Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Toi huimaus ja heikotus voi juurikin johtua huonosta aamupalasta. Mulla alko huimaus ja heikotus oireet treenin aikana heti ku aloitin dieetin ja aikaisemmin ei tälläisiä oireita ollut...

Suosittelisin pikkasen aerobista liikuntaa jos et vielä harrasta yhtään. Saat törkeesti lisää teho treeniin ja palaudut myös paljon nopeampaan, kun keuhkot saa imettyä edes vähän happea. Itsellä kohtuu paha rasitusastma ja vuosi sitten sain uudet lääkkeet siihen, niin nykyään aivan eri tavalla jaksaa treenata ja palautuminen paljon nopeampaa, kun keuhkot tekee muutakin ku vinkuu.

E: Samalla kun sain uudet lääkkeet aloitin myös aerobisen harrastamisen.

Kumpi rasittaa enemmän latseja:
Leuanveto myötäotteella
Leuanveto vastaotteella

Aina puhutaan että leveellä myötäotteella ottaa kovempaa,
mutta kaverilla joka on tämän saman pari kk salilla käynyt (kuten minäkin) omistaa selvästi leveämmän selän, mutta minulla on latseista ylöspäin (suunnikaslihakset, epäkäslihakset yms.) paremmassa kunnossa.

Kaveri vetää vastaotteella, minä myötäotteella, joten miten on?

Leuanveto myötäotteella
Leuanveto vastaotteella

mutta kaverilla joka on tämän saman pari kk salilla käynyt (kuten minäkin) omistaa selvästi leveämmän selän, mutta minulla on latseista ylöspäin (suunnikaslihakset, epäkäslihakset yms.) paremmassa kunnossa.

Leveä myötäote.

Leuanveto myötäotteella
Leuanveto vastaotteella

Leveä myötäote ottaa vähemmän hauiksiin kuin kapea vastaote, mutta molemmat rasittaa ja kasvattaa myös latseja hyvin.
Se on jonkinverran henkilökohtaistakin kummalla saa paremman tuntuman, kokeile kumpi ote toimii paremmin omalla kohdalla. Ihan fiksua myös vaihdella välillä otteita!

Leveä myötäote ottaa vähemmän hauiksiin kuin kapea vastaote, mutta molemmat rasittaa ja kasvattaa myös latseja hyvin.
Se on jonkinverran henkilökohtaistakin kummalla saa paremman tuntuman, kokeile kumpi ote toimii paremmin omalla kohdalla. Ihan fiksua myös vaihdella välillä otteita!

Selvä juttu, pitää ensi kerralla kokeilla vaikka vastaotteella, mutta tuntuu, että pitäisi ottaa jo lisäpainot kehiin, koska viimeksi vastaotteella meni 20 toistoakin leikiten kun aloin salilla käymään, eli pitäisikö ottaa lisäpainot? Riippuu varmaan vähän mitä hakee...

Aikeina ois alottaa punteilla käyminen.

Ikää 15
Pituutta 180
Painoa n. 60

Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Soutu levytangolla 3x5

Viikko 1
Maanantai: treeni 1
Keskiviikko: 2
Perjantai : 1

Viikko 2
Maanantai: treeni 2
Keskiviikko: 1
Perjantai : 2

Painot katson sopiviksi ohjeiden mukaan salilla.
"Ensimmäisellä treenikerralla kussakin liikkeessä tehdään ensin tyhjällä tangolla ensin viitonen, ja tarvittaessa useampiakin sarjoja. Kun liikerata on kunnossa, lisätään painoa maltillisesti (liikkeestä ja harjoittelijan koosta riippuen, paljonko tämä tarkoittaa) ja tehdään taas kevyt viitonen.

Tämän jälkeen toistetaan painon lisääminen tankoon ja uuden sarjan tekeminen niin monta kertaa kuin tarvitsee, että toistot hidastuvat."

Apua tarvittisin siihen miten nuo sarjat oikein tehdään?
Jos vaikka 3 kpl 5sarjaa 10kg painoilla, niin miten pitkät aikavälit sarjojen välillä. Ja kuinka monta tuommosta 3x5 ja 10kg kannattaa tehdä yhdellä kerralla. Olkoon vaikka penkkipunnerrus, näin esimerkkinä. Teenkö siis esim 2kertaa 3kpl ja 5sarjoja 10kg painoilla?

Ajattelin myös käydä n. 7km lenkeillä joko kahdestitai kolmesti viikossa. (ti, to, la tai su)

Selvä juttu, pitää ensi kerralla kokeilla vaikka vastaotteella, mutta tuntuu, että pitäisi ottaa jo lisäpainot kehiin, koska viimeksi vastaotteella meni 20 toistoakin leikiten kun aloin salilla käymään, eli pitäisikö ottaa lisäpainot? Riippuu varmaan vähän mitä hakee...

Kehityksen kannalta ne lisäpainot on ihan hyvä ottaa mukaan. Teetkö montakin sarjaa leukoja vai onko tuo toistomaksimi? Ota sellaiset lisäpainot, että saat vedettyä 3x10 (perusbodaus). Tietysti tämä on kiinni vähän siitä ohjelmastakin ja tavoitteista.

Jos vaikka 3 kpl 5sarjaa 10kg painoilla, niin miten pitkät aikavälit sarjojen välillä. Ja kuinka monta tuommosta 3x5 ja 10kg kannattaa tehdä yhdellä kerralla. Olkoon vaikka penkkipunnerrus, näin esimerkkinä. Teenkö siis esim 2kertaa 3kpl ja 5sarjoja 10kg painoilla?

Ajattelin myös käydä n. 7km lenkeillä joko kahdestitai kolmesti viikossa. (ti, to, la tai su)

Otetaan nyt se penkki vaikka esimerkiksi. Teet siis kolme (3) viiden (5) toiston sarjaa sellaisilla painoilla, jotka ovat itsellesi sopivan raskaat. Yksi toisto on kun olet kerran laskenut siitä aloitusasennosta tangon rinnalle ja työntänyt takaisin ylös. Näitä siis tulee viisi siinä yhdessä sarjassa, jonka jälkeen pidät tauon. Voimapainotteisissa ohjelmissa tauot on yleensä siellä 2-3min joten pidä pari minuuttia taukoa ja tee seuraava sarja. Kun olet tehnyt kolme sarjaa, siirryt seuraavaan liikkeeseen.

Tässä vielä esimerkki yhdestä viiden toiston sarjasta

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aikeina ois alottaa punteilla käyminen.

Ikää 15
Pituutta 180
Painoa n. 60

Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Soutu levytangolla 3x5

Viikko 1
Maanantai: treeni 1
Keskiviikko: 2
Perjantai : 1

Viikko 2
Maanantai: treeni 2
Keskiviikko: 1
Perjantai : 2

Painot katson sopiviksi ohjeiden mukaan salilla.
"Ensimmäisellä treenikerralla kussakin liikkeessä tehdään ensin tyhjällä tangolla ensin viitonen, ja tarvittaessa useampiakin sarjoja. Kun liikerata on kunnossa, lisätään painoa maltillisesti (liikkeestä ja harjoittelijan koosta riippuen, paljonko tämä tarkoittaa) ja tehdään taas kevyt viitonen.

Tämän jälkeen toistetaan painon lisääminen tankoon ja uuden sarjan tekeminen niin monta kertaa kuin tarvitsee, että toistot hidastuvat."

Vastaan vaikka 15v olen itsekin, mutta luullakseni teet sillä yhdellä kerralla vain sen 3x5 penkissä ja seuraavalla kerralla 3x5 pystypunnerrus jne...

Ja ne sarjojen välisestä ajasta 1,5-2 min on aika hyvä.

Taas juoksusta, niin IMO ei kannattaisi tehdä noin pitkiä lenkkejä jos haluat massaa kasvattaa,
itse teen HIIT:in kaksi kertaa viikossa ja se on aivan riittävä.

EDIT: hidas taas...

Noh tuo taitaa johtua ihan genetiikastakin, että kaverillasi on leveämpi selkä. Ei tuon parin kuukauden aikana pitäisi niin hurjaa eroa tulla, jos kummatkin teistä vetävät kuitenkin leukoja ja ihan hyvällä tekniikalla.

jos illalla ottaa ZMA kapselit ennen nukkumaan menoa onko maitotuotteiden käyttöä illalla vähennettävä? Tarkoitan siis haittaako maitotuotteiden samanaikanen käyttö kapseleiden imeytymistä? (esim. jos syön maitorahkan klo 22 ja menen nukkumaan 22.30 ja otan kapselin, nii haittaako imeytymistä)?

Otetaan nyt se penkki vaikka esimerkiksi. Teet siis kolme (3) viiden (5) toiston sarjaa sellaisilla painoilla, jotka ovat itsellesi sopivan raskaat. Yksi toisto on kun olet kerran laskenut siitä aloitusasennosta tangon rinnalle ja työntänyt takaisin ylös. Näitä siis tulee viisi siinä yhdessä sarjassa, jonka jälkeen pidät tauon. Voimapainotteisissa ohjelmissa tauot on yleensä siellä 2-3min joten pidä pari minuuttia taukoa ja tee seuraava sarja. Kun olet tehnyt kolme sarjaa, siirryt seuraavaan liikkeeseen.
Kiitos! Ja yhdellä salikerrallako tehdään kerran nuo kolme viiden toiston sarjaa, vai niin monta kun tuntuu hyvältä? Esim ensin kolme viiden toiston sarjaa pelkällä tangolla, sitten muiden liikkeiden jälkeen toinen mokoma mutta vaikka 2,5kg lisäpainoilla?

Noh tuo taitaa johtua ihan genetiikastakin, että kaverillasi on leveämpi selkä. Ei tuon parin kuukauden aikana pitäisi niin hurjaa eroa tulla, jos kummatkin teistä vetävät kuitenkin leukoja ja ihan hyvällä tekniikalla.

Voi tosiaan olla, että ystäväni on geenihirviö, koska teemme suurin piirtein yhtä monta leukaa...

Mutta nyt minulla on (taas) uusi kysymys:

Salilla ollessani teen dippejä enkä IKINÄ penkkiä ja olen kehittynyt dipeissä omasta mielestäni ihan hyvin
( :david: 3x6x25kg ) ja kaverit ovat penkkihulluja ja nauravat minulle.

Onko dippi siis kuraa?

Kiitos! Ja yhdellä salikerrallako tehdään kerran nuo kolme viiden toiston sarjaa, vai niin monta kun tuntuu hyvältä? Esim ensin kolme viiden toiston sarjaa pelkällä tangolla, sitten muiden liikkeiden jälkeen toinen mokoma mutta vaikka 2,5kg lisäpainoilla?

Kerran. Teet kuten siinä ohjelmassa on, eli sen 3x5 kyykkyä, 3x5 penkkiä ja sitten 1x5 maastavetoa. Noita ennen voit tehdä lämmittelysarjoja, mutta niitä ei lasketa mukaan noihin tehtyihin sarjoihin. Nuo merkityt on työsarjoja.

- - - Updated - - -

Mutta nyt minulla on (taas) uusi kysymys:

Salilla ollessani teen dippejä enkä IKINÄ penkkiä ja olen kehittynyt dipeissä omasta mielestäni ihan hyvin
( :david: 3x6x25kg ) ja kaverit ovat penkkihulluja ja nauravat minulle.

Onko dippi siis kuraa?

Dippi on ojentajaliike, tekniikasta riippuen tosin ottaa myös rintaan vaihtelevalla määrällä. Penkki taas mielletään enemmän rintaliikkeeksi, vaikka siinäkin ojentajat tekevät suuren osan työstä. En lähtisi vertailemaan noita liikkeitä enkä myöskään tekisi vain toista jos kerran molempia voi tehdä :D Kannattaa siis penkata ja vääntää dippiä, molemmat ovat hyviä liikkeitä ja perustana useiden ohjelmien rinta/ojentaja-treeneissä.

Kerran. Teet kuten siinä ohjelmassa on, eli sen 3x5 kyykkyä, 3x5 penkkiä ja sitten 1x5 maastavetoa. Noita ennen voit tehdä lämmittelysarjoja, mutta niitä ei lasketa mukaan noihin tehtyihin sarjoihin. Nuo merkityt on työsarjoja.
Ok, eli noihin menee aikaa se 1-2h. Kiitos erittäin paljon avusta! :)

Ja tuo HIIT vaikuttaa mulle sopivalta, ei oo pitkät lenkit olleet ikinä mun herkkua, mutta tommonen 4min (aluks) kestävä sopii mulle ku nakutettu! :)

e. Voiko tuon HIITin tehdä jos on käynyt syömässä klo 12.15, ja käy juoksemassa joskus 16.00-16.30? Onko vatsa silloin tyhjä? Viikonloppuisinhan tuo juoksu onnistuisi hyvin aamuisin, mutta koulupäivinä tekee kyllä erittäin tiukkaa.

Dippi on ojentajaliike, tekniikasta riippuen tosin ottaa myös rintaan vaihtelevalla määrällä. Penkki taas mielletään enemmän rintaliikkeeksi, vaikka siinäkin ojentajat tekevät suuren osan työstä. En lähtisi vertailemaan noita liikkeitä enkä myöskään tekisi vain toista jos kerran molempia voi tehdä :D Kannattaa siis penkata ja vääntää dippiä, molemmat ovat hyviä liikkeitä ja perustana useiden ohjelmien rinta/ojentaja-treeneissä.[/QUOTE]

Teenkö penkin ja dipin samana päivänä? Yksijakoisella treenaan joka toinen päivä.

Syvät vatsat hyvin todennäköisesti se oikea syypää, jos salitreeniä on yhtään takana. Ne jatkuvat aina tuonne selän puolelle asti, jonka voi tuntea kun tekee tuota lankkupitoa loppuun asti, jolla noita syviä vatsoja on paras treenatakkin. Siis punnerrus asennossa kyynerpäät maassa, 90 s kun pysyy niin hyvä.

2min pysyy lankku. Voi tietty olla että johtuu tuosta lonkkaviasta mikä oli. Vuoden lopulla vasta sai sen kuntoon niin näkee ensi kesänä miten toimii.

Ok, eli noihin menee aikaa se 1-2h. Kiitos erittäin paljon avusta! :)

Ja tuo HIIT vaikuttaa mulle sopivalta, ei oo pitkät lenkit olleet ikinä mun herkkua, mutta tommonen 4min (aluks) kestävä sopii mulle ku nakutettu! :)

e. Voiko tuon HIITin tehdä jos on käynyt syömässä klo 12.15, ja käy juoksemassa joskus 16.00-16.30? Onko vatsa silloin tyhjä? Viikonloppuisinhan tuo juoksu onnistuisi hyvin aamuisin, mutta koulupäivinä tekee kyllä erittäin tiukkaa.
Tuohon viimeisimpään kohtaan ois kiva saada vastaus.

Ja tuosta pystypunnerruksesta, kannattaako se tehdä käsipainoilla vai tangolla? Käsipainot tuntuis paljon luontevammalta vaihtoehdolta.

Ja mitenkä kannattaa lämmitellä ennen niitä työsarjoja, oisko jotain hyviä vinkkejä? :)

Back
Ylös Bottom