Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi,

Tein ennen SS:ää. Pari kuukautta sitten revähti nivelside nilkasta enkä ole sen jälkeen kyennyt juoksemaan. Siinä samalla jäi myös punttisalitreeni pois. Juokseminen ei vieläkään tunnu hyvältä, nilkka ei taivu tarpeeksi askel-/takakyykyn ja maven tekemiseen, ja prässiä yritettyäni huomasin joutuvani työntämään terveellä jalalla paljon enemmän.

En osaa päättää, kannattaako minun treenaa pelkkää yläkroppaa - ja jos kannattaa, niin onko parempi hakea alkuperäisten tavoitteiden mukaisesti lihasmassaa vai keskittyä voimaan? Millaisia liikkeitä suosittelisitte (olisiko sopiva jako esim treeni1: yläselkä-ojentajat-olkapäät treeni2: rinta-hauis-vatsa (klassinen perjantaitreeni...?)). Aerobisen suhteen olen miettinyt esim. tunnin kävelylenkkejä. Mielipiteitä/ehdotuksia? =/

Kiitos etukäteen avusta.

Nyt jos jalassa on vaurioo, niin tietysti jos pystyy niin yläkroppaa kannattaa treenata ja jättää jalat pois kokonaan. Tuskin kukaan tällä foorumilla on sitä mieltä että ei kannata treenata ollenkaan vaikka pystyisi. Mutta järki kannattaa pitää mukana ja varoo tekemästä enempää tuhoa samaan paikkaan.
En nää mitään syytä alottaa erityistä voimatreeniä siittä syystä että jalassa on vaurio, päinvastoin monissa yläkropan voimaliikkeissä otetaan koko kroppa mukaan ja jopa rajuissa penkkipunnerruksissa alakroppa voi olla yllättävän suuressa roolissa.

Sellasta vaan kyselisin, että kuinka paljon kahdet potkunyrkkeilytreenit viikossa haittaa lihasmassan lisäämistä? Treenit kestää sen 1h ja ovat todella sykettä nostavia. Tavoitteena siis on lihasmassan lisääminen ja salilla käyn 4 kertaa viikossa ja 2-jaoisella treenaan.

En nää mitään ongelmaa tossa, ennemmin uskosin että jossain vaiheessa salitreeni sattais haitata potkunyrkkeilytreenejä.

Olis tämmösiä kysymyksiä et oon ajatellu ite 3-jakose ohjelma tekoo nii onko väliä missä listassa tekee sarjat vai onko se niin että isot lihas alueet tulee ensin ?
Toinen kysymys: voiko vaikka penkkipunnerrusta tai jotain muuta liikettä tehdä 3 kertaa viikossa sarjojen lopuksi ? vaikka se penkkipunnerrus kerran viikossa riittää
Kolmas kysymys: että jos esim: treenaan vaikka pelkkää selkää paljon, tuleeko siitä isot selkälihakset ? eli voiko treenaamisella vaikuttaa mitä lihaksia tulee hankittua ?

1. Raskaimmat liikkeet ja ne joihin haluaa panostaa, kannattaa yleensä tehdä treenin alussa jolloin puhtia löytyy varmasti tarpeeksi.
2. Mitä tahansa voi tehdä kolme kertaa viikossa hetken, muttta jos 3 kertaa viikossa saman brutaalin rääkin samalla liikkeellä ja samoilla painoilla muutaman kuukauden, todennäkösyys loppuunpalamiselle on surullisen suuri. Monet tosin tekee penkkipunnerrusta kolmekin kertaa viikossa, mutta sanoisin että pitää olla jo tuntemusta oman kropan suhteen.
3. Hauiskääntö ei kasvata jalkoja eikä kyykkääminen suoranaisesti käsiä, mutta vaikka et olisi kiinnostunut jalkojesi kunnosta niin suosittelen silti tekemään kyykkyjä ja vetoja, niillä kehitetyllä voimalla saa yllättävää potkua myös yläkropan lihaksiin.

ylätalja 3x15
alatalja 3x15
rintaprässi 3x15
pystypunnerus 3x15
hauiskääntö 3x15
ojentajapunnerus 3x15 oon treenannu tolla noin viikon ja paikat ei enää tulee kipeäksi mika vikana

ylätalja 3x15
alatalja 3x15
rintaprässi 3x15
pystypunnerus 3x15
hauiskääntö 3x15
ojentajapunnerus 3x15 oon treenannu tolla noin viikon ja paikat ei enää tulee kipeäksi mika vikana

Jos tämä on yksijakoinen ohjelmasi niin tee se max 2-3 kertaa viikkoon, vähintään 1-2 päivää lepoa treenien välissä.
Vaiha vähän liikkeitä ja sarjapainoja siten että teet esim 5x5 tai 8x4
Suosi enemmän vapailla painoilla tehtäviä liikkeitä kuin noita laitteita, toki taljat on hyviä myös.

Paikkojen kipeäksi tulo ei välttämättä ole merkki kehityksestä ja usein kun keho alkaa tottua painojen kanssa harjoitteluun niin varsinkaan yläselän lihaskipja ei aina edes huomaa.

Mun kaverit on sanonu että, jos on vähän lihavampi niin saa helpommin lihaksia entä semmonen normi suht laiha kaveri. (Jotkut jopa väittäny että läski muuttuu lihakseksi)

Onko tällä jutulla yhtään perää?

Itseäni on nyt viikon ajan kummastuttanut/vituttanut suunnattomasti reisien kipuilu, joka tulee ihan kävellessä, pyöräillessä sekä myös välillä ihan istuessa. Kyseessä on siis sellainen polttava kipu koko etureiden alueella. Kyseessä ei ole ihan perus Domssit, siitä olen 98% varma, sen verta erilailla tuntuu, jalat ovat myös aika voimattomat, mm. kyykky menee paljon huonommin kuin ennen kipuilua, kun ei vain ole voimaa jaloissa, samoin pyöräillessä ei vain jaksa polkea entiseen tapaan. Pidin viime viikon jonkin verran kevennettynä, mutta silti jalat ovat ihan puhki. Myös yleisesti on väsyttänyt ja motivaatio ollut laskusuunnassa, lähinnä juuri jalkojen takia. Kyselisinkin neuvoa, että mikä mahtaisi olla kyseessä ja mikä auttaisi? Ylikunnosta en tiedä, kun aika aloittelija olen salilla, viikossa 4 kertaa käyn salilla ja välillä päivinä yleensä lenkkeilyä, pyöräilyä tai sulista 30-60min kerrallaan 2-3 kertaa viikkoon. Viimeisestä kunnon kevyestä viikosta on joku 2-3kk aikaa, mutta tosiaan nyt yhden viikon kevennyksenkin jälkeen jalat ovat ihan tohjona, mikä siis avuksi?

ylätalja 3x15
alatalja 3x15
rintaprässi 3x15
pystypunnerus 3x15
hauiskääntö 3x15

Huono ohjelma, sillä siitä puuttuu puolet kropasta ja se vähäkin on koottu vissiin pelkästään laiteliikkeistä. Paikkojen kipeytyminen ei ole mikään mittari, vaan nousujohteinen treeni, eli sarjapainojen kasvaminen ja peilikuvan muuttuminen pitkässä juoksussa. Sarjapituuksia pitää vaihdella, esim. 5-15 toiston välimaastossa.

Ohjelma kokonaan vaihtoon.

Mun kaverit on sanonu että, jos on vähän lihavampi niin saa helpommin lihaksia entä semmonen normi suht laiha kaveri. (Jotkut jopa väittäny että läski muuttuu lihakseksi)

Ei ole mitään perää. Sanohan kavereille terveisiä.

Itseäni on nyt viikon ajan kummastuttanut/vituttanut suunnattomasti reisien kipuilu, joka tulee ihan kävellessä, pyöräillessä sekä myös välillä ihan istuessa. Kyseessä on siis sellainen polttava kipu koko etureiden alueella. Kyseessä ei ole ihan perus Domssit, siitä olen 98% varma, sen verta erilailla tuntuu, jalat ovat myös aika voimattomat, mm. kyykky menee paljon huonommin kuin ennen kipuilua, kun ei vain ole voimaa jaloissa, samoin pyöräillessä ei vain jaksa polkea entiseen tapaan. Pidin viime viikon jonkin verran kevennettynä, mutta silti jalat ovat ihan puhki. Myös yleisesti on väsyttänyt ja motivaatio ollut laskusuunnassa, lähinnä juuri jalkojen takia. Kyselisinkin neuvoa, että mikä mahtaisi olla kyseessä ja mikä auttaisi? Ylikunnosta en tiedä, kun aika aloittelija olen salilla, viikossa 4 kertaa käyn salilla ja välillä päivinä yleensä lenkkeilyä, pyöräilyä tai sulista 30-60min kerrallaan 2-3 kertaa viikkoon. Viimeisestä kunnon kevyestä viikosta on joku 2-3kk aikaa, mutta tosiaan nyt yhden viikon kevennyksenkin jälkeen jalat ovat ihan tohjona, mikä siis avuksi?

ravintoa,lepoa ja venyttelyä ja paljon.

Läski ei muutu mihinkään, mutta periaatteessa lihava voi saada paremmin lihasta, koska se ainakin saa ruoastaan tarpeeksi energiaa ja ehkä proteiiniakin, kun taas laihalla on taipumus syödä liian vähän ja tarpeeksi syöminen täytyy opetella. Jos kummankin ruokavalio pistetään kuntoon niin eihän sillä silloin merkitystä ole.

Ja paljon on väliä silläkin kuinka kovaa treenaa ja antaa itestään siellä salilla. Joku bulkkipossu voi saada helposti lisää lihaa jos treenaa oikein ja satalasissa joka kerta kun taas joku pienempi jamppa joka vetää puolivaloilla joka kerta kevyitä jumppia joiden kasvattava vaikutus on puhdas nolla ei saa tulosta aikaan sitten millään.

Mikä voisi olla vikana kun kyykky menee useasti päkiöille eli meinaa kaatua eteenpäin ylös noustessa. Välillä olen joutunut jopa ottamaan askeleen eteen etten ole lentänyt turvalleni. Sarjapainot ovat vielä hyvin maltilliset 50kg, joten tuskin on siitäkään kiinni. Kyykyn vedän siis aina ihan pohjaan asti siten, että takareidet ja pohkeet osuvat kunnolla yhteen ja alemmas siitä ei voisi enää päästä.

Kokeile laittaa pieni koroke kantapäiden alle. Tuo eteenpäin kaatuminen johtuu siis siitä että olet liian jäykkä joten venyttele kunnolla niin voit alkaa jossain välissä tekemään ilman lankkua.

ravintoa,lepoa ja venyttelyä ja paljon.

Jeps, venyteltyä tulee 2-3 kertaa viikkoon, tulisi varmasti lisätä tuota lihashuoltoa. Mietin myös, että josko kokeilisi yhden viikon ajan jättää kyykky pois ja tehdä muuten normaalisti? Kuitenkin muuten tuntuu menevän ihan ok, penkki nyt jumii samoissa 3kk ajan, pitäisi siihenkin jotain keksiä, ehkä ottaa vähän alempaa vauhtia, eikä väkisin failureen... Oikeastaan kaikki painot ovat näin tarkkaan miettien olleet aika samoissa 3kk ajan, tosin myös oma paino on aika samoissa n.56-56.5kg aamuisin päivästä riippuen, joskus 57kg, mutta toi vaihtelu taitaa olla ihan normaalia?

Huono ohjelma, sillä siitä puuttuu puolet kropasta ja se vähäkin on koottu vissiin pelkästään laiteliikkeistä. Paikkojen kipeytyminen ei ole mikään mittari, vaan nousujohteinen treeni, eli sarjapainojen kasvaminen ja peilikuvan muuttuminen pitkässä juoksussa. Sarjapituuksia pitää vaihdella, esim. 5-15 toiston välimaastossa.

Ohjelma kokonaan vaihtoon.
Minkälaista ohjelmaa suosittelisit tavoitteena olisi lihasmassan kasvu ja minkälainen ruokaohjelma pitäs olla + olen 54kg ja 171cm

Kokeile laittaa pieni koroke kantapäiden alle. Tuo eteenpäin kaatuminen johtuu siis siitä että olet liian jäykkä joten venyttele kunnolla niin voit alkaa jossain välissä tekemään ilman lankkua.
Ei se siitäkään välttämättä johdu, vaan ihan vain tottumuksen puutteesta, eli huonosta tasapainosta. Mulla oli aluksi tota samaa ongelmaa vaikka kyykkäsin leveällä, eli ei ollut siinä vaiheessa nilkkojen liikkuvuudesta ainakaan kiinni, kun sääret on melkein pystyssä. Paino vaan siirtyi päkiöille, mutta kertaakaan ei mun kohdalla niin paljoa että olisi kipannut. Paras apu on kyykkääminen ja siinä se että yrittää pitää painon kantapäillä ja koittaa olla pelkäämättä taaksepäin kaatumista. Vähitellen se tekniikka siitä paranee ja noita horjahtamisia tulee enää viimeisissä toistoissa kun alkaa keskittyminen herpaantua ja kohta ei enää niissäkään.

Yksi tasapainoharjoite millä tota voi opetella välttään on kyykkääminen tosi pienillä painoilla pienellä korokkeella niin että kantapäät on korokkeella ja päkiät ilmassa. Nyt ei voi varata päkiöille tai on turvallaan.

Riittääkö kaksi kertaa viikkoon, eli 2-jakoisen jalkatreeniksi, raskas takakyykky (tällä hetkellä 5x5) ja askelkyykky 4x.?

Ainakin jälkimmäisen jälkeen jalat niin puhki, ettei vaan saa tehtyä enempää. Pohkeita tietty, mutta isoille lihaksille. Riittääkö on vähän hassu kysymys, mutta tarkoitus on udella, että enhän vain laiminlyö jalkatreeniä näin yksinkertaisella väännöllä.

Back
Ylös Bottom