Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä olisi tehokkain liike alavatsoille? En jotenkin saa pumppia kunnolla niihin mitenkään. Eniten tuntuu ottavan silloin, kun laittaa jalat vaikka jonkun jutun alle ja siten vetää nostot. Silloinkin tyyliin enemmän jalkoihin/reisiin. Vatsat muuten vedän jalat 90 asteen kulmassa niin, että jalkaterät sojottaa ylöspäin. Pömppiskin peittää alimmat..
Istumaannousut on huonoja vatsaliikkeitä. Hyviä liikkeitä on toes to bar, voimapyörä, dragonflag ja yandarutistus.

tohon rintaan liittyen vielä nii oisko 2-jakoisessa huono idis tehä 1.päivänä vinopenkkiä tangolla ja käsipainoilla JA 2.päivänä penkkiä tangolla ja käsipainoilla? Vai onko parempi vaihtoehto tehdä ylärinta ja "alarinta" samassa treenissä?

tohon rintaan liittyen vielä nii oisko 2-jakoisessa huono idis tehä 1.päivänä vinopenkkiä tangolla ja käsipainoilla JA 2.päivänä penkkiä tangolla ja käsipainoilla? Vai onko parempi vaihtoehto tehdä ylärinta ja "alarinta" samassa treenissä?

Taitaa olla yleisintä tehdä toisena päivä viikossa alarinta ja toisena päivänä ylärinta :)

Taitaa olla yleisintä tehdä toisena päivä viikossa alarinta ja toisena päivänä ylärinta :)
Just toistepäin. Tekisin mielummin molempina päivinä molempia. Eli vaikka ekana päivänä normipena tangolla ja sit vino kässäreillä ja tokana normipena kässäreillä ja vino tangolla.

Just toistepäin. Tekisin mielummin molempina päivinä molempia. Eli vaikka ekana päivänä normipena tangolla ja sit vino kässäreillä ja tokana normipena kässäreillä ja vino tangolla.

Elaston ohjelma on kuitenkin hyvin suosittu, jossa liikkeet tehdään juuri noin kuin aiemmin ilmaisinkin :) Taidan kuitenkin itse vaihtaa tuohon ala+ylärintapäivään vaihtelun vuoksi :)

Istumaannousut on huonoja vatsaliikkeitä. Hyviä liikkeitä on toes to bar, voimapyörä, dragonflag ja yandarutistus.

Mietin tässä, että puhuiko GKN istumaannousuista? Itse en noista sun mainitsemista liikkeistä ole tehnyt yhtäkään ja mielestäni vatsapalikat on suht kovassa kunnossa. Pointtina vaan, että kommentteihin vois lisätä "mun mielestä" tms, koska joillain voi tosiaan ihan perus istumaannousutkin tuottaa hyviä tuloksia.

Yleensähän se ykkösargumentti istumaannousuja ja rutistuksia vastaan taitaa olla se, että ne ei oo kovin hyväksi selälle. Jos kiinnostaa tarkemmin tutkia, niin kannattaa pistää googleen/youtubeen hakusanaksi "Stuart McGill" niin juttua pitäis löytyä aika paljonkin. Jokainen sitten voi itse arvioida kuinka todellista/merkittävää tuo selän kuormitettuna koukistamisen haitallisuus käytännössä on.

Vaikka mä en oikeen jaksa uskoa, että ainakaan kohtuullisella voluumilla tuolla olisi juurikaan käytännön merkitystä, niin oon kuitenkin pyrkinyt valkkaamaan liikkeitä jossa selkä ei koukistu kun sellaisiakin kuitenkin löytyy vaikka kuinka.

Vaikka mä en oikeen jaksa uskoa, että ainakaan kohtuullisella voluumilla tuolla olisi juurikaan käytännön merkitystä, niin oon kuitenkin pyrkinyt valkkaamaan liikkeitä jossa selkä ei koukistu kun sellaisiakin kuitenkin löytyy vaikka kuinka.

Mutta selän koukistaminen on yksi vatsalihasten päätehtävistä, niin kai sille joku liike pitäisi olla.

Mikä on yandarutistus?

Selän ei ole varsinaisesti tarkoitus koukistua KUORMITETTUNA, eli ei ole. Itse selän koukistaminenhan ei ole mitenkään paha juttu ja Stuart itsekin suosittelee selän kuntoutukseen jotain koukistusta sisältäviä liikkeitä. kyllä se itsestäänselvä ensisijainen tehtävä on kuitenkin staattinen tukeminen, ei niinkään mikään liike. Kyseessä on kuitenkin maailman tunnetuin "selkä-expertti" joka 30-vuoden tutkimusuran pohjalta noita juttuja kertoo, niin ei niitä ihan olankohautuksellakaan kannata ohittaa. Eikä hänkään siis mitään maailmanloppua manaa jos joku rutistuksia tekee, lähinnä herättelee ihmisiä että se "sata istumaannousua päivittäin" ei ehkä ole se järkevin core-treeni.

Monkeyllä taisi tulla pieni kirjoitusvirhe, eiköhän meinannut jandarutistusta (janda crunch)

Tällainen kysymys olisi:
Tarkoituksena olisi kasvattaa lihasmassaa joka ei katoa välittömästi ekalla viikolla kun ei salilla käy, ja saada vähän voimaa sivutuotteena (massa silti etusijalla).
Onko tällaiseen massankasvatukseen parempi olla 4/5/6-jakoinen ohjelma, vai 1-3jakoinen? Eli onko parempi reenata lihakset läpi kerran viikossa vai vaikka kolmesti viikossa?
Apua kiitos :)

mulla aina ollut vähän huono toi venyttely puoli, ajattelin tänne postata ja kysyä että mikä on paras sen suhteen, treenaan 4 jakosella ja nyt dietin aikana tottakai 3-5 kertaa intervalleja tai muuten vaan lenkkiä 30 min kerrallaan tulee tehntyä.. mutta lihasmassaa tulee muuten tavoitteellisesti haettua. ei tietenkään nyt kun eihän ne miinuskaloreilla tule ;D mutta nyttenki, oisko hyvä pyhittää viikossa 1 tai 2 päivää venyttelylle? monenko minuutin venytyksiä per lihas ja jne? vinkkiä?

Tällainen kysymys olisi:
Tarkoituksena olisi kasvattaa lihasmassaa joka ei katoa välittömästi ekalla viikolla kun ei salilla käy, ja saada vähän voimaa sivutuotteena (massa silti etusijalla).
Onko tällaiseen massankasvatukseen parempi olla 4/5/6-jakoinen ohjelma, vai 1-3jakoinen? Eli onko parempi reenata lihakset läpi kerran viikossa vai vaikka kolmesti viikossa?
Apua kiitos :)

Aloittelijalla toimii parhaiten 1/2/3-jakoiset ohjelmat. Tuolla olisi luettavaa jaoista :)

http://www.fastnews.fi/2013/treenijaot-artikkelisarja/

http://lihastohtori.wordpress.com/2012/10/01/treenijako-tikka/

http://lihastohtori.wordpress.com/2...kuntosalilla-osa-ii-rytkonen-ja-silvennoinen/

Vaikka voimaa on mahdollista saada ilman isoa massanlisäystäkin, niin yleensä yleensä voiman ja lihasten kasvu tapahtuvat käsi kädessä ja varsinkaan aloittelijalla lihas ei varmasti kasva, jos voimatasot eivät nouse. Siispä, keskity myös sen perusvoiman keräämiseen äläkä rupea taas yhdeksi vuodesta toiseen kilon kässäreillä mystisiä supersarjoja hinkkaavaksi "bodariksi, jota voimatreeni ei kiinnosta".

Selän ei ole varsinaisesti tarkoitus koukistua KUORMITETTUNA, eli ei ole. Itse selän koukistaminenhan ei ole mitenkään paha juttu ja Stuart itsekin suosittelee selän kuntoutukseen jotain koukistusta sisältäviä liikkeitä. kyllä se itsestäänselvä ensisijainen tehtävä on kuitenkin staattinen tukeminen, ei niinkään mikään liike. Kyseessä on kuitenkin maailman tunnetuin "selkä-expertti" joka 30-vuoden tutkimusuran pohjalta noita juttuja kertoo, niin ei niitä ihan olankohautuksellakaan kannata ohittaa. Eikä hänkään siis mitään maailmanloppua manaa jos joku rutistuksia tekee, lähinnä herättelee ihmisiä että se "sata istumaannousua päivittäin" ei ehkä ole se järkevin core-treeni.

Monkeyllä taisi tulla pieni kirjoitusvirhe, eiköhän meinannut jandarutistusta (janda crunch)

Näin juuri, eli selkäjuttujen takia en noita suosittele. Toinen ongelma on myös lonkankoukistajien kova aktivoituminen. Totta kai vatsat voi saada kovaan kuntoon ilman noita mun mainitsemia liikkeitä niin kuin Sassu tuolla kertoi, mutta nuo nyt on vaan helvetin hyviä liikkeitä, joten miksi en niitä suosittelisi.

Ja tosiaan kirjoitusvirhehän sinne oli lipsahtanut :D

- - - Updated - - -

mulla aina ollut vähän huono toi venyttely puoli, ajattelin tänne postata ja kysyä että mikä on paras sen suhteen, treenaan 4 jakosella ja nyt dietin aikana tottakai 3-5 kertaa intervalleja tai muuten vaan lenkkiä 30 min kerrallaan tulee tehntyä.. mutta lihasmassaa tulee muuten tavoitteellisesti haettua. ei tietenkään nyt kun eihän ne miinuskaloreilla tule ;D mutta nyttenki, oisko hyvä pyhittää viikossa 1 tai 2 päivää venyttelylle? monenko minuutin venytyksiä per lihas ja jne? vinkkiä?

Eti täältä pakkiksen venyttelyopas ja saat varmaan paljon vastauksia kysymyksiisi.

5

tommone kroppa tällä hetkellä että miten sais six packin ja ns män boobsit poies ? :D

edit:
1fxpxv.jpg

edit: http://i42.tinypic.com/1fxpxv.jpg

Jos ny ees joku linkki toimis :D

Nii ja huomioitavaa vielä että oon vasta 15 murrosiässä mutta pituutta vaan sellaset 165 tms ja painoa n.50kg
vapaa-ajalla harrasta futista ja oon nyt ruvennu lenkkeilemään joka toine päivä sekä teen joka päivä 3x3x20 Vatsalihaksia (istumaannousu) Kiitos jo etukäteen :)

tommone kroppa tällä hetkellä että miten sais six packin ja ns män boobsit poies ? :D

Ensin pitäisi olla sitä lihasta, että olisi jotain mitä saada näkyville. Tuosta kunnosta laihduttamalla lopputulos on tämä eikä sillä saa naisia:

Auschwitz-holocaust-rememberance-29129517-432-369.webp

Siispä treeniä, ja mieluiten oikeaa salitreeniä eikä mitään tuhat istumaannousua-huuhaata, ja reilusti ruokaa naamariin. Hyviä ohjelmia on pilvin pimein, kysy täältä ideoita sitten jos onnistut itsesi salille hankkimaan, ja ruoan syöminen ei ole vaikeata, kunhan suunnilleen osaat erottaa epäterveelliset mässytykset ja oikean ruoan toisistaan. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Triplahaukka kysyt joka ikinen päivä uudestaan, että miten saisit sitä ja tätä, vaikka sulle on varmaan 10 kertaa vastattu, että treenaamalla. Usko nyt, että ei siihen ole mitään poppakonsteja vaan vaatii armotonta treeniä.

Vaikka voimaa on mahdollista saada ilman isoa massanlisäystäkin, niin yleensä yleensä voiman ja lihasten kasvu tapahtuvat käsi kädessä ja varsinkaan aloittelijalla lihas ei varmasti kasva, jos voimatasot eivät nouse. Siispä, keskity myös sen perusvoiman keräämiseen äläkä rupea taas yhdeksi vuodesta toiseen kilon kässäreillä mystisiä supersarjoja hinkkaavaksi "bodariksi, jota voimatreeni ei kiinnosta".

Haha :D Aivan!
Kyllä mä ihan isoilla romuilla teen (siis itselleni isoilla)
Toistomäärät 8-12 taukoa 45sec-2min ja sarjoja n. 20-25/reenikerta.

Onko miten erillainen liike yhden käden kulmasoutu käsipainolla kuin alataljassa? Kysyn, koska salilla suurin käsipaino on 35kg ja sitten on "ladattavia" käsipainoja, jotka on turhan pitkiä ja tukalia käyttää eikä oikein löydä hyvää asentoa, missä se ei löis polveen tai johonkin.

Back
Ylös Bottom