Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tarkoituksena olisi tehdä muutama oma atlas kivi kotiin voimamieskisojen innoittamana.
Mutta minkä kokoisista kivistä kannattaa alottaa jos mave on 1x160? Tarkoituksena olisi
tehä 5x5 jota teen mavessa vikan sarjan 140kilolla.

Onhan sullaki tuolla se kreatiinijauho ;)

- - - Updated - - -

Mave on hyvä olla ekana lähtökohtasesti, mutta jos on kovasti hinkua kehittää leukoja niin ei ole suuri synti tehdä leukoja ensin. Ainakin iskisin ne tuohon maven jälkeen heti.

Ja miksi muka? Mave kyllä syö tehoja muista liikkeistä mutta kun tekee muut liikkeet ennen mavea niin ainakin mulla paikat sopivasti lämpimät ja hyvin kulkee. Itse tekisin

Leuat
Kulmasoutu
Mave

Mihinkäs aikaan on kaupungeissa yleensä saleilla hiljaisempaa? Muutin juuri maaseudulta ja suorastaan tyrmistyin ja väänsin paskat salin lattialle nähdessäni sen väen paljouden. Aamustahan en itse opiskelujen takia ehdi. Koulultahan pääsisin 1300-1600 ja sali menee kiinni kymmenen maissa. Mitenköhän tuolla kannattaisi kokeilla?

Tämä ei kyllä varmaan tänne edes kuuluisi, mutta siis hyi helvetti oikeasti. Kotipuolessa salilla oli parhaillaan viisi yhtäaikaa ja yksin pystyi vetämään kaikki treenit kun vähän oppi katsomaan miten ne harvat kävivät. Nyt sitten ei mahdu edes käntymään ilman että on jonkun edessä.

Mihinkäs aikaan on kaupungeissa yleensä saleilla hiljaisempaa? Muutin juuri maaseudulta ja suorastaan tyrmistyin ja väänsin paskat salin lattialle nähdessäni sen väen paljouden. Aamustahan en itse opiskelujen takia ehdi. Koulultahan pääsisin 1300-1600 ja sali menee kiinni kymmenen maissa. Mitenköhän tuolla kannattaisi kokeilla?

Tämä ei kyllä varmaan tänne edes kuuluisi, mutta siis hyi helvetti oikeasti. Kotipuolessa salilla oli parhaillaan viisi yhtäaikaa ja yksin pystyi vetämään kaikki treenit kun vähän oppi katsomaan miten ne harvat kävivät. Nyt sitten ei mahdu edes käntymään ilman että on jonkun edessä.

Tuo 13-16 on varmaan yleisesti hiljaisempaa aikaa, kun taas 16-19 on vilkkaampaa. Seiskalta ryysis ainakin omalta salilta loppuu, kun jengi menee himaan syömään riisiä ja kanaa salkkareiden äärelle.

Kello 21.00-06.00 saa aika rauhassa treenata. Itteäki vitutti se väenpaljous aikanaan suht julkisilla saleilla kun koko aika siinä pyörii samalla neliöllä viis ukkoa ja akkaa, joten treenasin käytännössä vain yöllä/illalla/aamuyöstä. Ei tarvinu soveltaa yhtään mitään vaan sai mennä ihan miten tykkäs minne vaan millä painoilla tahansa. Ja se keskittyminen oli ihan toista luokkaa ku ei ollu mitään häiriötekijöitä. Sai kiroillakin ja kolistella niin paljon ku lystäs ku ei tarvinu jännittää sitä, että mitähän se mummo viereisessä koneessa ajattelee. Opiskelessa se rytmi toimi, mutta nyt työelämässä ei. Tosin kello viideltä kuudelta tulee edelleen käytyä joskus aamusta ja aika vähissä on jengi.

Tossa sun tapauksessa se ei toimi, mutta varhaiset aamut noin yleensä on todella hiljasia salilla ku salilla. Kannattaa sillon mennä. Ennen koulua.

Puhutaan aina, että jos sarjojen pituus on 8-10 toistoa, niin treenataan aika lailla lihasmassaa eikä niinkään voimaa. Entä jos ensiksi treenaa puoli vuotta lihasmassaa ja myös saa sitä ja sitten alkaa treenaamaan pienemmillä sarjojen pituuksilla enemmänkin sitä voimaa, niin onko niistä lihaksista mitään hyötyä sitten voiman kehityksen nopeudessa? Omaan korvaan kuulostaisi aikalailla tyhmältä, että voisi saada lihasta, mikä ei toisi voimaa tai edes mahdollistaisi nopeampaa voiman saantia.

Ja miksi muka? Mave kyllä syö tehoja muista liikkeistä mutta kun tekee muut liikkeet ennen mavea niin ainakin mulla paikat sopivasti lämpimät ja hyvin kulkee. Itse tekisin

Leuat
Kulmasoutu
Mave

Mave vaatii enemmän koko kropalta koordinaatiota ja voimaa. Siksi se ensin. Ja kyllähän se syö mavetuloksestakin jos teet nuo liikkeet ekana.

- - - Updated - - -

Puhutaan aina, että jos sarjojen pituus on 8-10 toistoa, niin treenataan aika lailla lihasmassaa eikä niinkään voimaa. Entä jos ensiksi treenaa puoli vuotta lihasmassaa ja myös saa sitä ja sitten alkaa treenaamaan pienemmillä sarjojen pituuksilla enemmänkin sitä voimaa, niin onko niistä lihaksista mitään hyötyä sitten voiman kehityksen nopeudessa? Omaan korvaan kuulostaisi aikalailla tyhmältä, että voisi saada lihasta, mikä ei toisi voimaa tai edes mahdollistaisi nopeampaa voiman saantia.

Perusvoimaa treenaa nuo ja maksimikin noilla nousee. Maksimivoimajakson toistoalueetkin kyllä rasittavat lihasta, että ei ne lihat sieltä katoa silloinkaan.

Mave vaatii enemmän koko kropalta koordinaatiota ja voimaa. Siksi se ensin. Ja kyllähän se syö mavetuloksestakin jos teet nuo liikkeet ekana.

Paskat, bodaustreenissä varsinkin on erittäin typerää tehdä mave ensiksi selkätreenissä. Ja jos vähänkään tietää mitä tekee niin ei syö. Teet kovan mavesetin ja mehut poissa koko kropasta, ei tarvitse kovin einstein olla että tajuaa sen et soudut yms kärsii siitä.

Paskat, bodaustreenissä varsinkin on erittäin typerää tehdä mave ensiksi selkätreenissä. Ja jos vähänkään tietää mitä tekee niin ei syö. Teet kovan mavesetin ja mehut poissa koko kropasta, ei tarvitse kovin einstein olla että tajuaa sen et soudut yms kärsii siitä.

Miksi se on typerää? Ja vielä erittäin? Mavehan on selän kuningasliike ja jos sen tekee alkuun eli siis treenaa selkää niin on aika mielenkiintoinen väite, että "typerää tehdä mave ekana". Varsinkin kun perustelut on kuitattu sanalla "paskat".

Miksi se on typerää? Ja vielä erittäin?

Luitko postaukseni kokonaan, lueppa vielä kerran niin saattaa avautua se syy miksi olen tuota mieltä. Kuinka moni bodari tekee maven/polvistavedon heti ekana, niimpä. Itsekin syyllistyin vuosia sitten tuohon aloittelijamaiseen virheeseen, revin mavea heti ensimmäisenä liikkeenä jonka jälkeen olin melko kuollut. Joten eihän niistä lopuista liikkeistä meinannut tulla yhtikäs mitään kun alaselkä ja takaosasto huusi hoosiannaa. Sitten tajusin alkaa tekemään mavea/polvistavetoa reenin keskivaiheilla, niin johan alkoi sujumaan. Latsit suorastaan täyttyivät verestä kun olin täysissä voimissani ja pystyin keskittymään latseilla työskentelemiseen toisinkuin puolikuolleena kovan mavesetin jälkeen. Latsit pumpissa ja alaselkäkin jo heränneenä souduista siirryin mavepaikalle ja kas kummaa, rauta tuntui helvetisti kevyemmältä kun paikat olivat jo sopivasti lämpoisinä. Suosittelen kokeilemaan, ei kannata olla niin ennakkoluuloinen uusia asioita kohtaan.

Kannattaa kokeilla myös tota 13-15 väliä. Salilla jossa käyn tämä on hiljaisin ajankohta arkisin, henkilökunnan mukaan. Ite käyny tuohon aikaan välillä ja yleensä oon ollu joko täysin yksin tai max. 2 mun lisäksi.

Kuinka moni bodari tekee maven/polvistavedon heti ekana, niimpä.

Joo niistä kantsii ottaa mallia. Samantien voi ottaa mukaan Jacksonin paskat ylätaljatekniikat ja Bullin giantsetit.

No ei mutta. Kuten itsekin sanoit niin ei pidä olla ennakkoluuloinen. Hyvä jos sulla toimii noin, mutta lähtökohtasesti suosittelen laittamaan maven ekaksi. Toihan on vähän niinku sanois, että ei kantsi tehä penkkiä ensin kun vie voimat ojentajilta. (No ei nyt ihan, mutta melkein)

Joo niistä kantsii ottaa mallia. Samantien voi ottaa mukaan Jacksonin paskat ylätaljatekniikat ja Bullin giantsetit.

No ei mutta. Kuten itsekin sanoit niin ei pidä olla ennakkoluuloinen. Hyvä jos sulla toimii noin, mutta lähtökohtasesti suosittelen laittamaan maven ekaksi. Toihan on vähän niinku sanois, että ei kantsi tehä penkkiä ensin kun vie voimat ojentajilta. (No ei nyt ihan, mutta melkein)

En nyt suinkaan pro ukkoja suoraan tossa meinannut, ja tuo vertaukseni Jacksonin ja kumppanien ylätaljatekniikoihin yms oli aika huono. Ylätaljat sun muut voi aina vetää päin vittua, mutta jos tekee mavea kovaa heti ekana niin se syö miestä aika helvetisti teki sen sitten hyvin tai huonosti ;) Toinenkin vertauksesi oli melko huono, harvoin tehdään rintaa ja ojentajia omilla liikkeillä samassa treenissä, poislukien vaikka 2-jakoiset ohjelmat mutta siinä se nyt on melkeinpä välttämättömyys ja ei varmaan kauheasti tuota ongelmia.

Jokainen tekee tietenkin miten haluaa, mutta voisin veikata ettei tuosta tyylistä ainakaan haittaa olisi, vähintään kokeilemisen arvoinen jos ei ole ikinä vielä kokeillut.

Tuohon liikkeiden järjestykseen liittyen:

Mulla oli varsinki alkuaikoina puristusvoiman ollessa valovuosia selkää jäljessä vaikeutena tehdä oikeestaan mitään vetäviä (ylätalja, leuat, kulmasoutu) liikkeitä maven jälkeen, ku kyynärvarret meni niin tukkoon viidestä sarjasta. Komppaan tuota Nicessorin jo ehdottamaa järjestystä. Varsinki, jos kyse on nimenomaan bodauksesta.

"Mun salilla" oli suosituin aika just 15-17 välisenä aikana, mut jotenki tuntuu, että ku yhteen aikaan kaikki kävi just sillon, monet on siirtäny tai aikaistanu treenejään. Tungos saattaa nykyisin olla 12-15 tai 17-19 välisenä aikana. Kai tuo yleisesti ottaen kuitenki painottuu 7-15 töissä käyvien rytmeihin.

Viimeksi muokattu:
Mut en ymmärrä että miksei se mene muka toisinpäin? Eli leuat, soudut ym syö voimia mavesta. Samoin puristusvoiman kohdalla: teet muut liikkeet ensin niin ei pitäisi pysyä mavetanko näpeissä.

Mut en ymmärrä että miksei se mene muka toisinpäin? Eli leuat, soudut ym syö voimia mavesta. Samoin puristusvoiman kohdalla: teet muut liikkeet ensin niin ei pitäisi pysyä mavetanko näpeissä.

Siihen en osaa sitten vastata muuta ku, että mun kohdalla nuo vaan herättää kroppaa mavea varten. Ja itsellä ei ole ikinä ollut puristusvoiman kanssa ongelmia, ristiotteella pysyy tanko käsissä joka tilanteessa kunhan vaan mankkua on tarpeeks. Vai miten sulla tuntuu kulmasoutua tehdessä jos oot mavea repinyt ennen sitä? Mulla ainakin on aika vittumaista se asento pitää kun alaselkä juntturassa, vyökään ei kauheasti auta. Sama alataljassa.

Idea taitaa olla siinä ku tekee maven ekana niin kyseessä on liike joka tehdään suhteessa isolla painolla, tämä suuremmalla painoilla tehty liike kun rasittaa ukkoa enemmän kuin soudut sun muut, jotka tehdään pienemmillä painoilla.

Idea taitaa olla siinä ku tekee maven ekana niin kyseessä on liike joka tehdään suhteessa isolla painolla, tämä suuremmalla painoilla tehty liike kun rasittaa ukkoa enemmän ku soudut sun muut, jotka tehdään pienemmillä painoilla.

Niin no, kun itselläni tuo järjestys ei ole vaikuttanut negatiivisesti maven suoritukseen joten en voi muuta kuin puoltaa omaa kantaani.

Edit: en nyt tiiä kummalle tuon tarkotit kun liika väsyny jo mutta enivei.

Back
Ylös Bottom