Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^ Ootko sinä nyt menossa kuntosalille vai johonkin huvipuistoon?
Talus itse ei kyllä mielestäni näytä hattara-naiselta, joten kyllä sen ohjeilla luulis jotain tapahtuvan? Lähinnä mun pointti on, että ei kait ne sen ohjeet nyt niin katastrofaalisia voi olla? (Oma lehmä ojassa kun oon aloittamassa hänen neuvomallaan 3-jakoisella just..)

Ajattelin aloittaa kreatiinin käytön, mutta mietin että onko sillä mitään vaikutusta jos sitä vetää aina ennen treeniä malton mukana sekä sit palautusjuomassa?

Ajattelin aloittaa kreatiinin käytön, mutta mietin että onko sillä mitään vaikutusta jos sitä vetää aina ennen treeniä malton mukana sekä sit palautusjuomassa?

Ekan viikon voit ottaa sitä tolleen ja sitten noiden lisäks vielä aamulla ja illalla mehulasillisen kanssa. 5 grammaa kerrallaan eli päivässä yhteensä 20g. Viikon (tai viiden päivän) jälkeen kannattaa siirtyä pelkkään palautusjuomakäyttöön eli viis grammaa palkkarin mukana, ei muuta. Välipäivinä sitten kans se 5g vaikkapa mehun kanssa tai ruoan jälkeen.

Onko muuten fitnesstukun hinnat paikan päällä samanlaiset ku netissä? Turkuun aukes tänään fitnesstukku ja siellä tulee varmasti kyllä asioitua, jos hinnat on samat ku netissä.

Onko muuten fitnesstukun hinnat paikan päällä samanlaiset ku netissä? Turkuun aukes tänään fitnesstukku ja siellä tulee varmasti kyllä asioitua, jos hinnat on samat ku netissä.

Mihinkäs tollanen on avattu? Hinnat kiinnostaa itseäkin.

Minkälaista kuntosaliohjelmaa dieetillä käytetään (liikkeet, sarja-/toistomäärät)? Sarjoja ei varmaan kannata tehdä failureen asti dieetillä?

Kannattaako proteiinia syödä treeni- ja lepopäivinä saman verran?
Minkä ikäisenä voi aloittaa kreatiinin käytön?
Olen 15 v.

Proteiinia joka päivä se 2-3g/painokilo. Treenipäivinä sitä tuppaa tulemaan enemmän, koska palkkarissa on totta kai proteiinia vielä niiden normisafkojen lisäksi. Ja kreatiinia voi ottaa jo 15 vuotiaana.

Miten paljon kokonaisvaltaisempi mave on kuin pinnoilta veto? Mavessa otan vitosia 130-140kg ja tänään ekaa kertaa koklasin polvien alta pinnoila 8x200kg, jos jatkossa panostais siihen

Tuleeko liikaa rasitusta/liikuntaa per viikko, jos käy joka päivä (välipäivää lukuunottamatta, eli 6 kertaa viikossa) about 20min aamulenkillä? Tuohon päälle tietenkin punttitreenit iltapäivällä. Lyhyttä dieettiä olen siis aloittelemassa, ja ajattelin ottaa aamuaerobisen mukaan siksi aikaa.

Miten paljon kokonaisvaltaisempi mave on kuin pinnoilta veto? Mavessa otan vitosia 130-140kg ja tänään ekaa kertaa koklasin polvien alta pinnoila 8x200kg, jos jatkossa panostais siihen

Pinnoilta vedossa "eristetään" selkälihaksia ja takareisien sekä perseen osuus on pienempi. Pinnoilta veto on hyvä vaihtoehto monijakoiseen ohjelmaan tai jos haluaa keskittyä selkään ja maven loppuosaan enemmän.

Selkään pelimerkkejä mielumminkuin perseelle ja reisille. Saahan tossa ihan eri romutkin, mikä toi on englanniks nii voi kattoo tekniikkaa

Tuleeko liikaa rasitusta/liikuntaa per viikko, jos käy joka päivä (välipäivää lukuunottamatta, eli 6 kertaa viikossa) about 20min aamulenkillä? Tuohon päälle tietenkin punttitreenit iltapäivällä. Lyhyttä dieettiä olen siis aloittelemassa, ja ajattelin ottaa aamuaerobisen mukaan siksi aikaa.

Ei tuu. Kehoa kuunnellen kannattaa mennä kuitenki, kuten aina.

Mistä johtuu kun prässissä tuo jalat aivan pohjaan asti niin ala/ristiselkää alkaa vihlomaan ikävästi. On pitänyt ton takia opetella tekemään prässiä pienemmällä liikeradalla eikä viedä aivan pohjaan asti vaikka pohjaan asti viennissä saa parhaan tuntuman...

Tietynlaisissa prässeissä ristiselän päällä olevaan kalvoon tulee turhan paljon rasitusta ja se ei todellakaan ole terveellistä. Neuvoisin välttämään tota ilmiötä.

Mun penkkimaksimi on tällä hetkellä 69kg. Laskeeko maksimi jos teen 1kk pelkkää lihaskestävyyttä pienillä painoilla pitkillä sarjoilla, sanotaan vaikka 3x12? Vai jaksaako nostaa edelleenkin sen saman 69kg? Vai kenties enemmän?

Mun penkkimaksimi on tällä hetkellä 69kg. Laskeeko maksimi jos teen 1kk pelkkää lihaskestävyyttä pienillä painoilla pitkillä sarjoilla, sanotaan vaikka 3x12? Vai jaksaako nostaa edelleenkin sen saman 69kg? Vai kenties enemmän?
12 toistoa menee hypertrofisen perusvoiman yläosaan (6-12) ja silloin sillä kehitetään lihasmassaa että voimaa. Eli voimaa tulee lihaskasvun kautta, ei niinkään hermoston kautta joka tapahtuu lyhyissä sarjoissa. Eli vastaus: enemmän pitäisi pystyä nostamaan, jos lepo ja ravinto on kunnossa.

Mikä avuksi kun joka ikinen selkäliike kulmasoudusta alataljaan ottaa hauiksiin? Tekniikoissa en usko olevan vikaa sillä juuri em. syystä oon yrittäny hioa ne puhtaiksi. Tämä hauiksien "herkkyys" näkyy vaikkapa pelkällä 10kg tangolla lämmitellessä tai lämmitellessä soutulaitteessa, jopa näitten jälkeen on hauikset vähän pumpissa. Eikä tuo muuten nii haittaiskaan, vaan tämänhetkisessä 2-jakosessa on toisena reenipäivänä alatalja ja leuanveto ennen hauiskääntöjä, ja tässä vaiheessa hauikset on jo ihan semipumpissa eikä tehot tahdo riittää enää varsinaiseen hauisliikkeeseen.

Mikä auttaisi näihin käsien känsiin, mitä raudankolistelu aiheuttaa? Hanskoja en mielellään käyttäisi. Näin, että jollain oli jotku ihmeen rätit, mitä piti kädessä mm. leuanvedossa, mutta eikai nekään mitkään ihan perus rätit olleet..

Back
Ylös Bottom