Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

onko liikaa sarjoja hauiksille:
Hauiskääntö tangolla 2x10
hammerkääntö 2x10
tuplahauis ristikkäistaljassa 2x10

onko ees ylipäätää hyvät liikkeet?

Riippuu frekvenssistä, mutta ei mielestäni, jollet nyt 1- tai 2-jakoisella treenaa. Voisit kuitenkin vaihdella noita toistomääriä esim. liike 1. 5-8 toistoa liike 2. 8-12 toistoa ja liike 3. 12-15 toistoa.

Aloittelijalle neuvoja

Moro

Päätin aloittaa salilla käymisen ja kyselenkin nytten viisaammilta neuvoja harjoittelun suhteen. Tavoitteena olisi kiinteyttää reisiä ja vatsaa, sekä kasvattaa yläkropan lihasmassaa.
Uutena jäsenenä salilla sain PT:n mutta hänellä on aikoja vasta vajaan kuukauden päästä niin olisi kiva päästä jo vähän aloittelemaan ja tutustumaan eri liikesarjoihin. PT aikanaan varmaan tekee oman ohjelman mutta ennen sitä ei viitsisi tumput suorina seistä. 3 kertaa viikossa ajattelin ehtiä salilla käymään. Tästä se sit kai lähtee :)

kertokee alottelijalle

moro!

tuota tuota.. mielessä ois alotella aktiivista treenausta, mutta ilman salilla käyntiä. Eli, onko ns kotiharjoittelulla ja oikealla ruokavaliolla mahdollisuutta saada minkään sortin tuloksia(lihaksia). oon melko hoikka kaveri mutta harrastan liikuntaa päivittäin mm. sähly, jalis.. vinkkejä kiitos

Kehonpainoharjoittelulla saa kyllä paljon aikaan, mutta jalkoja on hankala treenata ilman kunnollista lisäkuormaa. Ehkä se olisi teoriassa mahdollista, jos haluaisi yhdistellä pikajuoksulähtöjä, loikkaharjotteita ja sitten jotain vähän hapottavampaa. Ehkä jonkinlaisena kontrastijuttuna eli jokin askelkyykky tms harjoite+räjähtävä loikka/juoksuharjoite. En tiedä, menee aika hifistelyksi. Katso noista kehonpainojutuista treenipuolelta se "westside barbell gymnastics" ketju.

Kahvakuulalla saisit todella hyvin treenattua koko kropan, jos sellaisia viitsit ostaa 2-3 eri painoista.

Tyhmä kysymys, mutta eihän 1-jakoisella treenatessa välttämättä tarvitse treenta (ainakaan joka treenissä) hauiksia? Huomasin esimerkiksi tänäänkin, että kun oli vedellyt leuat, vetänyt maasta ja dippaillut niin oli puhti kyllä pois ja jätin vaan hauikset tekemättä.

Tyhmä kysymys, mutta eihän 1-jakoisella treenatessa välttämättä tarvitse treenta (ainakaan joka treenissä) hauiksia? Huomasin esimerkiksi tänäänkin, että kun oli vedellyt leuat, vetänyt maasta ja dippaillut niin oli puhti kyllä pois ja jätin vaan hauikset tekemättä.

Ei tarvitse.

Tämmönen asia on tullu nyt mieleen että onko mitään 'ainoa ja oikeaa tapaa' treenata vatsalihaksia? ja kannattaako jos haluaa nimenomaan niitä paloja eriteltyä tehdä mahdollisimman isolla lisäpainolla vatsoja vai ilman painoa paljon?
Olen tämmöstä ohjelmaa vatsoille miettiny ja pari kertaa kokeillu. Tekisin 2 kertaa lankkua parin kilon lisäpainoilla yhen minuutin verran. ja sitten vatsalihas penkissä sivuvatsoja lisäpainoilla ja vatsalihas penkissä suoria vatsoja ilman lisäpainoa?
mutta miten kokeneemmat neuvois sitä packia kehittämään?

Mikä olisi hyvä alaselkäystävällinen massaliike takareisille? Joutuu pikkusen soveltamaan jalkatreenejä välilevyongelmien takia, esim. kyykyt ja maastavedot on valitettavasti pannassa. Etureidet saa tosin siitä huolimatta ihan hyvin reenailtua, mutta takareisille en ole keksinyt mitään muuta hyvää liiketta kuin perus jalkojen koukistukset, millä ei nyt yksinään saa hirveästi mitään aikaiseksi. Mitään hyviä ehdotuksia?

Mikä olisi hyvä alaselkäystävällinen massaliike takareisille? Joutuu pikkusen soveltamaan jalkatreenejä välilevyongelmien takia, esim. kyykyt ja maastavedot on valitettavasti pannassa. Etureidet saa tosin siitä huolimatta ihan hyvin reenailtua, mutta takareisille en ole keksinyt mitään muuta hyvää liiketta kuin perus jalkojen koukistukset, millä ei nyt yksinään saa hirveästi mitään aikaiseksi. Mitään hyviä ehdotuksia?

Glute ham raise, mutta se on todella vaativa. Voihan sitä yrittää helpottaa vaikka vetokumilla.

Miettisin juuri sitä että jos teen tota G6 ohjelmaa
niin eikö ole parempi tehdä esim Penkki smithissä jollei pysty tekee vapaalla niin isoilla painoilla?
Ja muuteskin niin että eikös se ole jos tekee vapailla painoilla niin kehittää paremmin?
Mutta jos meen tekemään pystypunnerruksen koneessa niin haittaako se ja vaikuttaako tuloksiin?
Kun Haluan nimen omaan tuloksia että näkyy :D Ei mulla muuta peace ja neuvot ovat tervetulleita:)

Miettisin juuri sitä että jos teen tota G6 ohjelmaa
niin eikö ole parempi tehdä esim Penkki smithissä jollei pysty tekee vapaalla niin isoilla painoilla?
Ja muuteskin niin että eikös se ole jos tekee vapailla painoilla niin kehittää paremmin?
Mutta jos meen tekemään pystypunnerruksen koneessa niin haittaako se ja vaikuttaako tuloksiin?
Kun Haluan nimen omaan tuloksia että näkyy :D Ei mulla muuta peace ja neuvot ovat tervetulleita:)

Kyllähän sinä ainakin omasta mielestäni ihan oikeilla jäljillä olet. Ja koneella tehty pystypunnerrus voi olla ihan toimiva, ainakaan liike ei kaadu taakse, mikä itselläni välillä vapaalla tangolla tehtynä on tapahtunut. Ja penkki ainakin tuntuisi että on parempi tehdä vapaalla tangolla, vaikka vähän pienemmillä painoilla. Sehän ei massankasvatuksessa ole se ykkösjuttu välttämättä se paino, vaan se, että teet nimenomaan tuntuma lihaksessa ne liikkeet. :) Keskity puhtaaseen tekniikkaan, kunnon venytykseen rinnalle ja tuntumalla. Tässä minun mielipide asiaan :)

Askelkyykkyä kannattaa kokeilla. Itsellä ollut alaselkäkipuja (normi kyykky tai mave) ei ole onnistunut, mutta askelkyykkyssä ei tunnu kipua alaselässä.

Kyllähän sinä ainakin omasta mielestäni ihan oikeilla jäljillä olet. Ja koneella tehty pystypunnerrus voi olla ihan toimiva, ainakaan liike ei kaadu taakse, mikä itselläni välillä vapaalla tangolla tehtynä on tapahtunut. Ja penkki ainakin tuntuisi että on parempi tehdä vapaalla tangolla, vaikka vähän pienemmillä painoilla. Sehän ei massankasvatuksessa ole se ykkösjuttu välttämättä se paino, vaan se, että teet nimenomaan tuntuma lihaksessa ne liikkeet. :) Keskity puhtaaseen tekniikkaan, kunnon venytykseen rinnalle ja tuntumalla. Tässä minun mielipide asiaan :)
Selvä kiitos neuvostasi:) Meinaa haluan että tulokset ja se että huomaa et toihan käy salilla.
Välillä mulla on se ongelma jos kyykkään vapaalla tangolla ja painot pääs että välil heittää vähän

Olen 191cm ja painan 70kg. Ikää on 18-vuotta. Olen toisin sanottuna aika naru, olen tehnyt ihan huvin vuoksi tehnyt jonkun verran haukkareita. Mitään näkyvää lihasta ei ole, mutta kun lihasta jännittää, pomppaa patti pintaan. Scotilla menee hauiskäännöllä sen 45kg puhtaasti.
Nyt ajattelin lähteä kehittämään muitakin lihasryhmiä, voisiko joku väsätä tällaiselle hongankolistajalle jonkinlaisen treeniohjelman. Ja ajattelin lisäravinteita tilata, mitä kannattaisi ottaa? Massakuuri vissiin ihan paikallaan. Tavoitteena on siis ensisijaisesti näkyvän lihasmassan lisäys, maksimien lisäys. Ei niinkään kestävyys. Salilla pystyn käymään ainakin sen 5 kertaa viikossa.

Voin itse suositella mitä itselläni on käytössä ja mitkä toimii:)
1 Craze treenibuusteri
2 Mass super gainer
3 Syntha 6 Käytän itse yö prodena
4 treenin aikana Amino-x
5 Mass whey( Lisäprodena käytän)
Kaiken A ja O on Syöt normaalii safkaa, treenaat säännöllisesti ja nukut hyvin:)
Itekkää en saa normisafkasta riittävästi Kalorei nii siks käytän ravintei:D Ja kyllähuomaa tuloksia
Hyviä ja rauhallisia sali treenejä:)

Back
Ylös Bottom