Moi, laitetaan vaikkapa ensimmäinen viesti tänne.

Olen tosiaan 21v mies, käynyt nyt 2kk salilla hyvin satunnaisesti ilman mitään treeniohjelmaa koko kroppa kerralla -periaatteella. Pituutta siis 185 cm ja paino siis noussut 68 -> 70kg parin kuukauden sisällä, mihin olen ihan tyytyväinen.

Tavoitepainoni olisi kuitenkin 75 kg, jonka jälkeen ajattelin tehdä vain "ylläpitävää" harjoittelua. Ajattelinkin nyt alkaa käymään säännöllisesti ja suunnitelmallisesti salilla jotta tuonne tavoitteseen päästäisiin: 4 kertaa viikossa 2-jakoisella treeniohjelmalla. Olen selaillut pakkista nyt jonkun aikaa, pari kysymystä on kuiteskin jäänyt.
1) Noissa valmiissa treeniohjelmissa on harvoin leuanvetoa, onko tämä jotenkin huono liike esim. kulmasoutuun/taljoihin verrattuna? Itse olen huomannut sen todella hyväksi liikkeeksi selkä/hauistreeniin ja tehnyt leukoja aina selkätreenissä periaatteella 3*max (tarkottaa 4-6 toistoa mulla), onko tämä ok vai pitäisikö vaihtaa ylä/alataljaan?
2) Mikä on sopiva määrä sarjoja per lihasryhmä per harjoituskerta tällä uudella jaottelullani, ajattelin siis jakaa lihakset periaattella työntävät/vetävät?
3) Onko ok viimeisissä toistoissa tehdä "väärällä tekniikalla" jos se on edellytys toistojen saamiseksi? Esim. yleensä jos valitsen painot niin että jaksan 12 toistoa ensimmäisellä sarjalla, en viimeisellä saa kuin 10 jos en "huijaa" tekniikassa. Käsittääkseni sarjoja ei saisi jättää kesken mutta toisaalta pitäisi tehdä aina puhtaalla tekniikalla, kumpi sitten on tärkeämpää? En tarkota nyt siis mitään hirveää heilumista esim. hauiskäännössä vaan pientä kropalla avittamista vikoissa toistoisssa tai pientä "riuhtaisua" ylätaljassa.
4) Onko treeni ollut jotenkin huonompi jos seuraavana päivänä ei tunnukaan lihasarkuutta harjoitelluissa lihasryhmissä? Itsellä tämä menee todella satunnaisesti, alussa oli kaikki paikat hellänä seuraavana päivänä, nyt viime aikoina ei välttämättä tunnu missään seuraavana päivänä tai hyvin satunnaisesti esim. lievää arkuutta vain ojentajissa tms. Pitäisikö aina tällöin nostaa painoja vai onko treeni silti hyödyllistä vaikka lihakset eivät olisikaan "jumissa".