähän niissä pitää massaakin olla. Tärkein tekijä tietenkin on alhainen rasvaprosentti. Ongelmas on nyt, että haluat erottuvat vatsalihakset, mutta et halua, että ne lihakset kasvaa ja sitä kautta luo illuusiota paksusta vatsasta. Kaikkea ei voi saada.

Tohon jos sais vastauksen?
En tajua mitä meinaa "negatiivis viikko". Jos tarkennat niin vastaan mielelläni :)

Kysytäänpäs täällä kun ei tuolla voimailu puolella vastausta ole tullut. Eli tilanne seuraavan vuoden se, että pääsen salille 2krt/vk. Miten pitäisi siis treenata että voimatasot voisi edelleen nousta? esim. treeni1 kyykky,penkki+ojentaja liike treeni 2.mave,pystäri+hauis liike vai 1jakoisella kyykky,penkki,kulmasoutu,viparit sivulle,hauis 2kertaa viikossa? vai onko jotain järkevämpää?

1-jakoinen jossa olisi samat liikkeet joka kerta. Paitsi jos et kyykkyä ja mavea kestä tehdä molempia joka kerta niin vuorottele niitä. Keskity raskaisiin perusliikkeisiin ja unohda haukat ym paskat. Kyykky, mave, pystäri, penkki, dipit, leuanvedot, rive, tempaus, työntö.

quote_icon.png
Tiuskis
viewpost-right.png

Tämä todennäköisesti on se fiksuin ratkaisu "ongelmaan" :) Perseessäon kuitenkin potentiaalia kasvaa lihasten muodossa paljon enemmän kuin yleisesti keskivartalossa :P

Jostain, en muista mistä, luin, että kyykyissä ym. pitäis keskittyä siihen hengitykseen ja samalla kun vetää henkeä sisään niin tietoisesti pitää vetää napaa selkärankaan päin eli vatsaa sisään, kun liikettä tekee. Tämä osaltaan vähentäisi vatsan pullottamista. Onkohan tuossa perää?

Mulla ainakin vatsasta ne rasvat viimeiseksi lähtee, enkä aio edes pyrkiä mihinkään älyttömän pieneen rasvaprossaan, joten se mahaläskin täysin pois saaminen ei ole ratkaisu. Olen vasta aloittanut treenaamisen, mutta en tosiaan toivo, että (nyt kuitenkin kapea) vyötärö tästä kovin levenisi. Eli syviä vatsalihaksia treenattava ja korsettialue tiukkana liikkeissä? Ajattelin myös tehdä joitain syviä vatsalihaksia treenaavia pilates-liikkeitä kotona matolla. Hyvin muuten kipeytyi ihan oudoista paikoista vatsalihaksia.

Jostain, en muista mistä, luin, että kyykyissä ym. pitäis keskittyä siihen hengitykseen ja samalla kun vetää henkeä sisään niin tietoisesti pitää vetää napaa selkärankaan päin eli vatsaa sisään, kun liikettä tekee. Tämä osaltaan vähentäisi vatsan pullottamista. Onkohan tuossa perää?

Mulla ainakin vatsasta ne rasvat viimeiseksi lähtee, enkä aio edes pyrkiä mihinkään älyttömän pieneen rasvaprossaan, joten se mahaläskin täysin pois saaminen ei ole ratkaisu. Olen vasta aloittanut treenaamisen, mutta en tosiaan toivo, että (nyt kuitenkin kapea) vyötärö tästä kovin levenisi. Eli syviä vatsalihaksia treenattava ja korsettialue tiukkana liikkeissä? Ajattelin myös tehdä joitain syviä vatsalihaksia treenaavia pilates-liikkeitä kotona matolla. Hyvin muuten kipeytyi ihan oudoista paikoista vatsalihaksia.

IMO turvallisinta on kyykkäillä juurikin vatsa "pullollaan". Eli juurikin "hengittämällä palleaan", jännittämällä koko keskivartaloa ja kenties suorittamalla Valsalva manuuverin, eli koittamalla puhaltaa ilmaa ulos kuitenkin pitäen suun kiinni. Tämä tavallaan vielä lisää painetta keskivartalossa, joka on omiaan suojaamaan ja stabiloimaan selkärankaa nostoissa.
Vatsan sisäänvetotyylissä on myös se huono puoli, että se usein myös vahingossa aiheuttaa alaselän pyöristymistä, mikä on tietenkin no no.
Toki on myös koulukuntaa joka puolustaa nimenomaan vatsa sisään tyyliä, mutta en ota tuohon kantaa enempää.

Ja no, sitä vyötärön levenemistä on edelleen turha pelätä. varsinkaan jos pienet mahaläskit muutenkin siinä jo on, eikä niitä koe häiritseviksi. Vai onko tavoitteena kapea vyötärö mahaläskeillä? :D
Syvien vatsojen treenaus on yleisesti suositeltavaa aina, mutta eise autuaaksi tee tässä asiassa. Geenit tässäkin määrittää 95% sen vyötärön leveden sitten kun rasvat on veks ja näkee totuuden. Lihaksiston osalta isoimmat vaikuttajat lienee ulommat vinot vatsalihakset, joiden _suoraa_ treenaamista vähentämällä saa suurimman vaikutuksen. Kaikki muu ähellys vöiden sun muiden kanssa on turhaa(vyötärön kaventamisen suhteen) jos et ole ammattibodari ja tavoite 110% maksimoida V-kuvio.

No jos haluat erottuvat vatsalihakset niin kyllähän niissä pitää massaakin olla. Tärkein tekijä tietenkin on alhainen rasvaprosentti. Ongelmas on nyt, että haluat erottuvat vatsalihakset, mutta et halua, että ne lihakset kasvaa ja sitä kautta luo illuusiota paksusta vatsasta. Kaikkea ei voi saada.

En tajua mitä meinaa "negatiivis viikko". Jos tarkennat niin vastaan mielelläni :)

Oikeestaa piti vaa selventää toi juttu ku oli joskus jääny alitajuntaan joku juttu liittyen vatsareeneihi painoilla. ei sen kummempaa. eli siis viikko jollon tehää kaikki liikkeet korostaen negatiivista vaihetta? et tois ärsyke-vaihtelua.

IMO turvallisinta on kyykkäillä juurikin vatsa "pullollaan". Eli juurikin "hengittämällä palleaan", jännittämällä koko keskivartaloa ja kenties suorittamalla Valsalva manuuverin, eli koittamalla puhaltaa ilmaa ulos kuitenkin pitäen suun kiinni. Tämä tavallaan vielä lisää painetta keskivartalossa, joka on omiaan suojaamaan ja stabiloimaan selkärankaa nostoissa.
Vatsan sisäänvetotyylissä on myös se huono puoli, että se usein myös vahingossa aiheuttaa alaselän pyöristymistä, mikä on tietenkin no no.
Toki on myös koulukuntaa joka puolustaa nimenomaan vatsa sisään tyyliä, mutta en ota tuohon kantaa enempää.
Puhunet asiaa. Viimeksi kokeilin tuota vatsan reippaasti sisäänvetämistä, ja se tuntui jotenkin oudolta. Pääasia, että keskivartalossa on painetta suojaamassa (kunhan muistaisi joka kerta edes sen).

Ja no, sitä vyötärön levenemistä on edelleen turha pelätä. varsinkaan jos pienet mahaläskit muutenkin siinä jo on, eikä niitä koe häiritseviksi. Vai onko tavoitteena kapea vyötärö mahaläskeillä? :D
Juu, en pelkää, kunhan kiinnostaa ihan varuiksi, kun vasta aloittanut olen. Viimeksi mainitsemasi ei ole tavoite vaan fakta tällä hetkellä :rolleyes:. Vyötärö (kapein kohta) on melko kapea, n. 67 cm, mutta se läskihän luuraa siellä vähän alempana alavatsassa. Tästä jos alkaisin polttaa rasvaa pois, niin jäljelle ei jäisi kuin ranka (kuten profiilikuvasta voi todeta) :D. Eli yritän nyt ensin saada itseeni edes jonkun verran lihasta kiinnittymään, ja sitä jäljelle jäävää fläsää voi sitten ehkä joskus myöhemmin fundeerata. Kiitos tuosta vinot vatsalihakset -neuvosta.

Oikeestaa piti vaa selventää toi juttu ku oli joskus jääny alitajuntaan joku juttu liittyen vatsareeneihi painoilla. ei sen kummempaa. eli siis viikko jollon tehää kaikki liikkeet korostaen negatiivista vaihetta? et tois ärsyke-vaihtelua.
Joo toi on hyvää vaihtelua. Tietty ei sovi joka liikkeeseen, esim. mave.

Millasta ohjelmaa pitää käyttää ku alottaa dieetin, jos on bulkatessa käyttäny alussa (n. 4kk) ohjelmaa ''A'', ja sen jälkeen jatkanu bulkkausta jonki verran erilaisella ohjelmalla ''B'' (n.2-3kk). ohjelma A:ssa oli kulmasoutua ja B:ssä alataljaa ja mavea. kuulin että dieettiä alottaessa pitäs käyttää samaa ohjelmaa mitä käytti bulkatessa, muuten lihakset katoaa? eli kumpaa alan käyttää vai onks niin pikkutarkkaa? ja eiks sitten oo mahdollista vaihtaa johonki uuteen ohjelmaan esim vaihtaa 1 jakonen 2 jakoseen dieetin alussa? tiiän sen että toistot pitäs olla about 5-8 eli raskaita toistoja?

Ei oo väliä ootko dieetillä vai et, samaa ohjelmaa voit vääntää. Isoissa liikkeissä se 5-8 toistoa. Vaihda siis ohjelmaa jos siltä tuntuu, elä vaihda jos tuntuu hyvältä ja kehityt.

Millasta ohjelmaa pitää käyttää ku alottaa dieetin,

Aivan sama... joskin käyttämällä samaa ohjelmaa kuin ennen dieettiä, on kyllä merkittävästi helpompi seurata voimiensa kehitystä ja arvioida miten se dieetti vaikuttaa treeniin. Eli jos vaihdat kaikki liikkeet dietiille lähdettäessä, niin muutat montaa asiaa samalla kertaa. Jos vain muutat ravinteiden määrää, voit ainakin jossain määrin olettaa muutosten treenissä johtuvan siitä -- joka tapauksessa ei kannata olettaa että ainakaan pitkällä aikavälillä tuloskehitys olisi samaa luokkaa kuin bulkilla, jonka lisäksi sillä aiemmin olevalla bulkilla todennäköisesti muutenkin se kehitys oli nopeampaa.

Mä olen tahkonnut kaksjakoista nyt kevään/kesän. Ajatuksena vaihtaa ohjelma, mutta tuleeko tarpeeksi vaihtelua jos vaihdan toiseen kaksjakoiseen. Lähinnä toi Elaston kaksjakoinen mielessä. Vai pitäiskö tästä mennä vaikka kolmijakoiseen?

Isot perusliikkeet on samat kummassakin ohjelmassa (kyykky, mave, leuanveto (teen ylätaljassa koska leukoja menee vaan 1-2) penkki), apuliikkeet vaihtuisi.

Mä olen tahkonnut kaksjakoista nyt kevään/kesän. Ajatuksena vaihtaa ohjelma, mutta tuleeko tarpeeksi vaihtelua jos vaihdan toiseen kaksjakoiseen. Lähinnä toi Elaston kaksjakoinen mielessä. Vai pitäiskö tästä mennä vaikka kolmijakoiseen?

Isot perusliikkeet on samat kummassakin ohjelmassa (kyykky, mave, leuanveto (teen ylätaljassa koska leukoja menee vaan 1-2) penkki), apuliikkeet vaihtuisi.

Mun mielestä tulee tarpeeksi vaihtelua tuolleenkin.

Back
Ylös Bottom