Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen aloittanut myös kreatiinin ja proden käytön ja oon havainnu etenkin käsissä pientä kiristymistä? Johtuuko lisäravinteista?

Pitäisikö tehdä normipenkin sijasta vaikka kapeaa penkkiä samalla tyylillä millä olen tehnyt normaalia penkkiä? :o

Olen aloittanut myös kreatiinin ja proden käytön ja oon havainnu etenkin käsissä pientä kiristymistä? Johtuuko lisäravinteista?

Pitäisikö tehdä normipenkin sijasta vaikka kapeaa penkkiä samalla tyylillä millä olen tehnyt normaalia penkkiä? :o

Kreatiini kerää nestettä ja saattaa nostaa suonia hiukan enemmän pintaan mitä normaalisti. Kiristyminen saattaa johtua myöskin puhtaasta lihaskasvusta.

Jos ainut rintaliike mitä olet tehnyt nyt tuona aikana on penkki, niin ehdottomasti jotain muita variaatioita mukaan. Jos teet yksijakoisella niin joka toinen kerta voisi olla penkin tilalla esim vinopenkki/kapea penkki/kp penkki.

Mikä on heikko kohtasi penkissä? Jääkö tanko reilusti rinnalle vai loppuuko puhti ojentajista

Satunnaisesti otan käsipainoilla vinopenkkiä.

Kun olin omalla normaalilla tasolla, niin pystyin pumppaamaan kevyesti siihen asti, kunnes ojentajat sanoivat ittensä irti. Isommilla romuilla (1-5) toistoa, ei nouse oikein rinnalta enään, jos koitan uutta ennätystä.

En tiedä onko jo kysytty koska en jaksa alkaa 1600 sivua käymään läpi yksinkertaisen kysymyksen vuoksi. Eli juonko palautusjuoman salin ohessa vai salin jälkeen? Jos juon salin jälkeen niin mikä on maksimi aika että se pitää juoda kun tulee salilta? Koska mietein että en viitti lämpimiä litkuja repusta juoda niin jos himaan pyöräilen (2km) menee about 10-15min ilman pysähdyksiä ja heitän sen viidessä minuutissa hattuun eli noin 20min niin kai se palautus vaikutus on silti voimassa? Kun jostain kuullut että täytyis juoda melkein heti salin jälkeen, tiedä sitten onko mitään perää :D

En tiedä onko jo kysytty koska en jaksa alkaa 1600 sivua käymään läpi yksinkertaisen kysymyksen vuoksi...

Suositeltavaa on juoda kaiketi viimeistään 30minuuttia jälkeen reenin, että saadaan täysi teho irti palkkarista. Sanokaa toki, jos oon väärässä! :)

Ite teen himassa valmiiksi palkkarin ja reenin jälkeen vedän suoraan ykkösellä lämpimät litkut naamariin. Ei oo kyl mikää maailman viehättävin maku :D

Oon nyt alkanut viimeaikoina miettimään, että mistä Domsit itseasiassa johtuvat ? Kun joskus niitä tulee kevyemmälläkin treenillä ja joskus niitä ei tule vaikka tekis miten intensiivisen ja kovan treenin ?

:face:

Minen enää jaksa.. no okei, tän kerran vielä, sun takias panda. Premissit olivat; omalla painolla tehtävä ja leuanveto ei käy. On, vaikeata, todella.

Latissimus dorsi, latsi, leveä selkälihas. Sen tehtävä on vetää. Jos on omalla painolla jotain vetoliikettä siulle suositeltava, niin vedä vaikka käteen. Alkaa lähinnä vituttaa tommosella asenteella kyselijät. Keksi itse oma liike.

T. Kikki Hiiri

Eli kun pakkislainen ei ymmärrä kysyttyä, niin vika on kysyjässä, vai kerrotko mulle, mikä siinä ensimmäisessä kysymyksessä oli niin helvetin epäselvää, vielä kun selvensin sitä en kahdesti, en kolmasti vaan neljästi. Mun mielestäni tosin viimeistään toisessa selvennyksessä oli jo kaikki tarpeellinen tieto, mitä kysymykseen vastaamiseen tarvittiin, eli 1. liike pitäisi tehdä omalla painolla ja 2. liike ei voi olla leuanveto.

Kohta 1. poissulkee kaikki laitteet, telineet ja penkit. Kohta 2. sulkee pois leuanvedon. Itse en keksinyt mitään liikettä, millä molemmat kohdat toteutuisivat, joten kysyin täältä, mutta täälä yllättäen ehdotettiin leuanvetoa ensin useaan otteeseen, seuraavaksi useata laitetta. Tämän jälkeen sitten vasta todettiin, että kyseistä liikettä ei todennäköisesti ole.

Kuitenkin sitten ehdotettiin yhden käden kulmasoutua, mistä sain idean kuminauhan käyttöön. Kuminauha käy hyvin.

Eli kun pakkislainen ei ymmärrä kysyttyä, niin vika on kysyjässä, vai kerrotko mulle, mikä siinä ensimmäisessä kysymyksessä oli niin helvetin epäselvää...

Pakkiksella kysellään jatkuvasti vastauksia treenipulmiin, jotka ovat ns. itse aiheutettuja. Kyselijällä on jotain täysin naurettavia syitä omituisiin vaatimuksiinsa. Monesti kysellään esim. supertehokasta ja kokonaisvaltaista punttitreeniä, jonka voi tehdä anttilasta ostetuilla muovikässäreillä. Syy: en kehtaa mennä kuntosalille. Vastaavasti monesti kysellään vaihtoehtoisia, mutta yhtä tehokkaita liikkeitä maastavedolle. Syy: en halua opetella mavea. Jos kysyjä erityisesti rajoittaa kysymyksenä kehonpainolla tehtäviin liikkeisiin ja sulkee pois leuanvetovariaatiot, niin taustalla haisee vahvasti jokin vastaava rajoite.

Kysymyksesi on noilla premisseillä täysin triviaalinen, jopa siinä tapauksessa jos jostain löytyisi jokin liike, joka täyttäisi nuo vaatimukset. Miksi muuten yhtäkkiä kuminauhat kelpaavat? Juuri tämän takia olisi kätevää tietää laajempi konteksti. Mitkä apuvälineet kelpaavat ja täytyykö vastuksen sittenkään olla oma kehonpaino?

Miltei joka paikasta löytyy jotain esineitä, millä voi tehdä kulmasoutua. Voi myös pujottaa pyyhkeen jostain sopivasta välistä ja vedellä leukoja tai noita inverted roweja tai jopa jotenkuten face pulleja (jos haluaa treenata muutakin kuin latseja). Voi tehdä melkein missä vain. Mutta nämä eivät täytä (tuntemattomasta syystä) laadittuja premissejä.

Aloittelijan tyhmät kysymykset :)

Tervehdys,
nyt tällainen tavallinen aloittelija tulee kyselemään tyhmiä :D
Elikkäs olen aloittanut saliharjoittelun, tarkoituksena painonpudotus (20kg) sekä tietysti kiinteytys ja että saisi lihakset nätisti näkymään.
Nyt mieltä askarruttaa että mitä lisäravinteita minun olisi hyvä käyttää ruokavalion lisäksi?
Mikä olisi hyvä palautusjuoma, onko mistään rasvanpolttotuotteista oikeasti mitään hyötyä?
Käyn salilla 4xviikko ja sen lisäksi lenkkeilen, hiihdän, luistelen yms.
Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan :)

Pakkiksella kysellään jatkuvasti vastauksia treenipulmiin, jotka ovat ns. itse aiheutettuja. Kyselijällä on jotain täysin naurettavia syitä omituisiin vaatimuksiinsa. Monesti kysellään esim. supertehokasta ja kokonaisvaltaista punttitreeniä, jonka voi tehdä anttilasta ostetuilla muovikässäreillä. Syy: en kehtaa mennä kuntosalille. Vastaavasti monesti kysellään vaihtoehtoisia, mutta yhtä tehokkaita liikkeitä maastavedolle. Syy: en halua opetella mavea. Jos kysyjä erityisesti rajoittaa kysymyksenä kehonpainolla tehtäviin liikkeisiin ja sulkee pois leuanvetovariaatiot, niin taustalla haisee vahvasti jokin vastaava rajoite.

Kysymyksesi on noilla premisseillä täysin triviaalinen, jopa siinä tapauksessa jos jostain löytyisi jokin liike, joka täyttäisi nuo vaatimukset. Miksi muuten yhtäkkiä kuminauhat kelpaavat? Juuri tämän takia olisi kätevää tietää laajempi konteksti. Mitkä apuvälineet kelpaavat ja täytyykö vastuksen sittenkään olla oma kehonpaino?

Miltei joka paikasta löytyy jotain esineitä, millä voi tehdä kulmasoutua. Voi myös pujottaa pyyhkeen jostain sopivasta välistä ja vedellä leukoja tai noita inverted roweja tai jopa jotenkuten face pulleja (jos haluaa treenata muutakin kuin latseja). Voi tehdä melkein missä vain. Mutta nämä eivät täytä (tuntemattomasta syystä) laadittuja premissejä.

Eihän se mitenkään tuntematon syy ole, selvitin sitä jo. Syyt olivat; 1. treeni täytyy pystyä suorittamaan missä tahansa(joten raskaat apuvälineet eivät sovi joten 2. treeni täytyy pystyä suorittamaan omalla kehonpainolla. Faktahan on, että kysymykseen pystyy vastaamaan täysin hyvin ilman tietämättä sen taustalla olevia syitä, kun liikkeet rajataan jo monta kertaa mainitsemillani asioilla, kuten omalla kehon painolla, mikä rajaa pois kaikki laitteet, telineet ja lisäpainot(yllätys) ja liike ei voi olla leuanveto.

Kuminauha käy, koska se ei kuulu pois rajattuihin liikkeisiin.

Vastataksesi kysymykseen, millä Mikko pääsee kaupunkiin, kun bussi ei käy, sinun ei tarvitse tietää miksi bussi ei käy.

Vastataksesi kysymykseen, millä Mikko pääsee kaupunkiin, kun bussi ei käy, sinun ei tarvitse tietää miksi bussi ei käy.

No se riippuu kysymyksestä. Jos bussi ei käy, voi se sulkea muitankin vaihtoehtoja pois. Sillä on aina syy miksi se bussi ei käy. Epämääräisellä määrittelyllä saat epämääräisiä vastauksia.

Esimerkiksi alkuperäinen premissi 2. sulkee pois kuminauhan. Kuminauha ei ole kehonpainolla suoritettava liike. Kuitenkin mielivaltaisesti hyväksyit sen. Tämä tarkoittaa että taustalla on jotkin muut oikeat premissit joista nämä antamasi kaksi olivat karkeat yleistykset. Tämä tarkoittaa myös että ne oikeat premissit ovat edelleen tuntematon syy.

Oon nyt alkanut viimeaikoina miettimään, että mistä Domsit itseasiassa johtuvat ? Kun joskus niitä tulee kevyemmälläkin treenillä ja joskus niitä ei tule vaikka tekis miten intensiivisen ja kovan treenin ?

Syynä on treenissä tehdyt liikkeet. Eksentriset ja Isometriset eli venyttävät ja paikallaan pidettävät harjoitteet saavat domseja aikaan, kun taas kosentriset eli pelkällä supistuksella tehtävät eivät juuri ollenkaan.

Nyt mieltä askarruttaa että mitä lisäravinteita minun olisi hyvä käyttää ruokavalion lisäksi?
Mikä olisi hyvä palautusjuoma, onko mistään rasvanpolttotuotteista oikeasti mitään hyötyä?

Palautusjuomaksi joko ihan heraa, heraa+maltoa tai valmis sekoitus. Hera ajaa yleensä asiansa ihan riittävän hyvin, osta sitä mikä tuntuu itsestäsi parhaalta oli se sitten Mass, Fast, Star Nutrition tms. Moni ostaa halvinta heraa, koska noiden välillä ei hirveästi eroja ole ainakaan tavalliselle salijermulle. Lisäksi voit ottaa vielä kreatiinin ja ZMA(sinkki ja magnesium) tabletit. Rasvanpolttotuotteet voit unohtaa, niillä on korkeintaan marginaalinen vaikutus. Suurempi vaikutus on ruokavaliolla, panosta siis siihen.

Esimerkiksi alkuperäinen premissi 2. sulkee pois kuminauhan. Kuminauha ei ole kehonpainolla suoritettava liike. Kuitenkin mielivaltaisesti hyväksyit sen. Tämä tarkoittaa että taustalla on jotkin muut oikeat premissit joista nämä antamasi kaksi olivat karkeat yleistykset. Tämä tarkoittaa myös että ne oikeat premissit ovat edelleen tuntematon syy.

Olet väärässä. Omalla kehonpainolla tuotettu liike ei sisällä lisäpainoja, kuminauha ei ole lisäpaino, joten kuminauha käy. Muutenhan vatsalihasliikekään ei olisi omalla kehonpainolla tuotettu liike, koska siinä ei käytetä koko kehon painoa.

Back
Ylös Bottom