Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Iltaa!

Näin harrastuksen uudelleen viritessä haluaisin kysyä palautusjuomista. Ilmeisestikkin proteiini imeytyy parhaiten tunnin sisään treenistä?
Noh, itse kun salilta lähden kävelemään kotiin menee jo reilut puoli tuntia ennenkuin on lusikka rahkassa. Siksi ajattelin siis palautusjuomaa joka olisi kätevä salilta lähtiessä napata.
Ruokailuun on hankalaa vaikuttaa paljoa koulun ja kiireiden takia, mutta maitorahka on siirtynyt päivittäiseksi.
Eli muu ruokailu on mitä on, mutta voisikohan palautusjuomalla tukea ruokailua paremmalle mallille?
Alkoi vain mietityttämään kun liikuntaa on hankala lisätä ilman että muu vapaa-aika ja lepo kärsisi. Kuntoiluahan tulee viikon aikana siis puolivakinaisesta palokunnasta, kuntopotkunyrkkeilystä sekä tietysti kolmesta salitreenistä.

Olisin ikionnellinen jos saisin kaverini alottamaan kans kyykkäämisen, mutta ei kehtaa koska pitää alottaa pelkällä tangolla. Siinä ei oo mitään hävettävää. Tuskin kukaan on alottanu millään isoilla raudoilla siinä. Toiseks, siinä kehittyy niin äkkiä. Mä kehityin johkin 80kg sarjapainoihin asti 5kg viikossa. Sit hidastu. Mavessakin noussu tulokset hyvin, esim 17.9.12 tein ensimmäisen kerran mavea 1x5 45kg, nyt tulevana perjantaina ois tarkotus tehdä 3x8 145kg. Puolessa vuodessa 100kg. Tosin väliin mahtuu 2kk mittainen dieettikin missä mave tulos ei noussu kun pari kiloa, eli toisaalta noussut sarjapainot 100kg 4kk sisään. Eli äkkiä oot semmosissa raudoissa missä ei tarvi hävetä.

Toivottavasti.

Ja yritä puhua kaverisi ympäri. Itse olin ensin aivan, että ei ikinä mavea ja kyykkyä, mutta kun toden teolla aloitin salilla käynnin niin huomasin, että se on luonnollinen jatkumo "täydelliseen lihaskuntoon" ja vahvuuteen. Ilman mavea ja kyykkyä et voi olla todella vahva väitän minä. Ennenkaikkea tuo gluteus maximus eli pakaralihakset, jotka on yhteydessä alaselkälihasten kanssa niin sen alueen vahvistaminen parantaa elämänlaatua huomattavasti, ainakin mulla.

Olen tässä jonkin aikaa (n. 3kk epäsäännöllisesti) vääntänyt 10-12 toistomääriä (penkki,hauis,ranskis + eri liikkeitä kokeilumielessä), tulokset ovat jämähneet joten mietin siirtyä "lyhyempiin" 6-8 toistoihin. Onko tässä mitään "hävittävää"? Ymmärtääkseni kehityksen kannalta lyhyemmät toistot helpottavat "perusvoiman" kasvattamisesta jonka jälkeen aletaan hiomaan kestävyyttä (mikäli se on tarpeellista), junnaaminen jo näin varhaisessa vaiheessa on hieman turhauttavaa.

Mitenkä kauan kannattaa pitää täydellistä lepoa ja missä vaiheessa voi rohkeasti lähteä tekemään reeniä, ja mitä reeniä, (luultavasti) pienen selkärikon jälkeen? Uskoisin, että kevyt venähdys tuli selkään mavea tehdessä, täytyy jatkossa kiinnittää vielä tarkempaa huomiota oikeaan tekniikkaan ennenkuin lähden nostamaan sarjapainoja. Viimeinen sarja meni kunnolla loppuun ja kipu tuntui heti kun sain painot käsistä pois, loppureenistä ei sitten mitään tullutkaan ja ilta mennyt tuskastellessa.

Kipulääkkeillähän tätä varmaan kannattaa lääkitä, intissä meni samalla lailla selkä joten tuttua juttu. Lähinnä tuo nyt kiinnostaa että missä vaiheessa voin mennä tekemään treeniä taas kunnolla pelkäämättä että menee pahemmaksi?

Kiitos vastauksista!

Olen tässä jonkin aikaa (n. 3kk epäsäännöllisesti) vääntänyt 10-12 toistomääriä (penkki,hauis,ranskis + eri liikkeitä kokeilumielessä), tulokset ovat jämähneet joten mietin siirtyä "lyhyempiin" 6-8 toistoihin. Onko tässä mitään "hävittävää"? Ymmärtääkseni kehityksen kannalta lyhyemmät toistot helpottavat "perusvoiman" kasvattamisesta jonka jälkeen aletaan hiomaan kestävyyttä (mikäli se on tarpeellista), junnaaminen jo näin varhaisessa vaiheessa on hieman turhauttavaa.

Vaihtele vaan niitä toistoja.

- - - Updated - - -

Elikkä tällasta utelisin että minkäs pitusia sarjoja porukka vetää, ja mitä mieltä mun treeni tavasta: 4-6 kertaa viikossa salilla käyn ja lähestulkoon aina olen(90% ajasta) kurittanut treenattavan lihaksen aikalailla hyytymis pisteeseen asti. Maximissaa 2 lihasta päivässä treenaan(tosin yleensä 1 lihas per päivä niin saan kaiken irti treenattavast lihaksesta ilman että esim ojentaja hyytyy penkissä tai hauikset selkää treenatessa yms.). eli jokaiselle lihakselle pyrin tekeen vähintään sen n.10 sarjaa joista yleensä 60% on niitä hieman raskaampia ja loput vaikka jtn hieman pumppaavampia. harvemmin lopetan raskaita sarjoja kesken vaan vedän niin pitkään että viimenen toisto on erittäin ankara. tässä nyt sellanen päälle 2 vuotta treeniä ja hyvin on lihakset alkanu erottuun ja tuloksetki hitaasti mutta varmasti nousemaan. tässä esimerkki ojentaja treenistäni: lämmittely sarja jossain taljassa ja jtn venyttelyy esim säkin hakkausta. sit yleensä pää-liikkenä ranskalainen suoralla tangolla maaten: 25kgx12 28kg x10 30kgx10 32kgx10 35kgx6 ja lähes aina pyramidina alaspäin-->28kgx10 25kgx10 sit seuraava liike yleensä ollu dippi omal painol: 3 sarjaa niin monta ku menee(oma paino 65kg). sit timantti-punnerruksii omal painol tai joku pikku levy(5-10 kg) seläs 3 sarjaa niin montaku menee eli n.8-10 koska aivan piipus täs vaihees. sit viel pari viimestely sarjaa taljas köydel jollain paril levyl 3 sarjaa. eli lopputuloksena on voimia hiivuttavat 16!!! ja on kyllä ojentajii tullu kokoakin varmastikin eniten. PS: en pidä itseäni enää hirveen alottelijana mitä treenaukseen tulee, mutta pakkotoiston sivuilla olen aivan Fresh fish :D enkä löytänyt parempaa ketjua johon tämän jakaa. Eli tekniikat ja tietämys siitä mitä treenissäni teen on kyllä kohillaan, mutta olen avoin uusille näkemyksille ja aina voi oppia uutta.

En jaksanut lukea paljoa alkua pidemmälle. Koetas nyt laittaa ohjelmas selkeesti tohon esille niin katotaan miltä näyttää.

Elikkä tällasta utelisin että minkäs pitusia sarjoja porukka vetää, ja mitä mieltä mun treeni tavasta: 4-6 kertaa viikossa salilla käyn ja lähestulkoon aina olen(90% ajasta) kurittanut treenattavan lihaksen aikalailla hyytymis pisteeseen asti. Maximissaa 2 lihasta päivässä treenaan(tosin yleensä 1 lihas per päivä niin saan kaiken irti treenattavast lihaksesta ilman että esim ojentaja hyytyy penkissä tai hauikset selkää treenatessa yms.). eli jokaiselle lihakselle pyrin tekeen vähintään sen n.10 sarjaa joista yleensä 60% on niitä hieman raskaampia ja loput vaikka jtn hieman pumppaavampia. harvemmin lopetan raskaita sarjoja kesken vaan vedän niin pitkään että viimenen toisto on erittäin ankara. tässä nyt sellanen päälle 2 vuotta treeniä ja hyvin on lihakset alkanu erottuun ja tuloksetki hitaasti mutta varmasti nousemaan. tässä esimerkki ojentaja treenistäni: lämmittely sarja jossain taljassa ja jtn venyttelyy esim säkin hakkausta. sit yleensä pää-liikkenä ranskalainen suoralla tangolla maaten: 25kgx12 28kg x10 30kgx10 32kgx10 35kgx6 ja lähes aina pyramidina alaspäin-->28kgx10 25kgx10 sit seuraava liike yleensä ollu dippi omal painol: 3 sarjaa niin monta ku menee(oma paino 65kg). sit timantti-punnerruksii omal painol tai joku pikku levy(5-10 kg) seläs 3 sarjaa niin montaku menee eli n.8-10 koska aivan piipus täs vaihees. sit viel pari viimestely sarjaa taljas köydel jollain paril levyl 3 sarjaa. eli lopputuloksena on voimia hiivuttavat 16!!! ja on kyllä ojentajii tullu kokoakin varmastikin eniten. PS: en pidä itseäni enää hirveen alottelijana mitä treenaukseen tulee, mutta pakkotoiston sivuilla olen aivan Fresh fish :D enkä löytänyt parempaa ketjua johon tämän jakaa. Eli tekniikat ja tietämys siitä mitä treenissäni teen on kyllä kohillaan, mutta olen avoin uusille näkemyksille ja aina voi oppia uutta.

Tuota sun helvetin sekavaa selostusta lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että onkohan ne treenit sittenkään niin kehittäviä. Veikkaanpa, että oot tehny suunnilleen kaikki aloittelijan virheet, ja jatkat niitä edelleen. Monijakoinen ohjelma harvoin sopii aloittelijalle, kehonpainosta päätellen (ja koko tekstistä) olet kuitenkin aloittelija edelleen.

Kerroppa varsin vähän tarkemmin ohjelmastasi, ja voimatasoistasi (kyykky, penkki, veto, kulmasoutu, jne..), niin pystyy ehkä jotain neuvoa heittämään. Nyt vaikuttaa siltä, keskityt aivan vääriin asioihin.

Tämmöinen nopea kysymys tähän väliin: Treenaan tällä hetkellä vain kotona, käytössä ainoastaan käsipainot. Onko liikaa treenata hauista 3-4 x 8-15 sarjoja curlia yhden päivän aikana? Lepopäiviä välissä 3

alottelija

niin että oon tässä alottelemassa salia ja mitat on 175 cm ja 68 kg :nolo: niin olis pari kysymystä
1. kannattaako alottaa yksi- vai kaksijakoisella ohjelmalla? oon kuullu että alussa palautuu nopeammin ja yksjakosesta vois saada enemmän irti
2. kannattaako juoda malto ennen treeniä ja treenin jälkeen malto ja hera?

Alota yksjakosella, opettele perusliikkeet ja tekniikat. Sit myöhemmin mieti 2 jakosta jos haluat. Juo malto ja hera reenin jälkeen, ennen reeniä vaikka banaani boosteriks.

Tämmöinen nopea kysymys tähän väliin: Treenaan tällä hetkellä vain kotona, käytössä ainoastaan käsipainot. Onko liikaa treenata hauista 3-4 x 8-15 sarjoja curlia yhden päivän aikana? Lepopäiviä välissä 3
No vähän jos laitat sitä muutakin ohjelmaa. Jotenkin kysymyksen asettelu vihjaa, että kannattais kattoa mitä toi sun treenis pitää sisällään.

Aamiainen

munia 3-5
pekonia 60-100g
1 CLA-kapseli

1.Välipala

Diet pro 1dl (40g)
Whey 100 0,75 dl (1,5 mitallista)
1 CLA-kapseli

Lounas

200-400g paistijauheliha
2-4 isoa porkkanaa
1-2 sipulia
1-2 kananmunaa
1 CLA-kapseli

2.Välipala

1 prk maitorahka/annos whey 80

ennen treeniä
(whey 80/annos)
PWO-tuote esim Craze

treenin aikana
BCAA-jauhe/kapselit

Treenien jälkeen
Recovery pro

Illallinen
200-400g wokki possua
200-400g pakaste wokkivihanneksia

iltapala
Tonnikalaa vedessä+oliiviöljy
3-6 kananmunaa

Päivän aikana myös:

vitamiinit, kuten b-c-ja d-vitskut
omegat

Ennen nukkumaanmenoa:
2 kpl ZMA-kapseli

Eli näyttääkö dieettiruokavalio iha hyvälle? joka päivä samaa paitsi välillä vähärasvaista jauhelihaa possun ja broilerin tilalle. Aamupalalla söisin mieluummin puuroa ja maitorahkaa ananaksilla, kannattaako? 1.välipala on kans semmonen etten pysty tällä hetkellä diet prota käyttämää kun sitä ei ole :D millä vaihtoehdoilla nämä voisi korvata?

Miksi aamiaisella on pekonia? Erikoinen valio mielestäni, koska ei löydy rahkaa,marjoja,kuitua.

Edit, tai olihan siellä purkki rahkaakin. Itselläni on 3kpl.

Ootko laskenut paljon tulee p/h/r päivään? ite alottaisin vähän korkeimmilla hiilareilla ja laskisin vaikka 20 per viikko. Esim.p 280/h150/r40-50 (aluksi) siitä voi karsiakkin pois.
http://asikainen94.gym-space.fi/
Tuolta alkaa löytymään 1kk päästä kun alotan dietin niin ruuat yms. ja miten treenit muuttuvat,käy kahtomassa jos kiinnostaa!
Tuosta rasvan määrästä,sitä voi pitää aluks esim 80g mutta kannaattaa pikkuhiljaa tiputella sitäkin.

Itsellä penkki on nyt jumahtanut pariksi kuukaudeksi niin pahasti paikalleen, että nyt olis parempi jo keksiä jotain.
Ajattelin pyramidia tehdä, mutta kumpi olisi parempi korotus sarjoissa 2.5kg vai 5kg?

Itsellä penkki on nyt jumahtanut pariksi kuukaudeksi niin pahasti paikalleen, että nyt olis parempi jo keksiä jotain.
Ajattelin pyramidia tehdä, mutta kumpi olisi parempi korotus sarjoissa 2.5kg vai 5kg?

Riippuu varmaan vähän siitä, että onko sarjapainosi 200kg vai 50kg.

joo noi makrot pyörii samoissa lukemissa suunnillee! eilen laskin viimeks 256/h129/r60-70 eli pitäiskö tosta alkaa karsimaa vielä hiilareita vähemmälle? ongelma on vaa toi koulu! ja toiseks sinne on hankala kantaa maitorahkaa ja marjoja eli voisko 1.välipalan vaikka korvata annokselle whey-80? ja ottaa sit niitä marjoja illalla rahkan kanssa. Nii ja sit tohon aamupalaan, pitäiskö korvata pekonit ja egut puurolla ja vaikka maitorahkalla/whey-80?

Kokeile tehdä käsipainoilla penkkiä, voi johtua nimittäin ihan lihasten tottumisesta tietynlaiseen rasitukseen eli tässätapauksessa tankopenkkiin. Pari kk veivaat käsipainoilla esimerkiksi.

Onko normaalia tuntea raskaissa kyykkysarjoissa pientä "kipua" säären etuosassa?

En muista kyllä että itselläni koskaan mitään kipua olisi ollut sääressä kyykätessä. Voiskohan asento/tekniikka olla niin että vetää liikaa etukenoon ja sitten säären lihakset tekisivät siinä enemmän työtä? :rolleyes:

Back
Ylös Bottom