Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ongelmia treenipäiväkirjan pidon kanssa. Tää on tottakai hyvä juttu, mut tuntuu välillä tosi turhauttavalta laittaa esim. apuliikkeiden toistomäärät ylös. Merkkailetteko vaan pääliikkeiden kohdalla vai miten te duunaatte?

Kaikki vaan. Ei se nyt niin vaikeaa tai vaativaa ole kirjoittaa 4x10 tms. liikkeen perään ja merkata se paino siihen samalla. Hyvin ehtii tekemään liikkeiden välissä. Samalla pystyy sitten seuraamaan sitä kehitystä muidenkin kuin pääliikkeiden osalta. Joskus kun isot liikkeet junnaa ja motivaatio matelee niin kehitys apuliikkeissä voi antaa vähän lisämotivaatiota.

Kaikki vaan. Ei se nyt niin vaikeaa tai vaativaa ole kirjoittaa 4x10 tms. liikkeen perään ja merkata se paino siihen samalla.

Paitti että mulla ei ainakaan yleensä mee ihan noin yksinkertasesti ne sarjat. Merkitsen jokaisen silti. Joissain taljaliikkeissä en merkkaa painoja ollenkaan, koska taljasta taljaan ne vähän vaihtelee. Mut ei se niin kova vaiva oo merkata montaa erilaistakaan sarjaa. Esimerkkinä tässä suora ote treenivihostani jostain viimevuodelta, kun alotin ylätaljan harjottelun ihan alusta kunnon tuntumalla: "Yt 2x8 70kg, 8x65kg, 10x60kg, 2x12 50kg". Äkkiä noi tosta aina sarjojen välissä kirjottelee. Jos vähän laiskempi olis, vois hyvin jättää noi kg:t tuolta pois.

Venyttely heti treenin jälkeen vai vasta kotona suihkun jälkeen? Sain eilen varpaista kiinni kun venyttelin takareisiä lattialla istuen, ei ole ollut lähelläkään ennen! :) Yksi meriitti jälleen hanskassa.

Vatsalihas treeni aiheuttaa uskomatonta turhautumista: Eli vatsa päivä tuo minulle mukanaan hukkaan heitettyä aikaa, muuten menee aina hyvin vatsa treeni, ei mitään ongelmaa staattisissa liikkeissä, rutistuksissa tai jalan nostoissa (Tosin joskus rutistuksissa niska taitaa olla vähän liiankin jännittynyt) mutta sitten tulen aina istumaannousuihin. Menen selälleni makaamaan jalat 90 asteen kulmassa polvesta ja keskityn pitämään kantapäät maassa. Lähden suorittamaan ja pää nousee maasta, sitten lapaluut jonka jälkeen pitäisi nousta samaan tahtiin sitten alaselkäkin että päästäisiin siihen istuvaan asentoon mutta mitään ei tapahdu. Jalat kyllä nykii vastaan että "Hei täältä jos vähän potkaisisit niin kyllä nousis" sitten jos pikaisen irrottaa jalkaa maasta ja suoristaa niin noustaan ilman ongelmaa. Ja tämä epäonnistuminen sitten alkaa turhauttaa ja loppu treeni meneekin huitoen ja hutiloiden kun ei vitutukselta jaksa keskittyä. Olisko neuvoja? Pitäydynkö vaan rutistuksissa? Yksi teoria on että minulla on todettu alaselän kaartuvan normaalia enemmän eteenpäin josta johtuu että lanteet ovat sitten vähän kulmassa ja takana (tämä näkyy kun makaa selällään rentona niin ala selkä ei kosketa lattiaa ollenkaan vaan siihen täytyy keskittyä ja työntää lanteita ylöspäin)

Ymmärsinkö oikein, että teet istumaannousut ilman jalkojen "ankkurointia"? Siinä tapauksessa ongelma ei ole suinkaan sinun voimissasi vaan fysiikan laeissa. Katsos kun lonkkasi toimii siinä eräänlaisena pyörimisakselina - jotta pysyisit pyörimisen suhteen tasapainossa, täytyy torsosi ja jalkojesi aiheuttamien momenttien olla yhtä suuria (ja vastakkaisuuntaisia). Sulla on käynyt niin kuin about kaikilla muilla, että jalkojen paino ei riitä luomaan tarpeeks suurta vääntöä etkä sen takia kykene nousemaan loppuun asti yläkropalla. Mutta kuten käytännössä huomasit niin viemällä jalkoja suoraksi saat pidennettyä painopisteen etäisyyttä akselista, mikä kasvattaa momenttia ja siten helpottaa liikettä.

Istumannousu nyt ei ole mikään must-have liike, että jos turhaudut siitä niin ei kannata pakkopullana niellä. Jos päätät kuitenkin jatkaa, niin suosittelen lämpimästi jalkojen tukemista jonkun painavan jutskan alle ;)

Vatsalihas treeni aiheuttaa uskomatonta turhautumista: Eli vatsa päivä tuo minulle mukanaan hukkaan heitettyä aikaa, muuten menee aina hyvin vatsa treeni, ei mitään ongelmaa staattisissa liikkeissä, rutistuksissa tai jalan nostoissa (Tosin joskus rutistuksissa niska taitaa olla vähän liiankin jännittynyt) mutta sitten tulen aina istumaannousuihin. Menen selälleni makaamaan jalat 90 asteen kulmassa polvesta ja keskityn pitämään kantapäät maassa. Lähden suorittamaan ja pää nousee maasta, sitten lapaluut jonka jälkeen pitäisi nousta samaan tahtiin sitten alaselkäkin että päästäisiin siihen istuvaan asentoon mutta mitään ei tapahdu. Jalat kyllä nykii vastaan että "Hei täältä jos vähän potkaisisit niin kyllä nousis" sitten jos pikaisen irrottaa jalkaa maasta ja suoristaa niin noustaan ilman ongelmaa. Ja tämä epäonnistuminen sitten alkaa turhauttaa ja loppu treeni meneekin huitoen ja hutiloiden kun ei vitutukselta jaksa keskittyä. Olisko neuvoja? Pitäydynkö vaan rutistuksissa? Yksi teoria on että minulla on todettu alaselän kaartuvan normaalia enemmän eteenpäin josta johtuu että lanteet ovat sitten vähän kulmassa ja takana (tämä näkyy kun makaa selällään rentona niin ala selkä ei kosketa lattiaa ollenkaan vaan siihen täytyy keskittyä ja työntää lanteita ylöspäin)

Älä tee istumaannousuja. Huono liike. Rasitus menee enimmäkseen lonkankoukistajille ja rasittaa myös selkää. Voimapyörä, kyykky, mave. Siinä on sulle vatsaliikkeet.

- - - Updated - - -

Venyttely heti treenin jälkeen vai vasta kotona suihkun jälkeen? Sain eilen varpaista kiinni kun venyttelin takareisiä lattialla istuen, ei ole ollut lähelläkään ennen! :) Yksi meriitti jälleen hanskassa.

3-5 h treenistä.

- - - Updated - - -

Moro, oon 16v ja harjoittelen puntilla toista lajia tukevasti.

Mulla on nyt kreatiini monohydraattia ja pyruvaattia. Voinko käyttää molempia ja miten? Olisko järkevää tehdä niin, että ottaisin sen 5g monohydraattia niinä päivinä kun en harjoittele painoilla ja ottaa niinä päivinä kun harjoittelen painoilla monohydraatin sijasta pyruvaattia ennen harjoitusta?

Ennen käytin monohydraattia, mutta valmentaja suositteli vaihtamaan pyruvaattiin. Pyruvaattia olen käyttänyt vain niinä päivinä kun harjoittelen painoilla eli 2-3 kertaa viikossa ja paino. Paino putosi monohydraatista pyruvaattiin vaihdoksen jälkeen n.3kiloa. En tiedä johtuiko vaihdosta vai jostain muusta.

Toinen typerä ja huonosti muotoiltu kysymys: Teen painoilla tapahtuvan harjoittelun yksin. Salilla olen pyörinyt nyt noin 2 vuotta, välillä aktiivisemmin välillä vähemmän aktiivisesti. Tulosta on myös tullut. Jalat olen treenannut tähän asti kaikin muin tavoin paitsi kyykyäten. Nyt olisi kyykkäyksen aloituksen aika. Miten kannattaisi aloittaa kyykkäys yksin, ilman perästäkatsojaa? Jaloista löytyy jo jonkun verran voimaa kiitos jalkaprässin ja muiden jalkatreenien.

- - - Updated - - -

Moro, oon 16v ja harjoittelen puntilla toista lajia tukevasti.

Mulla on nyt kreatiini monohydraattia ja pyruvaattia. Voinko käyttää molempia ja miten? Olisko järkevää tehdä niin, että ottaisin sen 5g monohydraattia niinä päivinä kun en harjoittele painoilla ja ottaa niinä päivinä kun harjoittelen painoilla monohydraatin sijasta pyruvaattia ennen harjoitusta?

Ennen käytin monohydraattia, mutta valmentaja suositteli vaihtamaan pyruvaattiin. Pyruvaattia olen käyttänyt vain niinä päivinä kun harjoittelen painoilla eli 2-3 kertaa viikossa ja paino. Paino putosi monohydraatista pyruvaattiin vaihdoksen jälkeen n.3kiloa. En tiedä johtuiko vaihdosta vai jostain muusta.

Toinen typerä ja huonosti muotoiltu kysymys: Teen painoilla tapahtuvan harjoittelun yksin. Salilla olen pyörinyt nyt noin 2 vuotta, välillä aktiivisemmin välillä vähemmän aktiivisesti. Tulosta on myös tullut. Jalat olen treenannut tähän asti kaikin muin tavoin paitsi kyykyäten. Nyt olisi kyykkäyksen aloituksen aika. Miten kannattaisi aloittaa kyykkäys yksin, ilman perästäkatsojaa? Jaloista löytyy jo jonkun verran voimaa kiitos jalkaprässin ja muiden jalkatreenien.
- Oon lukenu että monohydraatti ois ainoo oikee, mut tää on vaan mun mutua
- Kyykyssä tekniikka kuntoon. Pyydät jotain katsomaan. Tarpeeksi syvälle sitten muistat kyykätä ettei tule niitä polviongelmia. Aina vapaalla tangolla, smith on kirosana.

Olen nyt pidemmän aikaa treenannut lihat 2 kertaa viikkoon, mutta nyt tekisi kesän ajaksi mieli vaihtaa kolmijakoiseen, perinteinen vetävät/työntävät/jalat -jako oli mielessä. Voipi olla tyhmä kysymys, mutta onko tällä muutoksella odotettavissa kehitystä? Pohja on Markku Tikan tekemä ja muut osa-alueet ok. Viikko tuntuu vain jotenkin todella pitkältä ajalta palautua. 19v/183cm/78kg. Voiko 2 liikettä 100% tehtynä olla tehokkaampi vaihtoehto kuin 4 liikettä suht kovaa tehtynä?

Olen jo kauan odottanut, että pääsen veivaamaan salia kaksi kertaa päivässä. Viikon päästä minulla olisi siihen mahdollisuus. Kysymykseni kuuluukin, että miten saan tehtyä sen fiksusti ja tehokkaasti. Tarkoitus olisi käydä aamusta klo 10 aikoihin sekä klo 16-18 aikoihin. Dieetillä mennään jos sillä nyt jtn merkitystä on. Ja sen verran vielä, että en ole aloittelija vaikka tänne kirjoitinkin, en löytänyt parempaa paikkaa.

Kyseessä nyt tuollainen viikon kokeilu :)

Kiitos.

2-jakoinen, vetävät työntävät

Ohjelma 1. työntävät : Rinta, olkapäät, ojentajat ja etureidet

Penkkipunnerrus, lämmittelyt loivalla pyramidilla ylös + 2 x 8 , painoa lisää aina kun 2 x 8 menee puhtaasti

Supersarja 1 rinta: 2 liikettä ilman taukoa, jonka jälkeen 3 min tauko

Vinopenkki käsipainoilla 2 x 8-12
Flyes vipunostot käsipainoilla 2 x 8-16

Supersarja 2 olkapäät: 2 liikettä ilman taukoa, jonka jälkeen 3 min tauko, kolme kierrosta

Vipunostot sivulle 3 x 10-16
Pystypunnerrus istuen käsipainoilla 3 x 8-12

Ojentajat:
ranskalainen maaten 2 x 8-12, älä päästä kyynärpäitä leviämään sivulle, pidä olkavarret paikallaan
Ojentajan alaspuristus taljassa 2 x 10-15

Jalat, etureidet:

Hack-kyykky ylös 3 lämmittelysarjalla ja sitten 3 x 10 kovaa sarjaa
Prässi 3 x 10

Ohjelma 2. vetävät : selkä, hauis, takareidet ja pakarat

Selkä:
Leuanveto, lämmittely + 3 x 8-12 kovaa sarjaa lisäpainolla

Lattiatalja 2 x 8-12, + rest pause sarja 1 x 8-12 + max, + max - tauko 15 sekuntia ja niin monta kuin menee, tee kaksi kertaa.

Mave polvien alta/kulmasoututangolla 2 x 8, takapuoli ”ankka-asennossa”, selkää ei saa päästää pyöristymään

Jalat, takareidet:

Kyykky 3 x 10
Reiden koukistus 2 x 16-20

Hauis:
Hauiskääntö kulmatangolla 2 x 8-10
Hauiskääntö käsipainoilla istuen vinopenkillä 2 x 8-12, käsipainot koko suorituksen ajan vaakasuorassa

Mitäs porukka mieltä ohjelmasta, jos tekee neljästi viikossa? Tosin tekee noi superina vaikka kerran kuussa? Onko liikaa liikkeitä ettei tule palautumisen kanssa ongelmia kun oon nyt vhhlla?

Hei kertokaas onko mahdollista kun netist näkee noit videoit et esim 5kk saa lisättyy lihasmassaa jopa 15kg? Ite alottanut salil käymisen sil periaatteel et sais kropan pidettyy paremmas kunnos et jaksaa hyvin töis yms. Nyt kuitenkin varmaa reilu puol vuotta koittanut saada kasvatettuu lihasmassaa. Käyn suhteellisen säännöllisesti salilla(n2-3 kertaa viikossa) ja syön monipuolisest. Tuntuu vaan et muutosta on tapahtunut tosi vähän ja painoi nyt niin paljoo saanut suurennettua.(Tiedä nyt kuuluuks tää ihan tänne)

Olen nyt pidemmän aikaa treenannut lihat 2 kertaa viikkoon, mutta nyt tekisi kesän ajaksi mieli vaihtaa kolmijakoiseen, perinteinen vetävät/työntävät/jalat -jako oli mielessä. Voipi olla tyhmä kysymys, mutta onko tällä muutoksella odotettavissa kehitystä? Pohja on Markku Tikan tekemä ja muut osa-alueet ok. Viikko tuntuu vain jotenkin todella pitkältä ajalta palautua. 19v/183cm/78kg. Voiko 2 liikettä 100% tehtynä olla tehokkaampi vaihtoehto kuin 4 liikettä suht kovaa tehtynä?

Tää on ihan mielipidejuttu eikä totuttaa ole. Mun filosofiaan kuuluu että 2 krt viikossa pitäs vähintään lihat treenata, joten oma näkemys on että jatkaisin samaan malliin. Älä kuitenkaan usko mua, kun tää on tosiaan sama kuin kysyisi oliko muna vai kana ensin.

Onhan se mahdollista kerryttää massaa lyhyessä ajassa, mutta rasvan kertymistä on kyllä aika vaikea välttää sitten kun kalorit on isosti plussilla. Painojen suurentuminen alussa johtuu puhtaasti hermotuksen paranemisesta. Massa ei ole yhtä kuin voima.

Hei kertokaas onko mahdollista kun netist näkee noit videoit et esim 5kk saa lisättyy lihasmassaa jopa 15kg? Ite alottanut salil käymisen sil periaatteel et sais kropan pidettyy paremmas kunnos et jaksaa hyvin töis yms. Nyt kuitenkin varmaa reilu puol vuotta koittanut saada kasvatettuu lihasmassaa. Käyn suhteellisen säännöllisesti salilla(n2-3 kertaa viikossa) ja syön monipuolisest. Tuntuu vaan et muutosta on tapahtunut tosi vähän ja painoi nyt niin paljoo saanut suurennettua.(Tiedä nyt kuuluuks tää ihan tänne)

Netissä on kaikenlaista paskaa mitä vaan voi kuvitella. Lyhyesti... otat 1-jakoisen (hyviä löydät haulla Golden six ja Starting strenght) treenaat 3 kertaa viikossa. Lue aloittelijoiden threadit läpi ja syö PALJON
Siinä hyvä esimerkki. n. 3500 kcal bulkkiesimerkki by Hekottaja:

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

prot. ~250g hiilarit:~400 rasva~90 kcal:3500

Penkkipunnerrus, lämmittelyt loivalla pyramidilla ylös + 2 x 8 , painoa lisää aina kun 2 x 8 menee puhtaasti

Supersarja 1 rinta: 2 liikettä ilman taukoa, jonka jälkeen 3 min tauko

Flyes vipunostot käsipainoilla 2 x 8-16

Supersarja 2 olkapäät: 2 liikettä ilman taukoa, jonka jälkeen 3 min tauko, kolme kierrosta

Vipunostot sivulle 3 x 10-16
Pystypunnerrus istuen käsipainoilla 3 x 8-12

Ojentajat:
ranskalainen maaten 2 x 8-12, älä päästä kyynärpäitä leviämään sivulle, pidä olkavarret paikallaan

Jalat, etureidet:

Hack-kyykky ylös 3 lämmittelysarjalla ja sitten 3 x 10 kovaa sarjaa
Prässi 3 x 10

Selkä:

Lattiatalja 2 x 8-12, + rest pause sarja 1 x 8-12 + max, + max - tauko 15 sekuntia ja niin monta kuin menee, tee kaksi kertaa.

Mave polvien alta/kulmasoututangolla 2 x 8, takapuoli ”ankka-asennossa”, selkää ei saa päästää pyöristymään

Jalat, takareidet:

Kyykky 3 x 10
Reiden koukistus 2 x 16-20

Hauis:
Hauiskääntö käsipainoilla istuen vinopenkillä 2 x 8-12, käsipainot koko suorituksen ajan vaakasuorassa

Mitäs porukka mieltä ohjelmasta, jos tekee neljästi viikossa? Tosin tekee noi superina vaikka kerran kuussa? Onko liikaa liikkeitä ettei tule palautumisen kanssa ongelmia kun oon nyt vhhlla?
Kauheesti liikkeitä 2-jakoseen, mutta jos ehdit ja jaksat niin ei kai se haittaa. Ihan ok liikkeitä tuolla. Pystärin tekisin olkapääreenin ekana liikkeenä. Palautumisen tiedät vain itse. Jos palaudut niin palaudut ja jos et niin et.

- - - Updated - - -

Nuo nyt on ihan utopiaa nuo nettivideot. Lue pakkikselta realismia. Pistä ruokavalio kuntoon ja treeniohjelma fiksuksi. Kirjottele vaikka molemmat tänne niin kerron missä menee vikaan jos menee :)

- - - Updated - - -

Netissä on kaikenlaista paskaa mitä vaan voi kuvitella. Lyhyesti... otat 1-jakoisen (hyviä löydät haulla Golden six ja Starting strenght) treenaat 3 kertaa viikossa. Lue aloittelijoiden threadit läpi ja syö PALJON
Siinä hyvä esimerkki. n. 3500 kcal bulkkiesimerkki by Hekottaja:

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

prot. ~250g hiilarit:~400 rasva~90 kcal:3500

Varmaan sä ny suosittelet 3500kcal bulkkia kun et alottajan painosta ja pituudesta tiedä mitään. Kulutuksesta puhumattakaan. Treenineuvot tosin ihan asiaa.

No täs nyt on mitä yleensä salil teen. Tiedä siit meneeks nyt ihan oikeiden termien mukaa.

Selkä:Alatalja, selkälihaspenkki
Rinta: Punnerruksia välillä smitissä tai koneessa, ristitaljassa
Hauis välillä vapailla tai taljalla
Jaloille en oikeestaa muut tee ku jalkaprässin
Ojentajat ylätaljalla

Monesti teen 5*10
Pitäskö nostaa vaan painoja ja tehä 3*10?

Monesti saatan tehdä olkapäät kotona lenkin jälkeen ja samoin vatsalihakset

Aamul tulee monest vedettyy rahka ja ananas purkki
Lounaal sit vähä mitä sattuu olemaan tarjol mut koitan aina kasata lautasen järkeväst
Välipalan tulee syötyy joku hedelmä, jugurttia tai jotain muut pient
Päivällinen koostuu monest lihast,perunast ja jostain kasviksist
Illal saatan syödä sit rahkan/raejuustoa ja vähä jotain lisäks
Treenin jälkeen palautusjuoma
Noist toi koostuu vähä ain muunnellen. Vähä koittanut saada samal painoo pudotettua.

Olkapäät:

Pystypunnerrus istuen käsipainoilla 2 x 8-12
Vipunostot sivulle 2 x 10-16

Ojentajat:

Jalat, etureidet:

Hack-kyykky 2x 10 kovaa sarjaa
Reiden ojennukset 3x 8-12

Selkä:

Alatalja 3 x 8-12

Jalat, takareidet:

SJMV 2x 8-12
Koukistukset 3x 10-12

Hauis:

No näyttäiskö tämä ohjelma paremmalta nyt? otin muutaman liikkeen pois ja laskin sarjamäärää.

No täs nyt on mitä yleensä salil teen. Tiedä siit meneeks nyt ihan oikeiden termien mukaa.

Selkä:Alatalja, selkälihaspenkki
Rinta: Punnerruksia välillä smitissä tai koneessa, ristitaljassa
Hauis välillä vapailla tai taljalla
Jaloille en oikeestaa muut tee ku jalkaprässin
Ojentajat ylätaljalla

Monesti teen 5*10
Pitäskö nostaa vaan painoja ja tehä 3*10?

Monesti saatan tehdä olkapäät kotona lenkin jälkeen ja samoin vatsalihakset

Aamul tulee monest vedettyy rahka ja ananas purkki
Lounaal sit vähä mitä sattuu olemaan tarjol mut koitan aina kasata lautasen järkeväst
Välipalan tulee syötyy joku hedelmä, jugurttia tai jotain muut pient
Päivällinen koostuu monest lihast,perunast ja jostain kasviksist
Illal saatan syödä sit rahkan/raejuustoa ja vähä jotain lisäks
Treenin jälkeen palautusjuoma
Noist toi koostuu vähä ain muunnellen. Vähä koittanut saada samal painoo pudotettua.

Joo, parempi ottaa kunnon ohjelma niin progressiota myös helpompi seurata. Tuossa yksi esimerkki. http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/
Ja kerro myös ne sun mitat niin The monkeykin saa siihen vastauksen, että sopiiko tuo bulkki esimerkki vai ei.

[...]Vähä koittanut saada samal painoo pudotettua.

Seuraa Nipa-:n ehdotuksia ohjelman suhteen. Omasi oli kovin vaatimaton tavoitteisiisi nähden. Myöskään painon pudottaminen ja lihasmassa lisääminen 15 kg ei ole realistista... eli jos vaikka yrittäisit saada pari kiloa lihasta näin alkuun, niin olisi paljon realistisempaa. Sinänsä tuosta ruuasta on vaikea sanoa mitään, koska määrät ja näin ollen myöskään todellinen makrojakauma ei ole tiedossa.

http://lihastohtori.wordpress.com/2012/08/15/lihaskasvun_yrkkisaannot/
http://lihastohtori.wordpress.com/2012/09/17/lihaskasvunopeus/
http://lihastohtori.wordpress.com/2...kuntosalilla-osa-ii-rytkonen-ja-silvennoinen/

Seuraa Nipa-:n ehdotuksia ohjelman suhteen. Omasi oli kovin vaatimaton tavoitteisiisi nähden. Myöskään painon pudottaminen ja lihasmassa lisääminen 15 kg ei ole realistista... eli jos vaikka yrittäisit saada pari kiloa lihasta näin alkuun, niin olisi paljon realistisempaa. Sinänsä tuosta ruuasta on vaikea sanoa mitään, koska määrät ja näin ollen myöskään todellinen makrojakauma ei ole tiedossa.

http://lihastohtori.wordpress.com/2012/08/15/lihaskasvun_yrkkisaannot/
http://lihastohtori.wordpress.com/2012/09/17/lihaskasvunopeus/
http://lihastohtori.wordpress.com/2...kuntosalilla-osa-ii-rytkonen-ja-silvennoinen/

Kiitos linkeistä!

Back
Ylös Bottom