Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tuommonen lista nyt on alottelijalle ihan höpönlöpöä. Kyllä siitä tavan ruuastakin tulee pattia ihan riittävästi. Pitää vain syödä oikeita aineksia. Esim päivän aikana 3-4 rkl ruokaöljyä tuo semmoisen 400-500kcal lisän. Jos jotain lisäravinnetta haluaa vetää, niin reenin päälle hera&malto-palautusjuoma.

Ei muuta kuin tuolta aloittelijapuolelta tsekkaamaan se FAQ otsikolla "treeniohjelmia ja ruokavalioesimerkkejä".

Täytyy pistää ylös, onko ehdotuksia mitä lisäravinteita kannattaa ottaa käyttöön. Painoa en saa lisää normaaliruoalla, kulutan yksinkertaisesti liika ja aineenvaihdunta turhan nopea.

No et tosiaankaan tarvitse tuollaista listaa kuin mitä tossa ylempänä. Heraa ja kreatiinia palkkariin on ne tärkeimmät. Ehkä joku hyvä monivitamiinivalmiste aamulla. Lisäksi itse olen tykästynyt ZMA:han eli ennen nukkumaanmenoa sinkki+magnesium+B6 kombo, auttaa selvästi palautumiseen ja tulee nukuttua paremmin.

No et tosiaankaan tarvitse tuollaista listaa kuin mitä tossa ylempänä. Heraa ja kreatiinia palkkariin on ne tärkeimmät. Ehkä joku hyvä monivitamiinivalmiste aamulla. Lisäksi itse olen tykästynyt ZMA:han eli ennen nukkumaanmenoa sinkki+magnesium+B6 kombo, auttaa selvästi palautumiseen ja tulee nukuttua paremmin.

Ymmärtääkseni kumminkin treenaamiseen tarvii energiaa=kaloreita. Normaali elämäntyylini on sellainen, että kulutan paljon kaloreita ja nopea aineenvaihdunta vielä pitää varmasti kilot poissa kropasta.
Tämän vuoksi kuvittelen ainakin itse tarvitsevani reilun massakuurin, olen normaalistikkin ilman treeniä ihan puhki illasta. Rasvaprosenttini on 5%, mikä ei nyt ole mikään ihanteellisin kun ruvetaan lihasta rakentamaan.

Ajattelin siis, että tilaisin mutant massaa fitnesstukusta ja siihen päälle vielä pari kiloa kreatiinii kun on tarjouksessa. Tuollainen kreatiini määrä riittää pitkäksi aikaa, ja ajattelin vetää satsin putkeen kun ohjeistettu annosmäärä on sen verran matala? Vai pitäisikö pitää tauko väliin? Mitä olette mieltä.

Vahvasti epäilen tota vítosen rasvaprosenttia. :) Niinkuin joku jo tuossa sanoit niin esim rypsärillä saat niitä kaloreita helposti. Kreatiinin pointti on siinä, että jaksat paremmin vetää todella kovia sarjoja etkä "hyydy" niin helposti. Se ei ole mikään varsinainen painonlisäyskeino.

Vahvasti epäilen tota vítosen rasvaprosenttia. :) Niinkuin joku jo tuossa sanoit niin esim rypsärillä saat niitä kaloreita helposti. Kreatiinin pointti on siinä, että jaksat paremmin vetää todella kovia sarjoja etkä "hyydy" niin helposti. Se ei ole mikään varsinainen painonlisäyskeino.

Rasvaprosentti on ainakin sen "melkotarkan" vaa'an mukaan joka eräällä urheiluseuralla oli, niin sen viisi. Lihasta oli yli 50%. Mutta kuitenkin, mitä itse olen perehtynyt niin kreatiini tuo myöskin nestettä lihaksiin. En mä rypsiöljyllä rupee vetää mitään parintonnin kalorilisiä päivälle :D. Pystyn normaali ruokavaliooni toki lisämään extraa, ja muutenkin nauttimaan enemmän proteiini pitosta tavaraa.

Sanotaanko näin etten rupea mitään vanhan kansan konsteja noudattamaan. Heitän varmaankin fitnesstukkuun tilausta menemään. Ja näin alustavasti otan sen mutant mass paketin ja kreatiinit. Kannattasko vielä jotain proteiini valmistetta harkita samaan tilaukseen. Toki voin raejuustoilla ja rahkoilla ottaa melko paljon protskuja.

Rasvaprosentti on ainakin sen "melkotarkan" vaa'an mukaan joka eräällä urheiluseuralla oli, niin sen viisi. Lihasta oli yli 50%. Mutta kuitenkin, mitä itse olen perehtynyt niin kreatiini tuo myöskin nestettä lihaksiin. En mä rypsiöljyllä rupee vetää mitään parintonnin kalorilisiä päivälle :D. Pystyn normaali ruokavaliooni toki lisämään extraa, ja muutenkin nauttimaan enemmän proteiini pitosta tavaraa.

Sanotaanko näin etten rupea mitään vanhan kansan konsteja noudattamaan. Heitän varmaankin fitnesstukkuun tilausta menemään. Ja näin alustavasti otan sen mutant mass paketin ja kreatiinit. Kannattasko vielä jotain proteiini valmistetta harkita samaan tilaukseen. Toki voin raejuustoilla ja rahkoilla ottaa melko paljon protskuja.

Mistä "vanhan kansan konsteista" sinä oikein puhut? Kyllä se nyt vain on niin, että ihan normaalilla ruualla se pohja tehdään siihen ruokavalioon. Ja öljyt on aivan pätevä keino lisätä kalorimääriä. Tasapainoisella kotiruualla saat helposti tarpeeksi kaloreita ja ravintoaineita, muu on paskapuhetta. Lisäravinteina kannattaa hankkia ensimmäisenä tärkeimmät vitamiinit ja mineraalit, heraproteiinia ja ehkä kalaöljyä. Ei mitään mutant masseja, ne on silkkaa sokeripaskaa enimmäkseen.

Rasvaprosentti nyt ei varmasti todellisuudessa ole aivan vitosessa, mutta joka tapauksessa alhainen rasvaprosenttihan on mitä ihanteellisin lähtötilanne lihasten kasvatukselle. En tiiä sitte mistä oot toisenlaisen käsityksen saanut.

Ei tässä hommassa ole oikotietä onneen. Kyllä sun on opeteltava syömään kunnolla. Nopeat aineenvaihdunnat sun muut selitykset on aivan paskapuhetta.

Kaikki jauhot mitä pussista lapioidaan ovat vain lisäravinteita. Niistä puuttuu suoja-aineet ja kuidut ja kaikki mikä ihmiselle on välttämätöntä. Protskulisät soveltuvat lähinnä palautuksen tehostamiseen palautusjuomassa, koska ne imeytyvät nopeasti. Tietyssä pisteessä niitä voi käyttää protskutarpeen saavuttamiseen, esim. duunissa välipalana kun ei oikein muu kulje mukana jne, mutta ei ikinä oikeastaan kannata ruokavalioon pysyväksi elementiksi näitä ujuttaa.

Aloittelijalle:

-Treenin jälkeen:
Heraprotsku+hiilari+kreatiini.

-Kaikilla normaaleilla ruokailuilla:
Ruokaa naamaan reilu annos. (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala)
Aamulla monivitamiinipilleri.

-Välipalat:
Normaalien ruokien lisäksi 1-3krt päivässä: maitorahka + 1rkl rypsiöljy + banaani, ~350kcal per satsi, p25/h30/r15
Jos tarvii enemmän, niin toinen ruokalusikka öljyä sekaan, jolloin yks välipala ~500kcal, p25/h30/r30.
Varmasti parempi massgainer kuin yksikään sokerimuhju, minkä ämpärin kyljessä seisoo "mutant mass".

Rasvaprosentti nyt ei varmasti todellisuudessa ole aivan vitosessa, mutta joka tapauksessa alhainen rasvaprosenttihan on mitä ihanteellisin lähtötilanne lihasten kasvatukselle. En tiiä sitte mistä oot toisenlaisen käsityksen saanut.

Ei tässä hommassa ole oikotietä onneen. Kyllä sun on opeteltava syömään kunnolla. Nopeat aineenvaihdunnat sun muut selitykset on aivan paskapuhetta.

Tietääkseni kehonrakentajilla on rasvaprosentti massakauden aikana reilusti yli kahta kymppiä? Minkäköhän ihmeen takia, jos näkyvän lihaksen kasvatukseen on mielestäsi paras lähtökohta matala rasvaprosentti?
Ja kuten sanoin, minä en normaali ruokavaliosta saa niitä lisäkiloja kovinkaan helposti.
Toki voin kokeilla tuota Patesin ehdotusta. Mutta silti, mutant mass ei varmaankaan ole mikään paska tuote ainakaan suosionsa perusteella. Tohdin epäillä jos kerta teidän mielestänne normaalivälipaloilla massan hankkiminen on helpompaa, niin minkä ihmeen takia ammattibodarit vetävät lisäravinteita ja massakuureja jatkuvalla tahdilla?

Tietääkseni kehonrakentajilla on rasvaprosentti massakauden aikana reilusti yli kahta kymppiä? Minkäköhän ihmeen takia, jos näkyvän lihaksen kasvatukseen on mielestäsi paras lähtökohta matala rasvaprosentti?

Siitä tiukasta kisakunnosta nekin lähtevät kasvattamaan lisää lihasta seuraavaksi kaudeksi, se on vain välttämätön sivuvaikutus että siinä bulkilla kertyy rasvaa reilun energiansaannin sivutuotteena. Vedä vain lisää ruokaa napaan, niin kyllä sinunkin rasvaprosenttisi nousee painon noustessa, halusit tai et.

Ja kuten sanoin, minä en normaali ruokavaliosta saa niitä lisäkiloja kovinkaan helposti.

Koska et syö tarpeeksi ja se riittävä syöminenkin on asia, johon joutuu vähitellen totuttautumaan.

minkä ihmeen takia ammattibodarit vetävät lisäravinteita ja massakuureja jatkuvalla tahdilla?

Mattimeikäläinen tarvitsee massakaudella 3000-4000 kcal/päivässä, ammattibodari about tuplamäärän ja sitä ei niin vain vedetä enää pelkällä ruoalla, toisin kuin taviksen energiamäärä. Luepa joskus aikasi kuluksi, paljonko ammattibodari vetää oikeaa ruokaa päivässä niin siinäkin kokonaisuudessa ne lisäravinteet ovat toissijainen juttu.

Mutta jos tiedät kaiken jo valmiiksi, niin miksi kyselet täältä? Et sä tarvitse lupaa keneltäkään vetääksesi napaasi kaikki maailman lisäravinteet, jos uskot sen kannattavan.

kehonrakentajilla on rasvaprosentti massakauden aikana reilusti yli kahta kymppiä?

Jaa, onks nää niitä keskivartalon rakentajia? Kyllä se nyt vaan yleensä on 10-20%, mikä noilla kehonrakentajilla on off-seasonilla.

Minkäköhän ihmeen takia, jos näkyvän lihaksen kasvatukseen on mielestäsi paras lähtökohta matala rasvaprosentti?

Testot korkeemmalla ja muutenkin ei tarvitse heti alkuun niitä läskejä dieettaa pois. Jos sulla on kerta 5% rasvat nii kaverin pitäs kyllä olla ihan pelkkää säiettä ja suonta.

Toki voin kokeilla tuota Patesin ehdotusta. Mutta silti, mutant mass ei varmaankaan ole mikään paska tuote ainakaan suosionsa perusteella. Tohdin epäillä jos kerta teidän mielestänne normaalivälipaloilla massan hankkiminen on helpompaa, niin minkä ihmeen takia ammattibodarit vetävät lisäravinteita ja massakuureja jatkuvalla tahdilla?

Riittää että olet sen ~500 kcal plussalla joka päivä niin se tekee jo lähes puoli kiloa lisää viikossa, joka on omasta mielestäni jo kohtuullisen paljon. Massaa saat kyllä kaikenmaailman gainereilla ja mutant masseilla, mutta ne ovat kyllä aika viimeinen vaihtoehto jossei kaloreita saa muualta. Ihan oikeasti, normaalilla kotiruualla + hyvät proteiinin lähteet + rasvoja öljystä saa joka aika huonolla syömisellä +2500 kcal ilman mitään ongelmaa. "Massakuuri"?? Onks tää joku lääkejuttu vai ihan normaalia lihaksen kasvatusta off-seasonilla syömällä paljon ja hyvin?

onko volyymi treenaus esim. 10x10 raskasta hermostolle ? kaikki nostot kuitenkin nostetaan itse, ei pakkotoistoja.
Kysyn siksi koska tänään vedin penkissä 10x10 ja mietin että kuinka usein vastaavia treenejä on järkevä tehdä.

onko volyymi treenaus esim. 10x10 raskasta hermostolle ? kaikki nostot kuitenkin nostetaan itse, ei pakkotoistoja.
Kysyn siksi koska tänään vedin penkissä 10x10 ja mietin että kuinka usein vastaavia treenejä on järkevä tehdä.

No se riippuu, jos treenaat intensiivisesti sen 10x10, niin onhan se raskasta hermostolle. Suoraan jos lähdetään vertaamaan niin korkea volyymi johtaa paljon herkemmin ylikuntoon ja hermoston tukkoisuuteen, kuin korkea intensiteetti.

Alkaa huolestuttaa noi raskausarvet perseessä ja reisissä, näyttää pahemmilta joka päivä. Auttaisko jos pidentäisen jalkojen sarjoja eli ei mitään 6-12 massahakuisesti että ei ainakaan nuo tuost pahenis?

Sanoisin että joko et välitä arvista ja treenaat vaan kovaa tai jätät treenaamatta. Jos ihotyyppisi on sellainen että arpia tulee helposti, ei sille oikein mitään voi :( Voit tietysti vaihtaa voimapainotteisempaan jalkatreeniin mutta ei sekään täysin arpien tuloa ehkäise.

E: Joo tietysti nuo konstit voi kanssa olla ihan toimivia.

Back
Ylös Bottom