Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olkapäihin sattuu aina aivan vitusti kun teen tavallisia dippejä, mutta hiljattain päätin kokeilla erilaista variaatiota. Tein dipin suoralla tangolla eli siis molemmat kädet kiinni samassa tangossa (vähä niinku muscle-up dip). Hyvin harvoin näkee tota tehtävän, niin mietin että onko ihan "laillinen" liike? Miten eroaa tavallisesta dipistä? Tuolla ei ainakaan tule kipua olkapäihin - johtunee lyhyemmästä liikeradasta. Eikös tuo ole periaatteessa niinku alavinopenkki, mutta kehonpainolla?

Totta kai sitä voi tehdä, jos se tuntuu hyvältä ja toimivalta. Vaikkei sitä nyt yleisesti käytettäis tai sillä ois edes kunnollista nimeä. (Itseasiassa joskus ennen muinoin, aikana ennen levypainoja ja tankoja, voimamieskisoissa toinen kilpailija keksi itse jonkun noston ja toisen kilpailijan piti toistaa sama.)

Mitä sanotte jos tekee esim selän ja hauikset samassa treenissä, niin kannattaako tuossa tehdä selkä kokonaan eka, vai vuorotella selän ja hauisten liikkeitä. Tuolla vuorottelulla ei meinaan ois hauikset niin väsyneet siihen niitten vuoroon mennessä.

Yleensä tehään ensin se selkä, koska selkätreenissä hauikset ottaa hittiä väkisin, niin selkä saadaan treenattua paremmin loppuun jos ne hauikset tuhotaan vasta selän jälkeen. Eli useimmiten ensin se isompi lihasryhmä ja sen jälkeen se lihasryhmä joka ottaa hittiä.

Nyt pakko kysyä. Millä liikkeillä saa hyvin hittiä alatrapseihin eli lapojen väliin? Kulmasoutu/tsoutu/kp soutu? Onko jotain alataljassa esim tehtäviä leveä ote ja rintaan eikä napaan vedettynä?

Nyt pakko kysyä. Millä liikkeillä saa hyvin hittiä alatrapseihin eli lapojen väliin? Kulmasoutu/tsoutu/kp soutu? Onko jotain alataljassa esim tehtäviä leveä ote ja rintaan eikä napaan vedettynä?

Mave, kulmasoudut, t-soutu, leuanveto, ylätalja, soutu kaulaan (alataljassa), vinopenkki kohautus... Tollasia nyt ainakin tulee mieleen, joissa alatrapsit(kin) saa osumaa.

mistä johtuu? vaiko vaan tottumisesta?
normaalisti vedin penkkiä jalat maassa, mutta nyt olen vetänyt jalat penkillä ja normaali eli jalat maassa ei tunnu enään niin luontevalta ja tuntuu että painokin nousee helpommin jalat penkillä

Parhaiten kuitenkin alhaalta vedettävissä liikkeissä, noissa ylätaljoissa, leuoissa jne. kun ottaa eniten latsit hittiä.

Jos vetää leukojakin niin, että rinta ottaa tankoon kiinni, supistuu myös tuo keskiselkä. Mutta tosiaan noissa sun mainitsemissa sen saa ehkä paremmin vielä tuntumaan sinne.

mistä johtuu? vaiko vaan tottumisesta?
normaalisti vedin penkkiä jalat maassa, mutta nyt olen vetänyt jalat penkillä ja normaali eli jalat maassa ei tunnu enään niin luontevalta ja tuntuu että painokin nousee helpommin jalat penkillä

Ihan normaalia, joillekkin sotilaspenkki tuntuu paremmalta kuin normaali penkki, itse kuulun myös tähän ryhmään. Normaalissa penkissä nousee kyllä kovempia rautoja koska jalkojakin pääsee käyttämään, mutta sotilaspenkissä saa törkeesti enemmän tuntumaa rintalihaksiin ja siksi suosinkin sitä enemmän.

Nyt on iskenyt pieni aerobinen kärpänen, mutta samalla ympärillä pyörii myös kuntosalitreenikärpänen... Mitä siis teen? Tällä hetkellä olis meneillään ohjelma, jossa kroppa jaettu neljään osaan eli siis lihasmassaa sillä haetaan. Tätä ennen olen tehnyt kolmijakoista, mutta nyt haluaisin lenkkeillä ja ehkä parantaa sillä puolella suorituksiani jos vaikka naisten kymppiinkin olisin menossa. Ongelma on nyt se, että onko ihan typerä idea lähteä tekemään yhtäkkiä esimerkiksi kuntosalitreeniä 2-3 krt viikossa ja koko kropan ohjelmalla kun on saanut noita tuloksiakin näillä ns. lihaksenhankkimis-ohjelmilla!? Apua, tulee ihan typerä olo ja vaikka kuntosali on ollut pidempää rakas harrastus, kuulun silti aloittelijoihin! :D

Nyt on iskenyt pieni aerobinen kärpänen, mutta samalla ympärillä pyörii myös kuntosalitreenikärpänen... Mitä siis teen? Tällä hetkellä olis meneillään ohjelma, jossa kroppa jaettu neljään osaan eli siis lihasmassaa sillä haetaan. Tätä ennen olen tehnyt kolmijakoista, mutta nyt haluaisin lenkkeillä ja ehkä parantaa sillä puolella suorituksiani jos vaikka naisten kymppiinkin olisin menossa. Ongelma on nyt se, että onko ihan typerä idea lähteä tekemään yhtäkkiä esimerkiksi kuntosalitreeniä 2-3 krt viikossa ja koko kropan ohjelmalla kun on saanut noita tuloksiakin näillä ns. lihaksenhankkimis-ohjelmilla!? Apua, tulee ihan typerä olo ja vaikka kuntosali on ollut pidempää rakas harrastus, kuulun silti aloittelijoihin! :D

Päätä mitä haluut ja tee sitä. Tottakai voit vielä salillakin tehä vaikka painotatkin siihen airobiseen kuntoon. Se ei ole typerä idea jos itse sitä haluat... vai luulitko että täältä vastattaisiin että et helvetissä ala lenkkeillä vaan oot salilla joka päivä!! Ei täällä muut päätä mitä sä teet.
Tiedän, varmaankin osa kysymyksestäsi koski tuota että voiko noita yhdistää, tottakai voi. Vaihtelu salitreeneissäkään tuskin haittaa, treenaa 3 kertaa viikkoon koko kroppa, tai sitten jatkat nykyisellä. Kaikkiin variaatioihin kuitenkin saa tuon airobisenkin mukaan jos haluat. Voithan vaikka tehdä punttitreeninkin enemmän hapenottoa vahvistavalla tavalla pienillä palautuksilla, tai pienentäen palautuksia viikoittain pitämällä painot ja liikkeet samoina.

Iha tälläne pikane kysymys tähä välii. En oikee löytäny mistää, mut oon kyll kuultu puhuttavan noista viiveellä tulevista domseista. Kaverillani on sellaiset, että lihaskivut tulevat vasta 2 yötä treenin jälkeen. Onko näistä mitään ns. haittaa ja mistä se ylipäätään johtuu?

Kiitos jo etukäteen!

Oon vasta alottamassa salilla käymistä, sitä ennen haluisin tietää mitä mun kannattaa tehdä siellä, miten syön ja kuinka paljon ?

Tavoitteena ois saada lisää massaa ja lihasta, oon kohta 18, painoa on 62kg ja pituutta 175cm

Varmasti on jo vastauksia samankaltaisiin kysymyksiin, ois silti kiva jos joku viitsis vastata, kiitos !

Iha tälläne pikane kysymys tähä välii. En oikee löytäny mistää, mut oon kyll kuultu puhuttavan noista viiveellä tulevista domseista. Kaverillani on sellaiset, että lihaskivut tulevat vasta 2 yötä treenin jälkeen. Onko näistä mitään ns. haittaa ja mistä se ylipäätään johtuu?

Kiitos jo etukäteen!

Domsit tulevat ihan määritelmällisesti viiveellä (Delayed onset muscle soreness). Kovimmillaan juuri 24 - 72 tuntia treenin jälkeen eli ihan normaalia on. Ei ole varsinaista haittaa, muuta kuin hellä kroppa.

Viivästynyt lihaskipu on yleistä ja johtuu siitä, että treenatessa lihassyyt sekä venyvät ja supistuvat rasituksen alla (erityisesti eksentrinen rasitus). Lihaksiin syntyy pieni tulehdustila, joka on täysin normaalia, mutta mikä ärsyttää kipuhermoja lihaksissa ja aiheuttaa kivun aistimuksen keskushermostossa. Kipujen tarkasta syntymekanismista on erilaisia teorioita ja asiaan liittyy muitakin tekijöitä, mutta tuossa tuo pähkinänkuoressä.

Viivästynyttä lihaskipua ilmenee etenkin kun lihasta/keskushermostoa rasitetaan sellaisella tavalla, johon se ei ole tottunut. Esim. tottumattomana voi 5 min hyppynaruhyppelyllä saada kovat domsit pohkeisiin. Kun keho tottuu treenitapaan (tiettyihin liikkeisiin ja sarjamääriin) niin treenin jälkeen ei ilmene yhtä kovaa lihaskipua. Domsit saa myös vetämällä viimeisen päälle failureen.

Eli kyse ei ole mistään vaarallisesta. Viivästynyt lihaskipu ei ole myöskään mikään merkki, että nyt on aiheutettu eniten mikrovaurioita lihakseen ja siten annettu ärsyke maksimaaliseen lihaskasvuun. Domseja ei siis kannata mitenkään erityisesti tavoitella. Lihaskipu häviää itsestään ja edellisestä treenistä vielä hieman arkoja lihaksia voi treenata turvallisesti - itse asiassa treeni jopa hetkellisesti lievittää lihaskipua. Parhaiten palautuu kuin pitää huolen, että keho saa riittävästi hyvää ravintoa ja lepoa. Hieronta ja putkirullaus, joilla pistetään lihaksiin kerääntyneet kuona-aineet liikkeeseen, saattavat myös hieman nopeuttaa palautumista.

Oon vasta alottamassa salilla käymistä, sitä ennen haluisin tietää mitä mun kannattaa tehdä siellä, miten syön ja kuinka paljon ?

Tavoitteena ois saada lisää massaa ja lihasta, oon kohta 18, painoa on 62kg ja pituutta 175cm

Varmasti on jo vastauksia samankaltaisiin kysymyksiin, ois silti kiva jos joku viitsis vastata, kiitos !
vaikka arnoldin kultaista kuusikkoa, syöt paljon ruokaa. ja hiukan yli kulutuksesi

Joo onhan tuol. Lähinnä haeskelin jotain noiden perusliikkeiden ulkopuolelta ku tuntuu tonne yläepäkkäille kaikki noi menevän. Tietty jos ite virittelis taljassa jonku vetohommelin että vetelis ylhäältä alas enemmän.

Itseasiassa tulikin mieleen liike tuohon tarkoitukseen mutta en tiedä nimeä. Ylätaljassa vedetään se tankoihan kaulan tuntumaan kapeella otteella, se oli siinä 15 min epäkkäät- gymlogissa kun sen näin, kokeiles sieltä.

Back
Ylös Bottom