Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tarkoitukseni olisi ostaa kotiin penkki jolla voisin treenata niin vatsa kuin selkälihaksia. Nettiä selatessani huomasin paljon erilaista keskustelua tästä laitteesta http://www.netanttila.com/webapp/wc...Id=10006&compartmentId=10045&categoryId=10459

Onko tosta laitteesta mihinkään vai kannattaako suosiolla ostaa se penkki vatsalihasten treenaamiseen? Lattialla en siis pysty treenaamaan vatsalihaksia alaselän kipeytymisen takia.

Osta voimapyörä. Hakkaa tollasen turhakkeen 100-0.

- - - Updated - - -

Koska tykkään niistä kaikista liikkeistä ja haluaisin pitää ne ohjelmassa. Penkki, vinopenkki, kp penkki, flyes kp ja ristitalja

Ei kai se ny liikaa sitten ole. Sulla on varmaan muutenki joku 4-5 jakonen ohjelma kun noin paljon liikkeitä niin varmaan mahtuu sinne.

- - - Updated - - -

Koska tykkään niistä kaikista liikkeistä ja haluaisin pitää ne ohjelmassa. Penkki, vinopenkki, kp penkki, flyes kp ja ristitalja

Treenaa niin saatanan kovaa ekat rintaliikeet, että ei riitä voimat enää noihin vikoihin pumppailuihin vaikka haluisikin.

Vaikuttaako penkkipunnerrus tangolla kuinka paljon pystypunnerruspainoihin? Penkkiä on takana joka treenissä 4x4-6 kaaren kanssa, jonka jälkeen teen pystypunnerrukset. On vain kaverin kanssa skaba kumpi saisi ensin oman painon nostettua suorille käsille enkä halua sekoittaa vielä treenijakoa :nolo:

Vaikuttaako penkkipunnerrus tangolla kuinka paljon pystypunnerruspainoihin? Penkkiä on takana joka treenissä 4x4-6 kaaren kanssa, jonka jälkeen teen pystypunnerrukset. On vain kaverin kanssa skaba kumpi saisi ensin oman painon nostettua suorille käsille enkä halua sekoittaa vielä treenijakoa :nolo:

Kyllä se aika paljon vaikuttaa, varsinkin jos teet pystypunnerruksen heti perään. Penkkipunnerrus kuitenkin aktivoi aika lailla myös etuolkapäitä.

Vähän typerä kysymys juolahti mieleen mut mietin, että onko mitään keinoo ehkästä jalkatreenissä oksentamista :D Viimesestä syömisestä ollu väliä kuitenki 2-3h enne treeniä mut silti vaa tuppaa purjo lentämää:urjo: Oksentamine ei sinänsä ole ongelma mut ärsyttää ku pitää sit ite roskis viedä salilta ja salin omistaja alkanu kyselemää typeriä kysymyksiä oksentamisen suhtee ku ei asiasta mitää ymmärrä :face:

Pidä taukoa kun tulee huono olo. 5-10min hengittelet ja ihmettelet maailman menoa. Ite en ole ikinä oksentanut, vaikka kuinka loppuun olen jalat tuhonnut.

e. Ja kyllä salinpitäjää varmaan kiinnostaa, jos joku jamppa aina oksentaa jalkatreenin jälkeen. Ei omasta mielestäni ole ihan normaalia joka kerta oksentaa. Hyvin todennäköisesti ymmärtää paljon enemmän kuin sinä.

Mikä avuksi, jos pohkeet kramppaa niitä tehdessä istuen?

Tulee suonenveto tjsp ja koko alajalka jää sellaseen lukkoon puoleksi minuutiksi. Sitten lopulta kun hellittää, niin ei sillä jalalla tehdä kyllä yhtään toistoa sillä se sattuu niin maan vitusti. Seisten pystyn tehdä ilman mitään ongelmia, mutta sehän ottaa eri osaan pohkeessa, kuin istuen tehty?

Tulee suonenveto tjsp ja koko alajalka jää sellaseen lukkoon puoleksi minuutiksi. Sitten lopulta kun hellittää, niin ei sillä jalalla tehdä kyllä yhtään toistoa sillä se sattuu niin maan vitusti. Seisten pystyn tehdä ilman mitään ongelmia, mutta sehän ottaa eri osaan pohkeessa, kuin istuen tehty?

Istuen tehty ottaa soleukseen, suorilla jaloilla tehty gastrocnemiukseen.

Mistä mahtaa johtua käsien puutuminen esim. kyykätessä ja krusifiksi-vatsoissa? Kyykyssä saatan puristaa välillä tankoa, mutta krusifiksi-vatsoissa en edes pidä kiinni kepistä.

Johtuuko tuo jonkun paikan kireydestä, tai voiko sille ylipäätään tehdä mitään?

Mulla oli sama ongelma. En oo kovin tarkasti pitänyt kirjaa lihashuollosta, mutta väittäisin venyttelyn auttaneen mokomaan. Tykkään juurikin tossa istualteen tehtävässä laittaa sen tuen liian lyhyeksi, painoa kohtalaisesti ja istua siinä sen muutama minuuttia pohkeiden (ja nilkan yleensäkin) venyessä itsestään.
E: niin ja putkirullausta tms. hieromista kannattaa myös kokeilla.

Mistä mahtaa johtua käsien puutuminen esim. kyykätessä ja krusifiksi-vatsoissa? Kyykyssä saatan puristaa välillä tankoa, mutta krusifiksi-vatsoissa en edes pidä kiinni kepistä.

Johtuuko tuo jonkun paikan kireydestä, tai voiko sille ylipäätään tehdä mitään?

Tanko tai harjanvarsi voi olla huonosti niskassa (kylläkin aika epätodennäköisen kuuloista noissa vatsoissa) tai sitten kädet voi olla yksinkertaisesti huonossa asennossa. Kokeile erilaisia oteleveyksiä.

Pidä taukoa kun tulee huono olo. 5-10min hengittelet ja ihmettelet maailman menoa. Ite en ole ikinä oksentanut, vaikka kuinka loppuun olen jalat tuhonnut.

e. Ja kyllä salinpitäjää varmaan kiinnostaa, jos joku jamppa aina oksentaa jalkatreenin jälkeen. Ei omasta mielestäni ole ihan normaalia joka kerta oksentaa. Hyvin todennäköisesti ymmärtää paljon enemmän kuin sinä.

Helvetin hyvä vastaus sulta! En missää vaiheessa oo sanonu et aina lentäis laatta, viimeset kolme treeniä ollu ja joskus syksyllä oli sama juttu... Ja tohon salinpitäjäjuttuu vielä et salinpitäjä ei oo ikinä elämässää käyny salilla säännöllisesti ni se varmaa ymmärtääki aika helveti hyvi:curs: no ei itketä enempää no pain, no gain lol

Tee ihmeessä ne pystärit ensin jos prioriteetti on niissä. Penkki syö aika himona pystäripainoja.

- - - Updated - - -

Sama ongelma ollu. Meni ohi kun otin vaan rauhassa ja koetin kestää tuskan. Säännölliseti tekeminen auttoi myös hurjasti. Aina tauon jälkeen taas tuota ilmenee.

Mikäs variaatio tossa pystypunnerruksessa olis paras tuomaan olkapäille ja erityisesti sivuolkapäille kokoa? Eli siis tangolla vai käsipainoilla, smithissä vai vapailla, niskantakaa vai edestä, istuen vai seisten, selkä tuettuna vai ilman tukea? Ite oon vaan smithissä niskantakaa noita punnerrellut ja meinasin pikkuhiljaa ruveta vaihtelemaan ja kokeilemaan myös muita pystäriliikkeitä. Mutta siis onko noista variaatioista mikään ylitse muiden vai onko liikkeiden ero vain marginaalinen olkapään kasvatusmielessä?

Mikäs variaatio tossa pystypunnerruksessa olis paras tuomaan olkapäille ja erityisesti sivuolkapäille kokoa? Eli siis tangolla vai käsipainoilla, smithissä vai vapailla, niskantakaa vai edestä, istuen vai seisten, selkä tuettuna vai ilman tukea? Ite oon vaan smithissä niskantakaa noita punnerrellut ja meinasin pikkuhiljaa ruveta vaihtelemaan ja kokeilemaan myös muita pystäriliikkeitä. Mutta siis onko noista variaatioista mikään ylitse muiden vai onko liikkeiden ero vain marginaalinen olkapään kasvatusmielessä?

Kaikki pystärit nyt pääasiassa rasittaa etuolkapäitä enemmän kuin sivuolkapäitä. Vaikkakin 1 käden pystäri kässärillä hieman "vinossa" kulmassa tuntuu osuvan itellä hyvin sivulophkoihinkin.

Jos puhutaan olkapäiden ja hartioiden parhaasta massa/voimaliikkeestä niin se on ehdottomasti hang clean & press. Tuohon kun vielä halutessasi otat perään vipareita sivuille/pystysoutua ja facepull etc liike takaolkapäille niin buéno.

Vatsalihas treeni aiheuttaa uskomatonta turhautumista: Eli vatsa päivä tuo minulle mukanaan hukkaan heitettyä aikaa, muuten menee aina hyvin vatsa treeni, ei mitään ongelmaa staattisissa liikkeissä, rutistuksissa tai jalan nostoissa (Tosin joskus rutistuksissa niska taitaa olla vähän liiankin jännittynyt) mutta sitten tulen aina istumaannousuihin. Menen selälleni makaamaan jalat 90 asteen kulmassa polvesta ja keskityn pitämään kantapäät maassa. Lähden suorittamaan ja pää nousee maasta, sitten lapaluut jonka jälkeen pitäisi nousta samaan tahtiin sitten alaselkäkin että päästäisiin siihen istuvaan asentoon mutta mitään ei tapahdu. Jalat kyllä nykii vastaan että "Hei täältä jos vähän potkaisisit niin kyllä nousis" sitten jos pikaisen irrottaa jalkaa maasta ja suoristaa niin noustaan ilman ongelmaa. Ja tämä epäonnistuminen sitten alkaa turhauttaa ja loppu treeni meneekin huitoen ja hutiloiden kun ei vitutukselta jaksa keskittyä. Olisko neuvoja? Pitäydynkö vaan rutistuksissa? Yksi teoria on että minulla on todettu alaselän kaartuvan normaalia enemmän eteenpäin josta johtuu että lanteet ovat sitten vähän kulmassa ja takana (tämä näkyy kun makaa selällään rentona niin ala selkä ei kosketa lattiaa ollenkaan vaan siihen täytyy keskittyä ja työntää lanteita ylöspäin)

Ongelmia treenipäiväkirjan pidon kanssa. Tää on tottakai hyvä juttu, mut tuntuu välillä tosi turhauttavalta laittaa esim. apuliikkeiden toistomäärät ylös. Merkkailetteko vaan pääliikkeiden kohdalla vai miten te duunaatte?

Moro, oon 16v ja harjoittelen puntilla toista lajia tukevasti.

Mulla on nyt kreatiini monohydraattia ja pyruvaattia. Voinko käyttää molempia ja miten? Olisko järkevää tehdä niin, että ottaisin sen 5g monohydraattia niinä päivinä kun en harjoittele painoilla ja ottaa niinä päivinä kun harjoittelen painoilla monohydraatin sijasta pyruvaattia ennen harjoitusta?

Ennen käytin monohydraattia, mutta valmentaja suositteli vaihtamaan pyruvaattiin. Pyruvaattia olen käyttänyt vain niinä päivinä kun harjoittelen painoilla eli 2-3 kertaa viikossa ja paino. Paino putosi monohydraatista pyruvaattiin vaihdoksen jälkeen n.3kiloa. En tiedä johtuiko vaihdosta vai jostain muusta.

Toinen typerä ja huonosti muotoiltu kysymys: Teen painoilla tapahtuvan harjoittelun yksin. Salilla olen pyörinyt nyt noin 2 vuotta, välillä aktiivisemmin välillä vähemmän aktiivisesti. Tulosta on myös tullut. Jalat olen treenannut tähän asti kaikin muin tavoin paitsi kyykyäten. Nyt olisi kyykkäyksen aloituksen aika. Miten kannattaisi aloittaa kyykkäys yksin, ilman perästäkatsojaa? Jaloista löytyy jo jonkun verran voimaa kiitos jalkaprässin ja muiden jalkatreenien.

- - - Updated - - -

Moro, oon 16v ja harjoittelen puntilla toista lajia tukevasti.

Mulla on nyt kreatiini monohydraattia ja pyruvaattia. Voinko käyttää molempia ja miten? Olisko järkevää tehdä niin, että ottaisin sen 5g monohydraattia niinä päivinä kun en harjoittele painoilla ja ottaa niinä päivinä kun harjoittelen painoilla monohydraatin sijasta pyruvaattia ennen harjoitusta?

Ennen käytin monohydraattia, mutta valmentaja suositteli vaihtamaan pyruvaattiin. Pyruvaattia olen käyttänyt vain niinä päivinä kun harjoittelen painoilla eli 2-3 kertaa viikossa ja paino. Paino putosi monohydraatista pyruvaattiin vaihdoksen jälkeen n.3kiloa. En tiedä johtuiko vaihdosta vai jostain muusta.

Toinen typerä ja huonosti muotoiltu kysymys: Teen painoilla tapahtuvan harjoittelun yksin. Salilla olen pyörinyt nyt noin 2 vuotta, välillä aktiivisemmin välillä vähemmän aktiivisesti. Tulosta on myös tullut. Jalat olen treenannut tähän asti kaikin muin tavoin paitsi kyykyäten. Nyt olisi kyykkäyksen aloituksen aika. Miten kannattaisi aloittaa kyykkäys yksin, ilman perästäkatsojaa? Jaloista löytyy jo jonkun verran voimaa kiitos jalkaprässin ja muiden jalkatreenien.

Back
Ylös Bottom