Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pari kommenttia:
- Itse mietin sen niin että lisään joko intesiteettiä (sarjan kovuutta) tai sarjamäärää, mutta alaspäin ei tulla ikinä molemmissa kovalla viikolla. Kevyt joka neljännen tai viidennen treenin jälkeen riittänee sulle.
Alku siis esim.
1. 2*8*45
2. 3*10*40
3. 4*8*45
4. 3*12*40
5. 4*10*45
Ja isompiin romuihin
-Säädä painoja voimien kasvaessa, voit tehdä vakiopainoilla vaikka olisi kevyttä kaikki päivän sarjat, mutta tiedät ensikerralla lisätä rautaa enemmän kuin olit suunnitellut. Aika nopeasti pois samoista toistoista tai painoista että keho ei totu, kun tuossa määrällä ei hirveästi leikitä (max 4 sarjaa).
Kaikilla liikkeillä joita voi tehdä yhdellä kädellä? Mutta jos oikeaa kättäsi ei ole amputoitu, niin unohdat koko homman.Millä liikkeillä voi harjotella vain vasemman puolen selkälihaksia?
JTähän asti en ole noudattanut mitään tiettyä kaavaa olen vain pyrkinyt nostamaan painoja koko ajan, toistomäärät yleensä on 8-10.
Kaverit vain sano, että olisi tärkeää vaihdella noita toistomääriä
3-jakoisen etu 4-jakoiseen? Ymmärrän toki pääsee salille vaan kolmesti viikossa, mutta jos 4 kertaa pääsee?
Ekana tuli mieleen, että jos 3 jakoisella pääsee neljsti viikossa tekemään, niin joka viikko pääsee runttamaan yhtä päivää kahdesti = enemmän treeniä ja enemmän kasvua.
Mutta yleisesti hyvänä 3 jakoisena on täällä lukemani perusteella havaittu seuraava jako:
1. rinta, selkä
2. jalat
3. kädet, olkapäät
..tällä jaolla jos tekee neljästi viikossa, niin käsi+olkapää -treenin jälkeen jos aloittaa kierron alusta eli rinta+selän, niin eihän niistä treeneistä tule mitään jos on juuri edellispäivänä (tai yhdellä välipäivällä) runtattu kädet ja olkapäät. Vai onko mulla mennyt jotain ohi?
Itse tarviin kyllä pari päivää lepoa kunnon käsipäivän jälkeen. Eli esim:
Ma: rinta, selkä
ti: jalat
ke: vapaa
to: kädet, olkapäät
per: vapaa
la: vapaa
su: rinta, selkä
...mutta tällä systeemillä joudun tekemään rinnan ja selän samana päivänä. Molemmat kuitenkin vie puhtia toisistaan. Joten jos teen 4 jakoisena, niin voin keskittyä rauhassa rintaan rintapäivänä ja selkään selkäpäivänä erikseen.. ja ylipäätäänsäkin 3-jakoisessa joutuu ahtamaan paljon liikkeitä yhteen treeniin. Joten onko tuo nyt sitten kuinka iso etu loppujen lopuksi, että pääsee aloittamaan kierron alusta sunnuntaina, kun 4 jakoisella sen kierron voi aloittaa jo heti maanantaina ja saa sitten rauhassa panostaa isoihin lihasryhmiin omina päivinään?
Tarkoitat siis, että jos esimerkiksi teen huomenna 2*8*45, joka on kevyt, niin lisään vaikka 2,5-5 kg sunnuntaille ja otan seuraavalla viikolla sitten tuon 3*10 45 kg:lla?
I
...mutta tällä systeemillä joudun tekemään rinnan ja selän samana päivänä. Molemmat kuitenkin vie puhtia toisistaan. Joten jos teen 4 jakoisena, niin voin keskittyä rauhassa rintaan rintapäivänä ja selkään selkäpäivänä erikseen..
No jos omakin pää sanoo, että mieluummin 4-jakoinen niin sitten se 4-jakoinen. Miten tuo käsipäivä muuten vie noin paljon puhtia, jos pystyisit vetämään rinta+selkä treenin ja jalkatreenin putkeen? Hämmentävää mun mielestä. Mutta esimerkiksi joku fiksu nelijakoinen on hyvä ja siinä tulee hittiä lihaksille 2x viikossa. Ei 3-jakoiseen mun mielestä paljoa liikkeitä tarvitse laittaa ja silti saa hyvin treenattua. Laitas esim. 2-3 liikettä per lihasryhmä (koosta riippuen) niin ihan hyvin menee ja siihen sitten sarjoja 3-4 per liike.
Siksi tuo onkin IMO vähän huono kolmijakoinen. Erillistä käsipäivää on toimivasti hankala saada nelijakoista tiheämpään jakoon ilman, että jokin muu päivä muodostuu liian raskaaksi ja kolmijakoinenkin kannattaa koostaa enemmän isojen liikkeiden kuin pikkulihashifistelyn varaan. Esim. pyhällä penkki/kyykky/mave-treenillä ne saa jokaisen eri treeniin eikä väliin jää "kevyitä" treenejä. Juuri siksi tykkään itse kolmijakoisesta. Hyviä ja tasapainoisia jakoja tällä pohjalla ovat esim.:
Rinta, ojentajat, olkapäät / Jalat / Selkä, hauis <= varmasti palautuu, kun epäsuoraa ei ole juuri lainkaan.
Selkä, olkapäät / Jalat, hauis / Rinta, ojentaja <= rakennettavissa yhtä hyvin isojen liikkeiden varaan, mutta enemmän epäsuoraa
Absoluuttiasteikolla mikään ei tee kolmijakoisesta "parempaa" kuin nelijakoisesta, kyse on vain siitä mikä jako sopii itsekunkin treenityyliin ja palautumiseen. Jos haluaa keskittyä mahdollisimman tarkasti tiettyihin lihaksiin tietyssä treenissä, niin isompi jako on siltä kannalta helpompi.
Itselläni olkapäät vähän jäljessä, niin en viitsi niitä selkä- tai rintapäivälle sijoittaa, ettei häviä tehot. Täytyy kehitellä joku fiksu jako tai suosiolla tehdä 4-jakoisena.
Suuntaa salille, ja koko aloittelijoiden osio on täynnä vastauksia noihin juttuihin. Vähän oma-aloitteisuutta.Moi!
Oon 14- vuotias, joku 167cm pitkä ja painan jotain 85kg. Haluaisin muuttaa tän läskin lihakseksi.
Ekaksi treenaan kotona käsipainoilla, gymstikillä ja oman kehon painolla. En vielä kehtaa mennä salille, koska oma
kunto on mitä on. Mutta jospa mä joskus uskaltautuisin sinne. Viimestään sitte ku saanu vähä lihasta läskin tilalle.
Tokaksi ruuan tulis olla sellasta joka on noppee tehä. Ossaan kyllä tehä vaikka minkälaisia ruokia, mutta ois
ihan jees jos se ois nopea tehä, koska koulun jälkeen yleensä on kova nälkä.
Voisitteko antaa jotai treeni- ja ravintoohjelmia? En kaipaa mitään suuntaa salille kommentteja. Kiitos!